2019-04-01, 13:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Stämmer att de skall vara oberoende gentemot den de bevittnar, men inte sinsemellan.

Gifta då, och vid samma tillfälle?
Senast redigerad av Lonnrot 2019-04-01 kl. 13:49.
Citera
2019-04-01, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Jojo... Jag har bara fått det förklarat för mig. Vet inte anledningen och kan bara gissa att det handlar om pengar. Kvittera ut livförsäkringar. En del folk vill ju försvinna också.
Citera
2019-04-01, 14:24
Medlem
Citat:

Detta har tröskats tidigare, men här är en av de otaliga länkar som finns på nätet där man kan läsa om reglerna för testamente och vilka vittnena får vara.

https://avtal24.se/faq/testamente/vem-kan-bevittna-ett-testamente

Citat:
Det ställs strikta krav på vilka som får vara testamentsvittnen.

De får inte vara testamentstagare eller närstående till testamentstagare, dvs. den som ska ärva något,
De måste vara över 15 år gamla,
De måste vara vid sina sinnens fulla bruk,
De får inte vara gifta eller sambo med den som skriver testamentet,
De får inte vara släkt med den som skriver testamentet i rätt uppstigande eller nedstigande led, dvs. de får inte vara föräldrar, far- och morföräldrar, barn eller barnbarn,
De får inte vara besvågrade med den som skriver testamentet, dvs. styvbarn eller svärföräldrar,
Inte heller en förmyndare, god man eller förvaltare får bevittna ett förordnande till någon som han eller hon företräder.
Citera
2019-04-01, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
Har läst och läst men hittar inte svaret...

Vilket är beviset för att både OH och HB tillsammans ska ha varit överens om det här?

https://www.expressen.se/kvallsposten/foraldrarna-planerade-doda-barnen-i-manader/

Här hittar du en länk från polisens pressträff den 11/12-18,
där polisen Stefan Svensson redogör för att makarna skall
ha skrivit i det efterlämnade avskedsbrevet, att de gemensamt
planerade detta redan hösten -17, att avsluta sina och barnens liv.
Citera
2019-04-01, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
https://www.expressen.se/kvallsposten/foraldrarna-planerade-doda-barnen-i-manader/

Här hittar du en länk från polisens pressträff den 11/12-18,
där polisen Stefan Svensson redogör för att makarna skall
ha skrivit i det efterlämnade avskedsbrevet, att de gemensamt
planerade detta redan hösten -17, att avsluta sina och barnens liv.

Jag undrar fortsatt om inte bara OH är ensam i den här gärningen/planeringen. Han kan fortfarande själv ligga bakom frisseringen av det här i form av avskedsbrev osv.
Citera
2019-04-01, 15:01
Medlem
Citat:
Jag undrar fortsatt om inte bara OH är ensam i den här gärningen/planeringen. Han kan fortfarande själv ligga bakom frisseringen av det här i form av avskedsbrev osv.

Vad man tror eller inte tror, är givetvis upp till var och en.
Om du följt tråden så har du förmodligen lagt märke till
att det finns divergerande åsikter om det mesta som rör
fallet.
Citera
2019-04-01, 15:09
Medlem
Citat:

Samtliga efterlämnade dokument av föräldrarna har undersökts av flera olika experter och befunnits helt korrekta.
Citera
2019-04-01, 15:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jojo... Jag har bara fått det förklarat för mig. Vet inte anledningen och kan bara gissa att det handlar om pengar. Kvittera ut livförsäkringar. En del folk vill ju försvinna också.

Vi talade om huruvida de två Hansons kunde gälla för tillräckliga vittnen rörande angivande av senast sedd i dödsbevis.

Vilket f.ö. kanske inte är att förstå som ett forensiskt konstaterande (exakt tidpunkt för död) och har mer relevans för andra typer av besvär vid personers dödsfall — där angivande av veckointervall bortom årsskiftet räcker gott?

Jag förmodar att jag hittar uppgifter om jag googlar i stället.
Citera
2019-04-01, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Samtliga efterlämnade dokument av föräldrarna har undersökts av flera olika experter och befunnits helt korrekta.

Nej. Inget om experter har nämnts vare sig i de dokument som lämnats ut eller under presskonferensen. Signaturerna har undersöks har man sagt, men man har inte sag hurvida det handlar om en rent visuell jämförelse av namnteckningar polis gjort, eller om någon expert gjort en avancerad analys. Hade analyser gjorts av experter hade de troligtvis sagt det.
Citera
2019-04-01, 16:59
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Var det inte så att det ska vara 2 oberoende vittnen till att se tex H. O och A fick det då de var i affären tillsammans. Paret Hansson är inte oberoende

Vilka är paret Hansson? Är de grannar? Vilken ålder är det på dem?
Citera
2019-04-01, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Utan testamente skulle inte arvet fördelats så som i testamentet rent juridiskt. Då skulle hälften, inkl bolag gått till varderas föräldrar.

Men om flickorna vore vid liv när detta testamente gällde så skulle de ändå få sin laglott. Om man anser att barnen bara ska ha sin laglott och inte mer finns ingen anledning att nämna dem i testamentet. Det vet jurister.
Citera
2019-04-01, 17:51
Medlem
Citat:
Vi talade om huruvida de två Hansons kunde gälla för tillräckliga vittnen rörande angivande av senast sedd i dödsbevis.

Vilket f.ö. kanske inte är att förstå som ett forensiskt konstaterande (exakt tidpunkt för död) och har mer relevans för andra typer av besvär vid personers dödsfall — där angivande av veckointervall bortom årsskiftet räcker gott?

Jag förmodar att jag hittar uppgifter om jag googlar i stället.

Ja, som jag sa, bara ingen av H:soms har några band med, i det här fallet, Hanna.

Någon exakt tidpunkt för döde kan det ju inte vara. Du kan bara konstatera att ingen har sett till Hanna under januari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in