Citat:
Ursprungligen postat av
Clarabesched
Mitt fetade.
Ytterligare ett alternativ är att testamentet bevittnades av H-ssons tidigare under hösten, utan att det då var daterat. Det är inget lagligt formkrav att bevittnandet ska vara daterat. Jag har dock själv aldrig varit med om att vittnenas underskrifter inte varit daterade, men OH/HB var jurister och naturligtvis därför fullt införstådda med att detta inte var nödvändigt. Om H-ssons undrade fanns det alltså ett fullt rimligt svar på en sådan undran. Den handskrivna dateringen kan sedan vara gjord i samband med att övriga dokument ställdes i ordning inför morden/självmordet.
När det gäller bevittnande av testamente så finns det klara, lagliga, formkrav som ska vara uppfyllda för att testamentet ska vara giltigt. Om dessa krav inte är uppfyllda kan testamentet klandras och kan då bli undanröjt efter en prövning i domstolen. Att strunta i att båda testatorerna eller båda vittnena är närvarande samtidigt är ett effektivt sätt att se till att skapa problem för de efterlevande.
Nej det är naturligtvis ingen som anklagar H-ssons. De gjorde ju endast det som var och en av oss sannolikt skulle gjort i deras ställe. De ställde upp och bevittnade ett testamente. Inget konstigt alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fallskarmsjagare
Innan polisen skickar in dödsbevisen till skatteverket så visste de att det fanns ett testamente som var daterat den 3 januari. Skulle tippa att H:sons var några av de första vittnesförhören.
Jag tror hellre att testamentet var skrivet innan nyåret. Eftersom datumet var inskrivet för hand, med Oskars skrivstil, så kan det skrivits till senare. Vittnena behöver varken se eller skriva något datum.
Citat:
Ursprungligen postat av
pita55
Ja, så kan det absolut vara, att det var skrivet tidigare. Ett testamente har jag aldrig bevittnat eftersom i min familj har man bara delat lika.

Tack Clarabesched för ditt, som alltid, förträffliga klargörande!
Ja det är ju då den fjärde möjligen att testamentet helt enkelt inte skrevs på och bevittnades den 3/1, utan tidigare. Det leder visserligen fram till samma slutsats - H*nssons träffade inte H den 3/1.
Hur gammalt får ett sådant odaterat testamente egentligen vara? Nu är ju Os bokutgåva från ett senare datum, men annars skulle man ju vid en snabb blick på testamentet uppfatta det som om de två personerna O och H överhuvudtaget inte hade några barn när testamentet skrevs.
Skälet till att skriva testamentet verkar ju varit någon form av intresse för att kvarlåtenskapen inte kommer i de legala arvingarnas händer dvs till Os och Hs föräldrar.
Om normala testamentregler gäller hade ju först de åldriga föräldrarna ärvt och efter dem deras respektiv enda kvarvarande dotter och son. Av någon orsak ville O och H hoppa över detta led och samtidigt göra klart att arvet var respektive systers och brors enskilda egendom dvs syskonens respektive makar skulle inte heller ärva något.
Därtill skulle Os andel i företaget helt tillfalla Os syster. Utöver detta det märkliga engagemanget och omnämnandet av några hundra kronor i årliga i intäkter från Os bok.
Men varför kunde man inte skriva ut korrekt datum när testamentet undertecknades och bevittnades? Till och med om man fylde i datumet efteråt kunde man ju skrivit korrekt datum? Detta måste ju H*nsson på något sätt fått beskrivit för sig varför det hela i så fall inte daterades.
Mycket märkligt alltihop.