Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Så här står det:
«The aisle stand trim switches can be used to trim the airplane throughout the flight envelope and fully complies with the reference regulation Simulation has demonstrated that the thumb switch trim does not have enough authority to completely trim the aircraft longitudinally in certain corners of the flight envelope, e.g. gear up/flaps up, aft center of gravity, near Vmo/Mmo corner, and gear down/flaps up, at speeds above 230 kts.»
När det står exempel på villkor, betyder väl det att exemplet inte är det enda villkoret utan att det finns fler
"corners of the flight envelope" där begränsningarna träder in?
Det är IMO inte självklart hur meningen ska tolkas.
Edit:
ET302 var betydligt över 230 kts när dom började få problem. Det är fullt möjligt att dom försökte men inte kunde hålla emot MCAS med knapparna på spaken, som en följd av den här "odokumenterade" begränsningen.
–
EDIT: Vad är källan till det du citerade ovan?
Detta har inget med olyckan eller MCAS att göra.
På 737 kan man inte köra trimmen ända till 0 på skalan med tummswitchen. Jag minns inte exakt, men man kommer till 2-3 grader har jag för mig, så får man veva sista biten.
Jag vet detta, eftersom det fanns en procedur tidigare där man skulle trimma fullt nose down innan man avisade flygplanet.
Det jag tror de menar är följande:
Om flygplanet är lastat så att det är maximalt baktungt och man flyger i hög hastighet, skulle man kunna komma att behöva ha flygplanet trimmat i området nära noll på skalan.
Det skulle alltså kunna bli så att flygplanet inte kan trimmas helt perfekt med den elektriska trimmen, vilket i så fall skulle innebära att nosen fortfarande vill upp. I det läget skulle man behöva trimma med veven en liten bit till för att uppnå perfekt balans.
Från manualen:
Citat:
Stabilizer Trim Operation with Forward or Aft CG
In the event the stabilizer is trimmed to the end of the electrical trim limits,
additional trim is available through the use of the manual trim wheels. If manual
trim is used to position the stabilizer beyond the electrical trim limits, the stabilizer
trim switches may be used to return the stabilizer to electrical trim limits.