2019-03-31, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Jag har varit tränare för ett av barnens idrottslag - syftet var inte att kontrollera mitt barn- utan för att ge hen och de andra barnen möjlighet att idrotta - vem skulle annars gjort det?
Självklart har jag varit med på mina barns skolmöten - är de inte till för barnet och föräldrarna- vem skulle annars varit med?
Förstår inte vad O gjort för fel som tagit del av sina barns intressen? Majoriteten av dagens föräldrar gör det - iallafall i min del av världen.
Men Vidar. Barnen var ju inte med på möten på skolan. Jag ifrågasätter inte att en förälder/föräldrarna var med men var fanns Agnes och Moa?
När det gäller fotboll så har jag tillbringat tusen miljoner timmar vid träningen men det var tränaren och barnen som hade sin grej. Vi föräldrar var bara åskådare och hängde med varandra, fikade och umgicks.
I ditt fall om ingen annan kunde vara tränare så var det väl jättebra att du kunde. Vad jag menar är att det är jätteviktigt för barn med annan vuxenkontakt än föräldrarna och för barnen att få ha ett eget liv med kompisarna. Att få vara sig själv i egen hög person.
Det var ingen kritik mot dig. I min föräldragrupp är det några som är tränare men då för andra lag än där deras egna barn spelar. Men som du sa, ställer ingen upp eller finns det ingen annan så var det väl bra att du kunde.
Citera
2019-03-31, 16:07
Medlem
Solglittrets avatar
Instämmer. Det är vad en stor del av engagemanget av vissa i den här tråden handlat om. Att förminska andra, att såra och kränka så att man kanske kan må någon liten promille bättre själv eller möjligen få några ryggdunkar av likasinnade.
Som verbala misshandlade under grupptryck.

Det allra största och tydligaste beviset för detta är dessa personer forsatta deltagande i tråden trots att de säger sig vara klara med sin uppfattning, inte vill veta mer och färdigdiskuterade. Ändå fortsätter de sitt verbala hat...
Och så funderar man över varför folk skadar och mördare varandra!

Det är väl fullkomligt självklart att den några år äldre flickan T som kom som betald barnvakt några timmar på söndagar inte var där i första hand i form av en kompis till A och M. Hon lärde känna dem, tyckte mycket om den, sörjer och saknar dem och skrev väldigt vacker om dem. Men hon var inte en bästis, en kompis som man träffar när man har lust och delar gemensamma upplevelser med.
T fick betalt för att umgås med A och M i villan. Det får inte kompisar.

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Beklagligt att läsa dina fördomsfulla och nedvärderande
åsikter om de som i tråden inte delar din uppfattning.

Om än man inte resonerar på samma sätt så kan man väl
ha och visa respekt för övriga skribenter och inte skriva i
termer som; "spelar i en lägre division, lite trögtänkta,
spelar goda, äckliga, gottar sig i detaljer, primitiva
människor". Måste man sätta allt på pränt?

Anser det vara både inskränkt och fördomsfullt, ett sätt
att förminska andra torde bottna i ett försök att höja
sig själv.
Citera
2019-03-31, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varav endast en ryms inom ramen för utredningens slutsats.

Det polisen har sagt är säkert sant, men de har inte sagt hela sanningen. Det fattas något väsentligt. Vi behöver inga detaljer, men för att inte en oskyldig avliden person ska pekas ut för det handgripliga mördandet så är det främst viktigt att få veta vem som mördade vem.

Självklart måste också rättsläkaren veta om alla dog samma dag eller på olika dagar.
Citera
2019-03-31, 16:18
Medlem
afKnollentotts avatar
Har alla läst färdigt FUP´en så att tråden kan vidareutvecklas ?
Citera
2019-03-31, 16:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det polisen har sagt är säkert sant, men de har inte sagt hela sanningen. Det fattas något väsentligt. Vi behöver inga detaljer, men för att inte en oskyldig avliden person ska pekas ut för det handgripliga mördandet så är det främst viktigt att få veta vem som mördade vem.
Din extremt patetiska pseudoutredning på flashback för att försvara en mördare tycks ha ett högt pris.
Tydligen via att förtala personer i sorg - anhöriga till Oskar, barnens farmor och farfar bla., och en av flickornas vänner.

Och jo - hon är formellt misstänkt mördare.
Det har nämligen förundersökningen utrett och gett som resultat - och polis har som sagt koll på vad som hänt i villan. DU behöver inte veta ett skit.
Senast redigerad av develi 2019-03-31 kl. 16:27.
Citera
2019-03-31, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Men Vidar. Barnen var ju inte med på möten på skolan. Jag ifrågasätter inte att en förälder/föräldrarna var med men var fanns Agnes och Moa?
När det gäller fotboll så har jag tillbringat tusen miljoner timmar vid träningen men det var tränaren och barnen som hade sin grej. Vi föräldrar var bara åskådare och hängde med varandra, fikade och umgicks.
I ditt fall om ingen annan kunde vara tränare så var det väl jättebra att du kunde. Vad jag menar är att det är jätteviktigt för barn med annan vuxenkontakt än föräldrarna och för barnen att få ha ett eget liv med kompisarna. Att få vara sig själv i egen hög person.
Det var ingen kritik mot dig. I min föräldragrupp är det några som är tränare men då för andra lag än där deras egna barn spelar. Men som du sa, ställer ingen upp eller finns det ingen annan så var det väl bra att du kunde.
Antingen så kanske det var möten barnen inte skulle vara med på eller så ville föräldrarna inte slösa på barnens begränsade energi - vet vi att de inte var med?
Jo självklart behöver barn andra vuxna kring sig. Min poäng var att jag inte tolkar O som kontrollerande för att han var en av de föräldrar som engagerade sig i träningen istället för att umgås med de andra föräldrarna.
Citera
2019-03-31, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer. Det är vad en stor del av engagemanget av vissa i den här tråden handlat om. Att förminska andra, att såra och kränka så att man kanske kan må någon liten promille bättre själv eller möjligen få några ryggdunkar av likasinnade.
Som verbala misshandlade under grupptryck.

Det allra största och tydligaste beviset för detta är dessa personer forsatta deltagande i tråden trots att de säger sig vara klara med sin uppfattning, inte vill veta mer och färdigdiskuterade. Ändå fortsätter de sitt verbala hat...
Och så funderar man över varför folk skadar och mördare varandra!

Det är väl fullkomligt självklart att den några år äldre flickan T som kom som betald barnvakt några timmar på söndagar inte var där i första hand i form av en kompis till A och M. Hon lärde känna dem, tyckte mycket om den, sörjer och saknar dem och skrev väldigt vacker om dem. Men hon var inte en bästis, en kompis som man träffar när man har lust och delar gemensamma upplevelser med.
T fick betalt för att umgås med A och M i villan. Det får inte kompisar.

Vad har du för belägg för påståendet om betald barnvakt. Det är ytterligare ett sätt att förminska barnens vänskap. Varför?
Citera
2019-03-31, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Antingen så kanske det var möten barnen inte skulle vara med på eller så ville föräldrarna inte slösa på barnens begränsade energi - vet vi att de inte var med?
Jo självklart behöver barn andra vuxna kring sig. Min poäng var att jag inte tolkar O som kontrollerande för att han var en av de föräldrar som engagerade sig i träningen istället för att umgås med de andra föräldrarna.
Jag kan inte svära på att Agnes och Moa inte var med men den uppfattning jag har fått när jag läst om dessa möten var att dom inte var med. Om det nu var så att man inte orkade närvara så hade isåfall mötet behövt hållas i hemmet alternativt att en kurator ex besökte tjejerna hemma och noga antecknade deras syn på det hela samt förde deras talan på mötet.
Särskilt Agnes tänker jag på. Hon var hemma från skolan och normalt socialt liv i 3 år!! En evighet, speciellt under dessa viktiga år. Det var hennes tankar, hennes framtid, hennes önskemål det skulle handla om. Ingen annans. Hon var tonåring på väg mot ung vuxen. Det var hennes liv och framtid det handlade om.
Citera
2019-03-31, 16:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag förskönar inget develi. Jag har skrivit nästan ordagrant tidigare om att kritiken inte gäller tjejen. Varför skulle den? Hon gjorde vad hon blev ombedd att göra och lyckligtvis funkade det bra och hon blev vän med både Agnes och Moa.
Sedan har jag fått min bild inte ifrån röster i min hjärna utan info från personer i tråden. Någon som skrev från tiden i gbg ex om hur tjejerna var väldigt övervakade. Det är så jag tror det var. Överbeskyddade och övervakade på ett sjukt sätt. När dom sedan fick sina sjukdomsstämplar som blev dom sin sjukdom vilket är livsfarligt att ha som enda identitet. Jag har min samlade bild utifrån olika info som för mig känns trovärdig och du har dina. Men det jag tror på är inte några fantasifoster jag odlat i mig själv utan bitar jag plockat ut från många olika röster här i tråden. Polisen redogjorde ju inte något om Agnes och Moas liv och hur det gestaltade sig.
Nej, du saknar självinsikt så jag förstår det.

"Någon som skrev från tiden i gbg ex om hur tjejerna var väldigt övervakade."

Ok. Trovärdigt.
Du har inte ett skit kring det här mer än ett påstående från en helt okänd skribent som inte vederlägger med fakta.

Sett till svaret du gav som är rena pladdret så hade du alltså inga belägg mer än dina bilder i hjärnan som du skriver om. Den har vi fått ta del av så det räcker och blir över:

Jag frågade snarare om mer konkret fakta.
Citera
2019-03-31, 16:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vad har du för belägg för påståendet om betald barnvakt. Det är ytterligare ett sätt att förminska barnens vänskap. Varför?
Visst är det så. Fortsatt påtalas hur kass vänskapen med Agnes var.

Den är betald. Hon är uppköpt för att ha Agnes som vän.

Solglittret glider in:
"T fick betalt för att umgås med A och M i villan. Det får inte kompisar."

Här ser man bara ett komplement till det störda. Som självaste kröning på tårtan.

Om nu hon nu fick betalt som barnvakt till Moa - så har det inte ett dugg att göra med vänskapen till Agnes som växt fram dem emellan.

Och man tycks helt ignorera att de var vänner på insta och kunde ha nära kontakt emellan söndagarna.
För övrigt kanske inte mer än vad Agnes orkade med. Det glömmer man också bort.
Senast redigerad av develi 2019-03-31 kl. 16:45.
Citera
2019-03-31, 16:43
Medlem
Citat:
Jag kan inte svära på att Agnes och Moa inte var med men den uppfattning jag har fått när jag läst om dessa möten var att dom inte var med. Om det nu var så att man inte orkade närvara så hade isåfall mötet behövt hållas i hemmet alternativt att en kurator ex besökte tjejerna hemma och noga antecknade deras syn på det hela samt förde deras talan på mötet.
Särskilt Agnes tänker jag på. Hon var hemma från skolan och normalt socialt liv i 3 år!! En evighet, speciellt under dessa viktiga år. Det var hennes tankar, hennes framtid, hennes önskemål det skulle handla om. Ingen annans. Hon var tonåring på väg mot ung vuxen. Det var hennes liv och framtid det handlade om.
Ja har inte klurat ut om det bara är en trådsanning att de inte var med eller om skolan uttalat sig om det. Om tanken var att barnen skulle varit med borde ju skolan kunnat erbjuda att mötet hölls hemma - håller med. För det är ju som du skriver hennes framtid.
Citera
2019-03-31, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag har ingen susning om O eller H var kontrollerande. Det enda som framkommit är att han var mer extrovert, syntes mer i och med sitt yrkesmässiga engagemang, reste mycket, var den som deltog mest i möten med skolan och enligt vittnesmål hade pratat om sitt mående med andra och valt att gå ner i arbetstid.

Vi har ingen juridisk beteckning för assisterat självmord. Det är alltid fråga om mord, eller vid i domstol bevisade förmildrande omständigheter dråp.
Utredningen av H’s död bedrevs som en mordutredning, det fanns tre mordoffer i villan enligt AC A, ansvarig jurist och den som beslutar om FUP. H är, precis som sina döttrar, ett av de 24 offren för dödligt våld i region Syd under 2018.

Om man verkligen vill visa sitt planerade gemensamma beslut är det märkligt att man inte filmar sig själva ex med mobilkameran. Görs ju till och med av skolskjutare och terrorister.

Det är också märkligt att hela dådet andas impulshandling och att det inte finns tecken på planering eller ”humanare” dödssätt varken för barnen eller för H.

Varje dag begår fyra personer sucid i Sverige - men H skulle vara en av ytterst få personer som kunde bestämma att mörda sina två barn och att själv dö - men trots lång planering inte ordnat fram tabletter, vapen eller rep så hon själv kunde klara av att avsluta sitt liv...?

Det skaver onekligen.
Därtill finns det envisa vittnesmål om att H anmält sig till en kurs kort före sin död.

Det finns helt enkelt många detaljer som inte passar ihop.
Det kan myckel väl vara så att det världsunika gemensamma familjeutrotandet hos psykisk friska föräldrar utan hotbild utifrån inträffat i Bjärred. Fullt möjligt.
Men just för att det är så unikt och innehåller så många motsägelsefulla detaljer vore mer information och öppenhet från polisen rimlig. Dessutom kunde den kunskapen kanske lära oss alla mycket om hur man skyddar barn mot något liknande.

Jag måste svara på det här...

Assisterat självmord kanske inte är en juridisk beteckning men jag är övertygad om att du förstod vitsen med att jag använde det uttrycket.

Jag har som sagt inte följt tråden och du verkar i ditt inlägg ha vissa poänger. Men hur kommer det sig att både H och O ändrade sitt testamente dagarna innan och att döttrarna inte alls nämndes? Det talar ju emot både att dådet var impulsivt och att H inte var inblandad i planeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in