2019-03-30, 23:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ta gärna fram en relevant jämförelse.
Finns i tråden som jag lagt in. Minns inte vad de hette men har vissa delar i minnet:
Båda föräldrarna led av depression, tolkas som gemensamt, mamman var fixaren till gastub samt läkemedel och dog sist via att ta livet av sig.
Gubben med en nån lapp i handen, inga avvärjningsskador. Två döda barn om jag inte minns fel.
Det var i USA.
Citera
2019-03-31, 00:01
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Finns i tråden som jag lagt in. Minns inte vad de hette men har vissa delar i minnet:
Båda föräldrarna led av depression, tolkas som gemensamt, mamman var fixaren till gastub samt läkemedel och dog sist via att ta livet av sig.
Gubben med en nån lapp i handen, inga avvärjningsskador. Två döda barn om jag inte minns fel.
Det var i USA.

Usch, det låter vedervärdigt. Hade även denna familj, du refererar till skaffat "barnvakt" under tiden dom planerade morden och blev allt mer deprimerade ?
Citera
2019-03-31, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
"Barnvakt till Moa"? Varför behövde hon barnvakt mitt på dagen? Hon behövde nog ingen som satt på en stol bredvid ghennes säng så att kolla att hon rörde på sig. Det där är dumheter - och klart ett arrangemang som passade de vuxna.

Nej, det verkar ju inte ha varit ett problem för flickorna att vara ensamma hemma. Hur många timmar varje dag hade de "sällskap" av sina lärare i hemmet? Lärarna kan ju knappast ha täckt upp för alla de timmar då föräldrarna var på sina arbeten? A och M bör därmed rimligtvis ha klarat sig ensamma ett par timmar.

Så kanske var arrangemanget med den "inhyrda" kompisen ("barnvakten") något man ordnat för att flickorna skulle få kontakt med en ung person åtminstone några timmar i veckan...och därmed kunde föräldrarna ägna sig åt sin aktivitet (sina aktiviteter) utan dåligt samvete, varje söndag.

Jag kan förstå att föräldrarna behövde och ville yrkesarbeta. Däremot är det ofattbart hur de klarade av yrken där det krävdes skärpa och full koncentration, när de samtidigt oroade sig så mycket för sina barn, och senare även hade mordplanerna i sina huvuden. Hur kan man klara av att jobba då?
Citera
2019-03-31, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Nej, det verkar ju inte ha varit ett problem för flickorna att vara ensamma hemma. Hur många timmar varje dag hade de "sällskap" av sina lärare i hemmet? Lärarna kan ju knappast ha täckt upp för alla de timmar då föräldrarna var på sina arbeten? A och M bör därmed rimligtvis ha klarat sig ensamma ett par timmar.

Så kanske var arrangemanget med den "inhyrda" kompisen ("barnvakten") något man ordnat för att flickorna skulle få kontakt med en ung person åtminstone några timmar i veckan...och därmed kunde föräldrarna ägna sig åt sin aktivitet (sina aktiviteter) utan dåligt samvete, varje söndag.

Jag kan förstå att föräldrarna behövde och ville yrkesarbeta. Däremot är det ofattbart hur de klarade av yrken där det krävdes skärpa och full koncentration, när de samtidigt oroade sig så mycket för sina barn och senare även hade mordplanerna i sina huvuden.Hur kan man klara av att jobba då?

Det var ju det som de inte gjorde, eller inte Oskar i alla fall. Har du missat vad som hände?
Citera
2019-03-31, 11:48
Medlem
Citat:
"Barnvakt till Moa"? Varför behövde hon barnvakt mitt på dagen? Hon behövde nog ingen som satt på en stol bredvid ghennes säng så att kolla att hon rörde på sig. Det där är dumheter - och klart ett arrangemang som passade de vuxna.

Jag gissar att dom höll på med olika aktiviteter som ev teckning eller målning då Moa var konstnärligt lagt, något spel kanske, origami eller vad Moa nu ville göra. Det var nog tänkt som ett stimulerande inslag.

Fördelen med "arrangemanget" var att det skedde på en fast tid på en fast dag, så att Moa kunde förbereda sig i förväg och därmed orkade med det.

Uppenbarligen fungerade det utmärkt, så jag förstår inte kritiken?
Citera
2019-03-31, 11:57
Medlem
Följde tråden då det begav sig och har läst en del nu.

Jag förstår inte varför O hela tiden pekas ut som en kontrollerande psykopat och H som helt oskyldig.

O må ha varit en kuf på många sätt men samtidigt så skrivs det att föräldrarna var aktiva med sina barn (spelade spel etc). Då tolkar vissa det som att O (endast O) försökt isolera barnen. När O berättar på jobbet om sin hemsituation och går ner i arbetstid för att kunna vara hemma mer så är det återigen för att isolera och kontrollera familjen.

I många familjer delar föräldrarna upp ansvaret och som jag förstått det så har han haft huvudansvar för kontakt med skolan. Det innebär väl inte att H inte varit överens med honom och var insatt i vad som bestämdes? Men jo, detta är ytterligare ett tecken på att O försökte kontrollera om isolera sin familj.

Att de ordnade med att en tjej skulle komma och umgås med barnen varje vecka. Återigen, föräldrarna kan ha varit överens om detta och ordnat detta för att bryta barnens isolering. Men tydligen, ännu ett tecken på att O (inte i samförstånd med H) visar sitt kontrollbehov (?)

Sen tillslut det hemska morden eller vad man ska kalla dem. Enligt FUP framgår det att föräldrarna var överens. Är man deprimerad (och nu menar jag att man varit det under en lång tid) så blir man mer rationell på ett väldigt irrationellt sätt. Om föräldrarna planerat det HR tillsammans så har de förmodligen även pratat om hur de ska säkerställa att alla dör.

Det kan mycket väl vara så att de tillsammans bestämde att O var tvungen att "dra det tyngsta lasset". Att H tog lugnande och att O sedan skulle säkerställa att hon verkligen dog genom att strypa henne innan han slutligen tog sitt eget liv.

Varför har så många ett tvångsmässigt behov av att utmåla O som djävulen och H som ett oskyldigt offer? Jag förstår inte...
Citera
2019-03-31, 12:00
Medlem
Citat:

Jag kan förstå att föräldrarna behövde och ville yrkesarbeta. Däremot är det ofattbart hur de klarade av yrken där det krävdes skärpa och full koncentration, när de samtidigt oroade sig så mycket för sina barn, och senare även hade mordplanerna i sina huvuden. Hur kan man klara av att jobba då?

De är väl själva meningen med att dom arbetade för då tvingades dom att ha alla tankar/fokus på de arbetsuppgifter dom skulle lösa samt att interagera med andra människor. Tankarna var fokuserade kring annat än barnens sjukdomar.
Citera
2019-03-31, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Det var ju det som de inte gjorde, eller inte Oskar i alla fall. Har du missat vad som hände?

Om H har det sagts att "hon arbetade som vanligt fram till jul." Vet inte om det är en trådsanning. Hennes chef har ju av hänsyn till de anhöriga inte velat uttala sig.

Ja, för O verkar det ha varit svårare. Han mådde ju dåligt psykiskt redan våren 2017. Det är också därför som jag tänker att han hade starkare motiv till att ge upp och lämna allt.
Citera
2019-03-31, 12:16
Medlem
Citat:
Om H har det sagts att "hon arbetade som vanligt fram till jul." Vet inte om det är en trådsanning. Hennes chef har ju av hänsyn till de anhöriga inte velat uttala sig.

Ja, för O verkar det ha varit svårare. Han mådde ju dåligt psykiskt redan våren 2017. Det är också därför som jag tänker att han hade starkare motiv till att ge upp och lämna allt.

För många år sedan gick jag in i väggen. Under över ett års tid vaknade jag och grät, jag grät på väg till jobbet och jag låg och grät när jag kom hem. Enda stället jag höll uppe fasaden var på jobbet. Sista månaden innan jag blev sjukskriven så började jag få svårt att sköta mitt jobb. Då jag till slut blev sjukskriven var de flesta helt oförstående, de hade inte märkt något.

Man kan utåt fungera väldigt länge samtidigt som man planerar att begå ett självmord. Dessa planer kan vara väldigt praktiska. Hur, när, vad ska man meddela efterlevande, hur ska man bli hittad. I mitt fall handlade det om självmord, i det här fallet om att utplåna sin familj. Om H verkade må bättre behöver inte betyda att hon gjorde det, bara att hon var bättre på att dölja det.

Ingen kan förstå hur det här kunde hända men det gjorde det.
Citera
2019-03-31, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ta gärna fram en relevant jämförelse.
Finns en annan skribent som plockade fram gemensamma familicide för ett tag sen men minns tyvärr inte nicket.
Citera
2019-03-31, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Följde tråden då det begav sig och har läst en del nu.

Jag förstår inte varför O hela tiden pekas ut som en kontrollerande psykopat och H som helt oskyldig.

O må ha varit en kuf på många sätt men samtidigt så skrivs det att föräldrarna var aktiva med sina barn (spelade spel etc). Då tolkar vissa det som att O (endast O) försökt isolera barnen. När O berättar på jobbet om sin hemsituation och går ner i arbetstid för att kunna vara hemma mer så är det återigen för att isolera och kontrollera familjen.

I många familjer delar föräldrarna upp ansvaret och som jag förstått det så har han haft huvudansvar för kontakt med skolan. Det innebär väl inte att H inte varit överens med honom och var insatt i vad som bestämdes? Men jo, detta är ytterligare ett tecken på att O försökte kontrollera om isolera

Att de ordnade med att en tjej skulle komma och umgås med barnen varje vecka. Återigen, föräldrarna kan ha varit överens om detta och ordnat detta för att bryta barnens isolering. Men tydligen, ännu ett tecken på att O (inte i samförstånd med H) visar sitt kontrollbehov (?)

Sen tillslut det hemska morden eller vad man ska kalla dem. Enligt FUP framgår det att föräldrarna var överens. Är man deprimerad (och nu menar jag att man varit det under en lång tid) så blir man mer rationell på ett väldigt irrationellt sätt. Om föräldrarna planerat det HR tillsammans så har de förmodligen även pratat om hur de ska säkerställa att alla dör.

Det kan mycket väl vara så att de tillsammans bestämde att O var tvungen att "dra det tyngsta lasset". Att H tog lugnande och att O sedan skulle säkerställa att hon verkligen dog genom att strypa henne innan han slutligen tog sitt eget liv.

Varför har så många ett tvångsmässigt behov av att utmåla O som djävulen och H som ett oskyldigt offer? Jag förstår inte...
Det är många som undrar det.
Det går liksom inte in att det var gemensamt. Dessa spelar i en lägre division och är lite trögtänkta. De spelar goda men är i själva fallet riktigt äckliga och gottar sig i detaljer. Några är säkert batikhäxor och radikaliserade feminister. Det spelar ingen roll hur mycket H var med på det, hon är lik förbannat oskyldig och ett klent offer. Primitiva människor som dessutom ska vara vuxna. De drar kanske paralleller för deras egenupplevda trauman. Då hamnar man snett.
Citera
2019-03-31, 12:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Det låter rimligt. Egentid om det så är att spela Bridge eller nåt annat boring.

De har tydligen skaffat barnvakt på söndagar åt Moa, 10 år. Nåt annat framkommer inte.
När kontakten inleds är Moa 10 år, ett barn. Hon är inte sjuk.
Agnes är sjuk i ME. Hon har försämrats och kan inte fortsätta sin dans eller fotboll. Hon orkar inte längre gå halvtid i skolan. Hon kan rimligtvis inte passa sin lillasyster om det rör sig om en längre stund de är borta.

Så det här är förvanskningar:
Citat:
Den tjejen var ju 16 år och en väns dotter som blev ombedd att gå och hälsa på flickorna på söndagarna.
Citat:
Fejkad vänskap, orkestrerad och godkänd av föräldrarna, ja.
Likt det här:
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Det är väl klart att flickorna anade att någonting var snett. Deras pappa hade ju, tillsammans med kvarterspolisens familj, sett till att en något äldre låtsaskompis från den riktiga, verkliga världen kom på besök - var söndag.
Citat:
Hon såg A som en syster. Men hur såg A henne som? Och varför kallades hon för "barnvakten" om hon var en kompis? Självklart ser jag det som arrangerat! Fick barnen ens välja själva vilka de ville träffa? Klasskompisar, t.ex.
Lätt att i efterhand sitta här i tråden och kalla det för en så jättefin vänskap. Hur fan vet vi det?
Om det vore en annan familj som har en frisk 10-åring och en sjuk tonåring som ordnar barnvakt - hade du då tyckt det vore helt naturligt eller kalla henne för orkestrerad, arrangerad, fejkkompis och inhyrd kompis? Ombedd att gå dit.
Eller "barnvakt" med fnuttar?

Kompisvakt finns det även som förvanskning. Låtsaskompis. Fejkad vänskap. Ifrågasätter att det är en "jättefin vänskap".. men hur såg Agnes henne som? Tyckte hon verkligen om T*ve?

FAKTA:
Citat:
Att fått vara din barnvakt har varit bland det mest betydelsefulla jag gjort i hela mitt liv. Hoppas du förstod hur mycket jag tyckte om att åka till Bjärred varje söndag och få träffa dig och leka med dig. Hoppas vi träffas igen när mitt liv tar slut. Du lämnade mig alldeles för tidigt. Älskar dig för alltid❤️
Sen framkommer det att hon blivit bästa vän med Agnes, att hon sörjer och saknar henne:
Citat:
Du blev min syster och min förebild. Jag vill bara spola tillbaka tiden och hindra dina föräldrar att göra det de gjorde. Jag vill krama dig. Jag vill prata med dig. Jag vill titta på dig. Se dig blinka, se liv i dig. Men ibland kan man inget göra. Hur stor viljan än är.
Det gnälls över att paret inte tog sig tid till att vara lediga.
Det gnälls över att ingen uppmärksammar och skriver fint om barnen.

När det sker så missbrukas en tonårings sorg för att ljuga ihop saker och använda henne som redskap.

För att man använder henne för att få fram sina egna fantasier till teorier snarare än se det fina hon skriver.
Med hätskhet, med en äcklig underton. Konspirationerna.
Illviljan lyser i denna tråd och att använda en tonåring som skriver fint, sörjer och saknar flickorna men vill ändå gratulera dem på deras födelsedagar - är fullständigt empatistört.
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
En "kompisvakt", som föräldrarna inte kunde tänka sig att barnet skulle bygga en närmare relation med. Flickorna skulle inte lämna huset eller lämnas ensamma.
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Barnen byggde relationer, tack Letsdoit, med barnvakten. De var inte introverta eller konstiga. Normala tjejer. Dolda för omvärlden. Varför fick de inte vara ensamma??? De var inspärrade... En flicka på tio-elva och en syster på några år äldre behöver inte någon barnvakt!
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Det "låtsaskompisen" skrev var det mest fina, genuina som har skrivits i fallet. Varför blev det just hon som fick skriva. Hon var ju ändå "barnvakt" under förberedelsetiden för de åstundande morden. Sunt ?
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Det sjuka i det hela är att föräldrarna arrangerade dessa möten och kallade det barnvakt. Alltid närvarande. Alltid kontrollerande. Ingenting fick vara normalt tonårsliv.
Senast redigerad av develi 2019-03-31 kl. 13:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in