2019-03-31, 11:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att ett universitet är gammalt innebär inte kvalitet. Desutom är koranen ju redan motbevisat.

Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Givetvis inte. Men inget lågkvalitativt universitet överlever mer än ett millenium.

Citat:
Gör ett besök och diskutera med studenterna där för att se sanningen,

Citat:
Istället för att sitta framför datorn på dina hästar och inbilla dig att du kan något.

Jag är nöjd med att kunne diskutera på distans.

Citat:
Koranen tolkas, den ”bevisas” inte.

Men koranen kan ändå motbevisas.

Citat:
Ditt förbannad pucko.

Ad hominem. (1)

Citat:
Du vågar bara tro på det som kan bevisas.

Tvärtom blandar jag inte ihop faith and facts.

Citat:
Din förbannad fegis.

Se (1).
Citera
2019-03-31, 11:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men koran-troende muslimer tror på en del annat nonsens.

Citat:
Ja.. det håller jag med om.

Citat:
Men jag tycker även att du tror en del nonsens

Vad har det med saken att göra?

Islam blir inte "sann" även om jag har fel.

Desutom kan koranen som sagt motbevisas.
Citera
2019-03-31, 12:03
Medlem
Citat:
Tror du på allt du hör?!

Varför skall man vara så jävla dum att man ställer en sådan fråga?
Förstår du inte själv hur dum den är?
Nej, jag tror inte på allt jag hör. Det är därför jag ifrågasätter hur universums skapare inte kan veta formen på jorden.
Citera
2019-03-31, 12:05
Medlem
Citat:
Ingen muslim jag mött har iaf sagt att den skall tolkas bokstavligt. Kanske i din fantasi.

Den skall dock läsas på arabiska och kan inte förstås fullt på annat språk, det har jag förstått.
Varför ska icke-araber bli muslimer då? Är det inte bara bättre att bara säga det Muhammed, Jesus, och andra filosofer sa: befria din hjärna från skrock som prästerskapet har satt på dig för att kontrollera dig, Gud är större än att bli representerad av ett prästerskap/imamer.

Men det verkar att följarna av dessa män gjorde precis motsatsen...
Citera
2019-03-31, 12:06
Medlem
Citat:
Ingen muslim jag mött har iaf sagt att den skall tolkas bokstavligt. Kanske i din fantasi.

Den skall dock läsas på arabiska och kan inte förstås fullt på annat språk, det har jag förstått.
Ja, bara det är konstigt, att Gud har ett slags favoritspråk.
”Varenda ord är sant” brukar muslimer säga. ”Men helst ska den läsas på arabiska”.
Den påstås även vara Guds sista budskap till hela mänskligheten. Tänkte inte Gud på att hela mänskligheten inte kan arabiska?
Citera
2019-03-31, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, bara det är konstigt, att Gud har ett slags favoritspråk.
”Varenda ord är sant” brukar muslimer säga. ”Men helst ska den läsas på arabiska”.
Den påstås även vara Guds sista budskap till hela mänskligheten. Tänkte inte Gud på att hela mänskligheten inte kan arabiska?

Ärligt talat så tror jag att Muhammed såg att om civilisationen ska vidare så bör folk börja lita på sitt intellekt och inte vänta på the Big Guy, och att "helighet" bör försvinna. Dvs inget är heligt förutom Gud. Men det verkar ju gått så som han ville för alla civilisationer förutom hans egna
Citera
2019-03-31, 12:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DudeSnubbe
Ärligt talat så tror jag att Muhammed såg att om civilisationen ska vidare så bör folk börja lita på sitt intellekt och inte vänta på the Big Guy, och att "helighet" bör försvinna. Dvs inget är heligt förutom Gud. Men det verkar ju gått så som han ville för alla civilisationer förutom hans egna

Det märks inte i koranen, som är mycket luddig.
Citera
2019-03-31, 12:14
Medlem
Citat:
När jag diskuterar koranen och islam så utgår jag från premissen att det är perfekt, eftersom det är det som påstås. Hittar man ett fel i koranen så är islam motbevisad, brukar vissa muslimer säga.
Citera
2019-03-31, 12:23
Medlem
Citat:
Det märks inte i koranen, som är mycket luddig.
Det bekräftar min tes om Muhammed ännu mer, han ville nog inte ha något skrockfullt med otolkningsbara uttryck, utan något som är vagt, där människan får tänka själv. Jag tror varken Muhammed eller Jesus har blivit representerade av sina följare på det sättet de hade tänkt från början. Det var helt enkelt män som ville befria sitt folk från prästerskapets klor. Det slutade med raka motsatsen
Citera
2019-03-31, 12:25
Medlem
Citat:
Det bekräftar min tes om Muhammed ännu mer, han ville nog inte ha något skrockfullt med otolkningsbara uttryck, utan något som är vagt, där människan får tänka själv. Jag tror varken Muhammed eller Jesus har blivit representerade av sina följare på det sättet de hade tänkt från början. Det var helt enkelt män som ville befria sitt folk från prästerskapets klor. Det slutade med raka motsatsen
Då kan knappast Gud vara inblandad öht?
Citera
2019-03-31, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
När jag diskuterar koranen och islam så utgår jag från premissen att det är perfekt, eftersom det är det som påstås. Hittar man ett fel i koranen så är islam motbevisad, brukar vissa muslimer säga.
Jag tänkte bara att det kunde vara intressant med andra infallsvinklar. Det var inte menat att "debattera" något.
Citera
2019-03-31, 12:29
Medlem
Citat:
Jag tänkte bara att det kunde vara intressant med andra infallsvinklar. Det var inte menat att "debattera" något.
Jag utgår mest från rubriken, samt vad som vanligtvis påstås om koranen och islam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in