2019-03-30, 20:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Mig veterligt har ingen beskrivit varken H eller O som några patetiska mähän - förutom du i div. olika scenarion. - Däremot har O av ett ögonvittne beskrivits som psykiskt mycket illa däran.
Ja, i diverse olika scenarion. Det är ju det jag skriver. Vän, kan inte göra en fluga förnär. Lite skygg och rådjursaktig kanske? Klen. Mild. Rar.

Klart han var illa däran. Jobbigt hemma.
Citera
2019-03-30, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Då och då undrar jag om ” kören för Oskar ” har nåt emot Hanna pga nåt som dom känner till. Jag kände ju båda Hanna och Oskar och därför såg jag med mina egna ögon vem av dom som blev psykisk dålig. Det var Oskar.
Då och då undrar jag om ” kören för Oskar” vet nåt som till ex. att Hanna och Oskar var scientologer och Hanna krånglade till och ville lämna. Det skulle kunna förklara ” körens beteende ”.
Fast jag vet inte om dom var scientologer. Men jag försöker förklara ” körens beteende ” med nåt för annars förstår jag inte denna kärlek till Oskar. Han blev ju sjuk. Där tycker jag synd om honom att han inte sökte riktigt hjälp. Familjen dog , mördades av honom pga det.
Tänk om han hade kommit ut tunneln. Tänk då hade alla levt. Han hade t o m skrattat åt tanken att strypa sina fina barn som han älskade så mycket en gång i tiden

Jag kan bara svara för mig själv. Jag litar fullt ut på polisutredning som är gjord och på polisens sammanfattande slutsats. Sverige tillhör de mest rättsäkraste landet i Världen.
Citera
2019-03-30, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är skillnad på dina Asbergerdiagnoser och psykisk ohälsa. Han bekräftar inget av det du har skrivit.
Autismspektrumtillstånd är ett psykiatriskt handikapp. Är man i den skalan så kan man bli lättare stressad, få depressioner, ångest. Men det betyder inte man blir mördare. Oskar blev det. Kolla på inslaget. Han , professorn i psykiatri N. Långström säger raka motsatsen till vad polisen säger
Citera
2019-03-30, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Klart det går.
Själv är jag helt inne på deras sammansvurna enighet och skuld ifrågan - samt betydligt mer intresserad av frågan "varför" det skett.

Men eftersom man hellre ska spekulera kring gärningsförlopp så gjorde jag det kring Hanna.
Inte är hon mer skyldig för den skull när det kommer till medgärningsmannaskap? Oskar har ju övervägt tanken men vacklat förstår du. Sen har han signerat brev och ordnat med testamente.

Men tänk om han egentligen inte ville alls? Han kanske ångrade sig?
Jag är egentligen bara intresserad av tiden innan, åren innan.
Du har gått igenom Hanna grundligt. Nu väntar jag på Oskarstudien😀
Jag tror ju inte på en planering heller egentligen. Inte som att Oskar och Hanna hållit ett möte i slutet av augusti och klubbat igenom ett beslut. Tankar som kanske ibland landat i någon form av plan för att sedan återvända till ruta ett. Fram och tillbaka under hösten. Vad som sedan hände under jullovet...... en gåta.
Citera
2019-03-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Du är så fylld av ilska och bitterhet så det går inte att ha en normal dialog med dig. Men återigen blir du upprörd av skitsnack om Oskar. Du nämner inte Hanna.
Hannas psykiska sjukdomar då som det skrivs mkt om? Inget som upprör dig?
Alltid denne Oskar.
Sedan spekulerar du. Precis som jag. Jag tror att kontakten med anhöriga var dålig. Därför har dom nog inte kunnat bidra så mkt när det gäller psykisk status på Oskar och Hanna. Hade dom haft tätare kontakt så hade dom reagerat och gjort något. Detta säger jag inte för att skuldbelägga utan jag konstaterar bara att familjen var isolerad, utan insyn av anhöriga.
Den här mössan du ständigt återkommer till är ofta förekommande på dom olika psykavd. jag jobbat/jobbar på. Kan vara en mössa eller en huvtröja. Ett sätt att stänga ute en plågsam omgivning, en känsla av att huvudet sprängs, att inte orka med röster både inne i huvudet och utanför. Du kan fortsätta att förlöjliga det. Själv har jag aldrig känt behov av det när jag mött dessa patienter.
Jag tror till skillnad från dig att Missan fick ett väldigt varmt och förtroligt förhållande till Moa och jag tror att Missan är bra på att läsa av människor och fått en hyfsat bra uppfattning om Hanna och Oskar.
Oskar jobbade på universitet, deltog på konferenser och handledde studenter. Men den enda som såg sinnessjukdomen och den svarta mössan var Moas pianofröken. Hanna jobbade som högt uppsatt jurist på skattemyndigheten och ingen såg några tecken på sinnessjukdom.

Nu blev det jättesvårt, ska jag tro på pianofröken eller alla Oskars släktingar, kollegor, vänner eller studenter? Jag tror inte att jag gör samma val som du i det fallet även om du då tycker att jag är bitter. Det får jag bjuda på för jag tycker lite synd om dig.
Citera
2019-03-30, 20:47
Medlem
Citat:
Autismspektrumtillstånd är ett psykiatriskt handikapp. Är man i den skalan så kan man bli lättare stressad, få depressioner, ångest. Men det betyder inte man blir mördare. Oskar blev det. Kolla på inslaget. Han , professorn i psykiatri N. Långström säger raka motsatsen till vad polisen säger
Du vet ärligt talat inte vad du skriver om. Du drar diagnoser ur hatten som en trollkarl som trollar fram kaniner. Det är ingen som förstår var dom kommer ifrån.
Citera
2019-03-30, 20:49
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har funderat mycket på hur förhållandet var mellan systrarna. Pratade de dagligen? Eller låg de var och en på sina rum i ensamhet hela dagarna?

Hade de funderingar och känslan av att något var på gång som de inte kunde sätta ord på? Att något var väldigt fel? Fanns det någon vuxen de kunde anförtro sig åt och delge sin oro? Barn har ofta känsliga antenner.

Men om de förstod något - det vet vi inte.

Det är väl klart att flickorna anade att någonting var snett. Deras pappa hade ju, tillsammans med kvarterspolisens familj, sett till att en något äldre låtsaskompis från den riktiga, verkliga världen kom på besök - var söndag.
Något liknande hade de nog inte märkt av bland alla deras instavänner. Nog grubblade dom, alltid.
Citera
2019-03-30, 20:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag är egentligen bara intresserad av tiden innan, åren innan.
Du har gått igenom Hanna grundligt. Nu väntar jag på Oskarstudien😀
Jag tror ju inte på en planering heller egentligen. Inte som att Oskar och Hanna hållit ett möte i slutet av augusti och klubbat igenom ett beslut. Tankar som kanske ibland landat i någon form av plan för att sedan återvända till ruta ett. Fram och tillbaka under hösten. Vad som sedan hände under jullovet...... en gåta.
Ja precis. Typ ältat fram och tillbaka.
Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge. Oskarstudien kommer levereras i guldförpackning.
Citera
2019-03-30, 20:54
Medlem
Citat:

Neurologiskt heter det. Skillnaden är att de ser och tänker annorlunda än oss "vanliga" de har tunnelseende och de hör inte på samma sätt som "vi". Oftast högre iq än "normala" människor men inte mer våldsbenägna än andra än mot sig själva. Blir problemen för många så stänger de in sig så du inte får kontakt med dem. (Har själv 2 barn med den diagnosen så jag är rätt insatt i aspergers och Autismspektrum. Även jobbat med Autistiska)
Citera
2019-03-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Det är väl klart att flickorna anade att någonting var snett. Deras pappa hade ju, tillsammans med kvarterspolisens familj, sett till att en något äldre låtsaskompis från den riktiga, verkliga världen kom på besök - var söndag.
Något liknande hade de nog inte märkt av bland alla deras instavänner. Nog grubblade dom, alltid.

Fejkad vänskap, orkestrerad och godkänd av föräldrarna, ja.
Men hur ska en 11 och en 14-åring ens kunna sätta ihop ett samband av allt som skedde runt dem - till att de svävade i livsfara, när inte ens de få vuxna (lärarna) i deras omgivning klarade det? Vilken mardröm.

Stackars barn.
Citera
2019-03-30, 20:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag kan bara svara för mig själv. Jag litar fullt ut på polisutredning som är gjord och på polisens sammanfattande slutsats. Sverige tillhör de mest rättsäkraste landet i Världen.
Jag med! De är så skyldiga som det bara går.
Citera
2019-03-30, 20:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fejkad vänskap, orkestrerad och godkänd av föräldrarna, ja.
Men hur ska en 11 och en 14-åring ens kunna sätta ihop ett samband av allt som skedde runt dem - till att de svävade i livsfara, när inte ens de få vuxna (lärarna) i deras omgivning klarade det? Vilken mardröm.

Stackars barn.
Vilket jävla skitsnack om den enda tjejen som verkligen skrivit fint om barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in