Citat:
Ursprungligen postat av
Rumbledoll
Du är så fylld av ilska och bitterhet så det går inte att ha en normal dialog med dig. Men återigen blir du upprörd av skitsnack om Oskar. Du nämner inte Hanna.
Hannas psykiska sjukdomar då som det skrivs mkt om? Inget som upprör dig?
Alltid denne Oskar.
Sedan spekulerar du. Precis som jag. Jag tror att kontakten med anhöriga var dålig. Därför har dom nog inte kunnat bidra så mkt när det gäller psykisk status på Oskar och Hanna. Hade dom haft tätare kontakt så hade dom reagerat och gjort något. Detta säger jag inte för att skuldbelägga utan jag konstaterar bara att familjen var isolerad, utan insyn av anhöriga.
Den här mössan du ständigt återkommer till är ofta förekommande på dom olika psykavd. jag jobbat/jobbar på. Kan vara en mössa eller en huvtröja. Ett sätt att stänga ute en plågsam omgivning, en känsla av att huvudet sprängs, att inte orka med röster både inne i huvudet och utanför. Du kan fortsätta att förlöjliga det. Själv har jag aldrig känt behov av det när jag mött dessa patienter.
Jag tror till skillnad från dig att Missan fick ett väldigt varmt och förtroligt förhållande till Moa och jag tror att Missan är bra på att läsa av människor och fått en hyfsat bra uppfattning om Hanna och Oskar.
Oskar jobbade på universitet, deltog på konferenser och handledde studenter. Men den enda som såg sinnessjukdomen och den svarta mössan var Moas pianofröken. Hanna jobbade som högt uppsatt jurist på skattemyndigheten och ingen såg några tecken på sinnessjukdom.
Nu blev det jättesvårt, ska jag tro på pianofröken eller alla Oskars släktingar, kollegor, vänner eller studenter? Jag tror inte att jag gör samma val som du i det fallet även om du då tycker att jag är bitter. Det får jag bjuda på för jag tycker lite synd om dig.