2019-03-30, 20:22
Medlem
Har funderat mycket på hur förhållandet var mellan systrarna. Pratade de dagligen? Eller låg de var och en på sina rum i ensamhet hela dagarna?

Hade de funderingar och känslan av att något var på gång som de inte kunde sätta ord på? Att något var väldigt fel? Fanns det någon vuxen de kunde anförtro sig åt och delge sin oro? Barn har ofta känsliga antenner.

Men om de förstod något - det vet vi inte.
Citera
2019-03-30, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Klart det går.
Själv är jag helt inne på deras sammansvurna enighet och skuld ifrågan samt betydligt mer intresserad av frågan "varför" det skett.

Men eftersom man hellre ska spekulera kring gärningsförlopp så gjorde jag det kring Hanna.
Inte är hon mer skyldig för den skull när det kommer till medgärningsmannaskap? Oskar har ju övervägt tanken men vacklat förstår du. Sen har han signerat brev och ordnat med testamente.

Men tänk om han egentligen inte ville alls? Han kanske ångrade sig?

Då borde han ha ringt psykakuten så de hade fått hämta hans sjuka fru. Men så såg det troligtvis inte alls ut. Hanna borde däremot ha ringt psykakuten för att hennes man hade spårat ut fullständigt.
Citera
2019-03-30, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Hanna har blivit bragd om livet. Du kan väl läsa. Så mycket som du skriver. Läs obduktionsrapporten . Där står det tydligt och klart. Inte ens du kan feltolka det.
Hanna ströp ingen. Hon blev själv strypt.
Och Hanna satt inte på soffan och gnällde. Kände du henne?

Vad jag förstått har du inte träffat eller pratat med dem sedan sommaren. Och hur vet du då hur H mådde. Att hon blivit bragd om livet vet vi och hon kan faktiskt ha strypt innan hon själv blev strypt det vet vi inte. Hur hon mådde på våren har ingen betydelse då detta har börjat vid sommaren/hösten. Och blivit värre till vinterlovet.
Citera
2019-03-30, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det står dig fritt att respektera vem du vill, har jag hindrat dig? Om man ställer sig till doms över döda människor så får man tåla frågor, om det visar sig vara en felaktig dom som i detta fallet så förjänar det ingen respekt från mig i alla fall. Allt skitsnack om Oskars psykiska sjukdomar och svarta mössor motbevisas av polisens utredning. I den utredningen har dom pratat med minst 50 personer som kände både Hanna och Oskar betydligt bättre än Moas pianofröken och har kommit fram till att ingen av föräldrarna var psykiskt sjuk. Förstår du nu varför jag ifrågasätter? Om inte så skiter jag högaktningsfullt i det.
Eftersom Oskar var så frisk i huvudet så ville han bevisa sin friskhet genom att strypa hela sin familj och hänga sig sen.
Niclas Långström sa i inslaget om Bjärred att det ligger psykiskt ohälsa i botten. Men du kanske kan hans jobb bättre ? Han är prof. i psykiatri
Citera
2019-03-30, 20:30
Medlem
Citat:
Det står dig fritt att respektera vem du vill, har jag hindrat dig? Om man ställer sig till doms över döda människor så får man tåla frågor, om det visar sig vara en felaktig dom som i detta fallet så förjänar det ingen respekt från mig i alla fall. Allt skitsnack om Oskars psykiska sjukdomar och svarta mössor motbevisas av polisens utredning. I den utredningen har dom pratat med minst 50 personer som kände både Hanna och Oskar betydligt bättre än Moas pianofröken och har kommit fram till att ingen av föräldrarna var psykiskt sjuk. Förstår du nu varför jag ifrågasätter? Om inte så skiter jag högaktningsfullt i det.

Om ingen av dem var psykiskt sjuk på något sätt så kan jag bara begripa det som att morden på barnen skedde av ren ondska.

Men ingen fullt frisk människa hänger sig, så alltså måste O ha haft svåra psykiska problem, som han dolde mycket väl.
Citera
2019-03-30, 20:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Då borde han ha ringt psykakuten så de hade fått hämta hans sjuka fru. Men så såg det troligtvis inte alls ut. Hanna borde däremot ha ringt psykakuten för att hennes man hade spårat ut fullständigt.
Ja precis. De är varandras sämsta stöd och värsta rådgivare. Men Oskar var en kuvad man och blixtförälskad i Hanna och hon förbjöd honom.
Visst. Det är mesigt. Men hon brukade styra och ställa innanför väggarna. Att de hade en självmordspakt var det inga större problem med. Men som han ältade detta med att döda barnen.
Han ångrade sig nog men då var det försent.
Citera
2019-03-30, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ett fullständigt huvudlöst och orealistiskt scenario: Du gör O till ett mähä tillika en mördare som skulle vilja dela skulden för sina barns död med en nervsjuk hustru. - Men först vill han att hon ska kvickna till så att hon blir presentabel för testamentsvittnena...

I ditt scenario skulle en frisk och normalbegåvad O ha larmat 112.
Man bestämde sig för att avsluta sina och sina barns liv under hösten, Oskar berättade till sina kollegor att han mådde dåligt och att han var orolig för att något skulle hända (”det som inte fick hända hände”). Han gick ner i arbetstid för att vara mer hemma, skötte kontakterna med skolan och sökte vård.

Hanna verkar ha varit mer tystlåten om flickorna och situationen, hon berättade inget annat än positiva saker på jobbet. Hon hade möjlighet att jobba hemifrån, men inget tyder på att hon valde detta.

Allt tyder på omkastade roller mot vad man traditionellt kan vänta sig i en familj med två sjuka barn.

Dom var säkert normalbegåvade båda två, men väldigt störda.
Citera
2019-03-30, 20:33
Medlem
Citat:
Eftersom Oskar var så frisk i huvudet så ville han bevisa sin friskhet genom att strypa hela sin familj och hänga sig sen.
Niclas Långström sa i inslaget om Bjärred att det ligger psykiskt ohälsa i botten. Men du kanske kan hans jobb bättre ? Han är prof. i psykiatri
Det är skillnad på dina Asbergerdiagnoser och psykisk ohälsa. Han bekräftar inget av det du har skrivit.
Citera
2019-03-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om ingen av dem var psykiskt sjuk på något sätt så kan jag bara begripa det som att morden på barnen skedde av ren ondska.

Men ingen fullt frisk människa hänger sig, så alltså måste O ha haft svåra psykiska problem, som han dolde mycket väl.
Han var knappast fullt frisk, förmodligen var han lika sjuk som Hanna.
Citera
2019-03-30, 20:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jasså? Nu är det som så att hon gick med bestämda steg och testamente i handen - för det var precis vad hon ville. Bli klar med allt och få stendö.
Om nu Hanna beskrivs som ett patetisk mähä, mesigare än nån, så kan väl Oskar likaväl ha den rollen? Det finns kuvade män som gör allt för sin kvinna.
Fast att mörda barn kanske han tvekade kring? Han var nog iaf trött på hela tillvaron.
Han kanske ångrade sig - men då hade hon redan dödat barnen.
Mig veterligt har ingen beskrivit varken H eller O som några patetiska mähän - förutom du i div. olika scenarion. - Däremot har O av ett ögonvittne beskrivits som psykiskt mycket illa däran.
Citera
2019-03-30, 20:36
Medlem
Citat:
Du är så fylld av ilska och bitterhet så det går inte att ha en normal dialog med dig. Men återigen blir du upprörd av skitsnack om Oskar. Du nämner inte Hanna.
Hannas psykiska sjukdomar då som det skrivs mkt om? Inget som upprör dig?
Alltid denne Oskar.
Sedan spekulerar du. Precis som jag. Jag tror att kontakten med anhöriga var dålig. Därför har dom nog inte kunnat bidra så mkt när det gäller psykisk status på Oskar och Hanna. Hade dom haft tätare kontakt så hade dom reagerat och gjort något. Detta säger jag inte för att skuldbelägga utan jag konstaterar bara att familjen var isolerad, utan insyn av anhöriga.
Den här mössan du ständigt återkommer till är ofta förekommande på dom olika psykavd. jag jobbat/jobbar på. Kan vara en mössa eller en huvtröja. Ett sätt att stänga ute en plågsam omgivning, en känsla av att huvudet sprängs, att inte orka med röster både inne i huvudet och utanför. Du kan fortsätta att förlöjliga det. Själv har jag aldrig känt behov av det när jag mött dessa patienter.
Jag tror till skillnad från dig att Missan fick ett väldigt varmt och förtroligt förhållande till Moa och jag tror att Missan är bra på att läsa av människor och fått en hyfsat bra uppfattning om Hanna och Oskar.
Citera
2019-03-30, 20:37
Medlem
Citat:

Så länge de inte kommer ut med bevis så är H lika skyldig till barnens död. Det kan ingen ändra på. Det finns inget som tyder på att O skulle göra det mer än H enl. vad de kommit ut med. Ingen har träffat familjen sedan sommaren och kan berätta hur de mådde och levde. Att O tog sista livet av H vet vi men inte mer. sen får professor mfl säga vad de vill. Men ohälsa hade de inte enl. polisen. Men det finns ingen vettig människa som hade gjort detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in