2019-03-30, 08:13
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
ZH
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsrunkaren
Jag sitter på högintressant info om SE:s pappa.

SE:s pappa tyckte nämligen om unga tjejer i yngre tonåren. En kvinnlig bekant till mig, som då var i 14-15 årsåldern, blev utsatt av honom i början på åttiotalet. Det hände på Ängsgatan (nuvarande Ringvägen), ett par stenkast åt motsatt håll från där BERIT släppte av EVA 1987. Betänk att Kungsgatan stod i förbindelse med både Limstagatan och Ängsgatan (Ringvägen) då som nu. SE:s pappa bodde dock på Nätgatan, och eventuellt bodde också SE där (osäkert, men han vistades mycket där). Med tanke på att EVA och SE troligtvis var klasskamrater så var säkert även pappan bekant med EVA. Tyvärr har min kvinnliga bekant glömt bort pappans namn. Hon tror dock att pappan är avliden nu.

Tänk om det är SE:s gubbsjuka pappa som är EVAS mördare?

Jag ska försöka gräva vidare om SE:s pappa!
Äpplet faller inte långt från trädet.

HUR MYCKET AV VÅR PERSONLIGHET ÄR ÄRFTLIG?
http://genealogiska-samfundet.se/54-2/

De vetenskapliga undersökningar som gjorts i ämnet har kommit fram till att våra personligheter är en blandning av gener och miljö. Till exempel kan man se att många sexuella läggningar och preferenser är genetiskt betingade.

Sådan far, Sådan son - Sådan son, Sådan far.
Citera
2019-03-30, 10:33
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Frangu
Frågan tål att ställas igen, varför går SE än idag med jämna mellanrum iklädd i ridstövlar och ridbyxor m.m?
Det kan väl ändå inte vara en ren slump..,
10 Deranged Killers Who Took The Wardrobe of Their Victims as a Souvenir and Actually Wore It
http://www.vorply.com/society/list/killers-who-took-their-victims-wardrobe-as-a-souvenir-and-wore-it/

10 Killers Who Wore Their Victims' Clothes
https://m.ranker.com/list/serial-killers-wearing-victims-clothes/christopher-shultz

Tillhörde SE:s ridbyxor och ridstövlar från början EVA? Hade EVA med sig en påse eller väska med ridattiraljer från PAJS lägenhet, alternativt BERITS bil den 25 sep 1987 då hon begav sig mot sitt föräldrahem? Tog SE med sig EVAS ridattiraljer som framtida minnessaker inför kommande erotiska hågkomster. Jag har ett vagt minne av att ha sett SE skritta omkring utmed Kramfors gator med ett ridspö väl förankrad vid sin ena arm under sina remarkabla skov.

Kanske hade PAJ (eller BERIT) tidigare fått låna ridattiraljerna av EVA, och inför hennes flytt till Sundsvall så lämnade han (hon) tillbaka dem under kvällen de umgicks i hans lägenhet. Om PAJ eller BERIT läser detta (självklart gör de det) så kanske de kan dra sig till minnes om det överensstämmer med föregående skildring.

Efter att SE förlustat sig klart på EVAS själlösa kropp tog han med sig ridattiraljerna hem, och det är de kläderna som han sedan går omkring i under sina schizofrena faser.
Senast redigerad av Badkarsrunkaren 2019-03-30 kl. 11:23.
Citera
2019-03-30, 11:00
Avslutad
Citat:
Det fetmarkerade är nog mitt i prick skulle jag säga. Har själv aldrig fått ihop det hela med att PAJ skulle ha arrangerat mordplatsen, vikt ihop strumpor, trosor m.m. och lagt allt i en prydlig hög och avslutningsvis ställt skorna bredvid klädhögen. Nej det här är tveklöst en psykiskt sjuk persons signum. Modus operandi präglas av galenskap, att det ör rn galnings verk och passar därför inte alls in på PAJ.

Men med den schitzofrene SE som GM känns det mer och mer som att alla bitar äntligen faller på plats. Och det där med att "umgås" med kroppen som du skrev är ju typiskt för en allvarligt psykiskt störd och avvikande person som aldrig har varit i närheten, än mindre intim med det motsatta könet. GM mördade Eva brutalt med 11 djupa knivhugg, klädde av henne och "umgicks" sedan med kroppen men förefaller av okänd orsak (psykisk el. medicinsk) ha varit oförmögen att genomföra ett samlag med tanke på att ingen sperma påträffades.

Att kläderna hanterades så varsamt var ren omtanke från en gravt störd person och är enligt mig ett bevis på att mördaren kände sitt offer och att han älskade henne. Samma gäller placeringen av Laban, intill Eva's kropp, det är en symbolisk handling.

Vad det gäller hunden så var det många som kände Anneli och Eva och därmed även Laban. SE kände kanske hunden hyfsat och han visste givetvis vad den hette och kunde på så sätt ropa och locka Laban till sig för att döda honom.

Det måste grävas vidare i SE-spåret, det är ett mycket hett spår i mina ögon.

Frågan tål att ställas igen, varför går SE än idag med jämna mellanrum iklädd i ridstövlar och ridbyxor m.m?
Det kan väl ändå inte vara en ren slump..,

Visst har han även kallats för Eva mördaren i folkmun på stan ?
Vad jag vet undviker folk honom för att han är så konstig, vet att folk undvek honom när han stod i kassan, man väntade hellre på att han var klar med sitt och tog en annan kassa på hemköp.
Det var iaf när jag bodde i Kramfors för 5 år sedan.
Kvinnorna ville inte stå framför honom fick jag höra en gång, kanske tafsade han, vad vet jag.
Hur som helst är det en mycket konstig person som verkar lida av schizofreni då han klär ut sig.
Hemsk tanke om det är Evas kläder han bär ??
Citera
2019-03-30, 11:04
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Eftersom polisen tidigt gick ut med tesen att mordet troligen hade utförts av en psykisk sjuk person, måste ju SE ha varit rena rama högviltet? Fast det beror på om polisen kände till att SE var drabbad av schizofreni 1987, och hur hans sjukdom yttrade sig?
Sjukdomen börjar vanligtvis i 18–25-årsåldern, men här finns stora variationer.
https://www.netdoktor.se/psykiatri/schizofreni/sjukdomar/schizofreni/

Citat:
Han skulle enligt säker källa ha gått i samma gymnasieklass som Eva på Samhällslinjen (han stod med på klasslistan) men började aldrig när höstterminen väl startade - ev. på grund av sin psykiska diagnos? SE är alltså född samma år som Eva och båda var 27 år när mordet skedde.
Sjukdomen kan komma smygande eller akut. Om den uppträder smygande, kan man att se att patienten innesluter sig alltmer, isolerar sig från vänner och familj, blir slarvig med den personliga hygienen och förlorar intresset för utbildning, jobb och vanliga göromål (negativa symtom).

Anledningen till att SE inte började samhällslinjen tillsammans med EVA berodde nog på att hans schizofreni bröt ut det året.
Senast redigerad av Badkarsrunkaren 2019-03-30 kl. 11:24.
Citera
2019-03-30, 18:49
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
ZH
Äpplet faller inte långt från trädet.

HUR MYCKET AV VÅR PERSONLIGHET ÄR ÄRFTLIG?
http://genealogiska-samfundet.se/54-2/

De vetenskapliga undersökningar som gjorts i ämnet har kommit fram till att våra personligheter är en blandning av gener och miljö. Till exempel kan man se att många sexuella läggningar och preferenser är genetiskt betingade.

Sådan far, Sådan son - Sådan son, Sådan far.

Det vore intressant att få veta lite mer om SE's far, han bör alltså ha varit i 50-55 års åldern när Eva mördades. Fadern är numera avliden och bodde precis som du nämnde på Nätgatan i Kramfors där han varit skriven sedan slutet av 50-talet och ända fram till sin död. SE är förmodligen uppvuxen på Nätgatan tillsammans med sina 2 äldre bröder och mamman. Ingen av bröderna bor kvar i Kramfors vilket är förståligt.
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-03-30 kl. 19:04.
Citera
2019-03-30, 19:19
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Det måste grävas vidare i SE-spåret, det är ett mycket hett spår i mina ögon.
Jag håller med dig Ron.Frangu.
Citat:
Som jag tidigare skrev så vistades SE enligt uppgift till och från i Örebro (Vivalla) under flera års tid under 90-talet. Han har i perioder alltså bott på en adress i Vivalla och ibland på hemadressen i Kramfors, han har varit skriven på båda ställena.
Man kan fråga sig varför en schizofren person växelbor men i det här fallet handlar knappast om att han hade fått ett jobb på annan ort, nej SE måste ha varit heltidssjukskriven alt. förtidspensionerad. Den enda logiska förklaringen som jag kan se det är att han till och från p.g.a. sin svåra diagnos har "vårdats" på annan ort.

Nu till det intressanta i sammanhanget.
Om SE skulle vara Eva's mördare så skulle han enligt en GM- profil förmodligen misstänkas för att kunnat ha begått fler liknande brott. Så jag har givetvis inte kunnat hålla mig från att kolla upp om det finns några olösta mord i närheten av det område i Örebro där SE bodde under 90-talet och mycket riktigt så besannades mina misstankar.
Vem minns inte det bestialiska tvättstugemordet 1995 där 33-åriga Maria Andersson brutalt mördades med flera knivhugg i en tvättstuga. Fallet är fortfarande olöst och har bl.a. tagits upp i Efterlyst och Veckans Brott. Det kan även tilläggas att SE vid tidpunkten för mordet var jämngammal med MA, precis som han var med Eva alltså.
Bostadsområdet där knivmordet skedde ligger inte alls långt ifrån Vivalla och den adress där SE var skriven vid denna tidpunkt.
MA sågs av ett vittne tillsammans med en okänd man utanför tvättstugan vid 00.30 - 01.00 och hon mördades därefter någon gång mellan 01.00 - 04.00. Polisen misstänker att Maria var bekant med mannen och att han därför följde med henne till tvättstugan.
MA verkar enligt uppgifter ha haft kontakt med vården och psykiatrin. Hon verkar ha haft jobb som hon skötte men missbrukade tydligen droger och kände folk i missbrukarkretsar, det sägs även att hon vid tidpunkten för mordet var paranoid.

Kan MA möjligen ha lärt känna eller blivit bekant med SE på någon (psykiatrisk) vård eller rehab-enhet?

Precis som i Eva-fallet så verkar det finnas en person som har varit misstänkt, en kille i missbrukarkretsen såklart men dom misstankarna har aldrig lett någonvart, förmodligen är det endast en teori, en spekulation.
Mordet verkar vara lika besynnerligt och svårlöst som Eva-mordet. Vem var mannen som MA träffade på utanför tvättstugan vid 01-tiden på natten den 3 maj 1995? Det är uppenbarligen en GM som av någon anledning lyckas flyga under radarn i bägge fallen.
Vill veta vad som hände. – Jag vill få svar på vem som inte lät min dotter Maria leva, säger Solveig Andersson.

Sedan mordet blev känt hörde ett vittne av sig och berättade att mannen, i 35–40-årsåldern, kom gående från Oxhagen.
https://www.na.se/artikel/orebro/jag-vill-veta-vem-sominte-lat-henne-leva

Intressant, mkt intressant indeed!
Citera
2019-03-30, 19:34
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
10 Deranged Killers Who Took The Wardrobe of Their Victims as a Souvenir and Actually Wore It
http://www.vorply.com/society/list/killers-who-took-their-victims-wardrobe-as-a-souvenir-and-wore-it/

10 Killers Who Wore Their Victims' Clothes
https://m.ranker.com/list/serial-killers-wearing-victims-clothes/christopher-shultz

Tillhörde SE:s ridbyxor och ridstövlar från början EVA? Hade EVA med sig en påse eller väska med ridattiraljer från PAJS lägenhet, alternativt BERITS bil den 25 sep 1987 då hon begav sig mot sitt föräldrahem?[/b] Tog SE med sig EVAS ridattiraljer som framtida minnessaker inför kommande erotiska hågkomster. Jag har ett vagt minne av att ha sett SE skritta omkring utmed Kramfors gator med ett ridspö väl förankrad vid sin ena arm under sina remarkabla skov.

Kanske hade PAJ (eller BERIT) tidigare fått låna ridattiraljerna av EVA, och inför hennes flytt till Sundsvall så lämnade han (hon) tillbaka dem under kvällen de umgicks i hans lägenhet. Om PAJ eller BERIT läser detta (självklart gör de det) så kanske de kan dra sig till minnes om det överensstämmer med föregående skildring.

Efter att SE förlustat sig klart på EVAS själlösa kropp tog han med sig ridattiraljerna hem, och det är de kläderna som han sedan går omkring i under sina schizofrena faser.

Mördare som stjäl eller behåller souvenirer av sina offer tillhör väl oftast den farligaste kategorin där både lustmördare och sadister återfinns. Majoriteten är mycket svårt störda.

Om SE är Eva's baneman kan han mycket väl ha tagit/ stulit ridkläder, ett ridspö eller liknande attiraljer innan själva mordet inträffade. Personliga tillhörigheter som han kanske t.o.m. bär offentligt och njuter av än idag? Orsaken till det udda beteendet skulle kunna vara att han var hemligt förälskad i Eva och att han inte vågade närma sig henne på ett normalt sätt.

Vad det gäller det extremt ovanliga mordvapnet som användes, en 25 cm lång dubbeleggad jaktkniv eller kanske t.o.m. en bajonett, så känns det rent spontant mer sannolikt att ett sådant vapen skulle kunna ägas av udda kuf som SE snarare än av PAJ.

Har SE ett historiskt intresse?
Är han en samlare? han kan i sådant fall ha samlat på knivar el. liknande under ungdomsåren.
Annars kan kniven, bajonetten ha tillhört SE's far eller någon av hans 2 äldre bröder beroende på vad han/ de hade för bakgrund och intressen.
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-03-30 kl. 20:10.
Citera
2019-03-30, 21:33
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Visst har han även kallats för Eva mördaren i folkmun på stan ?
Vad jag vet undviker folk honom för att han är så konstig, vet att folk undvek honom när han stod i kassan, man väntade hellre på att han var klar med sitt och tog en annan kassa på hemköp.
Det var iaf när jag bodde i Kramfors för 5 år sedan.
Kvinnorna ville inte stå framför honom fick jag höra en gång, kanske tafsade han, vad vet jag.
Hur som helst är det en mycket konstig person som verkar lida av schizofreni då han klär ut sig.
Hemsk tanke om det är Evas kläder han bär ??

Nej SE Har aldrig någonsin kallats för Eva-mördaren i folkmun på stan, han är inte alls förknippad med mordet.
Det är den förståndshandikappade "cykelmannen" (S*ure) som offentligt har pekats ut som Eva's mördare, det var honom som folk var rädda för i mataffären och som det pratades om och som många än idag misstänker är skyldig.

Det finns nog ingen i stan som förknippar SE med Eva-mordet. Men kanske är ridutstyrseln ett sjukligt och perverst sätt för SE att offentligt "visa upp"/ påvisa att det faktiskt var han som mördade Eva. Problemet är att ingen Kramfors-bo fattar vinken eller har förstått vad det är han försöker förmedla. Han har nu gissningsvis 1-2 dag/mån i 30 års tid, gått runt på stan iklädd ridstövlar och ridbyxor. Kan det t.o.m. vara så att det är Evas byxor eller hennes ridspö som han har i sin ägo?
Det hela skulle kunna vara en symbolisk handling tänkt att påvisa och ge en ledtråd om att han är den som har med Eva's död att göra. Problemet är som sagt att ingen förstår det, kanske tror SE själv (eller är det rösterna som tvingar honom?) att han måste fortsätta att gå klädd i ridkläder ända tills någon förstår att det är han som är Eva's mördare? Om hans agerande och handlingen i sig är medveten eller om det är en undermedveten tvångshandling är omöjligt att svara på. Förmodligen njuter han inte av att gå runt i ridkläderna, njuter av attiraljerna gör han möjligen hemma.
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-03-30 kl. 22:30.
Citera
2019-03-30, 22:00
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Sjukdomen börjar vanligtvis i 18–25-årsåldern, men här finns stora variationer.

Anledningen till att SE inte började samhällslinjen tillsammans med EVA berodde nog på att hans schizofreni bröt ut det året.

Ja det är mycket sannolikt.
Citera
2019-03-30, 22:30
Avslutad
Klär han ut sig den 25e varje månad, d.v.s då Eva mördades ?
Hon hittades ju den 26e som jag fattar det?
Men för mördaren skulle den 25e tex kunna vara ett heligt datum, men även den 26e då hon hittades.
Är man psykotisk tror jag också man har lättare att gömma sig bakom sjukdomen och förtränga saker och ting, men att dessa saker kommer fram varje dag datumet närmar sig.
Citera
2019-03-30, 22:32
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Klär han ut sig den 25e varje månad, d.v.s då Eva mördades ?
Hon hittades ju den 26e som jag fattar det?
Men för mördaren skulle den 25e tex kunna vara ett heligt datum, men även den 26e då hon hittades.
Är man psykotisk tror jag också man har lättare att gömma sig bakom sjukdomen och förtränga saker och ting, men att dessa saker kommer fram varje dag datumet närmar sig.

Det där ska jag verkligen ta och kolla upp. Nästa går jag ser SE i ridkläder ska jag kolla vilket datum det är, mycket bra idé BerraSWE!
Citera
2019-03-30, 22:35
Avslutad
Citat:
Det där ska jag verkligen ta och kolla upp. Nästa går jag ser SE i ridkläder ska jag kolla vilket datum det är, mycket bra idé BerraSWE!

Ja det kanske går att höra med folk som känner honom om han klär ut sig vissa datum.
Senast redigerad av BerraSWE 2019-03-30 kl. 22:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in