2019-03-30, 13:26
Medlem
SGDFs avatar
En sak till, trovärdighet? På flashback?

Jag är först att medge att man inte bör tro på mig.
Citera
2019-03-30, 13:30
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Personer som uppgivit att de hörde skott och såg en person falla

På vägen upp mot Kungsgatan går det tre personer framför Björkman som ser ut att vara i sällskap med varandra. Björkman uppfattar personerna framför sig som att det var en man som gick närmast husen och som höll om en kvinna som gick i mitten samt en kvinna som gick längst ut mot gatan. De såg alla ut att vara i samma längd. Björkman omtalar att han är säker på att sällskapet hade gått framför honom i minst fem meter och såg ut att ha trevligt och småpratade med varandra. Plötsligt hörde Björkman två st smällar som lät som "påsksmällare"
ifrån sällekapet framför honom på ca 3 meters avstånd och ser då hur den person som går i mitten plötsligt segnar ner på gatan ...
----------
Omedelbart som Delsborn startat färden igen, hör Delsborn en kraftig smäll, som kommer från det håll han sett de 3 personerna stått och samtalat, Delsborn, som hunnit ut i korsningen vänder på huvudet samtidigt som han hör ytterligare en kraftig smäll samt ser en rökflamma från det vapen som mannen med ryggen vänd mot husfasaden, håller i sin högra hand, riktad mot paret. Vapnet uppfattade Delsborn som ett vapen med ovanligt lång pipa, typ colt. Delaborn ser hur mannen som blivit beskjuten faller omkull ...
----------
I samband med skottlossningen tittade Ann-Charlott åt vänster och såg att en man föll ihop i samband med skottlossningen.
----------
f : När du hör första skottet vad gör du då?
L: Tittar åt det hållet.
f: Och vilket håll är det?
L: Vänster.
f: Åt ..
L: Den här dekorationsaffären.
f: Du hör tydligt att det kommer därifrån?
L: Ja
f: Och när du tittar då vad ser du då?
L: Då ser jag en man rikta pistolen och så hör vi andra skottet och sedan springer han in på den där Tunnelgatan och han faller ner på gatan.
----------
... hör först ett skott och tittade över - ja, på andra sidan av Sveavägen - och ser då ingenting, men hör ett nytt skott och tittat dit igen och då ser jag tre personer varav en - jag vet inte om - han redan ligger där eller om han har fallit ihop då men i alla fall och ...
----------
Strax efter hörde han två skott gå av och såg hur det blixtrade till och en människa föll omkull.
----------
han hörde två skott avlossas med markant mellanrum. Efter första skottet tittar han mot detta, ser en man ramla ihop ...
----------
Han hör sedan ett skott. Han säger att han uppfattade ljudet som om det kunde vara ett skott och hade dessförinnan inte lagt märke till något speciellt i omgivningen. När Svensson tittar upp ser han tre personer stå på trottoaren i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan. Samtidigt går ett skott till av och mannen som står i mitten av de tre personerna sjunker ihop.
----------
vid korsningen Luntmakargatan - Tunnelgatan hörde han två st knallar. Han trodde först det var något fyrverkeri av något slag men fick strax efter se att en mansperson segnade ner på gatan vid korsningen Sveagatan - Tunnelgatan ...
----------
Framme vid korsningen med Tunnelgatan hörde fru Palme "smällar", sannolikt två till antalet. De lät inte som om de kom från nära håll. Hon trodde att det var ungdomar som lekte med smällare och vände sig mot maken för att kommentera saken. I samma ögonblick sjönk han ihop, kraftigt blödande från bröst och mun.
----------
... hörde hur det small till två gånger. Rolfart
tittade upp och undrade vad det var. Han tittade rakt över gatan och såg endast att någon ramlade. Rolfart hade inte glasögonen på sig så han såg ingenting.

Skrev du detta nu, eller har du alla förhör digitaliserade?
Citera
2019-03-30, 13:31
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Är du med på följande förslag, vi startar en ny tråd, och går igenom vittne för vittne i just skjutordningsfrågan? Seriöst utan hån, du och jag.

Jag har förut berättat vad jag tror om skuldfrågan. Men jag kan göra det igen.

CA, SE är möjliga som ensamma galningar.

Två svenska personer med militär bakgrund är möjliga, jag vill inte nämna deras namn här. Ett tag trodde jag på en tredje, men har kunnat avföra honom, då hans vapen inte kan vara aktuellt vid tiden, och jag utgick just från vapnet, var han bor, och ett specifikt signalement som jag förstått inte anses trovärdigt långre.

Sedan finns det vilsna personer som kan ha trott att dom agerat för en organisation, och då har jag ytterligare ett alternativ, där jag vet mer om gruppen än om enstaka personer. Det finns dock trådar att dra i, men jag föredrar att dra löst utan att forcera.

Ha ha, bra SGDF. We are back on track.

Nej, någon ny tråd behövs inte tycker jag för detta med skottordningen. OP blev ju bevisligen mördad (om det tror jag vi alla kan enas så om han nu sköts med första eller andra skottet är väl ett minor problem?

Jag får av vittnesmaterialet intrycket att andra skottet var det dödande. Andra får läsa och göra sina bedömningar.

När det gäller din GM-tankar är min uppfattning att Säpos PM inte kan negligeras. Ej heller de iakttagna WT-männen som är kända, exempelvis Ulla S i Gamla stan.

Om någon ensamagerande GM var i farten håller jag 100 spänn på CA (eller motsvarande person) och inga pengar alls på SE. Men det är ju jag det. Jag har haft fel förr.

Dock har jag som du vet redovisar en rad invändningar mot Filters i mitt tycke alltför svepande antagande. Det finns som jag ser det klara brister - tiden, klädseln, att han skulle ha burit vapen etc.

Tycker mig också skönja att både Karin J och Anna H talar om en person som bör vara SE. Läs förhören med dem igen.

Men alltså CA i så fall. Alternativ 1 för mig är nån militär/polis/Stay Behind-person.
Citera
2019-03-30, 13:32
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, bra.

Om vi då tar Delsborn så hör han först ett skott.

Då tittar han mot platsen.

Då ser han GM avlossa ett skott och ser vapnet.

Sedan faller Palme ner.

Jag kan inte få detta till annat än att Palme inte faller ihop vid första skottet utan direkt efter andra skottet. Eller?

Det finns flera sådana exempel. För min del lägger jag vikt vid vittnen som verkligen uppfattar situationen.

Eva CL ser ju också GM avlossa det andra skottet och ser då Palme falla. Det första skottet, som då uppenbarligen inte fick Palme att falla, hörde hon när AD:s bil rullade fram mot rödljusen.

Eftersom jag inte kan lika mycket som en rättsläkare så kan jag inte ta gift på att Palme faller först vid andra skottet. Men som jag inledningsvis skrev i frågan så får jag "det tydliga intrycket" att Palme föll först efter andra skottet.

Kari Ormstad talar om att ett skott placerat som Palmeskottet innebär att man "omedelbart" rasar. Jag vet inte vad "omedelbart" betyder. Andersson säger 0,6 sek.

Eftersom skotten avlossades med 1-3 sek mellanrum blir det för mig inte troligt - men det är jag det - att Palme kan stå upp i 1-3 sek efter första skottet.

Vittnen som "hör två skott och ser någon ligga på marken" tycker jag inte bidrar till att ge en bild av skeendet. De upptäcker ju händelsen för sent. De kan inte säga om Palme stod upp efter första skottet eller inte.
Så här är det avseende hur snabbt en död kropp faller till marken. Ett direkt dödade skott är bokstavligen som att vrida om en strömbrytare. Det sker ingen som helst fördröjning innan fallet påbörjas. Det som rättsläkaren kallar omedelbart.

Inför att Borgnäs skrev Nationens intresse studerade han den berömda avrättningen i Saigon 1968. Under Vietnamkriget. Ruta för ruta.

Detta finns beskrivet på s. 192-193 i samma bok.

Citat.
Han faller blixtsnabbt ihop.

Jag kan på filmen konstatera att det från att skottet avlossas till dess att den skjutne hamnar sittande på stjärten går det 2 tredjedelar av en sekund. Slut citat.

Just nu hittar jag enbart ett foto av händelsen.

https://www.youtube.com/watch?v=Bv11KilBpHQ

Om man inte tror på det kan man här på FB se många exempel i Mondotråden. Tråden kriget i Syrien. Jag har sett ett antal. Ett direkt dödande skott får en kropp att ofattbart snabbt falla till marken. Man tror knappt sina ögon. Här får man en känsla av vad obducentens omedelbart innebär.

Och tror man inte på det kan man räkna på det. Om man använder rätt ekvation. Eftersom fallet styrs av fysikaliska lagar kan det uttryckas matematiskt. Den ekvationen finns angiven i tråden. Den formeln ger samma resultat som Borgnäs studier. Det tar avrundat 0,6 sekunder, två tredjedels sekund, eftersom man här kan bortse från luftmotståndet.

Slutsatsen blir att om OP hade skjutits med första skottet skulle ett vittne som vrider på huvudet efter första skottet inte kunna se tre stående personer. Eftersom reaktionstid och huvudvridning tar tid. Vederbörande skulle se två stående personer och en liggande. Och ingen skulle falla vid det andra skottet.
Citera
2019-03-30, 13:35
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Så här är det avseende hur snabbt en död kropp faller till marken. Ett direkt dödade skott är bokstavligen som att vrida om en strömbrytare. Det sker ingen som helst fördröjning innan fallet påbörjas. Det som rättsläkaren kallar omedelbart.

Inför att Borgnäs skrev Nationens intresse studerade han den berömda avrättningen i Saigon 1968. Under Vietnamkriget. Ruta för ruta.

Citat.

Jag kan på filmen konstatera att det från att skottet avlossas till dess att den skjutne hamnar sittande på stjärten går det 2 tredjedelar av en sekund. Slut citat.

Om man inte tror på det kan man här på FB se många exempel i Mondotråden. Tråden kriget i Syrien. Jag har sett ett antal. Ett direkt dödande skott får en kropp att ofattbart snabbt falla till marken. Man tror knappt sina ögon. Här får man en känsla av vad obducentens omedelbart innebär.

Och tror man inte på det kan man räkna på det. Om man använder rätt ekvation. Eftersom fallet styrs av fysikaliska lagar kan det uttryckas matematiskt. Den ekvationen finns angiven i tråden. Den formeln ger samma resultat som Borgnäs studier. Det tar avrundat 0,6 sekunder, två tredjedels sekund, eftersom man här kan bortse från luftmotståndet.

Slutsatsen blir att om OP hade skjutits med första skottet skulle ett vittne som vrider på huvudet efter första skottet inte kunna se tre stående personer. Eftersom reaktionstid och huvudvridning tar tid. Vederbörande skulle se två stående personer och en liggande. Och ingen skulle falla vid det andra skottet.

Lysande. För mig är detta svar på frågan. Omedelbart = 0,6 sek. Då kan inte OP ha dödats med första skottet.
Citera
2019-03-30, 14:05
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Lysande. För mig är detta svar på frågan. Omedelbart = 0,6 sek. Då kan inte OP ha dödats med första skottet.

För mig är det ett lysande svar på hur döda kroppar faller. Det svarar inte på vad folk sett och vad dom senare säger till polisen och vad vi i tredje hand utläser att dom sagt att dom sett.

Jag läser på allvar förhören, just nu. Den diskussionen kan inte lättvindigt avfärdas med att Olof ändå är död. Går det nå konsensus, så har vi en pinne upp på GM.
Citera
2019-03-30, 14:06
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiclasBen
Det som också talar mot första kulan som den dödande och den andra för att släcka vittnet är att ingen sett GM stå i avrättningsposition med Lisbeth på knä. Hon besköts ståendes upp, och föll ner på knä när Olof föll/hade fallit.

Förmodligen missade första skottet eftersom Olof vred sig (träffade Lisbeth alt missade helt) och andra skottet var det dödande.

Har någon funderat över om det är den dödande kulan som också rispar Lisbeth?

Det finns ett foto från Kriminalbundesamt som visar LPs kappa.
Där ser man två kulhål från en tangerande kula.
Däremot syns inga blodstänk eller liknande.
Om kulan träffade för andra gången skulle
det sannolikt inte bli två rätt prydliga hål
i kappan.
Citera
2019-03-30, 14:23
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Citat.

Formeln är h= 0.5*g*t^2, där h är tyngdpunktens fallhöjd,
g är tyngdaccelerationen (= 10) och t är tiden. Om nu
tyngdpunkten faller 1 meter så bli t= 0.5 sekunder ungefär.
Citera
2019-03-30, 14:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
"lösningen till mordet finns i obduktionsprotokollet”.

-Valverius

Protokollet finns ju tillgängligt och nedladdningsbart, eller är vissa delar inte med?

Paret Valverius begick självmord, Rolf Dahlgren likaså.
Slumpen som vanligt när det gäller mop?

Självmord är som vanligast bland äldre män. Så slump vet jag inte.
Citera
2019-03-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Om det underlättar i det hypersensitiva debattklimatet, vill jag påpeka att jag ofta har fel.

Jag har ofta fel i Palmemordet! Antagligen är jag helt fel ute i Palmemordet. Varför skulle jag ha rätt? Jag var inte där.

Seså, jobba lite nu.
Ja, du ska få jobba lite nu.

Nyss skrev du att du suttit i en bil i samma position som IM. Hörnet Sveavägen-Tunnelgatan. Där du ANSTRÄNGDE dig för att avgöra vad du kunde se. Då har jag några frågor utifrån den positionen.

1. Hur mycket längre bedömer du att en person måste vara för att du/man ska kunna se att den är längre/kortare än en annan person som går bredvid. 5 centimeter, 10 eller mer. AB sade i sitt första förhör att de tre personerna framför honom såg ut att ha samma längd. Andra påstår att mördaren var längre än paret Palme.

2. Kan man verkligen se att någon har en upprullad mössa på sig. Kontra barhuvad.

3. Kan man se skillnad mellan en knälång rock och en längre jacka.

Första förhöret IM 860301.

Mördaren var iklädd mörk rock, längre än jacka, mörk mössa och han var längre än de två andra.
Citera
2019-03-30, 14:36
Medlem
Tema : Bertil Wedin,SÄPO, Ebbe Carlsson och Hans Holmer, Pkkspåret vem kan ha gynnats av det och vem kan ha planterat det?

Bertil Wedin och Ebbe Carlsson kände varandra, när Bertil Wedin jobbade på den informationsbyrå som startats av Marcus Wallenberg.

Bertil Wedin drev PKKspåret, Holmer och Ebbe drev samma spår , Alf Karlsson-Kegö-Barrling alla tillhörande SÄPO drev PKK spåret .

"Med tiden utvecklade Wedin också nära kontakter med företrädare för den sydafrikanska regimen, bland annat genom att förse dem med information om apartheidmotståndare.

Själv hävdar han – nu som tidigare – att han bara sysslade med laglig verksamhet i de sammanhangen. Men under det tidiga 80-talet ställdes han inför rätta i London, anklagad för delaktighet i ett inbrott som var riktat mot motståndare till den sydafrikanska regimen.

Wedin blev frikänd. Det blev dock inte en senare mycket beryktad medåtalad vid namn Peter Casselton. Denne var en av de sydafrikanska agenter som under det sena 90-talet kom att bli utpekad för direkt inblandning i Palmemordet.

En tid efter frikännandet i London – men då Palme fortfarande var i livet – höll Wedin en presskonferens där han beskrev sina politiska målsättningar. Bland annat sa han:

Jag arbetar emot Olof Palme och svenska regeringen. Det sker i samarbete med underrättelsetjänsten i skandinaviska länder. Jag ser som en viktig uppgift att arbeta mot Olof Palme. Säpo och svensk militär står i klart motsatsförhållande till sin egen regering. (Poutiainen: Inuti labyrinten, sid 726.)

Det här ger en del av konturerna kring den man som Stieg Larsson samlat på sig dokumentation om.

https://gunnarwall.wordpress.com/2019/01/
Månad januari 2019.

"1985 for Wedin tillsammans med en annan sydafrikansk agent till Cypern. Den svenske korrespondenten för tidskriften Contra bosatte sig tillsammans med sin hustru på den turkisk delen av ön. Tre dagar i veckan medverkade Bertil Wedin i ett turkcypriotiskt radioprogram. Angrepp på regeringen Palme var ett väsentligt inslag i Wedins bidrag. Hans levnadsvanor och boende var av det slaget att inkomster från de korta radioprogrammen knappast kan ha varit tillräckliga för att täcka kostnaderna.

Efter mordet på Palme igångsatte Bertil Wedin en aktivitet som gick ut på att till medier prångla ut “sanningen”. Han försökte också vända sig till det svensk utrikesdepartementet med sin historia om mordkommandot. Ett mordkommando organiserat av PKK. Också efter att Hans Holmér tvingats lämna spaningsledningen fortsätter Wedin, och nu blir hans fantasifulla historier något som passar Ebbe Carlssons och Holmérs inofficiella kurdjakt som hand i handske. Liksom de passar utmärkt den turkiska säkerhetstjänsten och regeringen. Och förstås: Olof Palmes verkliga mördare.

Den turkiska tidningen Hürriyets redaktör Ali Yala påstår i september 1987 att han betalat 40 000 tyska mark för uppgifter om mordet. Yula har tidigare arbetat som anställd på Sveriges Radio i Stockholm, med sändningar på turkiska. Han tvingades sluta där därför att radiolyssnarna var upprörda över hans sympatier för den då rådande militärdiktaturen."

https://efolket.eu/palme-utredningen-morklaggning-fran-dag-ett/

Frågor:

Var det Alf Karlsson som hade kommandot på ledningscentralen på mordnatten trots att han själv säger att han inte var där?

Var det en slump att Ulf Helin jobbade på ledningscentralen mordnatten.

Hur kommer det sig att man bums skulle flytta operatörerna tiil ett annat rum på ledningscentralen men inte hade kontroll på att datorerna i det rummet inte var inkopplade?( Inuti labyrinten)

Hur kommer det sig att Holmer , en bokförläggare, Alf Karlsson, Kegö, Barrling och Bertil Wedin drev samma spår ett spår som ingen i dag tror på eller talar om som möjligt alternativ?
Citera
2019-03-30, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Formeln är h= 0.5*g*t^2, där h är tyngdpunktens fallhöjd,
g är tyngdaccelerationen (= 10) och t är tiden. Om nu
tyngdpunkten faller 1 meter så bli t= 0.5 sekunder ungefär.
Tack för det! Lysande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in