Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-25, 18:17
  #105421
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ett sätt att komma vidare med de närvarande och frånvarande knarkspanarna kan vara att sätta in spaningarna i sitt sammanhang.

Spaningarna på Sigge började en tid innan mordet och utfördes så indiskret att grannar märkte dem. Rolf Zetterlund som bodde över Sigge tog för givet att också Sigge måste ha märkt något. Ändå ska det ha funnits ett gömställe i lägenheten där knark och ibland vapen gömdes undan, enligt förhörsprotokoll.

Dan Klöfverskjöld frågade i september -85 om Lars-Kristian Bergh kunde åta sig att skjuta Palme. Något tycks ha varit på gång bland vissa poliser och spaningarna mot Sigge kan ha varit en del av förberedelserna.

Men det förutsätter förstås att Sveavägen tidigt var utsedd som en (alternativ) brottsplats.

https://www.expressen.se/sport/fotbo...-har-tidigare/

Mittfältsdynamon och AIK-profilen Rolf Zetterlund berättar om när boode ovanpå Sigge Cedergren och träffade på Christer Pettersson häckande i trappan utanför.
Citera
2018-09-25, 20:25
  #105422
Medlem
För ovanlighetens skull verkar Göran Lambertz och Leif GW Persson tyckt ungefär likadant.

"Göran Lambertz: ”Polisspåret”

Palmeutredningen borde undersöka det så kallade polisspåret i mordet på Olof Palme, anser justitierådet Göran Lambertz. Han hävdar att det finns flera omständigheter som talar för den teorin. Bland annat fanns det vittnesmål om personer som pratade i walkie-talkies runt mordplatsen.
– Det fanns ganska många som talat om att det hade varit möten med väldigt hatiska uttalanden mot Palme under veckorna innan mordet. Det ska också ha funnits de som talat om att han skulle röjas ur vägen, har han sagt till Aftonbladet.

Även Leif GW Persson tror på detta spår. "

"Stieg Larsson: ”Sydafrikaspåret”

Nyligen avslöjade SvD att Stieg Larsson, författaren bakom ”Millennium”-trilogin, gjort egna utredningar i jakten på Palmes mördare. Den information han fått fram ska han ha skickat över till Palmeutredningen redan hösten 1987. Han menade då att det var sydafrikansk säkerhetstjänst som låg bakom mordet och pekade ut Bertil Wedin, en före detta legosoldat, som en ”mellanhand” till modet."

https://www.metro.se/artikel/de-vet-...rdade-palme-xr
Citera
2018-09-25, 21:00
  #105423
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elevator
jag håller på att sammanställa en sammanfattning av skandiamannens möjliga inblandning och märkliga beteende den här kvällen. men det är så otroligt mycket märkligheter att det tar sin tid. vad tycker ni själva är de mest uppseendeväckande rörande engström?


Jag håller på att kolla gamla inlägg, jag lyfter in detta bara för att visa att intresset för Skandiamannen funnits under en lång tid
Citera
2018-09-25, 21:10
  #105424
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjulle
Jag har fem kamrater som jobbat som poliser sedan 80-81.
Två av dem tror att det är en konspiration, medan dom andra tre tror att det är CP.

En av kamraterna jobbade på "knarket" på den tiden och har bekräftat
att det var något konstigt på gång just den kvällen. Man avbröt tvärt
en pågående spaning i anslutning till Sveavägen helt utan förklaring.

En timme senare mördades OP.
Nu har jag inte fått några detaljer pga sekretessen, men läser man mellan raderna så kan man få två uppfattningar. 1: Polisen visste att det var CP som mördade Palme, men kunde av vissa skäl inte släppa informationen.
2:Polisen Visste att Palme skulle mördas och lät det ske.

Det senare vill jag inte ens tro på, men det första bekraftas av Roger Östlund och Harri finnkoling. Bägge har vittnat om i stort sett samma scenario.

Scenariot med polisen var något krångligt, men fullt förståeligt om man anstränger sig lite. Kan tyvärr inte redogöra för detta.

Det finns en dokumentär om det här som visades på SVT för några år sedan. men kan tyvärr inte länka till något.

Jag lyfter ett annat gammalt inlägg, man får väl fundera på om det är trovärdigt eller inte.
Citera
2018-09-25, 21:22
  #105425
Medlem
Jag ska avsluta med inlägg från användaren Scarfoot.
Jag har för enkelhetens skull bara klippt ihop några av hans inlägg.
Vad jag förstår blev han avrådd av någon från att skriva i tråden.
Han verkar ha skrivit i mars 2009.

Om jag förstått det hela rätt ska mop vara kopplat till knarkspaningen på något sätt.
Om ni tycker det blir för svårförståeligt kan ni ju alltid söka på användaren Scarfoot.

Jag klistrar in några intressanta svar från honom.

"Jag måste tyvärr gör dig besviken ang bil 1520. Jag vet faktiskt inte...har inte heller några spekulationer beträffande "polisspåret". Inget som gör sig i tryck i alla fall. Jag har redogjort för vad jag tror....att "knarket" vet vad som hände, men kan inte gå ut med detta. Vem som höll i vapnet låter jag vara osagt, men källor säger att det var en gubbe som mycket väl kan liknas med CP.
Att det var CP tror jag ju inte..
Jag kommer att få förstahandsinfo om detta vad det lider, men det tar ett tag. Tidigast när mordet är preskriberat....eller när min kamrat har gått i pension. Således 2-15 år.... så håll ut!
Personligen tror jag att spaningen avbröts EFTER mordet. De poliser som var med vet sanningen, men KAN inte släppa storyn av div anledningar.

Om mörkläggning är berättigad i fall 1???
Hur menar du nu? Vi tar hypotesen att ett gäng extrema högersympatisörer
inom polisen genomför mordet. Varför i hela friden skulle man mörklägga detta utifrån att det är just poliser som genomfört mordet? Poliser utan förankring i den etablerade politiken...? Nää...finns inte på världskartan. "vansinnesdåd" mörklägger man inte...så är det bara.

Om det däremot går att koppla "vansinnesdådet" till den etablerade politiken, inrikes eller utrikes, så kan det finnas anledning till mörkläggning. Eller varför inte näringslivets toppar?

Det här är någonting helt annat. Mörklagt är det ...så mycket är vi nog 100 % överens om.


De rader som nu följer är nog det sista jag skriver i ämnet.
Jag blev kontaktad av en av mina forna kolleger som tycker att jag skall sluta älta detta på FB. Han kännde igen mig tack vare att jag berättat att jag slutade min anställning Aug-84. Det var tydligen bara jag som sa tack å adjö just då. Lycka till med utredningen alla ni hängivna. Jag tror ni är på god väg att bringa lite sanning i historien....
Citera
2018-09-25, 22:00
  #105426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Gösta Söderström åkte Kungsgatan norrut när han stoppades av en man som berättade om en skjutning på Sveavägen . I tryckfrihetsrättegången mot Proletären identifierades mannen som en extraknäckande taxichaufför som hette Andersson, som vid tidpunkten för rättegången,89,gick på polisskolan.

Andersson ska ha via sin taxiradio hört Anders Delsborn anropa Ann-Louise Paulsson på Järfälla taxi. Detta gör AD runt minuten efter MOP. GS med chaufför Ingvar Windén beger sig mot mordplatsen och bör vara på plats tidigt 2324. Från LAC-bandet kan vi dra slutsatsen att polisen inte är på plats 232340 då Leif Ljungqvist avbryter sitt kontaktförsök med polisens sambandscentral.

Tack, information går ju ändå inte användas då jämförelser med polisens larmcentral är en soppa.
Jag undrar varför!?
Citera
2018-09-25, 22:06
  #105427
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Tack, information går ju ändå inte användas då jämförelser med polisens larmcentral är en soppa.
Jag undrar varför!?

Det fanns en ny bandspelare på SBC vid tiden för MOP, men den var ännu inte inkopplad , Påstås det.
Vi får gå på den info som finns LAC-Bandet och vittnesmålen. Frågan om hur snabbt 1520 kom till David Bagare hänger mycket på hur länge Lars Jeppsson tog tid på sig att ta upp förföljandet.
Citera
2018-09-25, 22:39
  #105428
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Så vitt jag förstår var det Sven Anér som kom fram till att Dekorimamannen var identisk med AA vilket i mina öron låter mycket märkligt.
Nej, det var Anérs gamle kollega från DN Olle Alsén vilken hade ingående kontakt med
den ena flickan. Olle visste vilket gym det rörde sig om och åkte dit och visade ett foto
på Avsan för en vaktmästare som bekräftade att denna brukade vistas där då och då.
Olle spelade in sina telefonsamtal med Ölvebro som hela tiden hävdade att det var helt
omöjligt att identifiera denna person. Men HÖ råkade försäga sig och sade att AA hade
alibi (av sin hustru), vilket visade att AA blivit hörd.
Citera
2018-09-25, 22:45
  #105429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Nej, det var Anérs gamle kollega från DN Olle Alsén vilken hade ingående kontakt med
den ena flickan. Olle visste vilket gym det rörde sig om och åkte dit och visade ett foto
på Avsan för en vaktmästare som bekräftade att denna brukade vistas där då och då.
Olle spelade in sina telefonsamtal med Ölvebro som hela tiden hävdade att det var helt
omöjligt att identifiera denna person. Men HÖ råkade försäga sig och sade att AA hade
alibi (av sin hustru), vilket visade att AA blivit hörd.

Oj då, så det kan gå.
Det är klart, det är inte så roligt för poliser att utreda andra poliser, lite enklare med PKK och missbrukare.
Citera
2018-09-25, 23:41
  #105430
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Nej, det var Anérs gamle kollega från DN Olle Alsén vilken hade ingående kontakt med
den ena flickan. Olle visste vilket gym det rörde sig om och åkte dit och visade ett foto
på Avsan för en vaktmästare som bekräftade att denna brukade vistas där då och då.
Olle spelade in sina telefonsamtal med Ölvebro som hela tiden hävdade att det var helt
omöjligt att identifiera denna person. Men HÖ råkade försäga sig och sade att AA hade
alibi (av sin hustru), vilket visade att AA blivit hörd.

Okej tack.

Ja, jag läser Alséns anteckningar från samtalen med flickan och ser att hon säger att gymmet inte låg i Upplands Väsby utan i Upplands Bro eller någonstans mellan Sollentuna och Upplands Väsby (Rotebro?) och att mannen inte var polis utan en finsk rasistisk kriminell 25-35 år med ett kort finskt förnamn som börjar på J.

Jyrrki, Jouni, Juha etc.

Iesho tipsade i dag om en Jari som var knappt 30 år 1986 och bodde i trakten. En bekant till allas vår CP tydligen.

Efternamnet kan inte flickan. Hon vet inte om det är kort eller långt.

I texten verkar det som om flickan vid ett tillfälle svarar "Jaz" rörande mannens namn. Det kan vara en felskrivning av "Ja". Eller så är det mannens smeknamn.

Han ska vara normalt byggd och ingen kroppsbyggare. Tränade inte på gymmet utan var endast in och tjafsade med några andra där. 180-185 cm klädd i en lite längre mörk skinnjacka som enligt flickan är ett typiskt ytterplagg för finländare (?).

Utöver det finns uppgifter (troligen från kvinnan som kände igen mannen) i TV3:s reportage om polisspåret. LGWP är programledare. Där sägs det bl a att mannen ägde en blå Volvo, att han hade två barn, en bror, hans hårfärg, att han var arbetslös, att han bodde i en villa mm. Där anges längden till 170 cm.

Borgnäs presenterade uppgiften om polisen som tränade på gymmet för Ölvebro i direktsändning och varken Ölvebro/Helin sade sig känna till den uppgiften. Det var i det programmet ett vittne från gymmet ("Stefan") berättade att polisen köpte anabola från en knarklangare.

I TV3-programmet kallas polisen Pekka. Han intervjuas anonymt och säger naturligtvis att han är helt oskyldig. En äldre kollega till honom fungerar som karaktärsvittne och säger att det är uteslutet att denne Pekka har något med Palmemordet att göra.

Men de offentliggjorda samtalen med den ena finska flickan utesluter att Dekorimamannen var polis. Varken hon eller hennes kompis har tänkt tanken att han skulle kunna vara polis.

Därav min förvåning över att AA-spåret uppstod kopplat till Dekorimamannen.
Citera
2018-09-26, 00:06
  #105431
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag ska avsluta med inlägg från användaren Scarfoot.
Jag har för enkelhetens skull bara klippt ihop några av hans inlägg.
Vad jag förstår blev han avrådd av någon från att skriva i tråden.
Han verkar ha skrivit i mars 2009.

Om jag förstått det hela rätt ska mop vara kopplat till knarkspaningen på något sätt.
Om ni tycker det blir för svårförståeligt kan ni ju alltid söka på användaren Scarfoot.

Jag klistrar in några intressanta svar från honom.

"Jag måste tyvärr gör dig besviken ang bil 1520. Jag vet faktiskt inte...har inte heller några spekulationer beträffande "polisspåret". Inget som gör sig i tryck i alla fall. Jag har redogjort för vad jag tror....att "knarket" vet vad som hände, men kan inte gå ut med detta. Vem som höll i vapnet låter jag vara osagt, men källor säger att det var en gubbe som mycket väl kan liknas med CP.
Att det var CP tror jag ju inte..
Jag kommer att få förstahandsinfo om detta vad det lider, men det tar ett tag. Tidigast när mordet är preskriberat....eller när min kamrat har gått i pension. Således 2-15 år.... så håll ut!
Personligen tror jag att spaningen avbröts EFTER mordet. De poliser som var med vet sanningen, men KAN inte släppa storyn av div anledningar.

Om mörkläggning är berättigad i fall 1???
Hur menar du nu? Vi tar hypotesen att ett gäng extrema högersympatisörer
inom polisen genomför mordet. Varför i hela friden skulle man mörklägga detta utifrån att det är just poliser som genomfört mordet? Poliser utan förankring i den etablerade politiken...? Nää...finns inte på världskartan. "vansinnesdåd" mörklägger man inte...så är det bara.

Om det däremot går att koppla "vansinnesdådet" till den etablerade politiken, inrikes eller utrikes, så kan det finnas anledning till mörkläggning. Eller varför inte näringslivets toppar?

Det här är någonting helt annat. Mörklagt är det ...så mycket är vi nog 100 % överens om.


De rader som nu följer är nog det sista jag skriver i ämnet.
Jag blev kontaktad av en av mina forna kolleger som tycker att jag skall sluta älta detta på FB. Han kännde igen mig tack vare att jag berättat att jag slutade min anställning Aug-84. Det var tydligen bara jag som sa tack å adjö just då. Lycka till med utredningen alla ni hängivna. Jag tror ni är på god väg att bringa lite sanning i historien....

Den här knarkspaningen i mordkvarteret är onekligen mycket intressant.

Egentligen helt fantastiskt att ett 20-tal WT-poliser befunnit sig på Tunnelgatan, Apelbergsgatan och andra gator runt mordplatsen timmarna före - och kanske även samtidigt med - mordet.

Och detta kläcker UD ur sig 30 år efter mordet som om det vore en helt ovidkommande uppgift.

Ölvebro förnekade kategoriskt i alla år att det ens funnits WT-män längs Sveavägen mordkvällen.

Nu får vi veta att knarkspaningen troligen inte avbröts en timme före mordet, som UD säger, utan att den fortsatte - och att en knarkspanare försvann. Om jag förstått rätt i trakten kring Luntmakargatan, dvs ungefär där LJ stod. Vad är källan på det?

Var det dessa knarkspanare som även vittnet Christian såg på Regeringsgatan strax före mordet? Och kvinnan på Johannesgatan såg också WT-män. Liksom Walls par som skulle på konsert och såg WT-män både på Tunnelgatan och på Norra Latins skolgård. Skelleftehamnsbrevet om 23.23-mannen vid Olofsgatan-Tunnelgatan? Taxichaufförens WT-man vid Hötorgets t-bana 23.15? Karin G nära Grand 21.20?

Det finns flera rätt bra signalement på dessa WT-män. Spaningsledningen borde kunna koppla åtminstone några av observationerna till konkreta personer om det nu var knarkspanare som stod där och pratade. Tom Jones-kopian på skolgården till exempel.

Kjelle F:s uppgifter om korta kodade radiomeddelanden efter 22.30 bör väl också höra till detta?

Men knarkspaningen vid Tunnelgatan förklarar inte Leif K:s uppgift om WT-mannen utanför paret Palmes bostad 19-19.30 och ej heller Ulla S uppgift om de två WT-männen vid Gamla stans tunnelbanestation då paret Palme kom fram till stationen.

Fortfarande oidentifierade. Tyder starkt på övervakning av Palme mordkvällen.

Hade en mindre attentatsgrupp (Säporapportens 4 män) sedan dolt sig i mängden av knarkspanare i området kring Grand, män som ville se vart Palme skulle ta vägen efter bion? Var det promenaden hem som blev den avgörande pusselbiten för gruppen? Nu fanns chansen.

Är det ens realistiskt att de andra "riktiga" knarkspanarna inte skulle ha märkt det?

Kan den finsktalande Dekorimamannen (23.18-23.19?) ha ingått i attentatsgruppen? Både AB och Rolders sällskap fanns i krokarna vid den tiden. Och IM tittade åtminstone delvis på.

Motivet får vi väl veta när mördarna är gripna och ställda inför rätta. Onödigt att spekulera kring det just nu tycker jag.
__________________
Senast redigerad av Basfakta 2018-09-26 kl. 00:10.
Citera
2018-09-26, 00:19
  #105432
Medlem
Jag vet snart varken ut eller in men:

"Vad vill du att folk ska ta med sig av dokumentären?

– Att publiken ska få tänka själva och bilda sig en egen uppfattning om det var rätt eller fel att fria Christer Pettersson. Men det är inte en resa som smeker utredningen medhårs. Det kommer bli många småchocker hur utredningen har skötts.

En betydande del handlar om mordnatten och det faktum att polisen fanns på plats i området där mordet begicks:

– Knarkspan hade mellan 12 och 22 man som satt och spanade i de här kvarteren på olika ställen på kvällen, men det var så lugnt att de åkte hem klockan kvart över tio. De skulle suttit till klockan två på natten. På morgonen samma dag plockades det ut sex stora zodiakradioapparater (walkie talkies) inför det här gigget. Det, och den tillhörande telefonavlyssningen, utgör en stor del i dokumentären.

Enligt Thure Nässén skulle mördaren sprungit rakt i famnen på en polis om den polisen varit på sin post. Stämmer det?
– Det är korrekt. Jag har uppgifter om exakt var de skulle ha suttit. Det hade varit på första parkett. Du kommer höra saker i serien som gör att du tänker: Varför har man inte lyssnat på de här människorna tidigare?

Thure Nässén fick mycket stryk i Uppdrag Granskning.

– Ja, det fick han, men säga vad man vill om Thure Nässén: en mer hängiven och inbiten polis får man leta efter, tycker Mikael R Hylin.

”Maskat” polisförhör

Aftonbladet har kommit över namnet på en polisman som ska ha lämnat sin post på mordnatten. Vi visar upp ett ”maskat” (censurerat) polisförhör som gjordes med polismannen 2,5 år senare, hösten 1989.

Mikael R Hylin bekräftar att polisen ingick i den aktuella gruppen.

– Jag vet att den här personen var med där ute den kvällen, säger han.


– Och då undrar man: varför är saker maskade om Christer Pettersson är avfärdad? Varför får man inte ut vittnesförhör?

Hur ser du på det?

– Det är obegripligt. Om Christer Pettersson är avfärdad är det klart att de ska lämna ut det där. Vi visar mycket spännande material som idag inte är offentlig handling men som jag fick ut i mitten av 2000-talet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...la-pa-plats-nu
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback