2019-03-29, 22:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Lite onödigt kanske att berätta att andelen manliga offer har motsatt utveckling mot andelen kvinnliga?

Om det bara finns två sorter blir det ju lite per automatik så att andelen av den ena minskar om andelen av den andra ökar.

Ha ha. Det som lät som en bra utveckling blev lite mindre bra.

Man kanske vill vara lite övertydlig för att nå ut med att det är andelar, inte antal? Jämlikhet? Copy-paste från ett stycke med faktiska tal?
Citera
2019-03-29, 22:53
Medlem
En utav mina teorier också Missan. Undrar om han var sjuk länge. Självklart trappades upp på slutet men om han nu blev sjuk, var han vriden sen han var tonåring? för 5 år sedan? när han inte fick gehör för sitt arbete? Vad kan utlöst ”sjukdomen”?
Missan, när du beskrivit Hanna ger du en bild av henne som en nästan naiv kvinna, nästan för mjuk och med inte så stor självförtroende. Det är min tolkning av din beskrivning. Jag kan ha fel. När jag ser videon på Hanna ser jag en bestämd kvinna, lite för självsäker t.o.m, stabil och självständig. Antar att du inte kände henne då men kan hon förändrats så mycket?
Det finns så lite info om henne så det blir nästintill omöjligt att göra sig en bild av henne.
Jag funderat också på spekulationen om att Hannas släkt skulle vara rädda för Oskars släkt och därför bestrider de inte FU. Kan det inte istället vara så att Hanna och sin släkt inte hade någon kontakt överhuvudtaget? Finns faktiskt människor som saknar känslor till varandra fast man är släkt. Kan det vara så att de helt enkelt nöjer sig med vad FU gett för att de saknar intresse? Eller är det så att de verkligen känner att Hanna faktiskt var kapabelt att planera och genomföra en sådant brutalt hemsk handling?
Du sitter inte såklart med alla svar på mina frågor men ville passa på att ventilera lite funderingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Ja men ännu enklare tror jag. Morden begicks för pappan blev psykisk sjuk. Jag tror att det är så enkelt. Sen kan man diskutera varför han blev så sjuk. Men en sak vet jag ; det berodde inte på barnen. Moa var inte ett dugg sjuk i me och Agnes sk me kan man också diskutera.
”ett liv i egentlig mening” det visar lite vem Oskar var. Lite konstnärlig , lite storhetsvansinne i den meningen att han ville bli ihågkommen efter sin död.Jag tror i grunden var han inte ett dugg intresserad av livet ” i egentlig mening”. Det visar konstnären i honom. Orden. Betyder inte så mycket . Han menar inget. Fanns inget att mena. Han blev sjuk
Citera
2019-03-29, 22:57
Medlem
Jag såg veckans brott om Bjärred precis. När jag hör om nallar, legobygge så förstår jag inget. Det måste vara igen Oskars arrangemang. Moa var så lång från att leka med nallar och bygga med lego. Och Agnes var ju tonåring. Detta är så sjukt. Moa var den sista verkligen som skulle bygga med lego. Detta måste ha varit i Oskars huvud. Han trodde tydligen att han hade två små barn. Barnen var inte alls den typen av barn. Det var bara i hans huvud
Citera
2019-03-29, 23:04
Medlem
Citat:
Jag såg veckans brott om Bjärred precis. När jag hör om nallar, legobygge så förstår jag inget. Det måste vara igen Oskars arrangemang. Moa var så lång från att leka med nallar och bygga med lego. Och Agnes var ju tonåring. Detta är så sjukt. Moa var den sista verkligen som skulle bygga med lego. Detta måste ha varit i Oskars huvud. Han trodde tydligen att han hade två små barn. Barnen var inte alls den typen av barn. Det var bara i hans huvud
Intressant! Kanske O som har slängt fram nallar och lego i efterhand då
Citera
2019-03-29, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
En utav mina teorier också Missan. Undrar om han var sjuk länge. Självklart trappades upp på slutet men om han nu blev sjuk, var han vriden sen han var tonåring? för 5 år sedan? när han inte fick gehör för sitt arbete? Vad kan utlöst ”sjukdomen”?
Missan, när du beskrivit Hanna ger du en bild av henne som en nästan naiv kvinna, nästan för mjuk och med inte så stor självförtroende. Det är min tolkning av din beskrivning. Jag kan ha fel. När jag ser videon på Hanna ser jag en bestämd kvinna, lite för självsäker t.o.m, stabil och självständig. Antar att du inte kände henne då men kan hon förändrats så mycket?
Det finns så lite info om henne så det blir nästintill omöjligt att göra sig en bild av henne.
Jag funderat också på spekulationen om att Hannas släkt skulle vara rädda för Oskars släkt och därför bestrider de inte FU. Kan det inte istället vara så att Hanna och sin släkt inte hade någon kontakt överhuvudtaget? Finns faktiskt människor som saknar känslor till varandra fast man är släkt. Kan det vara så att de helt enkelt nöjer sig med vad FU gett för att de saknar intresse? Eller är det så att de verkligen känner att Hanna faktiskt var kapabelt att planera och genomföra en sådant brutalt hemsk handling?
Du sitter inte såklart med alla svar på mina frågor men ville passa på att ventilera lite funderingar.
Jag tror Oskar hade en personlighet som gjorde honom sjuk . Kantig. Hans chef uttryckte sig i tidningen. Jag kommer inte ihåg exakt men jag reagerade när jag läste det för på nåt sätt förstod hans chef att Oskar var annorlunda. Oskar hade möjligt vissa perioder där han mådde dåligt. Det måste ha påverkat hans familj. Det är säkert. Me var en tvångstanke tror jag. Och det som följde med me diagnosen, hemundervisningen.
Hanna hade integritet och var intelligent. Men samtidigt lite lite naiv. Och litade på Oskar. Jag hör henne säga Oskar. Och rösten sa att hon litade på honom. Jag tror under åren med Oskar blev hon nerbruten.
Moa pratade aldrig om sina morföräldrar. När farfar och farmor var med på lektionen ( 2 gånger, en gång farfar, en annan gång farmor ) veckan efter när dom inte var med på lektionen för dom hade åkt hem till Sthlm så frågade jag Moa om hennes morföräldrar också hälsade på som farmor och farfar. Inget svar. Det var en ovanlig reaktion för Moa var en glad, social , pratsam flicka. Hon ville alltid ha kontakt med mig även utan piano. Då förstod jag att det var nåt konstigt. Antingen hade hon ingen kontakt med dom el jag vet inte vad. Moa pratade inte heller om sina farföräldrar. När dom var med på lektionen kände jag kontaktlösheten mellan Moa och farföräldrarna. Inte vanlig barnbarn farföräldrar relation.
Jag tycker mormors reaktion på telefon var konstig för kände inte Hannas mamma sin dotter. Jo det gjorde hon så Hannas mamma borde vetat att Hanna inte var kapabel att mörda sina barn. Jag förstår inte hennes reaktion. ” Polisen säger dom gjorde det tillsammans ”.
Kanske kände Hannas släkt sig underlägsna av Oskars släkt. Vet inte om det är så men nåt konstigt är det.
Citera
2019-03-29, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Intressant! Kanske O som har slängt fram nallar och lego i efterhand då
Arrangerat brottsplats av Oskar. Jag känner Moa. Inga nallar och legobygge
Citera
2019-03-29, 23:24
Medlem
Citat:

Att leksaker finns i hemmet dvs att barnen valt att behålla någon favoritleksak från när dom var små, är väl inte helt ovanligt? Det innebär inte att någon av flickorna använde dom 2018?

Hur du kopplar det till just Os påfund, förstår jag inte alls. Vad säger att de både sakerna var kopplade till just Moa?
Citera
2019-03-29, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att leksaker finns i hemmet dvs att barnen valt att behålla någon favoritleksak från när dom var små, är väl inte helt ovanligt? Det innebär inte att någon av flickorna använde dom 2018?

Hur du kopplar det till just Os påfund, förstår jag inte alls. Vad säger att de både sakerna var kopplade till just Moa?
Dom låg framme på golvet. Det var det som var konstigt som om Moa precis hade haft sin nalle från tidiga ålder. Jag kände Moa. Garanterar att hon inte skulle bygga med lego. Oskar hade säkert såna idéer och möjligtvis köpte han legon för Moa. Men att Moa skulle bygga med lego. Nej.
Hon var inte nalletjejen heller. Självklart hade hon säkert en nalle. Men att en nalle ligger på golvet är märkvärdigt. Mycket märkvärdigt.
Han måste ha byggt en teaterkuliss. Sjukt.
Citera
2019-03-29, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förvånar mig dock inte om Oskar helt enkelt var väldigt lojal, hade hög arbetsmoral, aldrig uteblev från en föreläsning och att ingen svarar på mobilerna. Nu skulle han ju ansvara för konferensen och inte bara ha föreläsning. Han reagerar när han ringt hela dagen till flertal personer. Jag antar det var flera personer som tyckt det varit konstigt, inte bara chefen, men det blir väl denna som tar på sig ansvar och ringer.
När nån inte inkommer på mitt jobb ringer vi direkt för att jobbet kräver personal på plats. Första tanke är att nåt hänt i trafiken eller bilen gått sönder och blivit stående. Om ingen svarar fortsätter påringningarna. Nu har det aldrig gått så långt som att behöva ringa polis men vore det en mångårig anställd med full koll på arbetstider och alltid meddelar sig så hade man nog tyckt det vore väldigt konstigt. Och otrevligt. Det där beror nog mycket på vart man jobbar och omständigheter.

Poliserna såg det som ett rutinuppdrag så det kan väl inte ha varit stora trumman heller när larm inkom - sen blir det värre och värre.

Ja, därför anmälde chefen en hel familj som saknad.
Citera
2019-03-29, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Så uttrycker sig inte polismannen. Han säger: ”det finns leksaker, det ligger nallebjörnar på golvet”
Hans ord ger intrycket att barn har lekt! Han beskriver inte att det finns leksaker på en hylla som barnen sparat, för då skulle man anta det du säger och förmodligen hade han inte lagt märke till det isåfall och därmed inte nämnt det heller. Att nallebjörnar låg på golvet gjorde intryck på honom. Så du har fel. Igen.
Citera
2019-03-29, 23:44
Medlem
Citat:
Jag tror Oskar hade en personlighet som gjorde honom sjuk . Kantig. Hans chef uttryckte sig i tidningen. Jag kommer inte ihåg exakt men jag reagerade när jag läste det för på nåt sätt förstod hans chef att Oskar var annorlunda. Oskar hade möjligt vissa perioder där han mådde dåligt. Det måste ha påverkat hans familj. Det är säkert. Me var en tvångstanke tror jag. Och det som följde med me diagnosen, hemundervisningen.
Hanna hade integritet och var intelligent. Men samtidigt lite lite naiv. Och litade på Oskar. Jag hör henne säga Oskar. Och rösten sa att hon litade på honom. Jag tror under åren med Oskar blev hon nerbruten.
Moa pratade aldrig om sina morföräldrar. När farfar och farmor var med på lektionen ( 2 gånger, en gång farfar, en annan gång farmor ) veckan efter när dom inte var med på lektionen för dom hade åkt hem till Sthlm så frågade jag Moa om hennes morföräldrar också hälsade på som farmor och farfar. Inget svar. Det var en ovanlig reaktion för Moa var en glad, social , pratsam flicka. Hon ville alltid ha kontakt med mig även utan piano. Då förstod jag att det var nåt konstigt. Antingen hade hon ingen kontakt med dom el jag vet inte vad. Moa pratade inte heller om sina farföräldrar. När dom var med på lektionen kände jag kontaktlösheten mellan Moa och farföräldrarna. Inte vanlig barnbarn farföräldrar relation.
Jag tycker mormors reaktion på telefon var konstig för kände inte Hannas mamma sin dotter. Jo det gjorde hon så Hannas mamma borde vetat att Hanna inte var kapabel att mörda sina barn. Jag förstår inte hennes reaktion. ” Polisen säger dom gjorde det tillsammans ”.
Kanske kände Hannas släkt sig underlägsna av Oskars släkt. Vet inte om det är så men nåt konstigt är det.
Ponera att Oskar dominerade Hanna och bröt ner hennes självförtroende. Fick henne att ta avstånd från sin släkt. Det är inte ovanligt att man till slut bryter med sin egen släkt av ren skam. Man orkar inte med konflikter och får helt enkelt välja mellan sin nuvarande familj och släkten. För husfridens skull. Det händer även intelligenta och välutbildade kvinnor. Våld, psykisk eller fysisk, i nära relationer är så mycket vanligare än man tror och kan få oanade konsekvenser.
Citera
2019-03-29, 23:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Färsk från trycket igår...:
https://www.bra.se/download/18.62c6cfa2166eca5d70e50a0/1553781831679/Sammanfattning_Dödligtvåld_2018.pdf

Här kan solkatten fundera på om Brottsförebyggande rådet sorterar bjärredsföräldrarna till dödligt våld i nära parrelationer eller har avfört dem som två fall av självmord el. ett fall självmord och ett fall av ej anmält brott som inte de facto konstaterats brottsligt, eller ngt annat.

Framgår kanske inte av rapporten exakt vad man beslutat. Jag har inte kollat närmare. Det går sen säkert överklaga BRÅ:s val.

Vill man förebygga ”mord tre” i Bjärred så är det kanske inte kvinnors utsatthet i nära parrelationer som man ska satsa skattemedlen på... Jag är tveksam till om singellivet löst saken där heller.

Men vem vet. Scenen är fri.

Bjärredshändelsen sorteras in under tre fall av dödligt våld och ett självmord i statistiken.

I region Syd skedde under 2018 totalt 24 fall av dödligt våld. Av dessa skedde 1/8 del av alla i villan i Bjärred.
Om det är som jag är övertygad om, har Oskar ensam således begått 1/8 av alla fall av dödligt våld i hela region Syd under år 2018.
Det finns 1.970 000 invånare i region Syd. Os mord är därtill i 2 av 3 fall begångna på ett brutalt sätt mot fullt vakna sannolikt ovetande unga offer. En vuxen kvinna har därtill strypts till döds av O.

Hur man än vänder och vrider på detta talar statistiken sitt tydliga språk.
O mördade med övertygande sannolikhet handgripligen tre individer av kvinnligt kön.
Oaktat hur många andra personer som var involverade i planeringen eller beslutet, genomfördes de tre fallen av stryp- och kvävningsdöd sannolikt av O ensam.

Vilka avtal eller överenskommelser med H, sin Gud, IS, ME-förespråkare eller vad det nu kan ha varit som influerat hans handlade - han ströp och kvävde ihjäl sin familj av eget val och med egen kraft. Enligt uppgift också efter längre planering.

Det bör man nog tänka på när man tittar på hans leende fotografier och stolta meritförteckning på nätet. Av hans tre offer finns tyvärr inga leende officiella bilder att titta på.

Inte ens om man tror på att Hanna verkligen ville bli ihjälstrypt för att hon inte själv kunde suicidera, skulle dessa tre personer sannolikt aldrig mist sina liv utan Oskars mycket ovanliga egenskap att vara kapabel att handgripligen strypa och kväva ihjäl tre andra individer.

Hade Oskar inte mördat, hade antagligen de andra levt idag. Sannolikt kunde Hanna varken handgripligen mörda, eller ens suicidera om man nu är av uppfattningen att denna önskan fanns hos henne.
Oavsett hur mycket inflytande över barnens och sin egen död Hanna hade - dödandet på detta sätt hade sannolikt aldrig genomförts utan Oskar.

Precis som den som genomför beställningsmord som prickskytt är en sniper eller de som dödade journalisten från Saudi Arabien också är mördare är även Oskar en handgriplig mördare.
Oskars kan därför mycket väl benämnas som Bjärredsstryparen. Helt oaktat hur stort H’s inflytande var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in