2019-03-29, 21:42
Medlem
Utopiantoss avatar
Denna tråd ägnas åt Studio Ett, ett nyhetsmagasin som är Sveriges Radio P1's flaggskepp.

Det mesta som rör Studio Ett kan diskuteras. Upplever ni sändningarna opartiska? Lyssnade ni på något intressant som ni vill dela med er? Hur är deras val av gäster?
Citera
2019-03-29, 21:44
Medlem
Utopiantoss avatar
I dagens Studio Ett noterade jag att intervjun av Ebba Bush Thor inte alls var opartisk. Framförallt reagerade jag vid 5.10 när Ivan Garcia frågade om hennes syn på nationalism. Vid 6.10 frågade han om hon tycker att den nationalism som Sverigedemokraternas politik bygger på är god eller ond.

GOD ELLER OND! Snacka om en politisk färgad journalist. Så frågar man väl inte som reporter på Sveriges Radio som ska vara neutralt. Han upprepade dessutom frågan 20 sek senare. Ebba svarade klokt:
Citat:
Jag tycker att frågan är lite märkligt ställd, för jag brukar inte ranka ideologierna för de svenska partierna i Riksdagen på det sättet.

Här är först reportaget och sedan bild + info om Ivan Garcia. På Twitter heter han ivangarciaSR, men man måste följa honom för att kunna läsa hans tweets.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7188658
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6089005
Senast redigerad av Utopiantos 2019-03-29 kl. 21:49.
Citera
2019-03-29, 22:01
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
I dagens Studio Ett noterade jag att intervjun av Ebba Bush Thor inte alls var opartisk. Framförallt reagerade jag vid 5.10 när Ivan Garcia frågade om hennes syn på nationalism. Vid 6.10 frågade han om hon tycker att den nationalism som Sverigedemokraternas politik bygger på är god eller ond.

GOD ELLER OND! Snacka om en politisk färgad journalist. Så frågar man väl inte som reporter på Sveriges Radio som ska vara neutralt. Han upprepade dessutom frågan 20 sek senare. Ebba svarade klokt:

Här är först reportaget och sedan bild + info om Ivan Garcia. På Twitter heter han ivangarciaSR, men man måste följa honom för att kunna läsa hans tweets.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7188658
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6089005
Skulle den frågan vara ett tecken på att man inte är neutral? Dumheter. Du inbillar dig kanske att han vill ha fram att den är ond? Intervjun var mycket bra. Som för det mesta.
Citera
2019-03-29, 22:42
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Skulle den frågan vara ett tecken på att man inte är neutral? Dumheter. Du inbillar dig kanske att han vill ha fram att den är ond? Intervjun var mycket bra. Som för det mesta.
Frågan är extremt antikristlig då det är gud som dömmer över gott och ont, och den som själv gör sig till dommare över gott och ont ska utplånas under herrens vrede.
Citera
2019-03-29, 22:55
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Självklart vill han ha fram att den är ond. Självklart. Annars hade han naturligtvis inte lyft den extremt svartvita frågeställningen överhuvudtaget. Ebba fick alltså välja mellan heltigenom god som en lycklig ängel eller etthundraprocent ner till roten ondskefull. Ingen möjlighet till mellanting eller blandning. God. Eller. Ond.

Ständigt dessa etiketter. Dessa fack. Dessa epitet. Dessa förenklingar av verkligheten. Saker och ting är aldrig så svartvita som målas upp i Star Wars. Rebels vs Empire. Jedi vs Sith. God vs ond.

Jag är rädd att jag inte kan förklara mer simpelt än så varför det var en ytterst opassande fråga. Kul att du svarade i tråden. Verkligen. Men kan vi inte ens enas om detta lilla så...
Citera
2019-03-30, 07:27
Medlem
LillaflickanPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Självklart vill han ha fram att den är ond. Självklart. Annars hade han naturligtvis inte lyft den extremt svartvita frågeställningen överhuvudtaget. Ebba fick alltså välja mellan heltigenom god som en lycklig ängel eller etthundraprocent ner till roten ondskefull. Ingen möjlighet till mellanting eller blandning. God. Eller. Ond.

Ständigt dessa etiketter. Dessa fack. Dessa epitet. Dessa förenklingar av verkligheten. Saker och ting är aldrig så svartvita som målas upp i Star Wars. Rebels vs Empire. Jedi vs Sith. God vs ond.

Jag är rädd att jag inte kan förklara mer simpelt än så varför det var en ytterst opassande fråga. Kul att du svarade i tråden. Verkligen. Men kan vi inte ens enas om detta lilla så...
Påminner om den barnsliga skolgårdsfrågan till JÅ:" Vem skulle du föredra, Putin eller Macron?"
Jag tror det var föredettingen Björklund som trodde att han var rolig/smart.
Citera
2019-03-30, 12:36
Medlem
P1 skulle anställa killarna på Granskning Sverige. Då skulle lyssnar antalet bli säkert 100 gånger fler. Men det vägrar Cecilia och Hanna eftersom det strider mot deras egna politiska intressen och sin agenda att hjärntvätta befolkningen att bli precis lika korkade som DNs läsekrets. Dessutom skulle Carl-Johan gå i taket. Alla är rädda för Carl-Johan.
Citera
2025-09-24, 17:37
Moderator
manamanahs avatar
Forskare från Södertörn sa idag i studio ett, oemotsagd, att fetma och diabetes är vanligare i Karibien pga ärftlig ptsd sen kolonialtiden. Skrattade, på riktigt, rätt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in