2019-03-29, 15:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Normalt sett, ja. Men det som diskuterades här var alltså hur polisen, utifrån det vi har fått höra om utredningen hittills, skulle kunna tänkas göra i det aktuella fallet.

Har du anledning att tro att polisen här skulle agera på annat sätt än vad som är brukligt?
Citera
2019-03-29, 15:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Har du anledning att tro att polisen här skulle agera på annat sätt än vad som är brukligt?
Tja, man verkar ju inte ha gjort mycket rätt hittills. Men som jag förstod det så var väl just det här med att visa ett foto på (enbart) SD för en bärgningskille bara ett hypotetiskt resonemang, så illa tror jag inte att det är. Den här nya uppgiften verkar dessutom (till skillnad från de om cykelflickor, skrik- och tantvittne) inte vara officiellt bekräftad av polisen.
Senast redigerad av Draifos 2019-03-29 kl. 16:26.
Citera
2019-03-29, 17:56
Medlem
Lenas lägenhet är nu till salu.
troligen rensad på allt personligt/stylad..

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1987404
Citera
2019-03-29, 18:26
Medlem
Citat:
Tja, man verkar ju inte ha gjort mycket rätt hittills. Men som jag förstod det så var väl just det här med att visa ett foto på (enbart) SD för en bärgningskille bara ett hypotetiskt resonemang, så illa tror jag inte att det är. Den här nya uppgiften verkar dessutom (till skillnad från de om cykelflickor, skrik- och tantvittne) inte vara officiellt bekräftad av polisen.

Har för mig att polisen hade frågat specifikt om SD när dom knackade
dörr.
Kommer inte ihåg var uppgiften kom ifrån, bara att det va i tråden.
Citera
2019-03-29, 19:10
Medlem
Det tidiga inlägget i tråden från den 17/5, där postaren skriver
att polisen knackat dörr och frågat "om en man med svenskt
namn", vars hus som även är avspärrat - kan det vara det
här inlägget ni syftar på?
Citat:
Ursprungligen postat av anonym9645
Detta är i nya Hjärsta. Även ett hus nära intill är avspärrat som inte är hennes. Polisen har frågat vid dörrknackning om man även känner en man vid ett svensk namn. En man bor i detta hus som dom även spärrat av.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har för mig att polisen hade frågat specifikt om SD när dom knackade
dörr.
Kommer inte ihåg var uppgiften kom ifrån, bara att det va i tråden.

Citat:
Nu kan det ju ha varit någon som skojade med oss, men enligt ett tidigt inlägg i tråden knackade polisen dörr och frågade bl.a. efter om man hade sett SD i området.
Citera
2019-03-29, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
De jag har pratat med och som har hörts av polis har enbart fått frågor om SD. Två av dessa uttryckte förvåning över att man var så tydligt inriktade på SD. Ingen har belagts med yppandeförbud eller fått en vädjan om att vara tyst.
Schazz skrev så här om förhör. Nu kanske de två förhörts just för att de var vänner till SD. Inte konstigt om de får frågor om honom då, och inte konstigt att man förhör folk om MGM.
Citera
2019-03-29, 19:47
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Schazz skrev så här om förhör. Nu kanske de två förhörts just för att de var vänner till SD. Inte konstigt om de får frågor om honom då, och inte konstigt att man förhör folk om MGM.

Nej, det är ett helt vanligt förfarande. Det är knappast vettigt att fråga någon om hur X är som person, var han kan ha befunnit sig, vilka han umgås med, osv, om inte vittnet känner X.
Citera
2019-03-29, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Nej, det är ett helt vanligt förfarande. Det är knappast vettigt att fråga någon om hur X är som person, var han kan ha befunnit sig, vilka han umgås med, osv, om inte vittnet känner X.
Nej, det är klart att det vore konstigt. Väldigt konstigt till och med.
Men eftersom det var jag som gick ut i tråden och undrade om vilken typ av frågor som Polisen hade ställt till folk, kanske jag kan få ta upp den tråden igen?

För om inte Polisen t ex vid dörrknackning ställer öppna frågor av typ: "Har du sett nån person röra sig här i området kvällen den 14e maj?" utan istället frågar: "Såg du SD röra sig här i området..etc", så kommer den tillfrågades ev övriga observationer att så att säga tryckas tillbaka.

Enl skribenten Schazz var det tydligen min version 1 som Örebropolisen tycks ha tillämpat. Man hade SD i fokus när frågorna ställdes.
Kan inte låta bli att undra lite över det förfarandet.
Citera
2019-03-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Det tidiga inlägget i tråden från den 17/5, där postaren skriver
att polisen knackat dörr och frågat "om en man med svenskt
namn", vars hus som även är avspärrat - kan det vara det
här inlägget ni syftar på?

Bra grävt, det här inlägget plus Schazz inlägg visar ganska tydligt vilken kurs
polisen hade så gott som direkt i utredningen.

Bara några timmar efter att polisen fått försvinandeanmälan så blir
SD anhållen, sedan har det varit på den vägen hela tiden enligt ÅK.

Tidigt i media kommer uppgifter om svartsjukedrama, en flykt till USA, en
bil som omhändertas visar sig inehålla blodiga kläder (tror jag det stod) samt
att man hittade blod i F.D. pojkvännens lägenhet.

Undrar varifrån media fick uppgifterna.
Citera
2019-03-29, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Enligt den information jag har fått så var vittnena inte bekanta med MGM. Frågorna var av karaktären om BO har nämnt namnet, vad BO sagt om honom osv. Jag ville inte fråga för ingående utan lyssnade mest på det som sades frivilligt. Två personer, oberoende av varandra, tyckte det var konstigt att det var så riktade frågor. Alltså enbart om MGM. Jag frågade dock om yppandeförbud och något sådant hade aldrig uttalats.
Citera
2019-03-29, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Enligt den information jag har fått så var vittnena inte bekanta med MGM. Frågorna var av karaktären om BO har nämnt namnet, vad BO sagt om honom osv. Jag ville inte fråga för ingående utan lyssnade mest på det som sades frivilligt. Två personer, oberoende av varandra, tyckte det var konstigt att det var så riktade frågor. Alltså enbart om MGM. Jag frågade dock om yppandeförbud och något sådant hade aldrig uttalats.

Va det här vid dörrknackning eller va dom kallade till förhör?
Citera
2019-03-29, 22:13
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Nej, det är klart att det vore konstigt. Väldigt konstigt till och med.
Men eftersom det var jag som gick ut i tråden och undrade om vilken typ av frågor som Polisen hade ställt till folk, kanske jag kan få ta upp den tråden igen?

För om inte Polisen t ex vid dörrknackning ställer öppna frågor av typ: "Har du sett nån person röra sig här i området kvällen den 14e maj?" utan istället frågar: "Såg du SD röra sig här i området..etc", så kommer den tillfrågades ev övriga observationer att så att säga tryckas tillbaka.

Enl skribenten Schazz var det tydligen min version 1 som Örebropolisen tycks ha tillämpat. Man hade SD i fokus när frågorna ställdes.
Kan inte låta bli att undra lite över det förfarandet.

Har inte sett något inlägg där Schazz påstår att det var vid dörrknackning som sådana förhör gjordes. Kan du länka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in