Citat:
Problemet är att det alltid kokar ner till enskilda personer. Det finns visserligen en arbetsgivare men kontaktytan är en chef av kött och blod. Samma gäller samhället-kommunen-skolan som också får en sista utpost av en människa med sina styrkor och svagheter. Man hamnar i det rektorn uttryckte så väl - men som samtidigt måste vara det mest missbrukade citatet i tråden:
”Borde vi sett eller hört något? Skulle vi ha sett signaler? I mitt hjärta känner jag att nej här finns inget mer jag kunde gjort.”
Sen finns det naturligtvis rutinåtgärder man kan lista i skolans åtgärdsplaner och landstingets vårdplaner. Men det är inte alls förvånande att dom åtgärder man bör vidta för att förhindra det osannolika inte finns förrän det osannolika har inträffat. Då hamnar det högre upp i risk & konsekvensanalyserna.
Man kan inte skuldbelägga en människa för att inte ha sett det man aldrig trodde sig få se. Det kan vi möjligen göra nästa gång något liknande händer. Om det ens händer inom ett mannaminne.
”Borde vi sett eller hört något? Skulle vi ha sett signaler? I mitt hjärta känner jag att nej här finns inget mer jag kunde gjort.”
Sen finns det naturligtvis rutinåtgärder man kan lista i skolans åtgärdsplaner och landstingets vårdplaner. Men det är inte alls förvånande att dom åtgärder man bör vidta för att förhindra det osannolika inte finns förrän det osannolika har inträffat. Då hamnar det högre upp i risk & konsekvensanalyserna.
Man kan inte skuldbelägga en människa för att inte ha sett det man aldrig trodde sig få se. Det kan vi möjligen göra nästa gång något liknande händer. Om det ens händer inom ett mannaminne.
Håller med dig, ingen skuldbeläggning under förutsättning att man gjort det som kan förväntas och krävas i den situation som man stod inför då. Mina tankar handlar om att nu när det HAR hänt är det värt att analysera händelserna, kontaktytorna, samverkan, vad och hur som nu i efterhand kan bidra till att samhället och dess instanser kan dra lärdomar som kan hjälpa till att förhindra i framtiden.
så exakt kan beskriva hur till och med bindningen till ens eget barn kan förstöras av depression. Jag har däremot inte tänkt på den boken/filmen specifikt relaterat till H, men jag vet att du och jag flera gånger varit inne på att undra hur Hs relation och anknytning till döttrarna såg ut. Om H kände att hon inte var tillräcklig för döttrarna eller om deras relation blev sämre när barnen blev sjuka kan hon ha hamnat i läget då lidandet når bibliska proportioner och man bara vill försvinna.