2019-02-16, 10:12
Medlem
90taletskronas avatar
Ja, Uppsala Universitet har riktigt bra rykte på sina SKK-utbildningar. Karolinska Institutet är väl ett av de finare universiteten. Ta en titt på dem. Starta snabbt med att leta boende också. De är rätt attraktiva ställen att plugga på.
Citera
2019-02-16, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
Hej!
Tar studenten nu i sommar och ska läsa natur 2 till hösten för att sedan läsa vidare till ssk, finns det något universitet som är bättre än något annat? Kan flytta vart som helst!

Jag hade valt Umeå, Luleå eller dylikt, är från Göteborg men hade gärna velat uppleva hur det är att leva i den delen av riket Annars hade jag kunnat läsa i Finland istället där du inte behöver naturkunskap 2; i Sverige behöver du inte heller den kursen om du har godkänt i kurserna Kemi 1, Biologi och Fysik 1.

Sen så hade jag kikat på möjligheterna att bo i Spanien och läst på distans, är ju rätt billigt med flyg idag så om man lite då och då behöver ta sig till Sverige borde det inte bli för dyrt.
Citera
2019-02-16, 11:46
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Ja, Uppsala Universitet har riktigt bra rykte på sina SKK-utbildningar. Karolinska Institutet är väl ett av de finare universiteten. Ta en titt på dem. Starta snabbt med att leta boende också. De är rätt attraktiva ställen att plugga på.
Gäller detta även ssk? Det var inte så länge sedan som Karolinska fick sin examinationsrätt för ssk indragen. Det kan iofs hända att de har fått bukt med utbildningen sedan dess.
Citera
2019-02-17, 09:12
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Gäller detta även ssk? Det var inte så länge sedan som Karolinska fick sin examinationsrätt för ssk indragen. Det kan iofs hända att de har fått bukt med utbildningen sedan dess.
Jag är osäker på ifall de nu har examinationsrätt men de verkar erbjuda sjuksköterskeprogrammet just nu i alla fall. Jag har hört att studenterna gillade inte SSK-utbildningen som KI erbjöd men som jag förstår det anses det fortfarande vara ett "fint" universitet.

Jag tror det bästa är uppsala dock. Jag har hört många bra saker om det.
Citera
2019-03-29, 14:29
Avstängd
Är det inte dags att göra sjuksköterskeutbildningen till en 1-årig komvuxutbildning?

Det är svårt att rekrytera sjuksköterskor. Regeringen utökade då antalet platser på universiteten. Sjuksköterskornas fackförbund applåderande beslutet helt utan konsekvenstänk att detta kommer hämma lön och status. Numera kan alla bli sjuksköterskor, även om du inte ens kan en ett ord svenska eller har svåra inlärningsproblem. I Linköping krävs det 0.05 högskolepoäng för att bli sjuksköterska

Är det inte dag att göra utbildningen till en 1- årig utbildning så det inte svärtar ned hela den akademiska skolan?

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2019/mars/farre-sjukskoterskor-ska-utbildas-i-linkoping/
Citera
2019-03-29, 14:33
Medlem
Finnj-vels avatar
Jag tänkte först skälla ut dig, men efter att ha tagit förnuftet till fånga och läst hela ditt inlägg så ser jag att vi är överens ändå, eller?

Har det blivit lättare att bli SSK? Eller har bara antalet platser ökats?

Om det blivit lättare så instämmer jag med att man får SSK-legitimation om man klarar nationella proven i högstadiet. Varför inte liksom?
Citera
2019-03-29, 14:36
Medlem
Problemet är att du inte hinner lära dig det du ska på ett år, knappt att man kan nog mycket på tre år. Sedan finns det vissa kurser som kanske inte är så viktiga som man kan ta bort. Men dels behöver du medicinkurserna för att jobba som en anständig sjuksköterska, sedan är det omvårdnadsfokus så de kurserna behövs också.

Sedan att de verkar slappa i vissa krav eller ger ut legitimation till de som inte ens gått utbildning är lite som att pissa på systemet, sedan finns det också gott om inkompetent personal som man undrar vem de mutat för att ta sig genom utbildningen också. De borde snarare göra tvärt om, ha högre krav och vara noggrannare då man trots allt har hand om och bevakar människors liv.
Citera
2019-03-29, 14:42
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Det är svårt att rekrytera sjuksköterskor. Regeringen utökade då antalet platser på universiteten. Sjuksköterskornas fackförbund applåderande beslutet helt utan konsekvenstänk att detta kommer hämma lön och status. Numera kan alla bli sjuksköterskor, även om du inte ens kan en ett ord svenska eller har svåra inlärningsproblem. I Linköping krävs det 0.05 högskolepoäng för att bli sjuksköterska

Är det inte dag att göra utbildningen till en 1- årig utbildning så det inte svärtar ned hela den akademiska skolan?

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2019/mars/farre-sjukskoterskor-ska-utbildas-i-linkoping/
Nej, har du ens läst artikeln du länkar till? De kommer in på utbildningen men klarar den inte. Alltså blir de inte sjuksköterskor. Sen undrar jag om artikeln inte avser högskoleprovspoäng, eftersom det står
Citat:
"Den som togs in med lägst betyg hade 0,05 i högskolepoäng av maximalt 2,0"
Jag är iofs inte jättebekant med betygssystemen nuförtiden, de har väl hunnit ändras sisådär 4-5 gånger sedan jag gick i skolan.
Citera
2019-03-29, 15:03
Medlem
Nu när ssk blivit så akademiskt vore det nog bra med en mellannivå mellan undersköterska och sjuksköterska? Typ plåstra om och torka kiss men med lite mer kompetens än vanlig usk. Fast det är väl inte så sexigt så man lär fortfarande rekrytera från de som inte får nåt annat jobb.
Citera
2019-03-29, 15:18
Medlem
Man skulle aldrig hinna med det på ett år. Det skulle förövrigt minska den lilla status ssk-yrket har och ännu färre skulle välja att bli det, tror jag.
Citera
2019-03-29, 15:23
Medlem
2 år kanske
Citera
2019-03-29, 15:32
Medlem
Tagelbergs avatar
Är det inte lite samma problem med alla panikbristyrken? För att få folk som släpper man in ungefär vilka som helst på utbildningen men man får väldigt många som inte kommer att ta sej genom utbildningen istället.

Problemet med vårdutbildningarna är att vi idag kan göra så mycket mer inom vården vilket i sin tur kräver ökad kompetens i alla led. Ett annat problem är att vi har mindre enheter vilket kräver att vi har en större andel av grundbemmaningen som måste vara ssk för att det ska finnas ssk på alla pass.

Sen har vi all denna dokumentation. Jeezuz vad vi får skriva. Och alla IT-system är dessutom 20 år efter sin tid. Fula, otympliga och buggiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in