2017-11-26, 23:30
Medlem
dovAkins avatar
Läser SSK programmet men inte Östersund. Vi har redovisningar inför små grupper typ 5-10 pers.
Citera
2017-11-29, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matthias87
Har hört att det blir mycket att tala inför andra när man lämnar rapport till nästa skift?

Ja, du lämnar och tar emot rapport varje pass så det kommer du få vana för, få gånger du ger det till större grupp utan det är skiftlaget som tar över dina patienter. en till två sjuksköterskor och en till två undersköterskor. Sällan mer än 4 som lyssnar, oftast två tre personer.

På ronder kan det vara fler personer beroende på vilken klinik det är. Överläkare, ST-läkare, AT- läkare och ibland läkarkandidat, beroende på avdelning och hur det jobbar kanske din undersköterska vill vara med och lyssna på ronden också. Fast har du sådana problem att prata inför mindre grupper kan det bli svårt då du kommer hamna i samtal med patienter och deras anhöriga.
Citera
2017-11-29, 22:36
Medlem
utan.att.stannas avatar
Edit skrev en hel wall of text. Insåg att du undrade om Östersund bara.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2017-11-29 kl. 22:44.
Citera
2017-12-14, 14:40
Medlem
Intressant tråd! Tvekar lite på utbildningen då man läser om att det ska vara mycket flum samt mest kvinnor. Jag är själv ingen kvinna och jag tycker att om det bara är kvinnor blir det ofta jobbigt. Vad är/var era erfarenheter som killar/män gällande SSK-utbildningen? är det något att satsa på eller är det för jobbigt att det är så mycket kvinnor
Citera
2017-12-14, 15:10
Medlem
Plugga till sjuksköterska i usa

Hej!
Min man ska omplaceras via sitt arbetet till usa i 3 år med möjlighet till förlängning och jag och vår 1,5 åriga dotter följer med. Det är mycket möjligt att vi sedan stannar i usa om min man blir lokalanställd. Saken är den att jag inte kommer att ha ett arbetstillstånd där första året men kan plugga. I Sverige är jag utbildad vårdadministratör (yrkeshögskola) och är även utbildad hudterapeut med CIDESCO examen. Är väldigt intresserad av att kombinera dessa utbildningar och jobba med att injicera fillers och botox och göra laserbehandlingar etc hos en plastikkirurg eller så. Måste då vara utbildad sköterska och det finns massor olika sådana i usa, inte som i Sverige att man kan bli undersköterska eller leg sköterska, utan det är en hel djungel av olika titlar, LVN, ADN, RN,BSN osv.. jag vet vad de olika står för så behöver inte någon förklaring om det men undrar om någon vet en smart väg till detta "yrke", orkar nog inte läsa BSN i 4 år på universitet när jag kan läsa ADN på ett år och komma närmre mitt mål. Någon som vet? Kom gärna med tips om vad man mer kan läsa inom vård eller skönhet som ger bra lön.
Citera
2017-12-14, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugarRey
Hej!
Min man ska omplaceras via sitt arbetet till usa i 3 år med möjlighet till förlängning och jag och vår 1,5 åriga dotter följer med. Det är mycket möjligt att vi sedan stannar i usa om min man blir lokalanställd. Saken är den att jag inte kommer att ha ett arbetstillstånd där första året men kan plugga. I Sverige är jag utbildad vårdadministratör (yrkeshögskola) och är även utbildad hudterapeut med CIDESCO examen. Är väldigt intresserad av att kombinera dessa utbildningar och jobba med att injicera fillers och botox och göra laserbehandlingar etc hos en plastikkirurg eller så. Måste då vara utbildad sköterska och det finns massor olika sådana i usa, inte som i Sverige att man kan bli undersköterska eller leg sköterska, utan det är en hel djungel av olika titlar, LVN, ADN, RN,BSN osv.. jag vet vad de olika står för så behöver inte någon förklaring om det men undrar om någon vet en smart väg till detta "yrke", orkar nog inte läsa BSN i 4 år på universitet när jag kan läsa ADN på ett år och komma närmre mitt mål. Någon som vet? Kom gärna med tips om vad man mer kan läsa inom vård eller skönhet som ger bra lön.

Svår fråga, är det inte bättre om du snackar med en SYV därborta eller liknande?

USAs administration är en jävla djungel precis som du säger.
Citera
2017-12-14, 17:43
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag hade hört mig för på företag om vad som krävs för att du ska kunna få arbete hos dem. Alltså vad du måste komplettera. De om någon bör veta.
Även din mans jobb borde kunna hjälpa dig.
Citera
2017-12-14, 17:45
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Utbildning och studier------>Utlandssstudier

/Mod.
Citera
2017-12-14, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag hade hört mig för på företag om vad som krävs för att du ska kunna få arbete hos dem. Alltså vad du måste komplettera. De om någon bör veta.
Även din mans jobb borde kunna hjälpa dig.

Smart! Ska kolla upp det, kanske bättre att göra detta på plats för nu har jag inte den blekaste aning om vart jag kan/vill jobba.
Citera
2017-12-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findus2017
Svår fråga, är det inte bättre om du snackar med en SYV därborta eller liknande?

USAs administration är en jävla djungel precis som du säger.

Det kommer jag få göra, så svårt att skilja på alla konstiga titlar. Hade gärna velat prata med någon svenska som pluggat till ssk där eller jobbar inom plastikkirurgi eller så som kunde gr mig nåt konkret svar.
Citera
2017-12-25, 12:26
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Jag lyfter denna fråga igen snart 10 år senare - det är så jävla svårt att få reda på olika möjligheter för studier i Berlin. Någon som kan hjälpa?

Tacksam för svar!!
Citera
2017-12-25, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Jag lyfter denna fråga igen snart 10 år senare - det är så jävla svårt att få reda på olika möjligheter för studier i Berlin. Någon som kan hjälpa?

Tacksam för svar!!
https://www.international.hu-berlin.de/en/studierende/aus-dem-ausland/studium-mit-abschluss?set_language=en

Tryck på PDF, där finns alla svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in