2019-03-29, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det som kan ha hänt här (om dina uppgifter stämmer) är alltså att man har utgått ifrån en hypotes om att SD är gärningsmannen. Utifrån detta antagande har man sedan dragit slutsatsen att en man som skall ha gått längs motorvägen var SD. Att SD gick längs motorvägen blir sedan något som talar för att han är gärningsmannen.
Cirkelresonemang eller cirkelargumentation är en typ av felaktigt logiskt resonemang av typen "Om A så B, och om B så A. Alltså A och B". Man kan lika gärna säga: "A gäller inte. Då gäller inte B, alltså inte heller A." Inget är alltså egentligen bevisat. Cirkelresonemang kan leda till argumentationsfel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkelresonemang
Det enda av de indicier du räknade upp som faktiskt skulle kunna utgöra grund för misstankar mot just SD är den gamla misshandelsanmälan från 2017. Samtidigt skall man komma ihåg att det inte alls är utrett vad som egentligen hände i bilen:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Det var förresten ett intressant inslag i Veckans brott igår om hur det kan gå när man tidigt i en utredning låser sig vid en hypotes om vad som har hänt och vem som är skyldig:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forutfattade-meningar-ett-gift-i-brottsutredningar

Vad tror du om den digitala kontakten mellan MGM och BO och innehållet i den? Sedan en person som strax därefter (eller samtidigt) står utanför BOs hem. En man och en kvinna går, under samtal, från BOs hem mot planket. Höga dödsskrik därefter och en man som tar sig bort från området via slänten vid motorvägen.
Kan det finnas något samband här?
Citera
2019-03-29, 10:37
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Du har rätt. Val av ”nattpromenad” vid motorvägen låter inte sunt!

Jag funderar över om bärgningsbilen var utrustad med extralysen framtill och om de i så fall var påslagna då föraren fick syn på personen vid vägen?
Det beror på om han mötte någon, vilket är rätt troligt då en motorväg är högt trafikerad.
Citera
2019-03-29, 10:38
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Eller en adrenalinstinn mördare.
Kan det absolut vara med....
Citera
2019-03-29, 10:40
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det som kan ha hänt här (om dina uppgifter stämmer) är alltså att man har utgått ifrån en hypotes om att SD är gärningsmannen. Utifrån detta antagande har man sedan dragit slutsatsen att en man som skall ha gått längs motorvägen var SD. Att SD gick längs motorvägen blir sedan något som talar för att han är gärningsmannen.
Cirkelresonemang eller cirkelargumentation är en typ av felaktigt logiskt resonemang av typen "Om A så B, och om B så A. Alltså A och B". Man kan lika gärna säga: "A gäller inte. Då gäller inte B, alltså inte heller A." Inget är alltså egentligen bevisat. Cirkelresonemang kan leda till argumentationsfel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkelresonemang
Det enda av de indicier du räknade upp som faktiskt skulle kunna utgöra grund för misstankar mot just SD är den gamla misshandelsanmälan från 2017. Samtidigt skall man komma ihåg att det inte alls är utrett vad som egentligen hände i bilen:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Det var förresten ett intressant inslag i Veckans brott igår om hur det kan gå när man tidigt i en utredning låser sig vid en hypotes om vad som har hänt och vem som är skyldig:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forutfattade-meningar-ett-gift-i-brottsutredningar
Ok, nu hänger jag med. Det är en stor fara att låsa sig vid en gärningsman. Har tyvärr sett det i flera fall. Det sk. Holmenmordet i Örebro är ett sådant. Jag är rätt övertygad om att den som dömdes inte var gärningsman.
Citera
2019-03-29, 10:41
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det beror på om han mötte någon, vilket är rätt troligt då en motorväg är högt trafikerad.

Hur arbetar polisen när det handlar om en MGM ?
Kan de / får de , visa en bild på SD för bilbärgarn så att han skall kunna uppfatta om det var honom han såg där vid motorvägen ?
Senast redigerad av landbandy 2019-03-29 kl. 10:51.
Citera
2019-03-29, 10:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Har bilbärgaren sagt att motorvägen var högt trafikerad den tidpunkten? Annars brukar det väl snarare inte vara så mycket trafik nattetid?
Citera
2019-03-29, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Tack. Ungefär så här tror jag att det gått till, med SD som GM.

Gissningsvis har polisen ett sms med texten: "Kom ut , jag behöver snacka med dig".
Från GM till LW.
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Du är nära sanningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man har en teori om varför han skulle träffa henne och det har med en resa han inte var förtjust över och det har väl nämnts tidigare i tråden. Det har framgått i sms och chattar att han helst såg att hon inte reste.

Om, jag säger om, SD är GM så tror jag att detta scenario kan
stämma, att SD känner sig försmådd, är arg, utom sig av ilska och
svartsjuka och kan inte acceptera att han totalt verkar ha förlorat kontrollen
över LW.

Att hon dessutom gått vidare till andra män/förhållanden. Att den smärtande
insikten över att LW skulle åka på Norge-resan med bland annat B*hold*rX
(ev skulle han och LW dela tält på resan?) kunde vara droppen som fick bägaren
att rinna över och SD ville till varje pris försöka stoppa LW från att åka med
till Norge.

(De skribenter som ej tror på MV:s uppgifter kan snabbt som blixten scrolla
förbi mitt inlägg!)
Citera
2019-03-29, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Kan de / får de , visa en bild på SD för bilbärgarn så att han skall kunna uppfatta om det var honom han såg där vid motorvägen ?

Eftersom SD fortfarande är MGM och utredningen pågår,
så kan det väl inte vara något som hindrar eller förbjuder
Polisen att visa en foto av honom för bilbärgaren för ev
identifikation?
Citera
2019-03-29, 11:29
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Absolut så kan de göra en fotokonfrontation, men då brukar det ett antal bilder varav en är den misstänkte. Annars blir utpekandet inte mycket värt. Om du kommer hur det gick till när Lisbeth Palme pekade ut KP så hade hon fått förhandsinfo om att den misstänkte var missbrukare. Polisen tog in nio vältränade. propra och snygga statister och så den nergångne KP, det var inte svårt att förstå vem som var vem. Och det var väl det som försvaret slog hårt på.
Citera
2019-03-29, 11:30
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Har bilbärgaren sagt att motorvägen var högt trafikerad den tidpunkten? Annars brukar det väl snarare inte vara så mycket trafik nattetid?
Det vet jag inte, nu var det väl inte nattetid, snarare sen kväll, jag kommer inte ihåg vilken tid skriket hördes. Kommer du ihåg det?
Citera
2019-03-29, 11:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Eftersom SD fortfarande är MGM och utredningen pågår,
så kan det väl inte vara något som hindrar eller förbjuder
Polisen att visa en foto av honom för bilbärgaren för ev
identifikation?
Det kanske inte är en jättevanlig metod, men att först visa ett foto av den misstänkte underlättar naturligtvis för vittnena om de sedan skall peka ut honom vid en eventuell vittneskonfrontation. Vet inte hur man brukar göra i Örebro.
Senast redigerad av Draifos 2019-03-29 kl. 11:52.
Citera
2019-03-29, 11:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det vet jag inte, nu var det väl inte nattetid, snarare sen kväll, jag kommer inte ihåg vilken tid skriket hördes. Kommer du ihåg det?

Ca 23.30 - 23.35 enligt dalaan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in