2019-03-28, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalops84
Nej inget sådant. Han berättade det som han tidigare beskrivit i protokollet. Förutom att han sa att kvinnans ansikte låg riktat mot dörren, det står väl inte med...?

Nej, att Hannas ansikte låg vänt mot sovrumsdörren var
en helt ny uppgift - för mig i alla fall.
Citera
2019-03-28, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Niklas Långström, läkare/forskare/analytiker vid Rättsmedicinalverket
pratade om att familjen tillhörde övre medelklassen och ev depression
hos föräldrarna, samt att fallet var oerhört ovanligt.
(Det var tyvärr allt jag hann uppfatta, fick ett telefonsamtal under
tiden, så jag får kika på programmet senare på SVT Play!)

Som jag fattade det var det inte riktat just till Bjärred med depressionen utan föräldrar/personer överlag som begår sådana brott oftast har någon sort av depression alternativt psykos på ”äldre dar”. Kan ha missuppfattat men tror inte han var insatt i just detta fallet utan svarade mer generellt.
Citera
2019-03-28, 22:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ok, det är det här jag vill veta! Vem visste om att Hanna ville dö! Fy fasen vilka vänner, de verkar vara usla vänner, med såna är ju lika som att ha fiender!! Stackars Hanna , som inte hade normala vänner!

Sicka usla mördare som inte ens vet hur man gogglar.

Ärligt talat gå på skolavslutningarna om ett par tre månader o kolla hur flickorna ser ut.
Vet hon ville dö? Det lär hon inte ha sagt till nån - men stod i brevet.

Stackars Agnes och Moa som inte hade normala föräldrar.
Citera
2019-03-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Tror du att dessa föräldrar begrep lika mycket som du? Med bensodiazepiner och sånt menar jag? JAG har lite grand koll på sånt, men just det hade då inte jag fattat. Kanske tog dom sömnmedel bara för att döva och inte visste bättre? Bäst hade varit att skaffa preparat som dövade lustcentrat som då gjorde att man var likgiltig. Är det benso? Jag svamlar här, försöker bara förstå.

Jag tror att föräldrarna helt enkelt tog vad som råkade finnas till hands. De pluggade inte på, läste inte in sig, trots beslut och planering. Det tyder på att de hade noll koll på droger.

Vissa av de nämnda preparaten ger i allra högst grad slöande sinnesstämning. Men paret gjorde en grov missbedömning, ja.

om de nu tog sådana så var det nog enklare att mörda barnen med sånt i kroppen. Avtrubbande. Men jag tror kanske att barnen dog först - och att sen föräldrarna hade problem med den slutgiltiga handlingen.

Men är ändå inte riktigt säker på att det faktiskt gick till så. H kan ha dödats först och barnen sen. Ingen av oss vet hur det gick till.
Citera
2019-03-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Hade de inte "köpt" förklaringarna, och polisen vägrat lämnat ut, så kan jag garantera dig att media plockat upp detta. Det har inte hänt, och då får man förmoda att anhöriga fått alla uppgifter de behöver för att kunna förstå. Men... INGEN kan förstå fullt ut. Hur många förklaringar som skrivits i de brev som lämnats, hur skall man förstå. Detta är sååååå utanför allt vi känner till.

Ja, för man kan fråga sig hur släkten mådde då de mottog dödsbudskapet. Det sista man gör i ett sånt läge är väl knaappast att sätta sig och dissekera polisens rapporter.
Citera
2019-03-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalops84
Som jag fattade det var det inte riktat just till Bjärred med depressionen utan föräldrar/personer överlag som begår sådana brott oftast har någon sort av depression alternativt psykos på ”äldre dar”. Kan ha missuppfattat men tror inte han var insatt i just detta fallet utan svarade mer generellt.

Du har säkerligen inte missuppfattat vad Niklas Långström
sa och att han pratade i generella termer. (Jag var tvungen
att ta emot telefonsamtalet så jag kunde ej lyssna så aktivt
på intervjun.)

Tur att möjligheten att se programmet i efterhand finns.
Citera
2019-03-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Media. Du refererar till media - som nåt svar - till mig. Media, struntar väl i om två flickor, i tidiga tonåren, blivit brutalt mördade av en dåre till pappa. Ingen bryr sig - ingen intresserar sig. Same -same. Skolan, akademikervärlden, polisen involverade ---- locket PÅ !

Ja. Inte alls omöjligt. Att visa varje form av sk svaghet får bara inte ske vissa kretsar - och det är inte alls ovanligt i många andra sammanhang än sånt som just mord.
Citera
2019-03-28, 22:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag missade också det precis. Men här kan man också läsa och höra en del:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/doda-familjen-i-bjarred-polisen-hampus-var-forst-pa-plats

Får kolla Veckans brott på SvT play sen, funkar inte just nu
Funkar nu, start c:a 27 min in.
Citera
2019-03-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Veckans Brott nu- Bjärredsfallet.

Tack för det. Inget nytt, men en skakande berättelse. Bra att det togs upp. Tycker den där tystnaden är så konstig. Men nu hade polisen sagt att det inte fanns något tecken på psykisk sjukdom. Så den förklaringen här är lite märkligt.
Citera
2019-03-28, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag har träffat på flera som haft djup depression och dom jag träffat har knappt pratat o inte velat ha mat utan bara vill ligga i sängen . Mycket ångest så klart.

Hur kunde de arbeta i en djup depression?
Är det inte en trådsanning att Hanna hade depression? Hon var med i MIND på facebook och där brukar man vara med om man själv mår dåligt ELLER om en anhörig mår dåligt psykiskt och man kan även vara med om man arbetar med psykiskt sjuka personer.

Jo, själv har jag också funderingar på hur 2 djupt deprimerade kan jobba öht utan att nån i närheten märker att nåt är allvarligt fel och att de i så fall inte kan sköta sina jobb som vanligt. Vare sig de har oro för sjuka barn eller ej. Os chef märkte ju nåt, men vem kan tro att nåt skulle gå som det gjorde?

Det är bl.a därför jag tror att parets sjuka ide'er förverkligades precis i slutet, men inte som de hade tänkt sig. Iaf inte hur H hade tänkt sig.

Men varifrån kom dessa sjuka ide'er? Hade de kokat ihop dem själva?
Citera
2019-03-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det intressanta är att på pressträffen sas det lugnande, i FUp framträder sömnmedel så vad som intagits vet vi inte. Det är maskat.
Kvarvarande kartor och burkar har väl gett en viss vägledning likaväl.

Folk har inte så god koll som vissa vill ge sken av.
Självmordsförsök kan vara mycket välplanerade med självmordsbrev likaså - men det kan misslyckas. Uppskattningsvis 20 000 per år varav drygt 10 0000 hamnar inom sjukhusvård. 89% är förgiftningsfall.

Men i det här fallet ska vi jo alla anta att båda verkligen vill dö. Eller hur. Inget indirekt rop på hjälp. Och inget där man bara vräker i sig det man har hemma - vad det nu är. Men en mycket väl planerad mord och självmord över månader. Då skulle man kunna anta att man hade några minuter att fundera hur man skulle dö. Och jag tror nog att man hade det och då fanns inte förgiftning med - i alla fall inte hos en av föräldrarna. Jag kan inte förklara mig det annars.
Citera
2019-03-28, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
På något sätt stämmer det inte.
Man kan inte ha planerad att begå självmord med hjälp av sömnmedel.
Hade man planerad, så hade man googlat och då hade man efter en kort stund hittat informationen att det behövs stora mängder. Så man kan inte ha använd ens 5 minuter och googlat. Och då har man inte planerat.
Har man bara tänkt att dö av sömnmedel utan att ens kollat hur mycket det behövs? Det anser jag som osannolikt.

Så jag tror nog man måste ha varit medveten om att det inte fungerar som sätt att dö. Det är inte förklarlig annars. Man kan anta mycket, men inte att O och H inte klarade att hitta infon hur mycket sömnmedel som behövs för att dö.

Och så tror jag att ingen ber om att bli strypt.

Så hur det en har gått till, så tror jag inte sömnmedel var avsedd för att dö.
Och jag tror inte att H ba om att bli strypt.

Inte jag heller. Vill man VERKLIGEN dö så kastar man sig troligen framför ett tåg eller utför att stup. Eller - ok - hänger sig.

Många metoder tex med tabletter verkar mera vara ett rop på hjälp. Vilket jag inte tror att det handlade om i det här fallet alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in