2019-03-28, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det finns bara en sann religion. Denna är tro på Gud, och Gud vittnar om Sonen (Ordet) Jesus som i sin tur vittnar om Gud.
Det är förvisso sant men räckte det inte med Bibeln för Gud? Om koranen är Guds ord, varför förnekar muslimerna att Jesus är Gud?
Citera
2019-03-28, 18:07
Avslutad
Citat:
Så; predikade du, och exakt vilken religion predikar du?
Det är endast i Kristendomen som Jesus är Gud, eller Guds son.
Citera
2019-03-28, 18:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupp08
Det är förvisso sant men räckte det inte med Bibeln för Gud? Om koranen är Guds ord, varför förnekar muslimerna att Jesus är Gud?
Bibeln är levande Ord, inte bundet. Gud uppväcker de sina var Han vill.

Muslimerna har sällan någon som helst hjälp av kristna. Jesus var till det yttre en människa, och RKK har spridit en falsk doktrin om evangeliet. Så varför HÖR inte muslimer att Jesus Kristus är Gud? Svaret är väl detsamma som gällande att trinitarister inte kommer till insikt om Guds verk gällande korset genom SIN doktrin... men Gud är mäktig att frälsa oavsett genom Ordet. Frälsningen är ingen doktrin, utan en ny ande i vårt bröst.
Citera
2019-03-28, 18:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är endast i Kristendomen som Jesus är Gud, eller Guds son.
Kristna berättar sällan vad Skriften faktiskt säger angående det du tar upp.

Koranen säger inte emot Bibeln.
Citera
2019-03-28, 18:20
Avslutad
Citat:
Kristna berättar sällan vad Skriften faktiskt säger angående det du tar upp.

Koranen säger inte emot Bibeln.
I koranen står det inte att Jesus är gudomlig och i Bibeln står att läsa att Jesus är Guds son eller Gud. Koranen säger emot Bibeln där.
Citera
2019-03-28, 18:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
I koranen står det inte att Jesus är gudomlig och i Bibeln står att läsa att Jesus är Guds son eller Gud. Koranen säger emot Bibeln där.
Du läser att Jesus är Gud. Det står inte så någonstans (även om jag håller med dig).

Koranen säger att Jesus inte är avlad av Gud, och att Gud inte har en son på det viset. Det är helt korrekt:
Jesus är absolut inte avlad, och Gud kan inte dö. Gud kan heller inte delas. Gud är ande, INTE kött och blod som en människa.
Citera
2019-03-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Källa på det?
Heliga Koran
Citera
2019-03-28, 18:33
Avslutad
Citat:
Du läser att Jesus är Gud. Det står inte så någonstans (även om jag håller med dig).

Koranen säger att Jesus inte är avlad av Gud, och att Gud inte har en son på det viset. Det är helt korrekt:
Jesus är absolut inte avlad, och Gud kan inte dö. Gud kan heller inte delas. Gud är ande, INTE kött och blod som en människa.
Inte ordagrant men ändå väldigt tydligt. Jesus sade ju själv i Johannes 10:30 att Han och Fadern var ett. Hur kan inte tolka det som att Jesus säger att han är Gud? Och du som tror på den riktiga Jesus och förmodligen läst Bibeln mer än mig vet ju att det var endast ett av många exempel där Jesus berättar att han är Gud.
Citera
2019-03-28, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
(Och när jag försökte läsa Koranen, så tyckte jag att den var en traggig och tjatig bok, full av upprepningar, förmaningar och ett och annat dödsstraff.)
Om du reflekterar lite på Guds skapelse så skulle du se att utöver Koranens upprepningar så består även skapelsen av många upprepningar.

Vinter vår sommar höst vinter vår sommar...
Mån tis ons tors... mån tis...
Januari Februari Mars.... Januari Februari Mars...
1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13... 21, 22, 23...
1001, 1002, 1003, ... 2001, 2002, 2003...
Sova, vakna, äta, göra behov, bli smutsig, göra sig ren, jobba sova, vakna, äta, göra behov...
Fixa mat, äta mat, tömma tarm, fixa mat, äta mat, tömma tarm...
Födas leva och bilda familj, dö... barnen bildar familj, dör, barnbarnen bildar familj, dör...
Man kan fortsätta hur mycket som helst med upprepningar, men

Ja, du förstår ju kanske. Allahs skapelse upprepar sig.

Så att förkasta Koranen pga upprepningar är kanske lite överilat.
Citera
2019-03-28, 18:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Inte ordagrant men ändå väldigt tydligt. Jesus sade ju själv i Johannes 10:30 att Han och Fadern var ett. Hur kan inte tolka det som att Jesus säger att han är Gud? Och du som tror på den riktiga Jesus och förmodligen läst Bibeln mer än mig vet ju att det var endast ett av många exempel där Jesus berättar att han är Gud.
Tråden handlar inte om kristendom, och moderator har redan varnat.. Dock borde det gå bra så länge vi talar för/emot att islam skulle vara sanningen.

Många har tolkat evangeliet som att Jesus inte är Gud genom tiderna. Jag har hört väldigt många olika tolkningar av det Jesus säger. Jag tror att det är viktigt att vara klar och tydlig för varandra vad som står, även om människan tolkat (och tolkar) på sitt eget vis.

Jag ska alltså inte gå in på vad jag ser angående Guds verk på korset, för det är OT, men jag säger så:
Koranen bekräftar hur jag läser Bibeln.
Citera
2019-03-28, 18:44
Avslutad
Citat:
Tråden handlar inte om kristendom, och moderator har redan varnat.. Dock borde det gå bra så länge vi talar för/emot att islam skulle vara sanningen.

Många har tolkat evangeliet som att Jesus inte är Gud genom tiderna. Jag har hört väldigt många olika tolkningar av det Jesus säger. Jag tror att det är viktigt att vara klar och tydlig för varandra vad som står, även om människan tolkat (och tolkar) på sitt eget vis.

Jag ska alltså inte gå in på vad jag ser angående Guds verk på korset, för det är OT, men jag säger så:
Koranen bekräftar hur jag läser Bibeln.
Har aldrig hört talas om en kristen/följare av Jesus säga att koranen är helig och att det är Guds ord och jag kommer aldrig någonsin tro något sådant. Lycka till iaf!
Citera
2019-03-28, 18:49
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Det var värst vad viktig människan kan tycka att hennes bild är. Kalla mig vad du vill, kanske muslim?
Ja, du påminner, inte så lite, om fettsäcken och lebban Biskop Eva Brunne! Som ville flytta på kristna symboler för att lägga ut riktningen mot Mecka i Sjömanskyrkan!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/biskopen-vill-ta-bort-kristna-symboler-i-sjomanskyrkan
Inte för att jag är troende, men jag ber till Gud att slynan ska hinnas ikapp och vedergällning utverkas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in