2019-03-28, 17:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Eftersom muslimerna vägrar svara på dessa
avgörande frågor
så ska jag göra det.

En av de "fem pelarna" som islam vilar på
(dvs utan dem funkar inte islam)
- de fem dagliga rituella arabiska "bönerna" -
FINNS INTE I KORANEN
- utan i muhammeds sunna/berättelserna om vad muhammed sa och gjorde.

Samma med det andra jag frågade dem om.

Utan muhammeds liv som exempel och utan hans ord i de utomkoraniska källorna så ÄR ISLAM INGENTING och kan inte utövas!
Du skulle kunna sluta stjäla, men du gör ju som du vill.
Citera
2019-03-28, 17:23
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Vad ser du som orimligt i Islam?

Tror inte på något. Men inom Islam tror ni på fullaste allvar att en snubbe gick in i en grotta och blev besökt av en ärkeängel. Ingen annan var där. Varför tror ni på detta? För att han sa att det hände löjligt.

Kristendomen har ju ett något starkare argument då deras historia av Jesus beskrivs av det som ska vara olika ögonvittnen av hans liv och gärning.
Citera
2019-03-28, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Gå nu och mata katten, rätta till blommorna i håret så blir det säkert som du inbillar dig.
Man känner andra genom sig själv...
Citera
2019-03-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Allt Muhammed gjorde måste ha återfunnits i koranen eftersom koranen är Islams grundpelare. Om Muhammed påstod att koranen var från Gud och inte följde det själv skulle alla se detta och inte följa Muhammed. Muhammed kan inte komma med nåt som är från Gud och inte följa den. Således måste Muhammed ha följt koranen bättre än alla andra eftersom hans ansvar för större när det gäller att följa koranen eftersom han var den frösta som tog emot den. Så vill du förstå Islam, Muhammed och muslimer måste du läsa och förstå koranen. Allt annat är irrelevant.

Du tjatar om Koranen och Koranen och Koranen, men du lyckas inte göra Koranen ett enda dugg intressant. Du citerar en del verser ur Koranen, gärna på arabiska så att vi inte ska förstå, men i övrigt gör du ingenting för att "tillgänglig-göra" Koranen för dem som du vill omvända.

(Och när jag försökte läsa Koranen, så tyckte jag att den var en traggig och tjatig bok, full av upprepningar, förmaningar och ett och annat dödsstraff.)

Men jag har ett förslag till dig. Jag ska sammanfatta Bibeln åt dig. Sen kan du fundera ut ett sätt att tillgängliggöra Koranen åt oss.

Alltså, Bibeln:

Enligt skapelseberättelsen skapade Gud jorden och människorna. Men människorna bröt mot Guds bud, och så uppstod ett brott mellan människorna och Gud.

Den förste som återupprättade kontakten mellan människorna och Gud var Abraham. Gud lovade Abraham att han skulle bli övermåttan fruktsam, om han lät omskära sig själv och alla sina manliga avkommor och sina manliga släktingar och tjänare. I an annan version lovar Gud att Abrahams släkt ska få ärva "landet". Abraham lydde Gud.

Israelerna hamnade så småningom i Egypten, där de blev slavar. Men med Guds hjälp kunde de fly från Egypten. Under flykten från Egypten slöt Gud ett förbund med Israels folk. Han gav dem sina budord och lovade dem att de skulle bli hans utvalda folk, om de höll hans bud.

Omkring år 1000 f.Kr. blev David kung i Israel. David grundade Jerusalem och byggde det första templet. Han var också en stor krigarkung som kraftigt utvidgade sitt rike.

En tid efter Davids död föll hans rike sönder i två delar, norddelen Israel och syddelen Juda. På 700-talet f. Kr. besegrades nordriket Israel av assyrierna. På 500-talet besegrades syddelen Juda av babylonierna. Den judiska eliten fördes bort i fångenskap till Babylonien.

I Babylonien lärde sig judarna att tro på Satan, för babylonierna själva trodde att universum styrdes av en ond och en god kraft. Dittills hade judarna trott att all makt i universum utgick från Gud. Nu började de tro på Satan som en förklaring på saker som gick fel i världen.

Efter drygt 50 år fick judarna återvända hem. Men deras land var inte längre deras eget, för det hade blivit ockuperat av ett annat folk. Från och med nu började judarna längta efter Messias, han som skulle vara ättling till kung David och som skulle besegra judarnas fiender och återupprätta kung Davids rike.

Judarna började också tro att Gud hade straffat dem för att de inte hade rättat sig efter hans bud. De började tro att de måste vara mer och mer religiöst lydiga och stränga mot sig själva för att kunna beveka sin Gud.

Under Jesu livstid stärkte romarna sitt grepp om Palestina. Som svar på detta blev judarna alltmer religiöst ivriga, förhoppningsfulla och desperata. Messias måste ju komma snart och besegra romarna!

Jesus för sin del hoppades på "Guds rike". Han trodde att den yttersta dagen var nära, när alla människor skulle dömas av Gud i den yttersta domen. De som blev "frikända" av Gud i den yttersta domen skulle få gå in i ett underbart himmelrike. Jesus vandrade omkring i Palestina och predikade för människorna om himmelriket.

Romarna såg Jesus som en upprorsmakare, så de lät avrätta honom. Snart uppkom ryktet att Jesus hade uppstått från de döda.

Intresset för Jesus falnade dock bland judarna, men en grupp Jesus-trogna levde kvar. Efter en tid, kanske tio år, kanske mer, tog sig den romersk-judiske ämbetsmannen Paulus mot Palestina till för att ta reda på mer om Jesus-sekten och bestraffa medlemmarna. Men innan han kom fram fick han en kraftig uppenbarelse, där han tyckte att Jesus talade till honom från himlen.

Paulus fick nu en brinnande övertygelse om att Jesus verkligen hade uppstått från de döda, och att syftet med hans död och uppståndelse hade varit att ta bort människornas synder. Paulus drog också slutsatsen att den yttersta domen måste vara otroligt nära, så att människorna inte skulle hinna synda för mycket igen efter att Jesus hade utplånat deras gamla synder. Paulus reste därför runt i Medelhavsområdet och predikade om Jesus. Han var otroligt framgångsrik som missionär, och man kan gott säga att det var Paulus som skapade kristendomen.

En orsak till att Paulus var så framgångsrik var att han predikade att de som var mäktiga på jorden hade fått sin makt av Gud. Därför, sa Paulus, skulle kvinnorna lyda sina män, barnen skulle lyda sina föräldrar, slavarna skulle lyda sina herrar och alla undersåtar skulle lyda överheten.

Sist i Bibeln finns Uppenbarelseboken, som handlar om slutstriden mellan Gud och Djävulen och om skapandet av en ny himmel och en ny jord.

Så där, Islampeaceback1, där har du Bibeln i sammandrag. Vad handlar nu Koranen om? Kan du förklara på ett sätt som gör den intressant?
Citera
2019-03-28, 17:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Tror inte på något. Men inom Islam tror ni på fullaste allvar att en snubbe gick in i en grotta och blev besökt av en ärkeängel. Ingen annan var där. Varför tror ni på detta? För att han sa att det hände löjligt.

Kristendomen har ju ett något starkare argument då deras historia av Jesus beskrivs av det som ska vara olika ögonvittnen av hans liv och gärning.
Det är Guds Ande som vittnar att Koranen (=recitationen) är Hans eget Ord. Och Guds Ord kom i kött, i Jesus från Nasaret, och är nu förhärligad. INGEN kommer till Fadern utom genom Honom.

INGEN som dras av Gud kommer heller att föras någon annanstans, och Kristus sänder då inte bort någon som kommer till Honom.

Det är alltså inte Muhammed som vittnar att Koranen är Guds Ord. Gud vittnar.

De Kristus sänder bort är de falska profeterna, som Herren utpekar här:
"41Därefter skall han ock säga till dem som stå på hans vänstra sida: 'Gån bort ifrån mig, I förbannade, till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar. 42Ty jag var hungrig, och I gåven mig icke att äta; jag var törstig, och I gåven mig icke att dricka; 43jag var husvill, och I gåven mig icke härbärge, naken, och I klädden mig icke, sjuk och i fängelse, och I besökten mig icke.' 44Då skola också de svara och säga: 'Herre, när sågo vi dig hungrig eller törstig eller husvill eller naken eller sjuk eller i fängelse och tjänade dig icke?' 45Då skall han svara dem och säga: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I icke haven gjort mot en av dessa minsta, det haven I ej heller gjort mot mig.' 46Och dessa skola då då bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv.»"
https://sv.bibelsite.com/swe/matthew/25.htm

I korthet här:
"12Därför, allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det skolen I ock göra dem; ty detta är lagen och profeterna.

13Gån in genom den trånga porten. Ty vid och bred är den väg som leder till fördärvet, och många äro de som gå fram på den; 14och den port är trång och den väg är smal, som leder till livet, och få äro de som finna den.

15Tagen eder till vara för falska profeter, som komma till eder i fårakläder, men invärtes äro glupande ulvar. 16Av deras frukt skolen I känna dem. Icke hämtar man väl vindruvor från törnen, eller fikon från tistlar? 17Så bär vart och ett gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär ond frukt. 18Ett gott träd kan icke bära ond frukt, ej heller kan ett dåligt träd bära god frukt. 19Vart träd som icke bär god frukt bliver avhugget och kastat i elden. 20Alltså skolen I känna dem av deras frukt. --

21Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. 22Många skola på 'den dagen' säga till mig: 'Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?' 23Men då skall jag betyga för dem: 'Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän."
https://sv.bibelsite.com/swe/matthew/7.htm
Citera
2019-03-28, 17:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är Guds Ande som vittnar att Koranen (=recitationen) är Hans eget Ord. Och Guds Ord kom i kött, i Jesus från Nasaret, och är nu förhärligad. INGEN kommer till Fadern utom genom Honom.

INGEN som dras av Gud kommer heller att föras någon annanstans, och Kristus sänder då inte bort någon som kommer till Honom.

Det är alltså inte Muhammed som vittnar att Koranen är Guds Ord. Gud vittnar.

Du är alltså inte Kristen?
Du må kalla dig kristen, men om du tror att koranen är Guds ord så är du inte det.
Citera
2019-03-28, 17:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupp08
Du är alltså inte Kristen?
Du må kalla dig kristen, men om du tror att koranen är Guds ord så är du inte det.
Jag bryr mig inte om hur människor vill ettikera mig. Enligt biblisk definition är jag dock kristen.
Citera
2019-03-28, 17:52
Avslutad
Citat:
Jag bryr mig inte om hur människor vill ettikera mig. Enligt biblisk definition är jag dock kristen.
Om du tror att koranen är Guds ord så är du inte kristen oavsett hur mycket du än intalar dig det.
Citera
2019-03-28, 17:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Om du tror att koranen är Guds ord så är du inte kristen oavsett hur mycket du än intalar dig det.
Det var värst vad viktig människan kan tycka att hennes bild är. Kalla mig vad du vill, kanske muslim?
Citera
2019-03-28, 17:59
Avslutad
Citat:
Det var värst vad viktig människan kan tycka att hennes bild är. Kalla mig vad du vill, kanske muslim?
Man kan inte utge sig för att vara Kristen och samtidigt blanda olika religioner. Är du möjligtvis 90-talist?
Citera
2019-03-28, 18:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Man kan inte utge sig för att vara Kristen och samtidigt blanda olika religioner. Är du möjligtvis 90-talist?
Det finns bara en sann religion. Denna är tro på Gud, och Gud vittnar om Sonen (Ordet) Jesus som i sin tur vittnar om Gud.
Citera
2019-03-28, 18:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Så; predikade du, och exakt vilken religion predikar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in