2019-03-28, 12:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Vi vet ju inte OM hon agerat någonting. Oskar kan ha tagit livet av döttrarna. Kanske redan på fredagen. På lördagen så petar Hanna i sig en massa sömntabletter, lägger sig i sängen och faktiskt somnar så småningom. O håller lite koll och inser att hon tagit alldeles för lite, så han får gå in och stoppa hennes andning. Därefter hänger han sig själv - eller så väntar han några timmar, nåt dygn.
Oskar kan ha dödat döttrarna. Det kan Hanna också ha gjort. De kan även ha agerat tillsammans.
Som jag skrev precis nyss så står det att båda föräldrarna - dom - har kunnat agera i förhållande till aktuell mängd läkemedel i kroppen. Vad diskuterar han?
Citera
2019-03-28, 12:28
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oskar kan ha dödat döttrarna. Det kan Hanna också ha gjort. De kan även ha agerat tillsammans.
Som jag skrev precis nyss så står det att båda föräldrarna - dom - har kunnat agera i förhållande till aktuell mängd läkemedel i kroppen. Vad diskuterar han?
Allt är luddigt. Precis allt. Att KUNNA agera innebär ju inte ATT man agerat. Men det begriper vi ju båda. Vi lär nog aldrig få veta.
Citera
2019-03-28, 12:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vad går han runt och väntar på om hon kastar i sig tabletter och får gå och spy - varav tabletterna är slut för uppenbart har Oskar likaväl nallat i burken eller kartorna.
Då vore det misslyckat su och jag skulle tippa att hon vore rätt desperat om de dödat barnen innan.

Highlightar vissa ord i meningen:

(..) båda föräldrarna hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar, dock inte dödliga doser och dock inte så mycket så att dom inte heller har kunnat agera."

Dom har således klarat av att agera båda två säger FuL. Förundersökningen diskuterar knappast självmord preliminärt även om det ger en fingervisning att hon inte stensov vid dödsögonblicket.
Så då backar det tillbaka till förundersökningens resultat och två formellt misstänkta för att ha dödat sina barn och det står inte om en enskild förälder utan det står dom.

Hade det blivit för virrigt med tabletterna kunde de väl ha hängt sig båda. Det är väl enklare. Kanske mindre tilltalande syn men att föredra framför tiden som går och inget händer.

Skulle jag tippa (inga odds på det dock) så har hon låtit sig bindas till händer o fötter (säkert beskrivet i meddelande till efterl.) o sen har han strypt el kvävt henne, lösgjort henne o bäddat till.
Citera
2019-03-28, 13:10
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hade det blivit för virrigt med tabletterna kunde de väl ha hängt sig båda. Det är väl enklare. Kanske mindre tilltalande syn men att föredra framför tiden som går och inget händer.

Skulle jag tippa (inga odds på det dock) så har hon låtit sig bindas till händer o fötter (säkert beskrivet i meddelande till efterl.) o sen har han strypt el kvävt henne, lösgjort henne o bäddat till.
Kvinnor tar gärna till mildare metoder såsom förgiftning (sömntabletter). Inte alla kvinnor klarar att hänga sig. Och jag tror H var just en sån kvinna.
Citera
2019-03-28, 13:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Allt är luddigt. Precis allt. Att KUNNA agera innebär ju inte ATT man agerat. Men det begriper vi ju båda. Vi lär nog aldrig få veta.
När det kommer till en mordutredning via pressträff så kan jag inte se annat via beskrivningen än att de varit kapabla att agera; att aktuell mängd vid dödens inträde varit stor men inte tillräcklig som dödlig dos eller att det gjort nån av dem oföretagsam.
Kan hon agera, kan hon prata - det handlar givetvis om en medvetandenivå när det kommer till förhållandet mängd läkemedel.

När det kommer till FuL:s ordval så var båda föräldrarna tydligen kompetenta att agera.
... och agerat har dom tyvärr gjort å det värsta.

Vem som gjort vad vet vi dock inte eftersom gärningsförlopp inte kommer delges. Av hänsyn till efterlevande.
Det nöjer jag med, deras välmående är viktigare än min tillfredsställelse.

Jag skulle dock inte tro att det går nån längre tid mellan att barnen dödats tills de tänker dö själva - för att det vore nåt så ångestladdat att det väl knappt ens går att leva sig in i. Ett misslyckat su lär placera sig på den desperata nivån likaväl. Man skulle nog vilja somna fortare än kvickt som förälder och aldrig vakna upp.
Citera
2019-03-28, 13:41
Medlem
develis avatar
Citat:

Det kunde dom ha gjort. Men det gjorde dom inte. Hon kanske var helt hysterisk? Som nämnts så gör kvinnor fler misslyckade självmordsförsök och 89% är förgiftning (de som hamnar inom sjukhusvård).
Citera
2019-03-28, 13:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Kvinnor tar gärna till mildare metoder såsom förgiftning (sömntabletter). Inte alla kvinnor klarar att hänga sig. Och jag tror H var just en sån kvinna.

Ska sömntabletter vara ”mildare” så föreställer jag mig att man åtminstone måste veta vad man gör. Annars blir det nog inte så milt.

De har väl pratat sig fram till hur det skulle gå till.

Man ska iofs inte kritisera valet av metod just därvidlag om det funkar för dem båda. Funnes ingen tv-antenn på taket skulle ingen behöva klättra upp för att rätta till den. Finns det en syltburksöppnare i hushållet så använder man den. Alla trivs inte med att inte kunna vara någon annan till nytta o glädje.

Man får bara hoppas att just det inte påverkat själva beslutet alltför kraftigt. Å andra sidan vet man inte vad man hellre skulle vilja hade påverkat beslutet....
Citera
2019-03-28, 13:47
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Det kunde dom ha gjort. Men det gjorde dom inte. Hon kanske var helt hysterisk? Som nämnts så gör kvinnor fler misslyckade självmordsförsök och 89% är förgiftning (de som hamnar inom sjukhusvård).
Ca 35% av kvinnliga självmord är hängning. Ca 37% är förgiftning som självmordsorsak. Motsvarande vad gäller männen är hängning ca 47% och förgiftning 16%.
Citera
2019-03-28, 13:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ca 35% av kvinnliga självmord är hängning. Ca 37% är förgiftning som självmordsorsak. Motsvarande vad gäller männen är hängning ca 47% och förgiftning 16%.
Ja - när det kommer till lyckade sådan är det nog så.
Citera
2019-03-28, 13:48
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Det är för att folk tror att man behöver färre tabletter än det faktiskt behövs. De vet inte hur stor en dödlig dos är. Därför överlever de och hamnar på sjukhus.

Edit. På sjukhus hade även Hanna hamnat om de inte planerat för att det kanske var för lite tabletter, och O gick in och gjorde det sista för att försäkra sig om att hon skulle slippa livstid och folkets avsky, nu när barnen var döda.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-28 kl. 14:07.
Citera
2019-03-28, 13:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Hysterisk är kanske relativt (på flera ledder)...?

Statistiken för kvinnor som misslyckas torde ha ringa att göra med formellt stadgade föräldrapar som lyckas. Könen kommer visst aldrig börja sluta ta sina liv.

Jag tror dessa tu valde något som funkade för dem. De fanns där för varandra så sett. (Även om det kan ha varit flickornas dödsdom).

De redde sig nog. Glatt var det väl inte men det kan man ju inte heller riktigt kräva. Ovettiga alternativ hade de säkert gjort sig av med tidigt.
Citera
2019-03-28, 14:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Hysterisk är kanske relativt (på flera ledder)...?

Statistiken för kvinnor som misslyckas torde ha ringa att göra med formellt stadgade föräldrapar som lyckas. Könen kommer visst aldrig börja sluta ta sina liv.

Jag tror dessa tu valde något som funkade för dem. De fanns där för varandra så sett. (Även om det kan ha varit flickornas dödsdom).

De redde sig nog. Glatt var det väl inte men det kan man ju inte heller riktigt kräva. Ovettiga alternativ hade de säkert gjort sig av med tidigt.
Gällande "hysterisk":
Jag diskuterar Hanna vars barn är mördade dess innan via hennes delaktighet och inte su-försök rent generellt.
Har hon misslyckats dö - såsom hon önskar enligt brev - så ser jag det nära till hands att vara desperat.
Däremot är det de facto förgiftning som toppar självmordsförsök som inte lyckats (främst kvinnor och hög procent gällande metoder).
Citat:
Det är för att folk tror att man behöver färre tabletter än det faktiskt behövs. De vet inte hur stor en dödlig dos är. Därför överlever de och hamnar på sjukhus.

Edit. På sjukhus hade även Hanna hamnat om de inte planerat för att det kanske var för lite tabletter, och O gick in och gjorde det sista för att försäkra sig om att hon skulle slippa livstid och folkets avsky, nu när barnen var döda.
Ja. En del må vara rop på hjälp men det tolkas allvarligt eftersom upprepade försök ökar risken att lyckas, kanske byter till mer våldsam metod (snäv överlevnadsram) mer likt mäns val.

Det hade hon gjort och hon hade garanterat inte mått bra och jag tror hon struntat i om hon hamnat på Hinsan eller rättspsyk sen - för det vore barnen i fokus och vad de gjort.
Tyckte hon framtiden var svart innan är den väl som en kolmila..
Stor su-risk skulle jag tippa.
Senast redigerad av develi 2019-03-28 kl. 14:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in