2019-03-28, 10:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Men det är väl klart att han fick gå runt och vänta på att hon skulle dö av tabletterna hon tagit? Eller? Om hon tog en överdos av tabletter för att somna in för gott ville hon nog att Oskar skulle vänta tills hon dog innan han hängde sig.
Vad är det du inte begriper? Det är skrivet så jävla skevt om en godhjärtad Oskar vilket väl inte är nåt jag skrivit om öht?
För övrigt har jag inga teorier alls, gärningsförlopp intresserar mig inte vilket jag väl skrivit bortåt 70 ggr snart när man får frågan "men vad gör du då här i tråden" - som om det vore det enda som berör fallet för att vissa snöat inne på rena konspirationerna.
Jag har reagerat på vad som står i FUP och vad som hänt vet vi inte ett dugg. DÄRAV fullständigt vanskligt att sitta och gissa vilket är grunden till att jag avstår. Det är alldeles för vaga uppgifter.
Det man dock kan se är vad jag skrev - hon har struntat i att droga barnen, hon har tagit sömntabletter själv (lugnande enligt pressträff). Likt Oskar.
Därav skrev jag om troligt misslyckat su. för hon vore inte den första som beräknar fel.
Senast redigerad av develi 2019-03-28 kl. 10:03.
Citera
2019-03-28, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Han hade nog bestämt sig men kanske han ville njuta ett tag av kollegornas omtanke också. Iklädd offerkofta plantera och skörda samtidigt. Hade han oroat sig för Hanna på riktigt så hade han enkelt kunnat slå en signal till någon som kunnat hjälpa. Eller sms:a eller maila för det verkar han använda till viktiga saker.

Jag förstår i alla fall inte vad kollegor och anhöriga har kunnat bidra med till polisens slutsats. Ingen av intervjuerna kan ju ha berättat någon vettigt utan bara återberätta vad paret berättat. Vittnesmål från mördarens mun är inte att lita på. Oskar har öppet förklarat att han mådde dåligt enbart på grund av hemsituationen. Jag är ganska säker på att den enda anledningen till att han ansökte om 10% neddragning av arbetstid var att dokumentera att det fanns en ”hemsituation".

I efterhand så brukar människor försöka komma på om de sett någon förändring hos den drabbade. Om Hanna inte berättat något men varit nedstämd så kan det ha berott på stora problem med sin man. Eller så var hon som vanligt och kollegorna tänker bara att f-n vad hon dolde det bra. Mao, bidraget från intervjuer tror jag är noll men viktigt att de fick berätta för sin egen del.
Ja där är du inne på något. Vad har egentligen anhöriga kunnat berätta? Om dom verkligen hade känt till hur illa det stod till i familjen så hade dom ju slagit larm. Berättade Oskar enbart på sitt jobb om hur illa det var? Han kan ju inte ha vänt sig till anhöriga och sagt att han knappt kunde hålla sig uppe eller hur han nu uttryckte det. Då hade väl anhöriga kommit och hjälpt. Helt enkelt åkt hem till dom.
Citera
2019-03-28, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det var ju ingen som såg detta komma.

Nej, ingen såg det komma. Ingen kan någonsin föreställa sig att två föräldrar ska utplåna en hel familj.

Men, det räcker ju med att man vet att barn inte har det bra, för att man ska reagera (helt utan tanke på att barnen riskerar att bli mördade). Och man visste att det var en familj i kris.

Så: när man ser på händelsen i efterhand - fanns det trots allt tecken och signaler? I så fall vilka tecken? Vem såg? Vad gjorde de som "såg" - vad gjorde de av sina iakttagelser och sina funderingar?
Vad hade man kunnat göra mer av eller mindre av?

Vad såg man, vad såg man inte - utifrån det upplägg man hade för flickorna? Hade ett annat upplägg gett en annan förståelse? Jag tänker på hemundervisning, kontakter med andra vuxna än föräldrarna, sociala aktiviteter, samarbete mellan sjukvård och skola och så vidare.

Vilken kunskap hade skolans personal om ME? En rektor har nämnt att det var olika lärare som vistades i hemmet och hon fick feed back från dem, så därför kände hon sig trygg i situationen. Där lades ett stort ansvar på de hemunderivsande lärarna tycker jag. Var det de som skulle hålla koll på barnens situation och rapportera till rektor om någonting inte verkade bra?

Det finns väl massor att gräva i gällande detta. Precis som att det fanns mycket att fundera över i fallet med flickan Yara eller pojken Bobby, och många andra barn som farit illa och dödats i sina hem. Så länge som sådana här situationer inträffar: att barn dödas i sina egna hem och av närstående vuxna, behöver vi fortsätta utveckla kunskap om vilka fallgropar som vuxna i barnens närhet trillat i (och nej, vi kommer aldrig att kunna förhindra helt och hållet att barn dödas i hemmen, tyvärr).

Diskussionen om vem som dödade vem är (för mig) mindre viktig - för när det hade gått så långt som att en eller två föräldrar bestämt sig för att släcka barnens liv, då var det redan för sent.
Citera
2019-03-28, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Håller helt med dig kryptogam! Det är all den tiden innan och inte själva mordnatten. Då var ju katastrofen ett faktum.

Exakt! Det är därför det skulle behövas en mycket noggrann kartläggning av barnens (och föräldrarnas ) sista tid i livet. Det är i deras liv som nycklarna kan finnas och inte i deras död. Själv behöver jag inte veta vem som dödade vem och hur förloppet var på mordnatten. Men hur levde barnen under höstterminen 2017 och åren innan?
Citera
2019-03-28, 10:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Exakt! Det är därför det skulle behövas en mycket noggrann kartläggning av barnens (och föräldrarnas ) sista tid i livet. Det är i deras liv som nycklarna kan finnas och inte i deras död. Själv behöver jag inte veta vem som dödade vem och hur förloppet var på mordnatten. Men hur levde barnen under höstterminen 2017 och åren innan?
Och det tror du inte en förundersökning gör? Kartlägger offer och förövare?
Citera
2019-03-28, 10:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det är just det scenariot jag tror hände. Folk vet inte hur stora doser som krävs för att ta livet av sig. Ponera att hon tog 15 imovane 7,5 mg i tron att det skulle räcka. På den dosen sover du som en sten ett dygn, samt är påverkad i ett par dgr. Men man dör inte. Jag tror O kollade hennes andning. Och när inget hände så så ströp/kvävde han henne. Puttade henne över kanten så att säga. Och båda var med all säkerhet överens om detta, med tanke på vad bevisningen säger om samförstånd.
Med tanke på pressträffen verkar hon lika lite borta som Oskar vid dödsögonblicket:

"Vi kan också vid den rättsmedicinska undersökningen konstatera att båda föräldrarna hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar, dock inte dödliga doser och dock inte så mycket så att dom inte heller har kunnat agera."
Citera
2019-03-28, 10:44
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Jag kan undra hur deras förhållande till alkohol var tiden innan och år innan. Om de var helgsupare, smygnallare i barskåpet eller nykterister.
Citera
2019-03-28, 10:49
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Även fina kretsar kan supa bort hjärncellerna och det lilla vett som fanns från början. De kanske blev våldsamma när de söp. H hade ju ont i ryggen. Fick hon stryk eller var det självförvållat under pågående fylla. Något fel var det ju på dem.
Citera
2019-03-28, 11:16
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Med tanke på pressträffen verkar hon lika lite borta som Oskar vid dödsögonblicket:

"Vi kan också vid den rättsmedicinska undersökningen konstatera att båda föräldrarna hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar, dock inte dödliga doser och dock inte så mycket så att dom inte heller har kunnat agera."
Det är väl där det skaver för mig. Men det tar en rejäl stund innan sånt verkar i kropp och hjärna. Sen har folk olika tolerans. Om man säger på PT att det inte var så mycket att de inte kunde agera, så kan det vara så att de tog så pass mycket att man på PT ansåg att det var en stor dos. Agera kan man göra första halvtimmen efter intag. Därefter slöar hjärnan ner. Kanske det var så man menade på PT? Men... vad är "stora mängder" av sömnmedel? Det är individuellt för oss, men för en rättsläkare är det säkert lite mer precist.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-28 kl. 11:21.
Citera
2019-03-28, 11:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det är väl där det skaver för mig. Men det tar en rejäl stund innan sånt verkar i kropp och hjärna. Sen har folk olika tolerans. Om man säger på PT att det inte var så mycket att de inte kunde agera, så kan det vara så att de tog så pass mycket att man på PT ansåg att det var en stor dos. Agera kan man göra första halvtimmen efter intag. Därefter slöar hjärnan ner. Kanske det var så man menade på PT? Men... vad är "stora mängder" av sömnmedel? Det är subjektivt för oss, men för en rättsläkare är det säkert lite mer precist.
Det beror dels på tolerans, sen mängd och sort och behöver inte handla om att sova dygn. Stilnoct har en mkt kort halveringstid te.x., betydligt kortare än Imovane som är 4 timmar. Fortsättningsvis är det inte ovanligt att folk spyr och misslyckas för den skull.
Kan hon agera är hon i min värld pratbar, om än susig i kupan, vilket får mig att inte tro att Oskar satt och kollade nån andning.
Citera
2019-03-28, 12:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Men det är väl klart att han fick gå runt och vänta på att hon skulle dö av tabletterna hon tagit? Eller? Om hon tog en överdos av tabletter för att somna in för gott ville hon nog att Oskar skulle vänta tills hon dog innan han hängde sig.
Vad går han runt och väntar på om hon kastar i sig tabletter och får gå och spy - varav tabletterna är slut för uppenbart har Oskar likaväl nallat i burken eller kartorna.
Då vore det misslyckat su och jag skulle tippa att hon vore rätt desperat om de dödat barnen innan.

Highlightar vissa ord i meningen:

(..) båda föräldrarna hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar, dock inte dödliga doser och dock inte så mycket så att dom inte heller har kunnat agera."

Dom har således klarat av att agera båda två säger FuL. Förundersökningen diskuterar knappast självmord preliminärt även om det ger en fingervisning att hon inte stensov vid dödsögonblicket.
Så då backar det tillbaka till förundersökningens resultat och två formellt misstänkta för att ha dödat sina barn och det står inte om en enskild förälder utan det står dom.
Citera
2019-03-28, 12:03
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det beror dels på tolerans, sen mängd och sort och behöver inte handla om att sova dygn. Stilnoct har en mkt kort halveringstid te.x., betydligt kortare än Imovane som är 4 timmar. Fortsättningsvis är det inte ovanligt att folk spyr och misslyckas för den skull.
Kan hon agera är hon i min värld pratbar, om än susig i kupan, vilket får mig att inte tro att Oskar satt och kollade nån andning.
Vi vet ju inte OM hon agerat någonting. Oskar kan ha tagit livet av döttrarna. Kanske redan på fredagen. På lördagen så petar Hanna i sig en massa sömntabletter, lägger sig i sängen och faktiskt somnar så småningom. O håller lite koll och inser att hon tagit alldeles för lite, så han får gå in och stoppa hennes andning. Därefter hänger han sig själv - eller så väntar han några timmar, nåt dygn.

Edit. Sen kan det vara så att föräldarna faktiskt beskrivit gärningen, vad gäller döttrarna, i nån av skrivelserna de lämnat efter sig, hur de tänker göra.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-28 kl. 12:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in