Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Alternativt vill inte USA driva britterna i famnen på ryssarna. Jag tippar att britterna och USA får goda handelsrelationer. Jag ser ingen orsak att Brexit gör att britterna vänder sig mot Kina och Ryssland i hög grad.
Allt det är ju ren spekulation. Jag tror britterna klarar sig bra, bara deras politiker vågar genomföra Brexit.
Du har missuppfattat vad jag menar, kanske uttryckte mig otydligt. Det absolut bästa för länder som Kina och Ryssland med en hård Brexit är just ATT det går bra för britterna, så att fler europeiska länder börjar fundera på att lämna EU, så att Kina och Ryssland kan förhandla bilateralt med varje enskilt land och därmed alltid ha övertaget, istället för som nu gentemot ett förenat EU alltid ligga i underläge (i synnerhet Ryssland) eller som bäst vara jämbördig (Kina).
Om UK blir mer vänligt inställt till Ryssland/Kina är det i så fall en bonus för respektive land, men knappast det viktiga huvudskälet till varför Ryssland/Kina vill ha hård Brexit.
Jämför gärna med Trump - det viktiga med honom för ryssarna är inte och har aldrig varit att han är ryssvänlig, utan att han splittrar "väst".
Att ALLA länder får ett stärkt förhandlingsläge gentemot UK, om landet lämnar EU via hård Brexit, är inte spekulation utan fakta. Huruvida de sedan utnyttjar detta förhandlingsläge kanske är spekulation, men jag tror de flesta inser att man utnyttjar sina styrkor i en förhandling.