2019-03-28, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Dock blir inte särskilt många människor hämningslösa misshandlare med åldern - Ramberg måste väl vara en allvarligt störd/defekt individ i grunden...?

Dessutom skall han väl ha slagit människor stora delar av sitt liv - inte bara på ålderns höst...

Ja, inte är det enbart lite impulskontroll som kan sopas under mattan, det är nog allvarliga än så.
Citera
2019-03-28, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja han jobbade på som vanligt när misshandeln var uppe i rätten trots uppmärksamheten fallet hade fått i medierna enligt Ramberg själv, vad som kan läsas om i Hovrättsdomen från 1999-05-04.

I rätten berättade skådespelaren att den mediala uppmärksamheten kring fallet har orsakat stora problem för honom. Han pratade om demonstrationer utanför sin arbetsplats, krav på bojkott av föreställningar han deltog i, att han dödshotats och förföljts samt att han inte kan besöka uteställen på grund av kommentarer och därför tvingas ”leva ett stillsamt hemmaliv”.
Kan faktiskt inte hitta något om detta i medierna vilket är väldigt konstigt. Är det ens sant?

OM det nu var demonstrationer och krav på bojkott av föreställningar han deltog i VARFÖR hände inget då när fallet var uppe i Tingsrätten 1998-09-15?
Vad gjorde ledningen för Dramaten åt det hela? Ingenting.

Behövdes det verkligen en dokumentär 20 år senare för att Dramaten ska agera TROTS att dom var på tapeten även när nästan en femtedel av de kvinnliga skådespelare som engagerat sig i uppropet #tystnadtagning, som kommit i kölvattnet av #MeToo, jobbar eller har jobbat på Dramaten?
Är det här slutet på gubbslemväldet och tystnadskulturen på Dramaten nu?

Säger som Leif GW... Nu har hans historiska verklighet kommit ifatt honom och nu är det ligga lågt som gäller...
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/leif-gw-sk%C3%A5despelaren-kom-lindrigt-undan-11976719

Ligga lågt, är nog inte kännetecknande för honom dessvärre. Snarast tvärtom, det ingår i hans problematik.
Citera
2019-03-28, 00:27
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, inte är det enbart lite impulskontroll som kan sopas under mattan, det är nog allvarliga än så.
Ja, det tror jag nog - kan även finnas inslag av sadism, empatibrist och andra trevligheter...
Citera
2019-03-28, 06:36
Medlem
Citat:
Man frågar sig varför Örjan misshandlar en massa kvinnor (och män) - upplever han nån slags berusande maktkänsla när han slår; saknar han impulskontroll; blir han sexuellt upphetsad av våldet eller är han bara en stor sadist...? Vad tror ni?
Medfödd dålig impulskontroll i kombination med stort ego ( Som matats av fans och kollegor) och missbruksproblematik är min hobbydiagnos.
Citera
2019-03-28, 07:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
En avsaknad trubbas av? Nej, uttryck dig gärna bättre.

Vad är det som är så otydligt? det finns ju forskning som visar både att psykopater obehandlad ADHD går blir mindre påtaglig från 50-års ålder. Det handlar dels om att personen får en referensram från sitt eget tidigare liv att förhålla sig till, dels om att åldern tar ut sin rätt.

En person vid 70 år har ju inte [generellt] alls samma vitalitet och aggressivitet som 20-40 år tidigare. Det kan delvis förklaras av att testoronhalten sjunker, men det finns även andra förklaringar. En stigande ålder förändrar en männisa på olika sätt.

Det diskussionen rörde var ju påståendet om att Ramberg fortfarande skulle agera hämningslöst. Jag påpekade då endast att diskussionen nu har tagit fart för något som han gjorde för drygt 20 år sedan. Det är inget som gjorts av en 70-årig Ramberg.
Citera
2019-03-28, 08:20
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pigge2
Medfödd dålig impulskontroll i kombination med stort ego ( Som matats av fans och kollegor) och missbruksproblematik är min hobbydiagnos.
Säkert finns allt detta med i bilden...
Citera
2019-03-28, 09:19
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie Wilson
Jag hittade det här på ett annat forum. Det ska vara från en artikel i Expressen 2004-06-13.

Örjan Ramberg inleder i september 1994 ett förhållande med en av landets mest folkkära artister Josefin Nilsson.
Hösten 1996 vill hon avbryta förhållandet för att han misshandlar henne fysiskt och psykiskt.
Han blir "vansinnig" när hon berättar att hon vill göra slut.
Han slänger ut nycklarna till hennes egen lägenhet genom fönstret och tar sedan en vass brevkniv och håller framför henne.
Hon sätter upp sina armar som skydd.
Han skär henne i armbågen.
Tillsammans tar de en taxi till sjukhus och Dramatenskådespelaren uppger för sjukhuspersonalen att hans flickvän har ramlat på en flaska.
Vid ett senare tillfälle knuffar han omkull henne och sparkar henne i magen med sina cowboyboots.
Morgonen därpå trycker han upp henne mot en vägg och tar strypgrepp på henne, säger att han ska slå sönder hennes ansikte så att hon inte kan filma.
När hon sedan lämnar hans lägenhet häller han vatten på henne från fönstret.
Den 30 januari 1997 uppsöker hon sjukhus sedan skådespelaren slagit henne under vänster bröst och på benen.
Den 15 april förbjuds Örjan Ramberg att ta kontakt med eller följa efter Josefin Nilsson i ett år framåt.
Han bryter vid flera tillfällen mot förbudet.
Han försöker bryta sig in i hennes lägenhet och talar in en rad meddelanden på hennes telefonsvarare, som hon sparar och senare spelar upp i rättssalen: "Min ilska är enorm, XXXXX, den är enorm.
Jag vet inte hur jag ska komma över det här.
Den är enorm, den är enorm.
Jag tror aldrig att jag varit så här galen, ilsken någon gång i mitt liv tidigare.
Ta det i betänkande." Ett annat samtal: "Jag vaknar hela tiden av hat.
Din tjocka grisfarmarfitta.
Jag vaknar av hat till dig.
Ett enormt jävla hat.
Jag lovar dig min hämnd, den kommer att bli ljuv.
Jag ska tänka ut något raffinerat åt dig, just åt dig. Som du förstår (ohörbart) hållit på med.
Förstår du det? Din feta jävla gris."
Och skådespelaren Örjan Ramberg skickar brev: "Det hatet jag kände i cellen på Södermalms polisstation är nog det värsta jag känt.
Man ska aldrig hopblanda sig med människor som sysslat med 1000-årig inavel.
Men vi ses." I tingsrätten berättar och gråter Josefin:
- Han blev djävulsk mot mig.
Men då var jag så kär att jag inte kunde ta mig loss.
- Jag kan inte förklara.
Det är som att be Dr Jekyll förklara Mr Hyde.
Jag är något slags dubbelnatur, svarar skådespelaren. Han döms i tingsrätten till tre månaders fängelse för misshandel, upprepade olaga hot, skadegörelse och överträdelse av besöksförbud.
I hovrätten mildras dock domen och Örjan Ramberg slipper undan med villkorlig dom.
Våren 2002 inleds en ny förundersökning mot skådespelaren Örjan Ramberg.
Än en gång hittar han sin före detta flickvän Josefin Nilsson, nu på restaurangen Riche nära Stureplan i Stockholm.
De är där i var sitt sällskap och inleder ett samtal.
- Skäms du inte för vad du har gjort mot mig, frågar Josefin Nilsson Dramatenskåde-spelaren Örjan Ramberg svarar: - I still want to kill you (Jag vill fortfarande döda dig.)
Expressen / 2004-06-13
Hur fan kan man bete sig så här mot andra människor...?

Ramberg påminner mer om en narcissistisk, hedersbesatt kurdisk eller arabisk man än en vanlig svensk - helt galen, omänsklig och patetisk - gubben borde ha spärrats in för länge sedan och blivit både lobotomerad och kemiskt kastrerad - vilket avskum...

Man frågar sig om han även har våldtagit en del kvinnor - inte för att han verkar ha svårt för att få kvinnor - men våldtagit av rent raseri, galenskap, dominansbehov och sadism kanske...?
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2019-03-28 kl. 09:45.
Citera
2019-03-28, 11:06
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Man frågar sig varför Örjan misshandlar en massa kvinnor (och män) - upplever han nån slags berusande maktkänsla när han slår; saknar han impulskontroll; blir han sexuellt upphetsad av våldet eller är han bara en stor sadist...? Vad tror ni?
Hur påverkas skådespelare av de roller de spelar?
1997, när våldsamheterna mot JN gick mot ett crescendo, spelade ÖR Petruchio i Dramatens uppsättning av Så tuktas en arbigga. Av alla roller...
Senast redigerad av Orsa 2019-03-28 kl. 11:09.
Citera
2019-03-28, 11:22
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Hur påverkas en skådespelare av de roller de spelar?
1997, när våldsamheterna mot JN gick mot ett crescendo, spelade ÖR Petruchio i Dramatens uppsättning av Så tuktas en arbigga. Av alla roller...
Troligtvis påverkas de något av de roller som de spelar; som skådespelare lever man ju sig in i sina roller på ett riktigt intensivt sätt och det färgar säkert av sig en del på den man är efter att man har klivit av scenen... Dock tror jag att Örjan får spela såna roller för att han faktiskt på riktigt ÄR ett dominant, aggresivt svin - inte främst att han blivit ett svin för att han spelar dessa roller...
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2019-03-28 kl. 11:24.
Citera
2019-03-28, 11:32
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag har hört att Malin Berghagen skrivit något om Örjan på Instagram (@mberghagen), kan någon vänligen kolla och posta vad hon skrev här i tråden. Tyvärr har jag valt att inte skaffa Instagram så jag har inte möjligheten att göra detta själv.

OT: Malin Berghagen blev nyligen avstängd från Instagram och fick sitt konto bortplockat.

/Provokatör
Citat:
Ursprungligen postat av byrakrat
Det är på hennes blogg och hon är inte avstängd från Instagram: http://blogg.malinberghagen.se/
Korrekt och korrekt.

Hon visste innan 1994. Jag lägger lite av texten i Rambergtråden:
Jag var en av dom som visste. Vi var många som visste vad han höll på med långt innan Josefin korsade hans väg. Jag var en av dom som hade en vän som berättade i tårar om hans hot. Men jag var också en av dom som aldrig vågade gå fram och ifrågasätta vad han höll på med. Han var ju en av de mest respekterade skådespelarna. Han var också skyddad av alla runt omkring honom. Jag var ung men det är ingen ursäkt bara en förklaring. Jag borde skrikit högt och inte bara i slutna rum
Jag skäms idag när jag förstår att jag, just jag kunde gjort skillnad om jag vågat säga ifrån innan han någonsin träffade Josefin. Om jag vågat säga ” Rör du min vän en gång till så lovar jag dig att var enda tidning ska få veta vad du håller på med.” Men jag var tyst… som många andra. För vi vågade inte och min vän förbjöd mig dessutom. Sedan träffade han Josefin.
Efter ha sett dokumentären på @svtplay om Josefins kamp känner jag skuld. Sån förbannad jävla skuld att jag inte vågade säga ifrån då. (...)
Citera
2019-03-28, 11:56
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Hur påverkas skådespelare av de roller de spelar?
Citerar mig själv eftersom jag tydligen inte var först med Petruchio-kopplingen
(FB) Vilken "Petruchio" i Såtuktasenargbigga misshandlade sin flickvän enl. facebookdeln?
Citera
2019-03-28, 12:14
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är det som är så otydligt? det finns ju forskning som visar både att psykopater obehandlad ADHD går blir mindre påtaglig från 50-års ålder. Det handlar dels om att personen får en referensram från sitt eget tidigare liv att förhålla sig till, dels om att åldern tar ut sin rätt.

En person vid 70 år har ju inte [generellt] alls samma vitalitet och aggressivitet som 20-40 år tidigare. Det kan delvis förklaras av att testoronhalten sjunker, men det finns även andra förklaringar. En stigande ålder förändrar en männisa på olika sätt.

Det diskussionen rörde var ju påståendet om att Ramberg fortfarande skulle agera hämningslöst. Jag påpekade då endast att diskussionen nu har tagit fart för något som han gjorde för drygt 20 år sedan. Det är inget som gjorts av en 70-årig Ramberg.
Då framgår det bättre vad du menar.

Jag vet inget som tyder på att Örjan skulle ha ADHD. "Psykopater blir mindre påtaglig från 50-års ålder" ställer jag mig också tvivlande till.

När man som Örjan får vredesutbrott efter älskog och en gemensam dusch är inte problemet "saknad impulskontroll". Det är någon emotionell skada, åt personlighetsstörning till. Han är lättkränkt, måste bli sedd och hörd men ingen får komma nära för även av det hotas han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in