Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Det var ju ingen som såg detta komma.
De hade inte behövt se det värsta värsta, det hade räckt med att de insåg att barnen
kanske inte hade det bra. Därför måste nu alla skolor i Bjärred anmäla till socialen om barn är hemma mer än ett visst antal timmar, även om de har rätt att vara frånvarande. Frånvaro räknas som en viktig markör för eventuella insatser.
Slutsatsen blir att rektorn blundade, eller att hon, som hon själv faktiskt uttryckte spontant, kan ha lyssnat lite för mycket på föräldrarna (O tror jag). Hon ifrågasatte sitt agerande. Hon hade ingen rutin att luta sig på. Sunt förnuft räcker inte i för offentliganställda i kontakten med påstridiga föräldrar. Det måste till fasta regelverk.
Det är ju väldigt svårt för arbetskamrater att göra något, om en person inte uttrycker att den vill hänga sig, så den viktiga delen i detta är skolan. Där har man ändrat på sina rutiner, men vad händer för barn i andra delar av landet? Denna förändring gällde bara
Bjärred? Jag vill se ett större anslag. Det är därför jag efterlyser mer insyn i detta. Det finns många hemmasittare och barn med oklara diagnoser därute. Det vore väl åtminstone något ljus i det kompakta mörkret om barnen i Bjärred kunde bidra till att fler barn inte drabbades av ett så fruktansvärt öde. Att sitta hemma i tre år räknar jag till ett vidrigt öde, utöver att bli mördad. Jag vill veta så mycket som möjligt om vad som hände, hur knasiga föräldrarna var och i ett större perspektiv se om det finns några lärdomar att dra. I en byrålåda gör utredningen ingen nytta. Det går att omskriva det som svärtats om det nu är så att någon av föräldrarna led av kronisk psykisk sjukdom, men som polisen påpekade, ingen av föräldrarna var sjuk. De var helt friska och gör detta...
Jag kan väl tycka att polisens slutsatser är tveksamma kring att barnen inte visste något om sin förestående död, därför vill jag också veta mer.