2019-03-27, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glio9
En av Sveriges ledande feminister lever ihop med Persbrandt, vilket är ganska talande. Sedan är det förstås så att ingen feminist någonsin skulle erkänna detta men så är det. Feminister attackerar enbart personer som de anser svagare än sig själva. Persbrandt och Ramberg är bara "starka" i den bemärkelsen att de kommer slå dig i ansiktet, trycka ner dig eller förnedra dig om du skulle försöka kritisera dem i tunnelbanan. Den konflikträdda lilla revisorn kommer inte göra något mot någon.

Vi kan ta ett annat exempel. Låt säga att vi har en hel grupp ilskna feminister på en tunnelbanevagn. I samma vagn sitter ett gäng på 12 gapiga mellanösternkillar direkt från förorten som trakasserar en stackars tjej på 14 år. Vad kommer nu detta gäng feminister att göra? Stalltipset är att titta bort och låtsas som den regnar.

Vad är det som är "talande" för dig? Att Sanna lever med Persbrandt betyder ju inte att hon ser honom som en "stark" man. Snarare troligt att hon tycker synd om honom och vill "rädda" den lille stackaren med all sin kärlek.

Feminister "attackerar" män, som oftast är starkare än kvinnor rent fysiskt. Många feminister har blivit mördade av män på kuppen men kvinnor är modiga människor och har inte låtit sig skrämmas. Det måste vara män du menar för de attackerar ju på riktigt de svagare i samhället, dvs kvinnor och barn.

Jag tror även att du projicerar mäns feghet och svaghet på feminister och kvinnor, när du felaktigt påstår att feminister skulle vara de som "tittar bort" och "låtsas som att det regnar" när män misshandlar och/eller våldtar kvinnor och barn. Det är ju bevisligen män som gör det, fega krakar. Feminister och kvinnor är istället de som alltid får tar hand om mäns offer och som också försöker skydda kvinnor och barn från att bli mäns offer. Vilken planet bor du på?
Citera
2019-03-27, 21:43
Medlem
Jofs avatar
Blir det inte extra pikant när media skriver närmare och närmare om Örjan, men ändå inte vill säga vem det är. Som en sorts gissningslek, med fler och fler ledtrådar.
Istället för att som vi gör. Bara plumpt och rakt ut säga som det är.
Citera
2019-03-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glio9
Alla som har sonat sina brott och anses rehabiliterade ska rimligtvis kunna återgå i samhället om de kan fungera i det. Allt annat är idiotiskt, destruktivt och inhumant. Om man inte fattar det är det bara att reflektera över vad alternativet är. Ska vi släppa ut folk från fängelset helt utan möjlighet att fungera i det så deras enda väg framåt är mer kriminalitet Är det smart tycker du? Ska våra skattepengar gå till att hålla efter all skit som de här figurerna ställer till med bara för att de inte kan få ett jävla jobb om de är villiga att göra rätt för sig?

Ska vi ta ett par exempel. Bill Gates arresterades 1977 för att ha kört utan körkort. Kevin Mitnick: då ökänd hackare på FBI:s topplista sedermera fängslad, idag framgångsrik säkerhetskonsult, föreläsare och entreprenör. Mark Wahlberg: då rasistiskt as som fängslades för att ha spöat en vietnameisk man så illa att han blev blind på ena ögat. Nu: filmstjärna och entreprenör. Frank Abagnale mästarförfalskare och primärmål för FBI, nu har han hjälpt FBI och polisen i årtionden i kampen mot brott. Jay-Z: då droglangare som skjutit folk, nu entreprenör och musiklegendar.

Poängen är att människor som gjort fel, särskilt i unga år, kan komma tillbaka och göra mycket för samhället. Grundidén måste vara att om man släpps ut i samhället så måste man få kunna fungera i det.

Det är rätt lönlöst. Du pratar om försoning. Poängen är som du säger att du när du har sonat dina brott är du förlåten. De förstår inte sådana här utan menar i princip att alla skall låsas in på livstid eller avrättas. De som släpps ut skall tvingas till tiggeri. Jag känner faktiskt inte till under västerländsk rättshistoria där den politiska inställningen har varit att om du begår ett brott är du för evigt en "outcast". Människor du inte ville ha kunde landsförvisas eller bli laglös (konsekvensen var den samma - personen gavs fri lejd ur landet). Det är på sitt sätt ett livstidsstraff eller en avrättning men inställningen att en skådespelare döms för misshandel och sedan skall stötas ut för evigt av samhället känner jag inte till. Detta är faktiskt någonting helt nytt som i Sverige (och i västvärlden) uppkom de senaste tjugo åren där pöbeln skall diktera hur länge någon skall straffas och där försoning och förlåtelse inte existerar.

Det är som du skriver - en mycket obehagligt. I amerikanska södern om någon person blev frigiven eller fick ett mildare straff än pöbeln ansåg bröt de sig in i fängelset och hängde personen. Notera också detta; "Alla säger att..". När jag undervisade i grundskolan var det många elever i klass 7 som resonerade ungefär på den här nivån. "Alla säger..."Ja, men finns det substans i det "alla säger..". Det tänkte de aldrig på. Jag noterade också en rätt stor mängd lärarkollegor som också resonerade med "alla säger att..". Det är otroligt farligt med den typen av människor. Jag hade tidigare arbetat i konsultbranschen (är ekonom i grunden) och vid universitetet. Där finns det någon form av rationalitet men det gör det inte i "sociala yrken" så som läraryrket. Lärare är inte tränade att abstrakt tänkande och det är inte heller elever i klass 7. Journalistyrket skall också sägas är inte särskilt rationellt utan helt fixerat vid emotionellt tänkande.

De här kampanjerna mot skådespelaren och Metoo generellt är en pöbelmentalitet och sådant slutar alltid illa. Det finns som sagt många sådana här exempel så som franska revolutionen, häxprocesserna i Salem, puritanerna i New England, slutet av Aztekernas rike. En form av social upplösning. Visst är det hemskt med misshandel i relationer men man bör kunna ställa sig utanför detta och objektivt granska det på ett sansat och lugnt sätt. Innan man kastar sten bör man gå in sig själv. Har du daskat en tjej på rumpan? Många har det. Jag har en kompis som gjorde det i klass 4. Skall han få sparken från sitt jobb? Jag tror jag har gjort det själv en gång på fyllan när jag var 15-16 eller något sådant. Jag kommer inte ihåg men jag somnade i trädgården sedan.

Jag var ihop med en äldre tjej i ungefär ett år som ägnade sig åt att slå mig (är idag i jurist till yrket) när jag pluggade till ekonom. Jag skulle kunna gå ut och gråta i media och polisanmäla henne men jag gör det inte. En emotionellt svår person var hon när hon var 26 år (eller något sådant) men är hon det tio, femton, tjugo år senare? Du skriver själv om det. Den här kvinnan har idag barn och familj precis som jag. Jag hyser inget agg mot henne. Det var en destruktiv relation och hon mådde dåligt (någon form av depression och problem i livet med mycket festande). Sådant händer och människor gör som sagt dumma saker. Jag kan inte förstå den här Ellen Bergström som anser att det är hennes rätt att förstöra hennes expojkväns liv.

Citat:
Så fort han skaffar flickvän så ringer jag, det är det jag kan göra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3EEqE/fyra-kanda-kvinnor-berattar-sa-blev-vi-misshandlade

Som jag har skrivit tidigare. De här människorna är livsfarliga och antagligen mer farligare än de män de anklagar för misshandel, våldtäkt eller vad de nu kan vara. Konflikter i hemmet blir "psykisk misshandel". Det innebär att alla som har haft en dålig relation med någon skall kunna hängas ut i media. Hälften av alla äktenskap leder till skilsmässa i Sverige. Det skulle bli väldigt många media måste hänga ut. Du var otrogen? Det är psykisk misshandel - häng ut. Du kallade mig "tjock". Det är psykisk misshandel osv. Skrämmande som sagt.

Det finns ingen vuxen i rummet i Sverige idag och frågan är om det finns det i västvärlden idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
För att Örjan är precis som Flinck och Persbrandt ökända för sitt beteende inom kulturvärlden, varför tror du det blivit sådant ramaskri helt plötsligt? En efter en går nu ut och berättar om hans beteende som dom själva upplevt och att det pågått längre än du haft hår på pungen.

Dina jämförelser är lika värdelösa som Özz Nujens renoveringar.

Du bemöter mig inte utan du kastar skit i ansiktet på mig. Det är tråkigt att du inte försöker argumentera emot mig. Jag kan tycka att man bör försöka föra en högre dialog här på Flashback. Trist.

Citat:
Ursprungligen postat av MoaMy
Att ha misshandlat en människa så svårt så hon får livslånga allvarliga men är inte att betrakta som en liten dumhet man gjorde i sin ungdom.

Försoning kräver aktivt engagemang från båda håll. Om en part, i synnerhet den parten som tillfogat skada, inte ser sin del i den uppkomna situationen är försoning ej möjlig.

J N tog starka smärtstillande och hade livsförstörande svår ångest pga aktiva handlingar som Ö utförde. Handlingar som han var vuxen nog att kunna ana konsekvenserna av. Hade han åtminstone haft vett att se sin skuld, ångrat sig. Då hade han tagit sitt straff och inte haft mage att överklaga TR:s dom vilket ledde till HR:s patetiska dom. Även nu ser han inget fel i sin egen person, utan tycker synd om sig själv för att det är ett ”drev” mot honom.

Jag är så glad att de här gubbarna är på väg att dö ut. Synd bara att de fick leva så länge utan att få något rättmätigt straff för sina gärningar.

Jag är konservativ och tror på rättsstaten. Jag avskyr våld mot både män och kvinnor. Jag är en stark försvarare av naturliga äktenskapet. Kanske problemet ligger i män med makt får fri tillgång till kvinnor (som vill ligga med män med makt, pengar och status). Tillåter man "pojkvänner" och "flickvänner" och uppmuntrar till en omoralisk livsstil så får man också knarkande kvinnomisshandlare som den här skådespelaren och knarkare som den han slog. Faktum är att i ett traditionellt-konservativt samhälle hade inte detta hänt men då hade vi inte heller tillåtit vulgära liberala män och kvinnor med skev sexualmoral springa runt med näsan full av kokain på våra kulturella institutioner.

Du såg inte de här problemen på samma sätt innan det sexuella revolutionen. Den är destruktiv och förstör unga män och kvinnor men också flickor och pojkar.
Senast redigerad av Edgerton 2019-03-27 kl. 22:40.
Citera
2019-03-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Blir det inte extra pikant när media skriver närmare och närmare om Örjan, men ändå inte vill säga vem det är. Som en sorts gissningslek, med fler och fler ledtrådar.

I morron kommer Den Kungliga Dramatens domstol med domen till det som skedde 1996.
Citera
2019-03-27, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Ja, men då kan vi ju skippa hela rättsväsendet, skita i åklagare och domstolar. Fängelserna kan tömmas, och så kan brottslingarna hängas ut i sociala medier istället!

Eller inte. Vi kanske ska försöka tänka en liten smula.

Ska vi ha ett rättssystem, eller inte? Om vi inte ska ha det ska heller ingen gnälla om jag skipar min egen rättvisa heller, för det är antingen eller - Inte bara i vissa frågor. Vill jag skjuta en skum främling på min mark? Mitt beslut. En oliktänkande? Mitt beslut. Osv.

Det finns naturligtvis ljuspunkter i denna tanke. Primitiva känslor som attraherar grottmannen i oss. Jag ser framför mig korrupta politiker som ställs till svars av folket. Fackpampar som springer genom gatorna i facklornas sken med mobben strax bakom. Eller varför inte smålangare från plattan, och våldtäktsmän när vi ändå håller på. Som miljörörelsen säger - den bästa människan är den som inte lever. Vi kan revidera gamla domar upp till trettio år tillbaka och jämföra om domarna känns rimliga enligt dagens standard, och om inte bara döma själva.

Min röst ligger dock på det tråkiga alternativet; dvs att se till att hålla våra lagar i samklang med folkets rättsuppfattning och sedan låta en kompetent, politiskt oberoende part värdera argumenten från parterna som tvistar. Domen ska sedan stå över vanliga människors åsikter, och när straffet är avtjänat skall det vara straffbart (enligt förtal) att referera till det i framtiden. Man ska kunna sona sina brott - därmed inte sagt att straffet inte ska kunna sträcka sig resten av livet, men då ska det vara det domstolen dömt och avtjänas därefter.
Det är det enda sättet att göra det på om man inte vill tillbaka till stenåldern. Att feministerna skriker efter blod i dessa frågor är lika förutsägbart som det är ett bevis på deras oförmåga att bidra till seriösa lösningar. Man blir matt när man lyssnar på vindflöjlarna som bräker loss i media. Anne Ramberg stod iaf fast och tydlig, med just detta tråkiga budskap.

Misshandel av människor är ett brott. Psykisk misshandel kanske också ska vara det. Kanske ska det dömas som grovt om offret står i nära relation eller beroendeställning. Jag har inte dom juridiska lösningarna, men är övertygad om att alla offer inte kommer att räddas. En del kommer inte låta sig räddas.
Jag tror på betydligt större resurser till de seriösa kvinnojourer som finns runt i landet. Se till att kvinna som vill lämna ett farligt förhållande kan göra detta enkelt och säkert och med hjälp av andra hela vägen efter det. Hon måste dock fatta beslutet.
Denna typ av hjälp bör finnas oavsett om det gäller män eller kvinnor, barn eller andra som befinner sig i liknande situationer, men jag förstår skevheten med tanke på att det är så pass mycket vanligare att män misshandlar kvinnor än tvärt om.

Kvinnor och kvinnojourer kan fortsätta hjälpa och försöka rädda heterokvinnor och deras barn, tills fan kommer och hämtar oss. Frågan som alla ska ställa sig är hur vi kommer tillrätta med detta heterosexuella mansproblem i grunden? Hur får vi heteromän att sluta använda våld och sexuellt våld mot kvinnor och barn som de påstår sig älska? Hur får vi män att sluta använda våld mot sina medmänniskor öht?
Citera
2019-03-27, 22:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton

Du bemöter mig inte utan du kastar skit i ansiktet på mig. Det är tråkigt att du inte försöker argumentera emot mig. Jag kan tycka att man bör försöka föra en högre dialog här på Flashback. Trist.

Jag bemöter dina tafatta försök att bagatellisera ÖR beteende. "Drevet" han nu råkar ut för kommer inte få Josefin att återuppstå men garanterat få en och annan idiot att tänka en extra gång innan han agerar.
Citera
2019-03-27, 22:22
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Tittade idag på hans dag från Stjärnorna på Slottet 2014 och som väntat inte ett ord om Josefin
eller nåt från den tiden. Fast det var väl avtalat så för att han skulle ställa upp.
Man kan ju undra om hans misshandel av henne har något samband med hennes död.

Du har tydligen inte sett dokumentären om Josefin som har startat det nuvarande drevet på Ramberg. Den visas på SVT imorgon kväll och har visats under ca en vecka på SVTPlay.

Där får vi veta att Ramberg misshandlade Josefin både psykiskt och fysiskt under lång tid. Hon bröts ner både till kropp och själ och kom aldrig igen helt och fullt efter det. Ryggskadan han fixade gjorde sig ofta påmind och krävde flera operationer, hon måste gå på smärtstillande och hon tog starkare och starkare doser vilket till slut orsakade hennes död. Varken kroppen eller knoppen orkade mer.

Ramberg blev visserligen dömd, en ynklig villkorlig dom som enligt många, bl.a Leif GW hade blivit betydligt hårdare idag. Han har fortsatt att trakassera sin medarbetare och andra. Han får utbrott, skrämmer och hotar. I Stjärnorna på Slottet visar han vilken egotrippad pösmunk han är, en teatralisk ”stjärna” som anser att han har rätt att bära sig illa åt eftersom han skyller på sin ”konstnärlighet”. Det finns flera svin i Dramatenstian. Skabbgaltar som t.ex Ramberg, Krister Henriksson och Börje Ahlstedt, och en och annan sugga, får bete sig hursomhelst närsomhelst enligt Dramatens ledning eftersom de är Genier.
Citera
2019-03-27, 23:55
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Mycket välformulerade inlägg och jag är inte sämre än att jag måste säga att ni har rätt, det är lätt att släppa fram grottmänniskan i en då ilskan är stark. Givetvis måste vi ha ett kontrollerat system som inte är baserat på ursinne och grottmänniskologik men däremot ser jag gärna att vi går mot att lagföra så många som möjligt och utvecklar straffsystemet så att de som begår grova brott också får det straff de förtjänar. Upplever att straffen är för milda idag.

Och där är vi överens. Vi har ett lallarsamhälle där brottslingar går fria och offren straffas. Det behövs någon som granskar åklagarna också. Jag har en känsla av att det finns mycket att hitta om man gräver lite där.
Citera
2019-03-28, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Örjan Ramberg dömdes till tre månaders fängelse av tingsrätten för:

- misshandel
- upprepade olaga hot
- skadegörelse
- överträdelse av besöksförbud

Hovrätten mildrade domen till villkorligt fängelse.

Ett skämt är bara förnamnet, detta är ingen dom det är mer eller mindre ett friande och jag fattar inte hur det gick till. För att han är ett folkkärt geni?

Stjärnorna på slottet.

Sedan var Örjan Ramberg bjuden av självaste SVT i Stjärnorna på slottet 2015.
Vill minnas att han kom med en massa geremiader och jag reagerade då att inte Özz Nyjen och Helena Bergström inte pressade honom.

Nu ropar alla i korus korsfäst fanskapet gör honom arbetslös ja krossa honom....o s v stötande.
Citera
2019-03-28, 00:08
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keterparyd
Skulle vara trevligt att höra andra män ge förslag på hur vi ska komma tillrätta med mäns våld och sexuella våld mot kvinnor och barn. I synnerhet då feministernas åsikt om att vi tex måste börja med kvinnosyn, könsroller, porr, mansrollen, skärpta straff etc, inte verkar passa den manliga befolkningen? Vad tror männen i detta forum, krävs för att kvinnor och barn ska få leva sina liv ifred från manligt våld och manligt sexuellt våld? Hur får vi stopp på män som Ramberg, Timell, Jean-Kladd och kompani?

Igenom att straffa förövare rättsligt och kännbart och att det är där som det brister.

Sådana här djävla drev det är något annat. Dem är en fähundarnas uppslutning, rullar sig i träck och ejakulerar sedan kastar dom sig som Hyenor över den förhatlige gamle Tigern.
Citera
2019-03-28, 00:09
Medlem
antoneriks avatar
[quote=keterparyd|67156660][spoiler]
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Känsloargumentation från dig igen, men jag ska svara så gott jag kan. Grov kriminalitet ÄR att begå våldtäkt och sexuella övergrepp mot kvinnor och barn. Att kvinnor inte ens får vara ifred från mäns påtvingande sexualitet på sina arbetsplatser, är ett i synnerhet grovt kriminellt beteende från mäns sida. Det är ju fan inte klokt att många män kan bete sig på detta primitiva, kriminella sätt mot kvinnor ute på arbetsplatserna. Eller vad tycker du?

Jag tycker att du verkar vara en av dom där feministerna som drar alla över en kam. Att lägga handen på någons lår är inget grovt brott, men det är samtidigt inte heller acceptabelt på en arbetsplats. Men min poäng är att det inte är ett beteende som ska leda till att man ska hängas ut i medierna 30 år efteråt.

Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. När du säger att våldtäkt OCH sexuella övergrepp (i form av oönskad beröring) är grova brott har du inte fattat någonting. Ett barn kan förstå att det är hemskare att våldta en kvinna än att tafsa på en kvinna. Vi kommer aldrig att ta oss framåt om vi inte kan förstå att vissa saker är LAGOM fel medan andra saker är HELT fel. Effekten blir att man tiger om allting i stället för att ventilera allting. Som man gjorde i fallet med Örjan Ramberg.
Citera
2019-03-28, 01:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Ja, vem som helst kan ju fråga google om vem den dömde dramaten-skådespelaren är och man får en massa sidor som pekar ut ÖR som svar. Det är liksom ingen mening att undanhålla namnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in