Citat:
Hur grova brott ska man få begå för att vara förlåten och få jobb och karriär? Ska Anders Eklund få en till chans eller kanske vidret Billy som mördade Tova?
Om någon förstör ryggen på en människa som ger livslånga men, ska man åter få chansen? Vart drar vi gränsen?
Om någon förstör ryggen på en människa som ger livslånga men, ska man åter få chansen? Vart drar vi gränsen?
Finns det brott som inte kan förlåtas av samhället? Tja, när du har avtjänat ditt straff så har försonas du med det omgivande samhället. Anders Eklund har fått livstidsfängelse och kommer inte ut. Jag har inte läst protokollet och det är inte klarlagt att den här skådespelaren har förstört den här sångerskans liv. Hon var narkoman och är själv dömd för brott. Frågan du ställer är dock relevant. Finns det sådana brott som är oförlåtliga? Mord? Våldtäkt? Misshandel? Detta är inte helt givet eftersom det är en gränsdragning. Jag menar dock att när man har avtjänat sitt straff är personen förlåten av samhället vilket också gäller Anders Eklund.
För att göra detta mer komplext. Finns det handlingar som idag är lagliga men oförlåtliga? Vem bär ansvar för finanskrisen 2007-08? Många tog livet av sig på grund av denna och förlorade allting. Varför stanna vid att åtala banktjänstemän (som Island gjorde). Varför inte åtala politiker eller om så vill. Varför inte åtala folket som röstat på politikerna? Hänger du med? Jag tycker illa om omskärelse av barn men alla partier utom SD är för detta. Tycker jag att 83 procent av samhället är omoraliskt? Ja, det tycker jag men tycker jag (om SD skulle få makten) att 83 procent av befolkningen skall åtalas för barnmisshandel? Nej, det tycker jag inte. Vi måste kunna förlåta. Detta är någonting svårt men vi måste kunna göra det. Saker och ting skulle vara helt outhärdligt om vi inte kunde det.