Citat:
Ursprungligen postat av
Berra168cm
Du har oftast nyktra analyser men här delar jag inte din uppfattning.
Det här är väl inte första gången som poliser är för glada i avtryckarfingret.
Den ökande risken för att bli dödad under polisiära ingripande är ett samhällsproblem, precis som den lavinartade ökningen av gängskjutningar.
Att svensson till 99% inte blir föremål för något av det, är inget skäl till att inte försöka få till en förbättring av läget.
/Jag undanber mig det spastiska dravlet av "ondskablabla".
Du svarar lite grann på din egen fråga. Det är just den ökande brottsligheten, samt även
hur steget avsevärt kortats till våld, som framkallar en polis som agerar motsvarande.
Det går lite hand i hand:
Förra året sköts 6 personer ihjäl av polis vilket är högst hittills sedan 1990.
2018 var även året då flest sköts ihjäl sedan man började mäta 1982, så många som 42 personer dödades genom olika brottshandlingar med skjutvapen, samt även toppnotering på skjutningar överlag - 274st.
Till det, relativt färska rubriker om knökfulla häkten.
Det ger i vart fall bilden av att vapen / våldsbetonad brottslighet graderats i betydande högre utsträckning, och detta vet givetvis polis om.
Skjutglädje bland poliser skulle jag inte kalla det, snarare högre medvetande om att det smäller snabbare idag än igår och att man då måste svara upp på det i syftet att behålla kapitalet.
Att gå runt och hela tiden bära på detta medvetande om att tydligare replikera hårdare höjer absolut risken att det även kan bli fel, vilket detta med Eric blivit ett yttersta bevis på.
Statistiken och utredningar om polisskjutningar förtäljer dock bilden att polisen skjuter rättmätigt med extremt små undantag.
Klart är, och här instämmer jag med dig - Det blir ett problem ute i verkligheten.
Jag tror på att att vi skulle behöva en snabbare lagstiftare och en tydligare insats från andra samhällsinriktade verk och myndigheter snarare än polisen. Polisen ligger redan i klar framkant i samhällsutvecklingen på många områden.
Vi kan heller inte jämföra oss med lugnare länder med obeväpnad polis som tex England eller Norge, då dom sedan länge har så mkt hårdare straff för primärt vapenbrott vilket frammanat ett tryggare läge på sikt. Faropotentialerna är bättre stävjade.
Nu gällde ju frågan egentligen om polisen måste ha mer ingående kunskaper om diagnospersoner och andra potentiellt oförmögna, men det är för mig en ickediskussion. Här hade det nog skjutits ändå, och vi har inget samhällsproblem med felingripande mot diagnospersoner.
Jag befarar att det kommer bli ännu hårdare, för det är precis vad samhället har som krav på polisen.
Att poliser använder vapen/skjuter oftare ser jag främst men med vissa enstaka undantag som en reaktion på hur samhället ser ut idag, ett problem skapat av samhället, inte polisen.