2019-03-26, 21:39
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Polisens ryggdunkar klubb är allmänt känt, de utreder sig själva det leder i princip aldrig till att poliser ställs till ansvar för något de gjort.
Allmänheten vet om detta och har inget eller ringa förtroende för potatis grisarna.

Har du inga svar på mina frågor? Referenser till fakta?

Jag vill påstå att allmänheten har väldigt stort förtroende för polisen.
Citera
2019-03-26, 21:43
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Du har oftast nyktra analyser men här delar jag inte din uppfattning.

Det här är väl inte första gången som poliser är för glada i avtryckarfingret.
Den ökande risken för att bli dödad under polisiära ingripande är ett samhällsproblem, precis som den lavinartade ökningen av gängskjutningar.

Att svensson till 99% inte blir föremål för något av det, är inget skäl till att inte försöka få till en förbättring av läget.

/Jag undanber mig det spastiska dravlet av "ondskablabla".

Det är extremt sällsynt att polisen skjuter verkanseld och i de fall det sker så förtjänar den beskjutne det i 9 fall utav 10.
Undantaget är Eric, han förtjänade inte det. Men det var tyvärr fortfarande försvarbart att skjuta efter omständigheterna.
Citera
2019-03-26, 21:59
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Har du inga svar på mina frågor? Referenser till fakta?

Jag vill påstå att allmänheten har väldigt stort förtroende för polisen.
Du bygger dina luftslott allmänheten har inget förtroende för polisen de vågar inte gå in i förorten men skjuter Eric det räcker som svar fy fan vilka fegisar.
Citera
2019-03-26, 22:11
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Du bygger dina luftslott allmänheten har inget förtroende för polisen de vågar inte gå in i förorten men skjuter Eric det räcker som svar fy fan vilka fegisar.

Jo det vill jag nog påstå att allmänheten har.
Problemet är inte att polisen inte vågar gå in i vissa områden utan att man bitvis via politiserade chefer bestämt att man ska dra sig undan för att inte upplopp od ska eskalera.
Så det handlar inte om fegisar utan ett typiskt ingripande mot personer med vapen.
Citera
2019-03-26, 22:16
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Du har oftast nyktra analyser men här delar jag inte din uppfattning.

Det här är väl inte första gången som poliser är för glada i avtryckarfingret.
Den ökande risken för att bli dödad under polisiära ingripande är ett samhällsproblem, precis som den lavinartade ökningen av gängskjutningar.

Att svensson till 99% inte blir föremål för något av det, är inget skäl till att inte försöka få till en förbättring av läget.

/Jag undanber mig det spastiska dravlet av "ondskablabla".

Du svarar lite grann på din egen fråga. Det är just den ökande brottsligheten, samt även hur steget avsevärt kortats till våld, som framkallar en polis som agerar motsvarande.
Det går lite hand i hand:
Förra året sköts 6 personer ihjäl av polis vilket är högst hittills sedan 1990.
2018 var även året då flest sköts ihjäl sedan man började mäta 1982, så många som 42 personer dödades genom olika brottshandlingar med skjutvapen, samt även toppnotering på skjutningar överlag - 274st.
Till det, relativt färska rubriker om knökfulla häkten.
Det ger i vart fall bilden av att vapen / våldsbetonad brottslighet graderats i betydande högre utsträckning, och detta vet givetvis polis om.
Skjutglädje bland poliser skulle jag inte kalla det, snarare högre medvetande om att det smäller snabbare idag än igår och att man då måste svara upp på det i syftet att behålla kapitalet.

Att gå runt och hela tiden bära på detta medvetande om att tydligare replikera hårdare höjer absolut risken att det även kan bli fel, vilket detta med Eric blivit ett yttersta bevis på.
Statistiken och utredningar om polisskjutningar förtäljer dock bilden att polisen skjuter rättmätigt med extremt små undantag.

Klart är, och här instämmer jag med dig - Det blir ett problem ute i verkligheten.
Jag tror på att att vi skulle behöva en snabbare lagstiftare och en tydligare insats från andra samhällsinriktade verk och myndigheter snarare än polisen. Polisen ligger redan i klar framkant i samhällsutvecklingen på många områden.
Vi kan heller inte jämföra oss med lugnare länder med obeväpnad polis som tex England eller Norge, då dom sedan länge har så mkt hårdare straff för primärt vapenbrott vilket frammanat ett tryggare läge på sikt. Faropotentialerna är bättre stävjade.

Nu gällde ju frågan egentligen om polisen måste ha mer ingående kunskaper om diagnospersoner och andra potentiellt oförmögna, men det är för mig en ickediskussion. Här hade det nog skjutits ändå, och vi har inget samhällsproblem med felingripande mot diagnospersoner.

Jag befarar att det kommer bli ännu hårdare, för det är precis vad samhället har som krav på polisen.
Att poliser använder vapen/skjuter oftare ser jag främst men med vissa enstaka undantag som en reaktion på hur samhället ser ut idag, ett problem skapat av samhället, inte polisen.
Citera
2019-03-26, 22:45
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Problemet är inte att polisen inte vågar gå in i vissa områden utan att man bitvis via politiserade chefer bestämt att man ska dra sig undan för att inte upplopp od ska eskalera.
Så det handlar inte om fegisar utan ett typiskt ingripande mot personer med vapen.
Du vet ingenting märker jag.
Till skillnad mot farbror blå så löser Svenska militära stridskrafter sådana uppgifter varje dag och har gjort så sedan trettiotalet.
Militären har utbildning på skjutvapen och hur man använder dom samt i vilka situationer och då vet de när man skall skjuta.
Som när två Kling och Klang fick för sig att inspektera ett mobförråd där ett antal Hv-män stod posterade pga risk för att det skulle ske inbrytning poliserna stannade ej på skyddsvakts anmodan och blev bekämpade militären hade rätt poliserna som dog hade gjort fel. Där användes nödvärnsrätten till fullo djävla idiot.
Citera
2019-03-26, 23:39
Medlem
Caspern50s avatar
Det är bara 40 år sedan man burade in dom på Bäckomberga, Håga, Ulleråker, Sidsjön, Säter, Karsudden och hundra andra anläggningar i landet så man slapp ha dom fritt springandes i landet till allas glädje.
Citera
2019-03-27, 07:33
Bannlyst
Citat:

Precis, något den intellektuella eliten hade förstått, om den intellektuella eliten analyserat verkligheten och inte byggde sin världsbild utifrån sitt subjektiva polishat, snack i rättshaveristkretsar samt skrönor dom hört då dom suttit på kåken

Har skrivit ett utmärkt inlägg om detta fö, storsint som jag är:

(FB) Stockholmspolis talar ut: - "Svensk lagstiftning tam och naiv."

Fö kan man ju konstatera fortsatt lyteskomik i tråden när foliehattarna fortfarande inte begripit vad nödvärn är. Det är inte envarsrätt man inte går miste om bara för att en gärningsman är en mongoloid.
Citera
2019-03-27, 09:03
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Du vet ingenting märker jag.
Till skillnad mot farbror blå så löser Svenska militära stridskrafter sådana uppgifter varje dag och har gjort så sedan trettiotalet.
Militären har utbildning på skjutvapen och hur man använder dom samt i vilka situationer och då vet de när man skall skjuta.
Som när två Kling och Klang fick för sig att inspektera ett mobförråd där ett antal Hv-män stod posterade pga risk för att det skulle ske inbrytning poliserna stannade ej på skyddsvakts anmodan och blev bekämpade militären hade rätt poliserna som dog hade gjort fel. Där användes nödvärnsrätten till fullo djävla idiot.

Sedan 30-talet.. du tänker på Ådalen?
Nu får du ta och lugna dig lite i dina utsvävningar.
All form av insatspersonal som konfronterats med den situation där Eric dog hade valt att skjuta verkanseld. Och det kommer utredningen att visa. Var så säker
Citera
2019-03-27, 09:06
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Precis, något den intellektuella eliten hade förstått, om den intellektuella eliten analyserat verkligheten och inte byggde sin världsbild utifrån sitt subjektiva polishat, snack i rättshaveristkretsar samt skrönor dom hört då dom suttit på kåken

Har skrivit ett utmärkt inlägg om detta fö, storsint som jag är:

(FB) Stockholmspolis talar ut: - "Svensk lagstiftning tam och naiv."

Fö kan man ju konstatera fortsatt lyteskomik i tråden när foliehattarna fortfarande inte begripit vad nödvärn är. Det är inte envarsrätt man inte går miste om bara för att en gärningsman är en mongoloid.

Kretinerna härjar på i sina cirklar.
Känns orättvist att sådana människor "överlever allt" medan stackars Eric inte fick leva vidare.
Föräldrarna borde spärras in, samt vissa kretiner i denna tråden. Det borde vara straffbart att vara korkad. Då hade samtliga nämnda suttit bakom lås och bom.
Citera
2019-03-27, 09:54
Bannlyst
Citat:
Kretinerna härjar på i sina cirklar.
Känns orättvist att sådana människor "överlever allt" medan stackars Eric inte fick leva vidare.
Föräldrarna borde spärras in, samt vissa kretiner i denna tråden. Det borde vara straffbart att vara korkad. Då hade samtliga nämnda suttit bakom lås och bom.

Jag har sagt det förr och säger det igen. Klarar man som förälder inte av att om sin avkomma taga om hand, då får samhället ta över den biten.

Det är sorgligt, men bättre än alternativet.

Varför är det alltid bittra kåkfarare, samt korkade och misslyckade väktare (som ständigt blir nobbade i sina ansökningar till PHS) som har lösningen(och helt fantastiska militära utbildningar) på allt där saker slutat sorgligt och polis varit inblandad?

Är det för att det möjligen bara är deras subjektiva och retarderade känsloyttringar det handlar om?

För det vore ju en smal sak för dom att annars bara förklara hur man istället skall göra, och hur man tillgodogör sig deras förmågor, att kunna diagnostisera en gärningsman och känna lukten av plast på 20m
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-03-27 kl. 10:28.
Citera
2019-03-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du svarar lite grann på din egen fråga. Det är just den ökande brottsligheten, samt även hur steget avsevärt kortats till våld, som framkallar en polis som agerar motsvarande.
Det går lite hand i hand:
Förra året sköts 6 personer ihjäl av polis vilket är högst hittills sedan 1990.
2018 var även året då flest sköts ihjäl sedan man började mäta 1982, så många som 42 personer dödades genom olika brottshandlingar med skjutvapen, samt även toppnotering på skjutningar överlag - 274st.
Till det, relativt färska rubriker om knökfulla häkten.
Det ger i vart fall bilden av att vapen / våldsbetonad brottslighet graderats i betydande högre utsträckning, och detta vet givetvis polis om.
Skjutglädje bland poliser skulle jag inte kalla det, snarare högre medvetande om att det smäller snabbare idag än igår och att man då måste svara upp på det i syftet att behålla kapitalet.

Att gå runt och hela tiden bära på detta medvetande om att tydligare replikera hårdare höjer absolut risken att det även kan bli fel, vilket detta med Eric blivit ett yttersta bevis på.
Statistiken och utredningar om polisskjutningar förtäljer dock bilden att polisen skjuter rättmätigt med extremt små undantag.

Klart är, och här instämmer jag med dig - Det blir ett problem ute i verkligheten.
Jag tror på att att vi skulle behöva en snabbare lagstiftare och en tydligare insats från andra samhällsinriktade verk och myndigheter snarare än polisen. Polisen ligger redan i klar framkant i samhällsutvecklingen på många områden.
Vi kan heller inte jämföra oss med lugnare länder med obeväpnad polis som tex England eller Norge, då dom sedan länge har så mkt hårdare straff för primärt vapenbrott vilket frammanat ett tryggare läge på sikt. Faropotentialerna är bättre stävjade.

Nu gällde ju frågan egentligen om polisen måste ha mer ingående kunskaper om diagnospersoner och andra potentiellt oförmögna, men det är för mig en ickediskussion. Här hade det nog skjutits ändå, och vi har inget samhällsproblem med felingripande mot diagnospersoner.

Jag befarar att det kommer bli ännu hårdare, för det är precis vad samhället har som krav på polisen.
Att poliser använder vapen/skjuter oftare ser jag främst men med vissa enstaka undantag som en reaktion på hur samhället ser ut idag, ett problem skapat av samhället, inte polisen.

Jag begränsar mig iofs inte till just skjutningar av poliser gentemot civilister, utan ingripande överlag där utgången resulterat i en styck död civilist.

Men frågan är ju även, varför skjuter polisen allt oftare (både varningsskott och verkanseld) om det är pga att de är rädda för att bli attackerade, då finns det ju inget som talar för att polisernas rädsla är befogad.

Senaste två ihjälskjutningar av poliser var väl Malexander samt den där vid handräckning av tvångsvård (tror sistnämnda var någon gång runt 2007-2008)?

Men jag kan hålla med dig om att samhällsklimatet blivit extremt mycket råare hos en låt säga 5-10%ig del av befolkningen men högst tveksamt om det går att dra likhetstecken mellan det och polisens allt oftare dödliga ingripanden.

I min värld, så måste man kunna ställa krav på att polisen i 99.9% skall kunna hantera sina arbetsgivare utan att ha ihjäl desamma (dvs skattebetalarna).

Off topic, såg idag något jag inte har sett sedan 80talet, två stycken avslappnat patrullerande poliser utan någon polisbil ens i närheten.

De ingav både förtroende och högst troligt, skapade bra mycket mer positiva ringar på vattnet än de avarter vi finner bla här i tråden konstant spammandes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in