2019-03-26, 21:44
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Jag har gjort det många gånger.
Titta på mina tidigare inlägg.
Det har du inte gjort! Hänvisa dem hit. skriv de här.
Citera
2019-03-26, 21:46
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Precis, men ortodoxa muslimer följer koranen ordagrant. Islam har inte reformerats som judendomen och kristendomen.

Så vad är det vi ska lära av islam? Exakt?

Det finns intolerant extremism inom islam vilket TS påpekar. Därför bör vi hjälpa muslimer som TS som inte tolkar Koranen bokstavligt utan följer den gåva Naturen/Gud/Allah givit oss; att kunna skilja mellan rätt och fel. Däremot bör vi kanske lära oss från öst att värdera hederlighet, ära och ett gott eftermäle högre än pengar och materiell rikedom.
Citera
2019-03-26, 21:46
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Hur många hundra tusen människor har Sverige fördrivit från Afghanistan? Hur många journalister sitter i svenska fängelser?
Jag pratar om äpplen och du om päron. Att journalister fängslas har inte med religion att göra. Edward Snowden är ett gott exempel på att fängslande och tystande och kuvande av journalister, inte har med religion att göra. Inse skillnaden.
Citera
2019-03-26, 21:48
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Däremot bör vi kanske lära oss från öst att värdera hederlighet, ära och ett gott eftermäle högre än pengar och materiell rikedom.

Det kan du finna i ditt eget folks traditioner om du nu är nordbo. Det behöver du inte inte en främmande religion som islam för.
Citera
2019-03-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Men den sjunde dagen är Herren din Guds sabbat. Då ska du inte utföra något arbete, inte heller din son eller dotter, din tjänare eller tjänarinna eller din boskap, eller främlingen som bor hos dig inom dina portar.
2 Mos. 20:10

Mina sabbater ska ni hålla, och min helgedom ska ni vörda. Jag är Herren.
3 Mos. 26:2

Sedan sade han till dem: "Sabbaten skapades för människan och inte människan för sabbaten. Alltså är Människosonen Herre också över sabbaten."
Mark 2:27:28

Sedan sade han: "Människosonen är sabbatens Herre."
Luk. 6:5

Ja då är ju sabbaten till för människan. Det Jesus gör är i så fall att han flyttar tyngdpunkten - som tidigare hade varit att lyda herren, till att se livet ur människans synvinkel. Människan är det centrala. Och helt självklart är ju sabbatsfundamentet egentligen skapat för människan. (skapelsens krona). Och det som är skapat för människans skull - är ju naturligt att människan står över (härskar) det. Egentligen ganska befriande - Jesus skiljer sig från den dogmatiska tron - och flyttar över fokus från gud till människan. Nu är detta lite off topic, men ändå inte, eftersom islam tydligt håller Jesus som en stor profet.
Och tack för ditt svar, jag fick mig en riktig funderare på vad "människa" och "människoson" egentligen är.
Senast redigerad av Urbizzo 2019-03-26 kl. 21:57.
Citera
2019-03-26, 21:55
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Det kan du finna i ditt eget folks traditioner om du nu är nordbo. Det behöver du inte inte en främmande religion som islam för.

Det fanns hos oss svenskar för 50-100 år sedan men sedan dess har vi förlorat denna solidaritet med samhället. Idag betonas individens rättigheter, jakten på pengar och personlig framgång.
Citera
2019-03-26, 21:56
Medlem
Citat:
Whatever, men vi nordbor är det inte längre.
Dock så tvivlar jag på att USA är upplyst det finns gott om kooks och extrema kristna där dem sprider sitt gift till Sverige vilket tydligt synns i frikyrkorna så som livets ord ironsikt nog så grundades USA på upplysningideal.
Citera
2019-03-26, 22:00
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Det fanns hos oss svenskar för 50-100 år sedan men sedan dess har vi förlorat denna solidaritet med samhället. Idag betonas individens rättigheter, jakten på pengar och personlig framgång.

Ja, men det är inte för sent för en omvändelse. Vårt samhälle av idag är allt för individuellt för sitt eget bästa. Det krävs en balans mellan individ och kollektiv. Det kommer, men inte utan vissa plågor.
Citera
2019-03-26, 22:01
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Insikten om att ifall gud skulle existera och välja att uppenbara sig för endast en person för 1500 år sedan och aldrig mer höra av sig gör gud till en idiot.
Den enda idioten är nog du. Att du är idiot och okunnig gör inte så mycket men att din idioti leder dig till det lägsta av de lägsta bör du betänka.

När du säger nåt sånt som du säger innebär det att du kan och vet allt men så är det inte du är en människa full av brister och kunskapsluckor och ändå vågar du kalla världdarnas skapare för nedvärdernade ord. Marken kommer att slucka dig när du minst anar det. Det mörker du befinner dig i kommer att förtätas.

Arma människa, anser du att Gud borde ha omvandlat sig till människa sitta på ett berg och ta emot människor som ville observera och höra honom? Vilken hög tanke har du inte om dig själv?! Nej återigen! Vid universums skapare, det mörkert du befinner dig i kommer att förtätas dag för tag, tills du sluckas av marken.
Citera
2019-03-26, 22:02
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Dock så tvivlar jag på att USA är upplyst det finns gott om kooks och extrema kristna där dem sprider sitt gift till Sverige vilket tydligt synns i frikyrkorna så som livets ord ironsikt nog så grundades USA på upplysningideal.

Mmm, men det är en mycket marginell påverkan här i Sverige, eller vad menar du med extrema kristna?
Citera
2019-03-26, 22:10
Medlem
Citat:
Mmm, men det är en mycket marginell påverkan här i Sverige, eller vad menar du med extrema kristna?
Med extrema kristna menar jag dem som hämtar det mesa av sin inspiration från GT kristna dominionister.
Citera
2019-03-26, 22:13
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Med extrema kristna menar jag dem som hämtar det mesa av sin inspiration från GT kristna dominionister.

Ja, men det lär inte vara många här i Sverige. Sannolikt betydligt färre än de 2000+ aktiva IS-sympatisörer som SÄPO måste bevaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in