2019-03-26, 21:11
Medlem
Clock10s avatar
Islam är rimlig och sann för att andra religioners doktriner är falska. Jag kunde inte uppfatta något större trumfkort än detta i TS argumentering för sin sak. Är denna konklusion ett cirkelargument?

Imponerade måste jag säga dock att ett sånt här inlägg drar till sig över 700 svar.
Citera
2019-03-26, 21:26
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jo ungefär så har jag också uppfattat historien. Dock var det väl inte Gud som gjorde Maria på smällen, utan Gabriel..
Och dom som tillfångatar Jesus frågar honom: Är du Guds son?
Men själv har han bara kallat sig för människoson.
(dessutom fanns det ju ingen kristen gud innan kristus)
Men den sjunde dagen är Herren din Guds sabbat. Då ska du inte utföra något arbete, inte heller din son eller dotter, din tjänare eller tjänarinna eller din boskap, eller främlingen som bor hos dig inom dina portar.
2 Mos. 20:10

Mina sabbater ska ni hålla, och min helgedom ska ni vörda. Jag är Herren.
3 Mos. 26:2

Sedan sade han till dem: "Sabbaten skapades för människan och inte människan för sabbaten. Alltså är Människosonen Herre också över sabbaten."
Mark 2:27:28

Sedan sade han: "Människosonen är sabbatens Herre."
Luk. 6:5
Citera
2019-03-26, 21:32
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Så vad kan vi lära av islams hederstänkande? Att man kan misshandla sin fru ibland? Att vissa hädare kan dödas? Att det kan finnas judar som faktiskt inte ska dödas på den yttersta dagen?

Var gärna specifik.

Det är fel att kalla detta islams hederstänkande. Liknande regler finns i Tredje Mosebok men kristna och judar följer inte Toran/Moseböckerna ordagrant.

Citera
2019-03-26, 21:35
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Liknande regler finns i Tredje Mosebok men kristna och judar följer inte Torahn/Moseböckerna ordagrant.

Precis, men ortodoxa muslimer följer koranen ordagrant. Islam har inte reformerats som judendomen och kristendomen.

Så vad är det vi ska lära av islam? Exakt?
Citera
2019-03-26, 21:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Off topic, men Jesus framställs olika i de olika evangelierna.

I Markusevangeliet är Jesus ganska blyg och försiktig, och han kallar sig själv för Människosonen. I Johannesevangeliet är Jesus otroligt kaxig, och han sätter sig själv före Gud: Jag och Fadern äro ett, säger han.

Man kan dock tillägga att den verklige Jesus knappast kan ha betraktat sig själv som Guds son, och hans lärjungar kan inte heller ha gjort det. Jesus och hans lärjungar var judar, och judendomen är väldigt monoteistisk. Deras Gud kunde inte få barn med jordiska kvinnor.

Jesus kallar visserligen Gud för "Fader" hela tiden i evangelierna. Men det ska man nog tolka som att Jesus ville säga att Gud är alla människors far.

Nej, Jesus blev nog inte Guds son "på riktigt" förrän aposteln Paulus hade exporterat läran om Jesus till Romarriket. Romarnas egen religion, som de hade tagit över från grekerna, var väldigt polyteistisk. Och överguden Zeus (som kallades Jupiter av romarna) fick ju massor av barn med jordiska kvinnor. Så romarna ansåg säkert att det var helt naturligt att den kristne guden fick barn med den jordiska kvinnan Maria.

Och det var på det sättet som Jesus "blev Guds son".

Jesus framställs olika för att dom olika evangelierna har olika perspektiv och fokuserar på olika saker. Och jo, Jesus gjorde visst anspråk på att Han är Gud, det ser du om du läser dom. Att Jesus är Guds son finns i evangelierna, det är inte något som kom med Paulus. Det där är bara skitsnack du kommer med.
Citera
2019-03-26, 21:38
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
=Egnatankar|67136631]Enligt svenska bedömare är kriget i Jemen ett av de blodigaste och dödligaste krigen i världen i dag, där Saudiarabien spelar en viktig roll som angripare.

Kriget i Jemen är bedrövligt men det innebär inte att Islam är orsaken. Rysslands krig i Kiev är bedrövligt men det innebär inte att kristendomen är orsaken. Inser du skillnaden?

Citat:
Men jag upprepar min fråga till dig: Varför har du inte flyttat till något av de muslimska länder som du beundrar, Kuwait, Turkiet, Iran, Saudiarabien, Qatar, Indonesien, Marocko, Tunisien eller Algeriet?

Varför skulle jag flytta till ett muslimskt land? För att jag vill bekämpa Islamofobi? Det finns över 100 muslimska länder, över 1,5 miljarder muslimer. Det är klart att några miljoner muslimer väljer att bosätta sig på andra ställen på jorden än sina egna hemländer, precis som svenskar väljer att bosätta sig i Spanien, Turkiet, Thailand osv.
Citera
2019-03-26, 21:39
Medlem
Citat:
Precis, men ortodoxa muslimer följer koranen ordagrant. Islam har inte reformerats som judendomen och kristendomen.

Islam har refomerats masor av gånger det är därför det finns så många sekter i islam vad islam behöver är en upplysning.
Citera
2019-03-26, 21:42
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Raventon|67136639]Eftersom jag härstammar från samma områden som din profet så kommer du inte långt med rasistkortet. Om du tycker att gud var intelligent som skickade en analfabet så är du förmodligen lika korkad som gud.

Den enda som är korkad här är just du som inte fattar det fantastiska med att en analfabet i sig i beviset på att analfabeten inte är författaren till koranen. Nån kunnig i skriftkonst skulle kunna anklagas för att ha författat koranen men nu kom en som var analfabet just för att ingen skulle ha nån anledning att anklaga honom för detta. Men det fattar du inte.

Du är dum nog att inte fatta varför jag frågade om etnicitet var så viktigt. Du föreslog att det skulle vara nån från Europa som skulle ha fått uppgiften att vara Guds sändebud och nån kunnig i skriftkonsten som skulle vara profeten. Du är otroligt dum nog för att förstå att det är inte vem eller var som koranen kom ner som är viktigt utan vad den innehåller och vad den förmedlar.

Citat:
Gäsp. Har människan hört något överhuvudtaget?

Se ovan och förkovra dig!
Citera
2019-03-26, 21:42
Medlem
Citat:

Judar och kristna från mellanöstern är väldigt hedersinriktade.
Citera
2019-03-26, 21:43
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Islam har refoemrats masor av gånger det är därför det finns så många sekter i islam vad islam behöver är en upplysning.

Ja, men så länge så inte har skett så är det fortfarande 600-talets moral som gäller.

Vilket inte hade varit ett problem för oss om vi hade hållit vår invandring till ett minimum.
Citera
2019-03-26, 21:43
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Islam har refoemrats masor av gånger det är därför det finns så många sekter i islam vad islam behöver är en upplysning.

Allt motstånd mot sufimuslimer talar emot att islam någonsin kommer få se ljuset av en upplysning.
Citera
2019-03-26, 21:44
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Judar och kristna från mellanöstern är väldigt hedersinriktade.

Whatever, men vi nordbor är det inte längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in