2019-03-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Manuellt härlett från booli.se
Tvåor, kkr/m2, median

Innerstan, Göteborg

mars13: 40,3
mars14: 41,4
mars15: 51,9
mars16: 57,6

mars17: 59,6
mars18: 53,9
mars19: 58,2

=>
2014-2016 var de galna åren i Göteborg. Dipp andra halvan 2017, men man studsade tillbaka samtidigt som kronan rasade.

Äntligen har man nu också fått fart på byggandet i Göteborg (långt efter Stockholm). Mölndal är den snabbast växande kommunen i hela södra Sverige med en befolkningstillväxt på över 3% ifjol. (Knivsta och Upplands-Bro hade dock en ännu högre befolkningstillväxt.)

Även om urvalet kanske är litet så bekräftar det lite min misstanke om att vi är nära ATH i innestaden?

Ett projekt som jag följt är annars Vasagatan 33 som Wallenstam håller i. Tror jag räknade 12 osålda av 30 häromdagen. Nån fara på taket? För egen del har jag svårt att tänka mig en sämre adress i innerstan men vi är ju alla olika.
2019-03-26, 18:55
Medlem
Only in Göteborg

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/grönt-ljus-för-parkeringshus-på-heden-1.14206710
2019-03-26, 19:31
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jag skulle ju säga att det är väldigt få permanent boende där jag har min tomt(obebyggd, typ Smögen)

Hur det är på västkusten har jag ingen aning om, men i sthlmsområdet blir det allt vanligare att gamla sommarhusområden blir till permanentboende. Söder om sthlm har många områden blivit nästan uteslutande permanentboenden, där årsta havsbad (haninge) ligger på 80-90 % permanentboende.

Inte heller dessa är särskilt billiga längre i mitt tycke, 2 miljoner är minimum i princip och då får du en fallfärdig skokartong på din tomt som är omkring 700-800 kvadrat stor.
2019-03-26, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Tror att det är en trend att många flyttar ut permanent till fritidshus för att undkomma mångkulturens följdverkningar. De flesta kaosblattar trampar helst asfalt.

Därav blir det ett pristryck med denna White flight.

White flight från hyresrätt i ett marginaliserat område till fritidshus?

https://sv.wikipedia.org/wiki/White_flight

White flight förutsätter väl att du flyttar dit andra likasinnade flyttat. Fritidshusägare faller nog utanför den kategorin.
2019-03-26, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Hur det är på västkusten har jag ingen aning om, men i sthlmsområdet blir det allt vanligare att gamla sommarhusområden blir till permanentboende. Söder om sthlm har många områden blivit nästan uteslutande permanentboenden, där årsta havsbad (haninge) ligger på 80-90 % permanentboende.

Inte heller dessa är särskilt billiga längre i mitt tycke, 2 miljoner är minimum i princip och då får du en fallfärdig skokartong på din tomt som är omkring 700-800 kvadrat stor.

Det beror sig helt säkert på närheten till Stockholm, och den trenden är ju såklart glasklar, jag vet inte exakt när det började, men det har iaf pågått sedans tidigt 90-tal, och samma sak har ju skett i Göteborg, mängder med hus på Hisingen(Torslanda etc) till exempel.
2019-03-26, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry

Bara för att det blir ett permanentboende behöver ju inte betyda att du de facto bor där permanent. Det kan ju oxå betyda att du faktiskt vill ha rinnande vatten och en fungerande toa om du mot förmodan skulle befinna dig där vintertid.
2019-03-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Bara för att det blir ett permanentboende behöver ju inte betyda att du de facto bor där permanent. Det kan ju oxå betyda att du faktiskt vill ha rinnande vatten och en fungerande toa om du mot förmodan skulle befinna dig där vintertid.

Definitionen är luddig, men en gång i tiden handlade det väl om att ha kommunalt vatten och avlopp, det har inte vi, men vi har eget vatten(samfällighetsföreningen) och avlopp, så det är ju fullt fungerade åretruntboenden med de "bekvämligheter" man förväntar sig.
2019-03-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Definitionen är luddig, men en gång i tiden handlade det väl om att ha kommunalt vatten och avlopp, det har inte vi, men vi har eget vatten(samfällighetsföreningen) och avlopp, så det är ju fullt fungerade åretruntboenden med de "bekvämligheter" man förväntar sig.

Håller helt med. Men i Gbg finns det föreningar där det upplåts byggnader med arrenderätt (typ Slottskogskolonin) där det endast finns tillgång till kommunalt vatten sommartid. Men dessa torde falla utanför kategorin fritidshus iofs.
2019-03-26, 21:18
Medlem
Tulliuss avatar
Jag tycker man kan se en mycket tydlig trend i Sthlm med svenskar som, p.g.a. ekonomiska begränsningar, flyttar till fritidshus som är vinterbonade och som enkelt kan renoveras upp från fritidshus till hus. Kommunalt vatten och avlopp dras ut till fler och fler områden vilket förenklar, men avsaknaden är inget hinder för att fly utanförskapsområden.
2019-03-26, 23:20
Medlem
Citat:
Håller helt med. Men i Gbg finns det föreningar där det upplåts byggnader med arrenderätt (typ Slottskogskolonin) där det endast finns tillgång till kommunalt vatten sommartid. Men dessa torde falla utanför kategorin fritidshus iofs.
Typiskt sett har koloniområden klausuler mot helårsboende vilka följs upp mer och mer, samt hinder mot mantalsskrivning. Däremot fritidshus är det fritt fram att bosätta sig i.

Vissa vänsterkommuner med en negativ syn på allt, typexempel Marks kommun, tjurar och förbjuder alla former av eget avlopp där de kan samtidigt som de vägrar dra kommunalt.

Allt för att tvinga in folk till centralorterna som ofta berikats pga det låga kostnadsläget jämfört med större städer.
2019-03-26, 23:27
Medlem
Citat:

Har för mig att Hampus Magnusson och Moderaterna la fram ett förslag i fastighetsnämnden för att göra det möjligt för en del koloniområden att bli permanentboende, om ägarna vill, det finns 4000-5000 stugor i kommunen har jag för mig, idag måste dessa även ha en permanent bostad. Vet inte riktigt hur det gick med det förslaget. Det är ju uppskattade områden åtminstone av de som har stuga men jag tycker en del områden hade kunnat användas på ett bättre sätt, kanske framförallt Slottsskogskolonin, det är 5 hektar mark i ett område som många skulle vilja bo i, det skulle rymmas 500 permanentbostäder(lägenheter) utan problem, egentligen ännu fler, istället för ca 150 småstugor.
2019-03-27, 02:11
Medlem
Apropå Majorna och Slottsdkogen med omnejd. Detta är områden för vänster- pk-eliten ned extremt NIMBY-beteende. Titta på gnället när Godhemsgatan skulle bebyggas. Dom som bor där snackar om downsizing och hårdexploatering för andra, men själva vill de bo i en pittoresk småstad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in