Citat:
Undrar vad det kostade Boeing att slippa efterkontrollen av FAA. Jag tror tyvärr att folk snabbt glömmer/förtränger händelserna och flyger detta plan snart igen. Min erfarenhet av hur folk fungerar.
Det finns flera aspekter i detta som är allvarliga för förtroendet av Boeing:
1. Man pratar om feltolkning mellan 2 givare vilket fortfarande är alldeles för lite. Enligt uppgift så används MCAS enbart uppgift från en sensor. Jämförelsevis mot så använder NASA minst tre olika system på samma uppgift, samt ett fristående backupsystem.
Jämför man med t ex med bilens ESP eller ABS så är det två system som per automatik kopplar ur sig om det finns indikation på fel med varningslampa och felkod som följd. Skall det vara så svårt att implementera detta på ett flygplan för flera hundra miljoner kronor fast med tre separata system som jämför sig med varandra?! Man säger värna sig om säkerheten, knappast!
2. Boeing har fått implementera detta själva utan speciell efterkontroll av FAA. Om man tar bilen som exempel igen som liknelse så innebär det att ägaren själv fått bestämma bilens egenskaper och nollställa körbud och 2
r utan att någon utomstående part kontrollerar detta. Tycker någon att det låter okej. Naturligtvis inte.
3. Kina har precis lagt en order på 300 flygplan hos Airbus. Många bolag står i val och kval att avboka sina beställningar av Max. Detta är inte på grund av skadat förtroende mot Boeing utan att passagerare vägrar låta sig flyga i något Max plan. Boeing kanske klarar hantera detta på sikt men jag har aldrig någonsin upplevt att man diskuterar dessa olyckor ur ett perspektiv där flygplanstypen är orsaken av "vanligt folk" på den lokala puben. Jag vet flera ur min bekantskapskrets som har säkerhetsställt att de inte kommer att resa med detta flygplan på sin semester. Även om flygplanstypen blir idiotsäker är jag övertygad om att det kommer ta ett tag innan passagerarna kommer känna sig bekväma att flyga med Max planet igen.
1. Man pratar om feltolkning mellan 2 givare vilket fortfarande är alldeles för lite. Enligt uppgift så används MCAS enbart uppgift från en sensor. Jämförelsevis mot så använder NASA minst tre olika system på samma uppgift, samt ett fristående backupsystem.
Jämför man med t ex med bilens ESP eller ABS så är det två system som per automatik kopplar ur sig om det finns indikation på fel med varningslampa och felkod som följd. Skall det vara så svårt att implementera detta på ett flygplan för flera hundra miljoner kronor fast med tre separata system som jämför sig med varandra?! Man säger värna sig om säkerheten, knappast!
2. Boeing har fått implementera detta själva utan speciell efterkontroll av FAA. Om man tar bilen som exempel igen som liknelse så innebär det att ägaren själv fått bestämma bilens egenskaper och nollställa körbud och 2
r utan att någon utomstående part kontrollerar detta. Tycker någon att det låter okej. Naturligtvis inte.3. Kina har precis lagt en order på 300 flygplan hos Airbus. Många bolag står i val och kval att avboka sina beställningar av Max. Detta är inte på grund av skadat förtroende mot Boeing utan att passagerare vägrar låta sig flyga i något Max plan. Boeing kanske klarar hantera detta på sikt men jag har aldrig någonsin upplevt att man diskuterar dessa olyckor ur ett perspektiv där flygplanstypen är orsaken av "vanligt folk" på den lokala puben. Jag vet flera ur min bekantskapskrets som har säkerhetsställt att de inte kommer att resa med detta flygplan på sin semester. Även om flygplanstypen blir idiotsäker är jag övertygad om att det kommer ta ett tag innan passagerarna kommer känna sig bekväma att flyga med Max planet igen.
ajaj