Citat:
Ursprungligen postat av
Logique88
Störd självbild? Vad får dig att tvivla på hans upplevda självbild? Tycker inte vi sett prov på om den är uppblåst eller ej.
Ingen empati kännetecknar en psykopat,absolut. Men det är inte ekvivalent med det.
Som sagt, att vara arrogant och nedlåtande behöver inte betyda att du saknar empati. Det är extremt vanligt att intelligenta personer med mindre social begåvning upplevs som otrevliga, av uppenbara skäl.
Att han ljuger håller jag inte med om, men jag har endast följt programmet, inte sociala medier.
En störd självbild innebär att man ser sig som större och bättre än alla människor man kommer i kontakt med. Carl har en störd självbild. Finns inget som stödjer det han säger i programmen, med hans prestationer mot resterande i gruppen. Jag tycker vi har sett prover på vad han går för.
Nej, så är det. Men man får kolla lite på helhetsbilden. Av det jag listade så stämmer i princip allt in på honom.
Fast, jag har mött väldigt många introverta ”genier” som kan anses otrevliga absolut, och det av anledningen att dessa individer inte pratar mycket, är kortfattade i sina svar, och därmed verkar dryga. Även de som anser sig smartare än andra. Vissa med asperger, andra bara mer introverta. ALDRIG någon som varit medvetet otrevlig som Carl och sedan inte bry sig ett dugg om hur personerna känner. Man märker snabbt att Carl ej har empati.
Att vara otrevlig och rent av trycka ner folk och sedan inte bry sig är på en annan nivå. Carl är empatilös, han kan inte sätta sig in i andra människors känslor. Ser inte Carl som socialt obegåvad, han kan föra ett samtal, han är samlad, och visar ingenting som tyder på dålig social kompetens i tal. Han vet vad han håller på med.
Som jag skrev ovan, med det han gör just nu efter Robinson tror jag absolut att han ljuger. Kommer det bekräftelser från flera håll, då börjar vi snacka. Men en källa - och en källa med den personligheten, kom igen.