2019-03-25, 22:15
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Intressant att SVT Aktuellt nyss informerade tittare att man sökt "den före detta pojkvännen" (=ÖR) för en kommentar. Utan att lyckas.

Hade kanske varit på sin plats om SVT Aktuellt sökt folk i ledningen för Dramaten och bett dem om en kommentar till varför de låtit pensionären/ kvinnomisshandlaren vara kvar efter hans fyllda 67?

Detta måste Dramaten svara på då det är en statlig teater som bekostas av oss skattebetalare. Att man inte kunde säga upp Ramberg innan fyllda 67 köper jag men att låta honom vara kvar därefter är för mig en gåta.
Citera
2019-03-25, 22:21
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Lite offt, men visst är det intressant att i ledningen för Dramaten finner vi kulturfolk som t ex Eva Hamilton, Raul Grùnthal plus Sara Danius. Den sistnämnda på hård kant med sin halvsyster Felicia Feldt, kompis till Josefin Nilsson.

OffT: Visst var det du ModerEva som släppte infon om Dramaten-ledningen?
Tack för det!

Och hur kan Amanda Lundeteg titta sig i spegeln och tycka att hon gör ett bra jobb som styrelseledamot i Dramaten. En styrelseledamot ska inte bara lyfta arvode.

Amanda Lundeteg
Andra uppdrag utöver Dramaten
VD stiftelsen AllBright, Jurymedlem Raoul Wallenberg-priset, Jurymedlem Årets VD, Jurymedlem Årets Mångfaldschef
Övriga styrelseuppdrag bl a
Styrelseledamot Stiftelsen AllBright
Tidigare operativa uppdrag
Styrelseledamot Internationella kvinnoförbundet för fred och frihet, Medlem i flertalet jurygrupper däribland Visa vägen-priset och Årets Uppstickarlista
Citera
2019-03-25, 22:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Det jag fått fram när jag googlat har varit några enstaka spekulationer. Vanligtvis brukar domar offentliggöras på nätet och framförallt här, möjligt den har postats men jag har i alla fall inte sett någon. Feminister och batikhäxor brukar konsekvent hänga ut gubbslem i sina bloggar, Instagram o.s.v. I samband med #Metoo borde något av detta kommit fram, särskilt i och med "tystnad tagning" där kvinnliga skådespelare gjorde uppror, oavsett när i tiden misshandeln skedde.

I detta fall har det varit extremt tyst. Jag har inte sett en enda tidning nämna att Örjan Ramberg har misshandlat någon eller dömts för misshandel, inte ens att någon på Dramaten har åtalats för brottet, namngiven eller ej.

Gemene man hade ingen som helst aning om detta. Tror knappast han hade fått vara med i "Stjärnorna på slottet" om det varit känt. Bara se nu hur Dramaten har agerat. Varför först nu?

Domen finns, jag har precis läst en artikel i SVD av deras juridiske expert Mårten Schultz som har läst den. Det skulle onekligen vara intressant att ta del av den.
Citera
2019-03-25, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Domen finns, jag har precis läst en artikel i SVD av deras juridiske expert Mårten Schultz som har läst den. Det skulle onekligen vara intressant att ta del av den.

Ja, jag vet att den finns och är offentlig. Vad jag menar är, varför "läckte" den inte ut då det begav sig eller senare? Varför har den inte spridits på nätet, som alla andra domar?
Citera
2019-03-25, 22:27
Avslutad
Citat:
Lite offt, men visst är det intressant att i ledningen för Dramaten finner vi kulturfolk som t ex Eva Hamilton, Raul Grùnthal plus Sara Danius. Den sistnämnda på hård kant med sin halvsyster Felicia Feldt, kompis till Josefin Nilsson.

OffT: Visst var det du ModerEva som släppte infon om Dramaten-ledningen?
Tack för det!

Sorry to say,

(FB) Skvaller om Örjan Ramberg?
Citera
2019-03-25, 22:31
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Ur Aftonbladet:
"– Saken är den att jag i morgon dag ska träffa en advokat, eller till och med advokater, eftersom det ju blåst upp till sådan storm att jag vill tala med dem först om hur landet ligger. "

Kom igen nu, Örjan!

Ramberg, Virtanen och Wallin i en sorts kulturmedievänsterförtalsormgrop där alla som haft med Dramaten att göra de senaste 20 åren kan bli nedgeggad. Kan bli precis hur kul som helst.
Citera
2019-03-25, 22:34
Medlem
Har sett dokumentären. Fan vilket vidrigt svin
Citera
2019-03-25, 22:35
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Det jag fått fram när jag googlat har varit några enstaka spekulationer. Vanligtvis brukar domar offentliggöras på nätet och framförallt här, möjligt den har postats men jag har i alla fall inte sett någon.
Domarna är från 1998 och 1999. Lägg upp dem du.
Citat:
Feminister och batikhäxor brukar konsekvent hänga ut gubbslem i sina bloggar, Instagram o.s.v. I samband med #Metoo borde något av detta kommit fram, särskilt i och med "tystnad tagning" där kvinnliga skådespelare gjorde uppror, oavsett när i tiden misshandeln skedde.
Skulle Feminister och batikhäxor på sina bloggar dragit upp en 20 år gammal händelse 2017 och sedan bli hånade av dig för att de betedde sig som Feminister och batikhäxor?

Citat:
I detta fall har det varit extremt tyst. Jag har inte sett en enda tidning nämna att Örjan Ramberg har misshandlat någon eller dömts för misshandel, inte ens att någon på Dramaten har åtalats för brottet, namngiven eller ej.
Kom in i matchen, läs trådarna du bor i. Tidningar skrev om det bl a under rättegångarna och 2004, utan namn.

Idag skriver Daniel Nyhlén ut Örjans namn i stoppapressarna.
Citera
2019-03-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Och hur kan Amanda Lundeteg titta sig i spegeln och tycka att hon gör ett bra jobb som styrelseledamot i Dramaten. En styrelseledamot ska inte bara lyfta arvode.

Amanda Lundeteg
Andra uppdrag utöver Dramaten
VD stiftelsen AllBright, Jurymedlem Raoul Wallenberg-priset, Jurymedlem Årets VD, Jurymedlem Årets Mångfaldschef
Övriga styrelseuppdrag bl a
Styrelseledamot Stiftelsen AllBright
Tidigare operativa uppdrag
Styrelseledamot Internationella kvinnoförbundet för fred och frihet, Medlem i flertalet jurygrupper däribland Visa vägen-priset och Årets Uppstickarlista
Jag vet att det kan uppfattas som att vi nu driver iväg från 'Skvaller om Örjan Ramberg', men eftersom Amanda Lundeteg är en av Dramatens "möjliggörare", alltså en som medverkat till att låta ÖR få vara kvar, så bör hon få kunna skärskådas.

Att läsa att hon suttit i ledningen för IKFF gör mig lite sorgsen. Hon om någon borde ha drivit frågan om att försöka få bort ÖR från Dramaten asap.
Så den lite retoriska frågan blir: Varför har Dramatens ledning under åratal valt att titta bort när det gäller ÖR?
Citera
2019-03-25, 22:41
Avslutad
Klipp ur Ab,

Tingsrättens påföljd mildrades i den högre instansen till villkorlig dom, i praktiken en prövotid på två år, samt 100 dagsböter, sammanlagt 20 000 kronor.

I domen från 1999 vägde rätten in att pojkvännen inte kunde visa sig ute.

Min kommentar på det blir följdaktligen att HON KUNDE INTE VISA SEJ UTAN SMINK pga.
blåmärken etc.
Citera
2019-03-25, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Klipp ur Ab,

Tingsrättens påföljd mildrades i den högre instansen till villkorlig dom, i praktiken en prövotid på två år, samt 100 dagsböter, sammanlagt 20 000 kronor.

Min kommentar på det blir följdaktligen att HON KUNDE INTE VISA SEJ UTAN SMINK pga.
blåmärken etc.
Det här:

-gör att jag nu på mina bara knän ber att nån asap kan lägga upp den domen här.
Tack på förhand!
Citera
2019-03-25, 22:49
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Jag vet att det kan uppfattas som att vi nu driver iväg från 'Skvaller om Örjan Ramberg', men eftersom Amanda Lundeteg är en av Dramatens "möjliggörare", alltså en som medverkat till att låta ÖR få vara kvar, så bör hon få kunna skärskådas.

Att läsa att hon suttit i ledningen för IKFF gör mig lite sorgsen. Hon om någon borde ha drivit frågan om att försöka få bort ÖR från Dramaten asap.
Så den lite retoriska frågan blir: Varför har Dramatens ledning under åratal valt att titta bort när det gäller ÖR?

Dramaten är en statlig teater, är det någon som vet om styrelse- och/eller ledningsprotokoll är offentlig handling?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in