2019-03-25, 18:33
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Tittar man på de sista uppträdandena där hon tappat allt hår, m.m. Då börjar man undra. Fick hon inte någon cancer? Det verkar så.

Trodde också det. Såg ut som att hon försökte dölja håravfall och såg kortisonplufsig ut.
Men det verkar inte som att cancer var inblandat:

https://www.expressen.se/noje/darfor-dog-josefin-nilsson/

Att leva med ett sånt kräk kan nog bryta ner en människa rejält.
2019-03-25, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Nja, här får man nog ställa sig skeptisk. Att en vägg gått sönder säger förstås väldigt lite. Var väggen gjord av en gipsskiva eller kanske plywood? Eller var det en gedigen tegelmur som rasade samman när stackars Josefin kom farande? Om du inte ser skillnaden kan du prova att springa in med huvudet före i en gipsskiva och sen göra samma sak med en tegelvägg.

Vad sade domen om graden på misshandel? Var det ringa misshandel eller av normalgraden? Rörde det sig om grov misshandel? Det är närmast omöjligt att exakt härleda kroppsdefekter till specifika händelser 20-25 år tidigare. Själv har jag ett antal halvt invalidiserande skador efter en lång aktiv idrottskarriär. Ingen av dessa skador kan jag med säkerhet relatera till ett enskilt skadeögonblick lång tid tillbaka.

Jag gissar en tegelmur. Det låter mer dramatiskt.

Ringa misshandel ger fängelse i högst sex månader. Dagsböter är normalpåföljden.

Misshandel av normalgraden ger fängelse i högst två år, men i praktiken överstiger aldrig straffen för misshandel av normalgraden fängelse i ett år sex månader.

Grov misshandel ger fängelse i lägst ett år sex månader och högst sex år.

Eftersom Ramherg fick fängelse i 3månader i Tingsrätten som sen i Hovrätten (efter att Josefin hade vägrat att samarbeta) sänktes till villkorligt - vet vi att det inte handlade om grovmisshandel. Så troligtvis var väggen gjord av kartong - ej av tegel..
Senast redigerad av sno 2019-03-25 kl. 18:40.
2019-03-25, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
I dokumentären säger systern att det var knytnävsslag i ryggen som orsakade skadan, men jag hittar inget om detta i någon dom,så det måste väl vara från ett annat tillfälle.

Tydligen spöade Ramberg Josefin åtminstone vid två tillfällen: hösten 1996 och i januari (vill jag minnas) 1997.
2019-03-25, 19:17
Medlem
outback4s avatar
ÖR är en högst medioker skådespelare, jag skulle inte vetat vem det var om det inte vore för Stieg Trenter filmerna. Dem gillade jag. Annars totalt ointressant figur på bioduken
Stackars Tilde Fröling, vilken skitfarsa hon har.
2019-03-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Nyss pratade de om JN och filmen i tramskanalen SR P3, de berättade om misshandeln men givetvis utan att nämna aset.

Edit: Nu har Dramaten lagt ner en pjäs till följd av kritiken!

Dramaten la ner två pjäser med ÖR - inte pga kritiken utan pga samarbetssvårigheter. Detta var alltså innan denna drev började.
Han är nog inte lätt att jobba med, men så länge han har bibringat pengar i kakkakistan har man haft överseende med hans karaktär.
2019-03-25, 19:20
Medlem
Citat:
Du är ironisk förstås men många tror faktiskt att det är så. Det är mycket galenskaper som skrivs på nätet idag av metoo-förgiftade dårar.

Rent medicinskt tycks det vara knepigt att förklara hur en avliden person 2016 dog av sviterna efter en lättare misshandel som ägde rum 1995. Kanske nån läkare i tråden kan reda ut hur det hänger ihop.

Det är väl ungefär lika svårt att förklara som varför Josefin förlorade håret ett par decennier efter det att Ramberg hade spöat upp henne.
2019-03-25, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ska bli spännande att se hur länge Lundell stannar hos Persbrandt då till exempel

Jag kan gissa: så fort hon får tag i arvet efter pappa Ulf då ligger Persbrandt risigt till..
2019-03-25, 19:24
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Dramaten la ner två pjäser med ÖR - inte pga kritiken utan pga samarbetssvårigheter. Detta var alltså innan denna drev började.
Han är nog inte lätt att jobba med, men så länge han har bibringat pengar i kakkakistan har man haft överseende med hans karaktär.

Vem går ens på Dramaten!? STHLM:s kulturelit/samt jounalister för att dom måste? Kan inte va svårt att få en biljett. Kom ihåg en skolresa på 80-talet från Borås. Vi såg "En handelsresandes död" med Jarl Kulle. Så ansträngt teatraliskt, så dåligt, så oinspirerat. Skäms än idag att jag bevittnade dyngan. Men de lever väl sina egna liv där, helt skilda från världen utanför.
2019-03-25, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Knappast. Hon var nog mest kändiskåt, gissar jag. Om hon hamnade i onåd hos kändiseliten kanske hennes eget kändisskap skulle vara i fara. Med hennes utseende (hon såg exceptionellt bra ut måste man säga) kunde hon få vem som helst.

Hon i alla fall fortsatte relationen med kufen ett par år efter att han redan hade misshandlat honom. Hon sa sig också ha varit så kär i kräket att hon inte förmådde sig att göra slut.
Hon tog sats att åkte hem till äcklet hösten -96 för att göra slut - men tydligen ångrade sig, eftersom förhållandet fortsatte till 1998.

Det är ganska svårt för någon utomstående lägga sig i i andras relationer hur destruktiva de sen än månne vara, när "offret" insisterar att fortsätta relationen mot bättre vetande.
2019-03-25, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Vem går ens på Dramaten!? STHLM:s kulturelit/samt jounalister för att dom måste? Kan inte va svårt att få en biljett. Kom ihåg en skolresa på 80-talet från Borås. Vi såg "En handelsresandes död" med Jarl Kulle. Så ansträngt teatraliskt, så dåligt, så oinspirerat. Skäms än idag att jag bevittnade dyngan. Men de lever väl sina egna liv där, helt skilda från världen utanför.

Jag känner å ena sidan att publiken mycket väl kan bestämma vilka de vill se på Dramatens scen genom att rösta med fötterna. Om publiken består av tomma rader så fort en alfahane finns med i pjäsen - då lär nog ledningen dra sina egna slutsatser.

Men samtidigt å andra sidan känner jag att varför skulle publiken rösta med fötterna och sluta konsumera kultur - om inte brottsoffret inte slutar att hänga med kräket. Det är frivilligt att ligga med vem man vill och vill man ha kräket Ramberg i samma säng med en själv - då får man väl stå för det.

Alltid detta att "jag var så kär" - och därför slutade tänka med hjärnan. Precis samma excuse som männen använder varför de slår: "jag var så arg!"
2019-03-25, 19:36
Medlem
Citat:
Nja, här får man nog ställa sig skeptisk. Att en vägg gått sönder säger förstås väldigt lite. Var väggen gjord av en gipsskiva eller kanske plywood? Eller var det en gedigen tegelmur som rasade samman när stackars Josefin kom farande? Om du inte ser skillnaden kan du prova att springa in med huvudet före i en gipsskiva och sen göra samma sak med en tegelvägg.

Vad sade domen om graden på misshandel? Var det ringa misshandel eller av normalgraden? Rörde det sig om grov misshandel? Det är närmast omöjligt att exakt härleda kroppsdefekter till specifika händelser 20-25 år tidigare. Själv har jag ett antal halvt invalidiserande skador efter en lång aktiv idrottskarriär. Ingen av dessa skador kan jag med säkerhet relatera till ett enskilt skadeögonblick lång tid tillbaka.

Jag har inte läst domarna men förstår av vad som framgår i media att hovrätten mildrade påföljden genom att anse att en del av skadorna var obevisade. Inte obevisade som skador betraktat utan som åstadkomna av ÖR. Jag tror det stod i någon artikel om att sparken i magen var bevisad.

Jag har svårt att tro att man kunde få ned det till ringa misshandel eller misshandel av normalgraden, men ingen här verkar ha tillgång till varken FUP, tr- eller hr-dom.

Nu gällde det inte för domstolarna att "exakt härleda kroppsdefekter till specifika händelser 20-25 år tidigare" utan att bedöma de skador JN fick under sin relation med honom. Hon började vara tillsammans med honom 1994. Hon var född 1969 och 21 år yngre än honom. Hon hade fått en del hjälp med att kunna undkomma honom och det fanns t.ex. beslut om s.k. besöksförbud för honom.

Det du försöker minimalisera och banalisera är den fysiska skada som besvärade JN mest, vid sidan av den psykosociala terrorn. Det rör sig om det jag förklarade ovan om den krossade ryggkotan. Den finns väl dokumenterad från det hon kom [ur]akut till sjukhus, genom behandling akut och operationerna. Det rörde sig inte om en idrottsskada eller något därmed jämförbart. Det rör sig alltså inte om slit- och nötskador utan om minst en krossad ryggkota. Troligen klarade hon sig från förlamning genom god akut vård redan i ambulansen och sen snabbt omhändertagande på ortopedisk/neurokirurgisk klinik.

I någon av artiklarna som publicerats beskrivs hur han med något slags cowboyboots sparkat henne i magen, vilket hovrätten inte klarade av (trots ansträngningar) att förklara bort. Jag har inte läst FUP:en med läkarintyg och vet inte hur ryggskadan uppstod. Sådana skador uppstår INTE vid kast in i gipsvägg och liknande. Inte heller går den drabbade omkring som ryggskotts- eller diskbråcksdrabbade. Dom går inte initialt!
2019-03-25, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Du har säkert hört rätt och jag minns fel från de beskrivningar jag läst. Du kan ändå dra slutsatser om vilka krafter som krävs för att med ett 'knytnävsslag i ryggen' orsakar en eller flera krossade ryggkotor. Sådana skador ser man vid MC- och bilolyckor. Inte i hemmet i "nära relationer" kan man tycka. Men de är absolut inte lindriga utan de är svåra skador.

Men du måste också förstå att man kommer inte undan med villkorlig dom ifall det handlar om grov misshandel där fängelsedomen på 1,5år är minimum.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in