Citat:
Ursprungligen postat av
Bengt-Bedrups-hatt
Nja, här får man nog ställa sig skeptisk. Att en vägg gått sönder säger förstås väldigt lite. Var väggen gjord av en gipsskiva eller kanske plywood? Eller var det en gedigen tegelmur som rasade samman när stackars Josefin kom farande? Om du inte ser skillnaden kan du prova att springa in med huvudet före i en gipsskiva och sen göra samma sak med en tegelvägg.
Vad sade domen om graden på misshandel? Var det ringa misshandel eller av normalgraden? Rörde det sig om grov misshandel? Det är närmast omöjligt att exakt härleda kroppsdefekter till specifika händelser 20-25 år tidigare. Själv har jag ett antal halvt invalidiserande skador efter en lång aktiv idrottskarriär. Ingen av dessa skador kan jag med säkerhet relatera till ett enskilt skadeögonblick lång tid tillbaka.
Jag har inte läst domarna men förstår av vad som framgår i media att hovrätten mildrade påföljden genom att anse att en del av skadorna var obevisade. Inte obevisade som skador betraktat utan som åstadkomna av ÖR. Jag tror det stod i någon artikel om att sparken i magen var bevisad.
Jag har svårt att tro att man kunde få ned det till ringa misshandel eller misshandel av normalgraden, men ingen här verkar ha tillgång till varken FUP, tr- eller hr-dom.
Nu gällde det inte för domstolarna att "exakt härleda kroppsdefekter till specifika händelser 20-25 år tidigare" utan att bedöma de skador JN fick under sin relation med honom. Hon började vara tillsammans med honom 1994. Hon var född 1969 och 21 år yngre än honom. Hon hade fått en del hjälp med att kunna undkomma honom och det fanns t.ex. beslut om s.k. besöksförbud för honom.
Det du försöker minimalisera och banalisera är den fysiska skada som besvärade JN mest, vid sidan av den psykosociala terrorn. Det rör sig om det jag förklarade ovan om den krossade ryggkotan. Den finns väl dokumenterad från det hon kom [ur]akut till sjukhus, genom behandling akut och operationerna. Det rörde sig inte om en idrottsskada eller något därmed jämförbart. Det rör sig alltså inte om slit- och nötskador utan om minst en krossad ryggkota. Troligen klarade hon sig från förlamning genom god akut vård redan i ambulansen och sen snabbt omhändertagande på ortopedisk/neurokirurgisk klinik.
I någon av artiklarna som publicerats beskrivs hur han med något slags cowboyboots sparkat henne i magen, vilket hovrätten inte klarade av (trots ansträngningar) att förklara bort. Jag har inte läst FUP:en med läkarintyg och vet inte hur ryggskadan uppstod. Sådana skador uppstår INTE vid kast in i gipsvägg och liknande. Inte heller går den drabbade omkring som ryggskotts- eller diskbråcksdrabbade. Dom går inte initialt!