2019-03-25, 16:49
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Det lär framgå av FUP:en och domarna (TR och hr) att det inte rör sig om en "lättare misshandel". ÖR kastade JN i väggen med sådan kraft att väggen gick sönder och i vart fall en av JN's ryggkotor krossades. För att en sådan skadad kota ska kunna läka måste ortopederna/neurokirurgerna steloperera ryggraden. Stag skruvas då in som sträcker sig ett par kotor över respektive under de[n] krossade kotan /kotorna. Syftet med detta är primärt att förebygga att ryggmärgen skadas men självklart också att lindra fraktursmärtorna. Så någon "lättare misshandel" rör det sig inte om utan det är en grov misshandel.

Alltid när främmande material opereras in i människors kroppar så kan individen reagera mot materialet eller kroppens organ reagerar inte som det står i skolboken. I JN's fall uppstod komplikationer och man tvingades reoperera hennes rygg. Någon använder ordet "ruttnar" i ett tidigare inlägg, men det är nog inget som skett. Men det kan ha uppstått blödning, infektion eller kraftig inflammation.

Smärtorna är på en betydligt högre nivå än diskbråck och ryggskott. Jag har haft diskbråck och beskriver smärtan som "kroniska utdrivningsvärkar utan andningsuppehåll under tre måander. Tjugofyra timmar per dygn och sju dagar i veckan." Diskbråck kan smärtlindras med avsvällande injektioner. Sådana smärtor som JN måste ha haft är endast morfinpreparat som KANSKE lindrar.

Just när de här patienterna har som värst ont så är det svårt att trösta med att "utan den smärtan så hade du varit förlamad med den ryggskadan". Morfinpreparaten vi har till att försöka lindra dessa djävulska smärtor har visst en lindrande effekt. Men de har också biverkningar som är svåra att hantera.

Så det är inte en liten smäll och lite däng 25-åriga kvinnan JN blev utsatt för. Domstolarna har uppenbarligen inte förstått ens de långsiktiga fysiska effekterna för henne.

ÖR och hans vänner och bekanta förstår trots alla sina talanger inte ens de sociala och psykologiska effekterna. Menar ÖR på fult allvar att han "inte är värre än någon annan" så vet jag inte vilken planet han och hans vänner bor på.

Nja, här får man nog ställa sig skeptisk. Att en vägg gått sönder säger förstås väldigt lite. Var väggen gjord av en gipsskiva eller kanske plywood? Eller var det en gedigen tegelmur som rasade samman när stackars Josefin kom farande? Om du inte ser skillnaden kan du prova att springa in med huvudet före i en gipsskiva och sen göra samma sak med en tegelvägg.

Vad sade domen om graden på misshandel? Var det ringa misshandel eller av normalgraden? Rörde det sig om grov misshandel? Det är närmast omöjligt att exakt härleda kroppsdefekter till specifika händelser 20-25 år tidigare. Själv har jag ett antal halvt invalidiserande skador efter en lång aktiv idrottskarriär. Ingen av dessa skador kan jag med säkerhet relatera till ett enskilt skadeögonblick lång tid tillbaka.
2019-03-25, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Nja, här får man nog ställa sig skeptisk. Att en vägg gått sönder säger förstås väldigt lite. Var väggen gjord av en gipsskiva eller kanske plywood? Eller var det en gedigen tegelmur som rasade samman när stackars Josefin kom farande? Om du inte ser skillnaden kan du prova att springa in med huvudet före i en gipsskiva och sen göra samma sak med en tegelvägg.

Vad sade domen om graden på misshandel? Var det ringa misshandel eller av normalgraden? Rörde det sig om grov misshandel? Det är närmast omöjligt att exakt härleda kroppsdefekter till specifika händelser 20-25 år tidigare. Själv har jag ett antal halvt invalidiserande skador efter en lång aktiv idrottskarriär. Ingen av dessa skador kan jag med säkerhet relatera till ett enskilt skadeögonblick lång tid tillbaka.

Att du efter en lång idrottskarriär inte kan hålla isär alla dina småskador säger ingenting om hur många skador en annan person haft. Själv minns jag mycket väl när jag fick en lindrig skada där komplikationer uppstått långt senare.
2019-03-25, 17:03
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Jamen då är det bara att sälla sig till mobben då!

Ärligt talat, är det inte dags att svenska män slutar att yla ikapp med feminister som vill införa pöbelvälde?

Om någon kan uppvisa bevis på att han pajade hennes rygg så kan jag naturligtvis ompröva min ståndpunkt.
Om vi inte får hata svin ens... Vilka ska vi då hata? Svinet gick över gränsen, han har förverkat sin rätt till att leva som en nationalklenod iaf.

Vi som inte har för vana att misshandla kvinnor är ju rätt så trötta på "män" som ger sig på kvinnor. Om vi ska slippa feministernas manshat så tar vi hand om sådana svin som Örjan.... Men nu är det ju lite väl sent tyvärr.
2019-03-25, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Att du efter en lång idrottskarriär inte kan hålla isär alla dina småskador säger ingenting om hur många skador en annan person haft. Själv minns jag mycket väl när jag fick en lindrig skada där komplikationer uppstått långt senare.

Men man kan inte dömas för vad konsekvenserna skulle kunna bli. I värsta fall. Tänker på Martina Haag, författaren (inte ruggugglan på Expressen som hon delar förnamn med ) som roar sig med att karatesparka gravida kvinnor i magen i Gamla stan! Det är lite samma sak. Där hade det kunnat sluta väldigt illa, men det blev inte heller mycket till dom.
2019-03-25, 17:13
Avstängd
KaptenHundkexs avatar
Örjan Ramberg kommer med största sannolikhet att få sina fiskar varma framöver. Hans anställning på Dramaten kommer att upphöra (orsaken kommer att heta typ "av speciella skäll"). Ingen kommer att vilja ta i honom med tång framöver, möjligen hans barn och rådande partner. Oerhört sorgesamt för hans barn - men Örjan har haft hela sitt vuxna liv på sig att fejsa sin barndoms trauman och få bukt med sina aggressioner (han har även haft råd att "ta tag i det").

Män som misshandlar sina kvinnor är alla fähundar - oavsett om de är adliga, kändisar, konstnärer eller burksamlare) skall de regelrätt straffas. Örjan slog ihjäl/orsakade Josefin Nilssons död - att rättsväsendet inte dömde honom till fängelse bevisar vilket rättsväsende vi har. När Josefin Nilsson gick bort till följderna av den brutala misshandeln, bör åtal på nytt kunna väckas mot Örjan - vållande till annans död, dråp, grov misshandel, etc. Örjan bör få avsluta sitt liv i fängelse. Hoppas Josefins efterlevande med rättslig hjälp orkar bura in skurken.
2019-03-25, 17:38
Medlem
ziracorns avatar
Hur fan kunde hon bli kär i den gamla, arroganta gubben... 21 års skillnad...
Kvinnor tänder bara på makt. Män tänder på bröst, rumpa, mus.
2019-03-25, 17:39
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
PS Örjan är inte bara ett svin, han är en fullkomligt värdelös skådis.
2019-03-25, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev

Nej, det är ingen dålig skådespelare.
2019-03-25, 17:47
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Nej, det är ingen dålig skådespelare.

Jo han är ganska kass, faktiskt. Spelar i stort sett sig själv hela tiden. Han var bra i filmen "Jack", men sen har han varit "so full of himself", så han parodierar sig själv. Därav få filmroller, fast på Dramaten där ingen bryr sig - förutom STHLM:s kulturelit, som "måste" gå varenda vecka för att upprätthålla sin fåckin jävla patetiska kulturstatus...
2019-03-25, 18:03
Medlem
Tittar man på de sista uppträdandena där hon tappat allt hår, m.m. Då börjar man undra. Fick hon inte någon cancer? Det verkar så.
2019-03-25, 18:09
Medlem
T34Panzers avatar
”Skådespelaren, som har anlitat en advokat, säger till Expressen: ”Det är en gammal historia och bygger på vad en människa säger och hur hon upplever det här.

Jomenvisst Örjan...det finns ju en dom...och alla de där breven och telefoninspelningarna då? Svårt att se ”tolkning” i tillmälen som fet ful grisfarmarfitta etc.

” SVT:s dokumentär läses transkriberade telefonmeddelanden från mannen upp. De står också nedskrivna i förundersökningen:
”Min ilska är enorm, Josefin, den är enorm. Jag vet inte hur jag ska komma över det här. Den är enorm, den är enorm. Jag tror aldrig att jag varit så här galen, ilsken någon gång i mitt liv tidigare. Ta det i betänkande.”
Ett annat samtal: ”Jag vaknar hela tiden av hat. Din tjocka grisfarmarfitta. Jag vaknar av hat till dig. Ett enormt jävla hat. Jag lovar dig min hämnd, den kommer att bli ljuv. Jag ska tänka ut något raffinerat åt dig, just åt dig. Som du förstår (ohörbart) hållit på med. Förstår du det? Din feta jävla gris.”

Mannen skriver i brev: ”Det hatet jag kände i cellen på Södermalms polisstation är nog det värsta jag känt. Man ska aldrig hopblanda sig med människor som sysslat med 1000-årig inavel. Men vi ses.”

https://www.expressen.se/noje/skadespelaren-ar-redan-domt-i-det-har-/

Han har till slut (äntligen) förstört sitt eget eftermäle ...för han är enligt mig en medelmåttig skådespelare.
2019-03-25, 18:29
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev

Kanske inte fullkomligt värdelös. Däremot är han väldigt överskattad som skådespelare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in