2019-03-25, 14:10
Medlem
KuKluxKlans avatar
Är han släkt med det andra Ramberg-avskrapet, Anne - advokatslynan?
2019-03-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Ok. Och systern är så klart ortoped?

Absolut! En sjönsjungande ortoped..

Så vitt jag vet kan kotorna inte ”ruttna”. Möjligtvis kan hon ha drabbats av osteoporos.
Men det är också lite magstarkt att skylla detta på Ramberg.
2019-03-25, 14:31
Medlem
EdKempers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gruva
Om du har rätt skulle kvinnor inte söka upp livstidsfångar, ha sex med dem, och gifta sig med dem. Men det sker, eller hur? Tyvärr stämmer beskrivningen. Inte minst Örjan Ramberg själv bekräftar det, indirekt, apropå metoo-drevet hösten 2017.
”– Jag har varit ihop med några av landets snyggaste tjejer, jag behöver inte gå och gnida mig mot någon.”
Artikel.
Dock är det förstås en brett målad stereotyp och alla kvinnor faller inte in i detta. Givetvis inte. Men som förklaring till varför Ramberg i stort sett undslipper gatlopp i medierna fungerar förklaringsmodellen alldeles utmärkt.
Jag va på konferens och föreläsning förra veckan om just detta. Där framkom en annan sida som jag inte tänkt på så ofta då man oftast tänker att det är kvinnor som dras til dessa män. Men faktum är, att dessa män även söker sig till kvinnor som är svaga och går att kontrollera, likt rovdjur söker dom sina perfekta offer.
2019-03-25, 14:45
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glio9
Det här tydliggör på problematiken med skampåle-bestraffning i media. Det är helt godtyckligt och upp till personliga kontakter, utstrålning och vänskapssamband vem som drabbas och inte. Örjan Rambergs förseelser genom åren får nog anses vara värre än t.ex. Martin Timell? Hade Timell gjort Rambergs gärningar hade han kickats från TV4 och hängts i media. Se bara på Ingvar Oldsberg och Lasse Kronér som kickades i samma veva av väldigt oklara skäl.

Min personliga teori är att det i grunden handlar om synen på män. Kvinnors förakt mot "svaga män" är urgammalt och den svenska feminismen är mest en ursäkt för att spä på det. "Starka män" som Ramberg och Persbrandt kommer undan med vad som helst medan "svaga män" ska föraktas och hängas om de så bara vågar andas i fel riktning. Ingen rödhårig kvinna med ring i näsan skulle säga till den tatuerade muskelmannen på 100 kg att han "manspreadar" i tunnelbanan. Men mot den tanige revisorn med flint då kan man filma eller käfta. Halvapan Persbrandt lever t.om. ihop med en av våra ledande feminister.

Precis så är det, de män dom gärna ligger med får vara svin men andra män som knappt legat alls utses till mobboffer. Ramberg har ju uppnått en ålder är han inte är attraktiv längre och då kan han offras. Samma gällde Tommy Berggren som fick sluta på stadsteatern efter #metoo men då var han långt upp i övre 70 års åldern.
2019-03-25, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Precis så är det, de män dom gärna ligger med får vara svin men andra män som knappt legat alls utses till mobboffer. Ramberg har ju uppnått en ålder är han inte är attraktiv längre och då kan han offras. Samma gällde Tommy Berggren som fick sluta på stadsteatern efter #metoo men då var han långt upp i övre 70 års åldern.

Ska bli spännande att se hur länge Lundell stannar hos Persbrandt då till exempel
2019-03-25, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KuKluxKlan
Är han släkt med det andra Ramberg-avskrapet, Anne - advokatslynan?

Finns inget släktskap. Anne är en trevlig och sympatisk människa tillskillnad från Örjan. Finns inga likheter där.
2019-03-25, 15:54
Medlem
Alla kvarvarande föreställningar ställs in enligt AB.. Gott så räcker så. Till en början..
2019-03-25, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
...

Rent medicinskt tycks det vara knepigt att förklara hur en avliden person 2016 dog av sviterna efter en lättare misshandel som ägde rum 1995. Kanske nån läkare i tråden kan reda ut hur det hänger ihop.

Det lär framgå av FUP:en och domarna (TR och hr) att det inte rör sig om en "lättare misshandel". ÖR kastade JN i väggen med sådan kraft att väggen gick sönder och i vart fall en av JN's ryggkotor krossades. För att en sådan skadad kota ska kunna läka måste ortopederna/neurokirurgerna steloperera ryggraden. Stag skruvas då in som sträcker sig ett par kotor över respektive under de[n] krossade kotan /kotorna. Syftet med detta är primärt att förebygga att ryggmärgen skadas men självklart också att lindra fraktursmärtorna. Så någon "lättare misshandel" rör det sig inte om utan det är en grov misshandel.

Alltid när främmande material opereras in i människors kroppar så kan individen reagera mot materialet eller kroppens organ reagerar inte som det står i skolboken. I JN's fall uppstod komplikationer och man tvingades reoperera hennes rygg. Någon använder ordet "ruttnar" i ett tidigare inlägg, men det är nog inget som skett. Men det kan ha uppstått blödning, infektion eller kraftig inflammation.

Smärtorna är på en betydligt högre nivå än diskbråck och ryggskott. Jag har haft diskbråck och beskriver smärtan som "kroniska utdrivningsvärkar utan andningsuppehåll under tre måander. Tjugofyra timmar per dygn och sju dagar i veckan." Diskbråck kan smärtlindras med avsvällande injektioner. Sådana smärtor som JN måste ha haft är endast morfinpreparat som KANSKE lindrar.

Just när de här patienterna har som värst ont så är det svårt att trösta med att "utan den smärtan så hade du varit förlamad med den ryggskadan". Morfinpreparaten vi har till att försöka lindra dessa djävulska smärtor har visst en lindrande effekt. Men de har också biverkningar som är svåra att hantera.

Så det är inte en liten smäll och lite däng 25-åriga kvinnan JN blev utsatt för. Domstolarna har uppenbarligen inte förstått ens de långsiktiga fysiska effekterna för henne.

ÖR och hans vänner och bekanta förstår trots alla sina talanger inte ens de sociala och psykologiska effekterna. Menar ÖR på fult allvar att han "inte är värre än någon annan" så vet jag inte vilken planet han och hans vänner bor på.
2019-03-25, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Det lär framgå av FUP:en och domarna (TR och hr) att det inte rör sig om en "lättare misshandel". ÖR kastade JN i väggen med sådan kraft att väggen gick sönder och i vart fall en av JN's ryggkotor krossades. För att en sådan skadad kota ska kunna läka måste ortopederna/neurokirurgerna steloperera ryggraden. Stag skruvas då in som sträcker sig ett par kotor över respektive under de[n] krossade kotan /kotorna. Syftet med detta är primärt att förebygga att ryggmärgen skadas men självklart också att lindra fraktursmärtorna. Så någon "lättare misshandel" rör det sig inte om utan det är en grov misshandel.

Alltid när främmande material opereras in i människors kroppar så kan individen reagera mot materialet eller kroppens organ reagerar inte som det står i skolboken. I JN's fall uppstod komplikationer och man tvingades reoperera hennes rygg. Någon använder ordet "ruttnar" i ett tidigare inlägg, men det är nog inget som skett. Men det kan ha uppstått blödning, infektion eller kraftig inflammation.

Smärtorna är på en betydligt högre nivå än diskbråck och ryggskott. Jag har haft diskbråck och beskriver smärtan som "kroniska utdrivningsvärkar utan andningsuppehåll under tre måander. Tjugofyra timmar per dygn och sju dagar i veckan." Diskbråck kan smärtlindras med avsvällande injektioner. Sådana smärtor som JN måste ha haft är endast morfinpreparat som KANSKE lindrar.

Just när de här patienterna har som värst ont så är det svårt att trösta med att "utan den smärtan så hade du varit förlamad med den ryggskadan". Morfinpreparaten vi har till att försöka lindra dessa djävulska smärtor har visst en lindrande effekt. Men de har också biverkningar som är svåra att hantera.

Så det är inte en liten smäll och lite däng 25-åriga kvinnan JN blev utsatt för. Domstolarna har uppenbarligen inte förstått ens de långsiktiga fysiska effekterna för henne.

ÖR och hans vänner och bekanta förstår trots alla sina talanger inte ens de sociala och psykologiska effekterna. Menar ÖR på fult allvar att han "inte är värre än någon annan" så vet jag inte vilken planet han och hans vänner bor på.
I dokumentären säger systern att det var knytnävsslag i ryggen som orsakade skadan, men jag hittar inget om detta i någon dom,så det måste väl vara från ett annat tillfälle.
2019-03-25, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
I dokumentären säger systern att det var knytnävsslag i ryggen som orsakade skadan, men jag hittar inget om detta i någon dom,så det måste väl vara från ett annat tillfälle.

Du har säkert hört rätt och jag minns fel från de beskrivningar jag läst. Du kan ändå dra slutsatser om vilka krafter som krävs för att med ett 'knytnävsslag i ryggen' orsakar en eller flera krossade ryggkotor. Sådana skador ser man vid MC- och bilolyckor. Inte i hemmet i "nära relationer" kan man tycka. Men de är absolut inte lindriga utan de är svåra skador.
2019-03-25, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Josefin var också dramatisk och hade skådespelartalang. Hade hon bara gråtit i rättssalen och berättat denna hårresande historia om "ryggkotor som ruttnade" då hade Ramberg säkert fått behålla sin fängelsedom. Men Josefin ville kanske krypa under samma lakan med Ramberg och därför var fängelsedomen utesluten?

Knappast. Hon var nog mest kändiskåt, gissar jag. Om hon hamnade i onåd hos kändiseliten kanske hennes eget kändisskap skulle vara i fara. Med hennes utseende (hon såg exceptionellt bra ut måste man säga) kunde hon få vem som helst.
2019-03-25, 16:48
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jamen då är det bara att sälla sig till mobben då!

Ärligt talat, är det inte dags att svenska män slutar att yla ikapp med feminister som vill införa pöbelvälde?

Om någon kan uppvisa bevis på att han pajade hennes rygg så kan jag naturligtvis ompröva min ståndpunkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in