2019-03-25, 17:52
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immis
märkligt att människan inte kommit längre,att det finns folk som tror på en gud.jag blir förstummad varje gång religon kommer upp.varför kan inte folk tänka själva utan måste ha någon som talar vad dom ska tro på!idioter
Det finns extremt stora frågor som vetenskapen inte kommit underfund med ännu, bl.a. fick jag uppleva en religiösa upplevelse senast i helgen, det gör mig inte religiös - bara troende.
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Och du satt i en skolbänk, och blev tillsagd hur du skulle tänka, hur länge då?
Jag har frågat lite enkla frågor, kanske du kan svara på?
Angående det med skolbänken, det är vad man tänker, inte vad man hör - som gör vem man är, tillika vad man gör.
Citera
2019-03-25, 18:01
Medlem
Citat:
Och du tror att det där är representativt för Islam?

Jag förklarade vad som ungefär är TILLÅTET.
Förstår du skillnad på vad som är tillåtet och vad som är överträdelser?

Genom att sitta och försvara vad som "ungefär" (=finns rum för tolkningar) är tillåtet och normalisera att lägga sin hand på en kvinna så är det givetvis direkt bidragande till allt våld som utövas mot kvinnor. Med precis samma resonemang som du använder dig av (kvinnor behöver tillrättavisas) använder andra för att våldta, grovt misshandla och mörda. Hur fan är man funtad när man sitter och försvarar att kvinnor behöver bli slagna?
Citera
2019-03-25, 18:03
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, jag har rätt. Om du var intresserad av en riktig diskussion skulle du visa hur jag har fel. Men det kan du inte så du kommer med ad hoc och "appeal to authority"-argument, tekniker som Sokrates sågade tusen år innan pedofil-Muhammeds föräldrar ens haft sex.
”Nej, jag har rätt. Jag har tittat i en text”. Det var det främsta av ad hoc argument jag läst idag.

Hur mycket Sokrates har du läst?
Du som uppenbarligen också har svårt med pragmatiken har nog inte förstått så mycket då heller..

Jag är inte intresserad av att förklara exakt varför en idiot är en idiot, det hoppas jag han en dag förmår att inse själv.
Duger argumentet ”Nej, jag vet bättre” endast när det kommer från dig själv?
Annars borde det ju duga för mig med tänker jag..
Citera
2019-03-25, 18:03
Medlem
Citat:
Ni kristna brukar säga att Jesus var den första varelsen som Gud skapade. Och sen säger ni att Jesus är Gud.

Du pratade nyss om en trovärdig rabbi. Varför låter han sig kallas rabbi när Jesus sa så där? Och ffa, varför kallar DU honom för rabbi och dessutom länkar till hans show?
Läs min förklaring i mitt förra inlägg. 😊
Citera
2019-03-25, 18:04
Medlem
Citat:
Och du satt i en skolbänk, och blev tillsagd hur du skulle tänka, hur länge då?

Vilka skolbänkar har du suttit i egentligen? Skolväsendet uppmuntrar individuellt tänkande, tolkande, ifrågasättande och utvecklande. Till skillnad från koranstudier...

Det är ju bara att titta på dig, du ifrågasätter inte ens att kvinnor behöver sig en omgång då och då för av sina män för att bete sig.
Citera
2019-03-25, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remidgrus
Genom att sitta och försvara vad som "ungefär" (=finns rum för tolkningar) är tillåtet och normalisera att lägga sin hand på en kvinna så är det givetvis direkt bidragande till allt våld som utövas mot kvinnor. Med precis samma resonemang som du använder dig av (kvinnor behöver tillrättavisas) använder andra för att våldta, grovt misshandla och mörda. Hur fan är man funtad när man sitter och försvarar att kvinnor behöver bli slagna?
Ville du känna dig lite edgy nu igen när du highlightade din svordom och därmed underströk hur språkmässigt depraverad du är?
Överdrifter verkar vara din grej.

Men för att ta en liten jämförelse när du ändå pratar om hur saker kan övertolkas.

Svenska tjejer i minikjol och tanktop (=finns rum för tolkningar) blir tyvärr ibland våldtagna när de raglar iväg från krogen tillsammans med nåt killgäng hon tolkat som "sina vänner". Kolla in Metoo-rörelsens alla stackars offer.
Ser du hur idiotiskt du resonerar? (troligen inte)
Att någon övertolkar saker betyder inte att det är det som är representativt.
Senast redigerad av Bukakekockaburra 2019-03-25 kl. 18:17.
Citera
2019-03-25, 18:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Och elohim är fortfarande singular när ordet styrs av ett verb eller adjektiv som är singular.

Det var inte så när Genesis skrevs (då var judendomen polyteistisk). Elohim refereras inte bara till Gud utan till alla varelser som är skapade på ett högre plan än människor. Ex. änglar. D.v.s "de som är över".
Citera
2019-03-25, 18:23
Medlem
Citat:
Vilka skolbänkar har du suttit i egentligen? Skolväsendet uppmuntrar individuellt tänkande, tolkande, ifrågasättande och utvecklande.
I fler sådana än dig skulle jag tro.

Citat:
Det är ju bara att titta på dig, du ifrågasätter inte ens att kvinnor behöver sig en omgång då och då för av sina män för att bete sig.
Jag har sett många kvinnor som betett sig som svin mot män i mina dar. De har kunnat misshandla männen och männen har inte lyft ett finger tillbaka för de vill inte bli anmälda. Tyvärr ändrade kvinnorna inte beteende utan blev bara elakare och elakare eftersom de lärde sig att de är the untouchables.

Tycker du det är rätt att en kvinna kan slå en man och att mannen inte får slå tillbaka?
Citera
2019-03-25, 18:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
”Nej, jag har rätt. Jag har tittat i en text”. Det var det främsta av ad hoc argument jag läst idag.

Hur mycket Sokrates har du läst?

Tillräckligt mycket för att förstå vad du gör dig skyldig till just nu. Vi diskuterar islam och jag kan ge exakta hänvisningar till både Koranen och Haditherna för alla mina påståenden här i tråden. Något som dessutom inte behövs när Google finns.

https://wikiislam.net/wiki/Scientific_Errors_in_the_Quran
Citera
2019-03-25, 18:28
Medlem
Finns inga rimliga religioner, bara varierande grader av efterblivenhet.
Citera
2019-03-25, 18:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ni kristna brukar säga att Jesus var den första varelsen som Gud skapade. Och sen säger ni att Jesus är Gud.

Du pratade nyss om en trovärdig rabbi. Varför låter han sig kallas rabbi när Jesus sa så där? Och ffa, varför kallar DU honom för rabbi och dessutom länkar till hans show?
Jesus Kristus är Guds Ord kommen i kött, dvs i det yttre av Hans person. Guds Ord är inte Gud, Guds Ord utgår från Gud. Guds Ljus, som vi ser och hör när Gud sänder det är inte Gud själv, och samtidigt är det detta vi kan se, erfara och känna av Gud... Och det är detta Ljus, Guds Ord, som lyser upp vår väg för att vi inte ska vandra av från den. Jesus är vägen, och källan. Ingenting vi kan erfara av Gud sker genom annat än den av Gud insatta konungen. Gud är för helig för att vi ska kunna se Gud utan att dö... men i slutet skall Sonen själv giva sig under Fadern, och då lever vi i, av och genom Gud själv. Där är dock ingen levande människa än.

Den som tar en allierad utom Gud blir en av dessa människor som allierat sig med varandra. Gud sänder Messias, ingen annan. Ingen människa kan leda en annan människa rätt, vi kan bara vittna.

Ett är nämligen dopet: Messias är kommen. Han är inte död. Han regerar från himlen, och himlen är inom den troende. Något annat namn behövs inte, men man måste förstås tro på Gud först- Gud alltings Skapare. Det finns ingen annan Gud. Och Gud: Det är vår Fader som skriften säger, vilket är vem allt kommer ifrån.

Koranen är sannerligen Guds Ord, men man måste TRO på Gud för att den ska vara ett glatt budskap (=evangeliet).
Citera
2019-03-25, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Allah fanns redan i det arabiska pantheonet innan Muhammed läste om judendomen, det var den arabiska månguden. Han behöll den, utplånade de andra och hävdade att judarna och de kristna i själva verket dyrkade hans mångud. Och sen blev han sur när de skrattade åt honom så han skrev ner att de ska dödas.

Allah är det arabiska ordet för gud.
Det har samma semitiska rot som det hebreiska Elohim i Gamla Testamentet.

Att Allah var en mångud bland hedniska araber är en teori. En teori som jag har lite svårt att tro på.
Men att Muhammed kombinerade både hedniskt arabisk tro och abrahamitism råder det ingen tvekan om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in