Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Uppenbarligen.
Nej. På vilket sätt har jag sammanblandat subjektivt och religiöst? Min definition av ett religiöst ställningstagande innehöll förvisso ordet "subjektiv", men du är välkommen att backa tillbaka och ta en titt på min definition igen. Om du tänker riktigt hårt ska du nog se att det inte finns någon konflikt eller förväxling alls.
Citat:
Som Bogomil konstaterar blandar du även ihop absolut och objektivt.
Dessutom hävdade du cirkelargument där inget sådant fanns.
Det förra påståendet får du gärna utveckla. Vad gäller det senare så har jag redan demonstrerat att du ägnat dig åt cirkelresonemang. Om du fortfarande inte förstår är du troligtvis inte intellektuellt utrustad nog att föra denna typ av diskussion.
Citat:
Det var det dummaste jag hört på länge. Du får hemskt gärna förklara hur du kommer fram till det.
Jag citerar dig:
Så moral finns inte då det inte finns någon absolut förkunnare av sanning eftersom en absolut förkunnare av sanning inte kan härledas empiriskt? Tack för det.
Om du nu öppet erkänner att moral inte existerar under dina egna premisser så kan jag bara anta att du är likgiltig inför mord och pedofili. Förstår du, eller ska jag ta det igen?
Citat:
Biologiska instinkter och evolutionellt utvecklade sociala beteenden kan grunda en överenskommen bas för ett moraliskt system. Det utgår dock inte från någon absolut förkunnare av moraliska värderingar då ingen sådan existerar annat än i fantasin. Objektiv moral i den mån den existerar framkommer genom överenskommelser mellan individer med subjektiv moral.
Ovanstående textstycke är kompakt, anti-intellektuellt träck. Att bemöta varje felslut är nästan överflödigt. Till att börja med så var den underliggande frågeställningen huruvida "biologiska instinkter och evolutionellt [
sic!] utvecklade sociala beteenden"
utgjorde moral på basis av sig självt. Om biologiska instinkter "kan" utgöra moral (OBS! inte
de facto utgör det) så utgör de uppenbarligen inte moral eftersom en högre nivå av medvetande godtyckligt sållat bland biologiskt rotade beteendemönster och valt ut subjektivt fördelaktiga beteenden och kategoriserat dem som moraliska; det är då inte biologin som sådan som dikterat moralen. Så frågan kan
a priori inte handla om huruvida biologi
kan utgöra basis för ett sekulärt moralsystem, utan måste per definition handla om huruvida biologi
de facto utgör moral eller inte.
För det andra så påstår du att objektiv moral ("i den mån den existerar") framkommer genom "överenskommelser mellan individer med subjektiv moral". Hela detta logiska klavertramp ger upphov till en rad följdfrågor. Om de individuella subjektens moral utgör subjektiv moral, på vilken basis kan du hävda att kollektivt delad subjektiv moral plötsligt utgör "objektiv moral"? Och på basis av vilket kollektiv? Ett land? En stat? En regering? En by? En kommun? Världen? Varje gruppering av isolerade subjekt? Renderar detta i sådana fall lag och rätt förlegade då juridiska definitioner av rätt och fel inte
de facto utgör desamma? Till vilken grad måste det subjektiva moraliska ställningstagandet delas för att det skall kunna anses vara objektivt? 100%? Om vi för sakens skull låtsas att det moraliska ställningstagandet måste delas till 100% av kollektivet, och att kollektivet i total isolering från andra mänskliga subjekt kan diktera objektiv moral, är det objektivt moraliskt att organisera pedofilbyar där pedofiler kollektivt sammanslutit sig för att begå övergrepp på barn, men där de involverade subjekten till 100% delar den subjektiva ståndpunkten att övergrepp på barn är moraliskt försvarbart?
Citat:
Jag är intresserad av hur du definierar något som objektivt.
Sant oberoende av subjektiva uppfattningar.
Citat:
Inte enligt mig och inte enligt offret och förmodligen inte heller enligt samhället.
Missförstod du frågan eller har du lässvårigheter? Frågan var huruvida ett mord i skogen, där
ingen någonsin får reda på det, var moraliskt på basis av att subjektet ansåg handlingen moralisk. För enkelhetens skull kan vi låtsas att objektet för handlingen var medvetslöst vid mordtillfället.