2019-03-25, 14:21
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten

I övrigt tycker jag att han borde ha straffats ordentligt för all den skit han ställt till med. Mordhot, grov misshandel, hemfridsbrott eller åtminstone försök till hemfridsbrott mm borde ge betydligt hårdare straff än villkorlig dom.
En icke-kändis som gjort samma sak som han hade garanterat åkt in.

Jag tror många icke-kändisar hade kommit undan lika billigt. Det är grundproblemet. Jag är inte den som brukar ropa efter hårdare straff men flatheten mot våldsbrott gör mig illamående.
Särskilt som i detta fall där det rör sig om upprepade brott under längre tid där offret (med rätta) fruktar för sitt liv.
Alkis A som drar en flaska i huvudet på Alkis B under ett fylletjafs hade torskat hårdare.
En partysvenne som köpt en femma ladd hade även han torskat hårdare. Det är vulgärt.
Citera
2019-03-25, 14:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agnetax
Hälsoproblemen var säkerligen delvis en följd av skadorna från Örjan Ramberg.

Fast det är ju bara en tro och en uppfattning, ingen fakta. Det märks att det som nu skriv på Wikipedia om trådens huvudperson handlar om känslor. Artikeln omarbetas hela tiden.
Citera
2019-03-25, 14:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Jag tror många icke-kändisar hade kommit undan lika billigt. Det är grundproblemet. Jag är inte den som brukar ropa efter hårdare straff men flatheten mot våldsbrott gör mig illamående.
Särskilt som i detta fall där det rör sig om upprepade brott under längre tid där offret (med rätta) fruktar för sitt liv.
Alkis A som drar en flaska i huvudet på Alkis B under ett fylletjafs hade torskat hårdare.
En partysvenne som köpt en femma ladd hade även han torskat hårdare. Det är vulgärt.

Svårigheten med alla händelser i nära relationer är att det inte är enstaka händelser. Det är förlopp och man kan inte med säkerhet veta vad som triggat vad och hur när det kommer till det icke-fysiska.
Citera
2019-03-25, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Svårigheten med alla händelser i nära relationer är att det inte är enstaka händelser. Det är förlopp och man kan inte med säkerhet veta vad som triggat vad och hur när det kommer till det icke-fysiska.

Fast det ska ju inte spela någon roll, våld är ju olagligt oavsett hur förloppet innan ser ut. Har A slagit B borde A få ett kännbarare straff än vad man får idag i Sverige. Har A slagit B flera gånger borde det vara mycket kännbarare straff än idag.

Jämför med skattebrott eller narkotikabrott, helt sjukt mycket hårdare straff än för våldsbrott.
Citera
2019-03-25, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifMohammed
Den stora gåtan är dock; hur kunde Josefin som var snygg, dras till en man fulare än Frankenstein?
Vem av hennes män menar du är "fulare än Frankenstein"? Hannes Holm? Örjan Ramberg?

JS är inte den första kvinnan som fann/finner ÖR vara attraktiv, alldeles oavsett om han är mer ful än Frankenstein.
Jag tycker att ÖR uppvisar stora likheter, då inte bara utseendemässigt, med Jack Nicholson, större och större ju mer tiden går.
F ö är jag övertygad om att ÖR formligen äälskar JN, åtminstone dennes rollgestaltningar. Tänker då inte minst på högaktuella 'Häxorna i Eastwick'.

I programmet 'Stjärnorna på slottet' fr 2014 nämner ÖR ön Mallorca som ett ev ställe att bo på. Jag är helt säker på att ÖR är mycket väl medveten om att JN har hus där. ÖR:s våta dröm är nog att få hänga med JN. Nu stormar det snart riktigt hårt kring ÖR här i Sverige. Kanske det blir så att ÖR väljer att inom kort flytta till just Mallorca?
Då vet vi i så fall kanske en av orsakerna..
Citera
2019-03-25, 15:13
Medlem
Ni som säger att man får skylla sig själv om man låter sig charmas av en psykopat har uppenbarligen aldrig träffat en psykopat. Det finns psykopater som kan manipulera dom flesta och är man dessutom lite skör i grunden så är man ofta chanslös.
Citera
2019-03-25, 15:30
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Hans namn nämndes aldrig, till skillnad mot Timell, Benny Fredriksson, Virtanen och flera andra. Snacka om dubbelmorral.
Vad gaggar du om? Timells och Kronérs namn publicerades när de själva kommenterade det offentligt. Virtanens namn publicerades innan han själv kommenterade (i Aftonbladet några timmar senare) och SvD + Expressen fälldes för det i PON, om jag minns rätt.
Örjan Rambergs namn har publicerats iom att han kommenterat offentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Hur kom hans namn ut i samband med dokumentären? Någon måste begärt ut domen, eller var det allmänt känt att det var han, men ingen nämnde det? Googlade lite och det finns ingenting om att han har misshandlat Josefin innan i fredags.
Kom ut? Misshandeln är en av 1997 års nyheter. Du ska alltid googla och läs mycket, inte lite.
Citera
2019-03-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie Wilson
Jag hittade det här på ett annat forum. Det ska vara från en artikel i Expressen 2004-06-13.
Detta var vad som skrevs.
Citera
2019-03-25, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det är ju bara en tro och en uppfattning, ingen fakta. Det märks att det som nu skriv på Wikipedia om trådens huvudperson handlar om känslor. Artikeln omarbetas hela tiden.

Det är dock fakta. I dokumentären om Josefine så berättar systern att han hade sparkat isönder kotor i Josefines rygg. Skador på kotor blir alltid mycket värre med åren, vilket är en anledning till varför konsekvenserna av misshandeln inte kom upp till ytan ordentligt förrän flertals år senare. Skadorna ledde till att hon slutligen behövde stelopereras två gånger, så absolut har misshandeln varit en del av det som lett till hennes tragiska öde.
Citera
2019-03-25, 15:39
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackplastic
Ni som säger att man får skylla sig själv om man låter sig charmas av en psykopat har uppenbarligen aldrig träffat en psykopat. Det finns psykopater som kan manipulera dom flesta och är man dessutom lite skör i grunden så är man ofta chanslös.

De vet ju precis vilka knappar de ska trycka på för att göra människor ännu
mer sårbara.
Örjan hade sagt nedvärderande saker till Josefin, precis efter att hon steg
av scenen inför stående applåder.Hennes sköra självkänsla monterades ned allteftersom.
Hannes Holm berättar i programmet om Josefin att hennes dörr i princip
var förstörd av något yxliknande verktyg som Örjan använt i ett hotfullt utbrott.
Samtidigt var hon jättekär i honom.
Citera
2019-03-25, 15:39
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Nu förstör de ju Örjans möjligheter att arbeta som skådespelare. Vilket drev.
Citera
2019-03-25, 15:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Fast det ska ju inte spela någon roll, våld är ju olagligt oavsett hur förloppet innan ser ut. Har A slagit B borde A få ett kännbarare straff än vad man får idag i Sverige. Har A slagit B flera gånger borde det vara mycket kännbarare straff än idag.

Jämför med skattebrott eller narkotikabrott, helt sjukt mycket hårdare straff än för våldsbrott.

Fast du förstod inte vad jag skrev. Jag menar alltså att det finns andra delar än själva det fysiska våldet och sådant är inte lika lätt att utreda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in