Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-09, 15:37
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Givetvis kunde man förvänta sig en halmgubbe från din sida. Det brukar bli så när relevanta argument saknas.

Vet inte riktigt vad du svamlar om men att gentiken kan ha en del i det hela är knappast något kontroversiellt utifrån de forskningsresultat som framkommit de senaste åren. Miljöfaktorer kan inte förklara allt vad gäller våldsbenägenhet. Det är bara att googla om du nu vill veta.

Att ÖR sedan helt tycks ignorera och avfärda det faktum att han inte haft någon närvarande fader under sin uppväxt och inte heller någon närmare kontakt med sin mor, som en orsak till hans problem, gör bara historien än mer underlig.

Att ÖR skulle blivit misshandlad av sina låtsaskompisar Molgan och Molgan låter bara som en skröna mot den bakgrunden, möjligen är det väl så att han faktiskt tror på den själv.

Har du liknande problem eftersom du så hårdnackat söker bevis för självklarheter?
Om ÖR överdriver eller skyller på sin bakgrund är en helt annan fråga
Senast redigerad av Taggad 2019-04-09 kl. 16:03.
Citera
2019-04-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Har du liknande problem eftersom du så hårdnackat söker bevis för självklarheter?
Om ÖR överdriver eller skyller på sin bakgrund är en helt annan fråga

Det är ju precis det som är frågan.
Dina egna problem får du ta i någon annan tråd i psykologiforumet.
Citera
2019-04-10, 12:46
Medlem
Örjan skulle kontakta advokat för att slå tillbaka mot Josefin dokumentären. Någon som hört hur det gick? Kanske ingen advokat som vill driva sörjans gnäll protest?
Citera
2019-04-10, 19:24
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pigge2
Örjan skulle kontakta advokat för att slå tillbaka mot Josefin dokumentären. Någon som hört hur det gick? Kanske ingen advokat som vill driva sörjans gnäll protest?

Advokat finns det säkert om han betalar. Men har statliga SVT valt att sända är utsikterna för framgång små. Han är ju inte nämnd i dokumentären men dömd för misshandel så vad har han för grund för ett förtalsmål egentligen?

Örjan är ju inte ointelligent, bara dum i huvudet så det förstår han säkert egentligen. Men som en sann psykopat inser han att det är en sträng han måste slå på för att få resonans.

Jag skulle gissa att han förklarar sig döende vilken dag som helst. Lite osäker på vad han väljer som orsak och jag tror han kan få svårt att hitta ett forum. Möjligen eller kanske troligen går han också på linjen med ett offentligt sammanbrott där han försöker tala ut om de tusentals sexuella övergrepp han fick utstå som barn. Det tror jag passar hans dramatiska ådra. Passande nog har alla inblandade redan dött. Han kommer dock att inse att han måste nämna en kändis för att det ska ta fart.

Men han får svårt med hur han ska hitta en idiot som ska skriva det. Svårt men inte omöjligt. Vad han sen hoppas på är att hela mediasverige kutar åt andra hållet.
Citera
2019-04-10, 19:51
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Historien som ÖR berättar verkar dessutom komma i olika tillrättalagda versioner beroende på forum.
I SR-versionen ovan har han aldrig träffat de som misshandlat honom igen, i en annan version så åkte han tillbaka och klådde upp dessa rejält när han blev äldre.

ÖR har nog svårt att skilja på vad som är dikt och vad som är verklighet.

Att det skulle förklara något är ju bara trams.
Är det inte du som lyssnat dåligt då?
Han ska ha varit där 10 somrar, från 7 till 17, eller 16 års ålder. Den sista eller de sista somrarna kunde han ge igen, och slog tillbaka, gav igen.

Efter dessa ungdomsår när han placerades på bondgården har han aldrig besökt den gården igen.

Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Enligt egen utsago så vistades han på en bondgård, flera år i rad.
Hans historia om misshandeln där är självklart en påhittad och saltad historia.
Att de andra "drängarna" skulle ha tid och ork att spöa honom regelbundet, det låter väldigt osant.
Mitt i höskörd och andra sysslor skulle alltså den lille Ö.R fått däng.
Antar att de faktiskt finns "drängar eller folk" från den tiden som skulle kunna ge den sanna förklaringen.
Det är solklart att sönerna på gården/fosterbarn/sommarbarn/drängar hade tid och möjlighet att klå upp och tråka stadsungen.

Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Han var nog redan som barn vildsint, och att hans mamma skickat honom till en bondgård, varje år i flera års tid, tyder nog på att han var en besvärlig unge hemma hos mamman.
Bondgården fanns i Västergötland, och hur han betedde sig där har han aldrig sagt.
Endast att andra spöat honom. Alltid är det andras fel, de misshandlade honom!!!!
Han framställer sig som offer, när kvinnoaffärerna krackelerar, så är det deras fel, de förföljer,och
beter sig hysteriskt, är berusade, och tallrikar går i krasch.
Varför han slår,hotar o trakasserar,det är höljt i dunkel, alltid är det andras fel.
Han är inte trovärdig i sina bortförklaringar.
Här håller jag med dig.

Det framgår tydligt i Rambergs egen berättelse för Katarina Hahr (SR) att han har ett skadat anknytningsmönster från sina första levnadsår: att mamma och mormor inte räckte till. Men att han samtidigt förbjuder sig att uttryckligen lägga skuld på sina barns farmor offentligt. Skulden - orsaken till sin skadade sida - vill han avgränsa och förlägga på de där somrarna senare, under skolåldern.

Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Advokat finns det säkert om han betalar. Men har statliga SVT valt att sända är utsikterna för framgång små. Han är ju inte nämnd i dokumentären men dömd för misshandel så vad har han för grund för ett förtalsmål egentligen?
Jag undrar om det inte är ett smart drag av Ramberg. Redaktioner och journalister får mindre lust att göra fler genomlysningar av Rambergs hotfulla och våldsamma framfart om det är ett förtalsmål under uppsegling. På det sättet kan Ramberg ha skaffat sig ett, två, tre års stiltje på skriverifronten.
Citera
2019-04-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Han ska ha varit där 10 somrar, från 7 till 17, eller 16 års ålder. Den sista eller de sista somrarna kunde han ge igen, och slog tillbaka, gav igen.

Efter dessa ungdomsår när han placerades på bondgården har han aldrig besökt den gården igen.

En normalt funtad människa kunde man ju trott på.

Men har man ljugit i hovrätten och uppenbart anpassat och ändrat sin historia efter det som framkom i tingsrätten så minskar ju trovärdigheten kraftigt.

Orkar inte bry mig mer om människan.
Knappast värd att ödsla ens en tanke på längre.
Citera
2019-04-10, 20:14
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:

Jag undrar om det inte är ett smart drag av Ramberg. Redaktioner och journalister får mindre lust att göra fler genomlysningar av Rambergs hotfulla och våldsamma framfart om det är ett förtalsmål under uppsegling. På det sättet kan Ramberg ha skaffat sig ett, två, tre års stiltje på skriverifronten.

Ja det var något sådant jag lite oklart tänkte mig när jag skrev att psykopaten Örjan ser det som en sträng att slå på. Förmodligen mina egna psykopatiska drag som kände att där finns en svag punkt.

För inte ens Örjan ser möjligheten att erkänna vilket jävla svin han varit och försöka vara uppriktig med att han ångrar sig. Han känner sig själv så pass att han vet att han inte är så duktig skådespelare.
Citera
2019-04-10, 20:34
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
En normalt funtad människa kunde man ju trott på.

Men har man ljugit i hovrätten och uppenbart anpassat och ändrat sin historia efter det som framkom i tingsrätten så minskar ju trovärdigheten kraftigt.

Orkar inte bry mig mer om människan.
Knappast värd att ödsla ens en tanke på längre.

Alla gör ju som dom vill. Men att glömma och gå vidare är ju precis vad som gör att han kunnat hålla på i +50 år. Det finns ju så många beröringspunkter med Kladden som är precis likadan. Obehagliga generellt och jäkligt elaka privat med vad dom ser som "sina" kvinnor. Men framgångsrika och man ska ju inte döma på rykten... Alla har blundat för vad dom egentligen alltid vetat.

I Örjans fall fanns det ju till och med en dom men ändå har han varit flitigt anlitad inte bara på Dramaten tjugo år därefter.

Visst har förresten inte, vad heter hon nu, Ekman (Marie-Louise?), Göstas fru, varit en av dom som chefat på dramaten och anlitat honom? Hon är som jag förstår det rätt högprofilerad feminist, varför frågar ingen henne om varför hon anlitade Örjan? Vi har såvitt jag vet ingen brist på skådespelare. Inte för att feminister har på något sätt större ansvar men man kan väl i alla fall begära någon sorts konsekvens.

För övrigt anser jag att alla bör läsa förundersökningsprotokollet om när Persbrandt festade till det på Gotland.
Citera
2019-04-11, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Alla gör ju som dom vill. Men att glömma och gå vidare är ju precis vad som gör att han kunnat hålla på i +50 år. Det finns ju så många beröringspunkter med Kladden som är precis likadan. Obehagliga generellt och jäkligt elaka privat med vad dom ser som "sina" kvinnor. Men framgångsrika och man ska ju inte döma på rykten... Alla har blundat för vad dom egentligen alltid vetat.

I Örjans fall fanns det ju till och med en dom men ändå har han varit flitigt anlitad inte bara på Dramaten tjugo år därefter.

Visst har förresten inte, vad heter hon nu, Ekman (Marie-Louise?), Göstas fru, varit en av dom som chefat på dramaten och anlitat honom? Hon är som jag förstår det rätt högprofilerad feminist, varför frågar ingen henne om varför hon anlitade Örjan? Vi har såvitt jag vet ingen brist på skådespelare. Inte för att feminister har på något sätt större ansvar men man kan väl i alla fall begära någon sorts konsekvens.

För övrigt anser jag att alla bör läsa förundersökningsprotokollet om när Persbrandt festade till det på Gotland.
Marie-louise Ekman maken Gösta, tycks inte ha haft några problem alls att stötta och framhäva Ö.R.

Marie-louise Ekman var ju hans chef under många år, och tycks ha varit bekväm med Ö.R -att hon accepterat hans utagerande beteende, kan väl bara förklaras med att hon var ju uppväxt med en alkoholiserad far, som betedde sig som Ö.R. Marie-Louise har gjort en del bisarra filmer om sin försupne,otrogne o våldsamme far.
Antar att det kan vara en förklaring till att vissa kvinnor accepterat Ö.R,s våldsamheter, kvinnorna har varit vana vid sådant under sin uppväxt i sina egna familjer, och tolerar våldsamt beteende varvat med viss skörhet o ynklighet .
De flickor som haft en sådan far, som LIKNAR Ö.R men ändå blir hyllad och upphöjd som begåvade konstnärer, ja dessa kvinnor kan ju inte förstå att sådana upphöjda o hyllade män, egentligen är störda personer. Som barn har dessa kvinnor både beundrat o varit rädda för sin lynnige men spännande, försupne o konstnärliga pappa, när de senare som vuxna träffar på liknande typer, så känner de sig helt bekväma med män som tyglar omgivningen med våld o lynnesutbrott
Senast redigerad av moshes 2019-04-11 kl. 00:35.
Citera
2019-04-11, 00:07
Medlem
Citat:

Det är solklart att sönerna på gården/fosterbarn/sommarbarn/drängar hade tid och möjlighet att klå upp och tråka stadsungen.

Jag antog att de andra sk. drängarna, också är förortsungar med våldskapital, alltså liknande bakgrunder som Ö.R.
Jag kan ha fel, men egentligen är det inte relevant, om det var bondsöner i byn eller förortsungar som han slogs med, Ö.R var och är, en vålsam person. HAn lärde sig säkerligen i slåss därhemma i förorten,
sedan slipade han på swingtekniken, under sommarvistelsen.
Citera
2019-04-11, 17:44
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet inte hur gammal du är så du vet men det var många män förr som var hårda både utanför och i hemmet och Ramberg verkar vara en rest av det. Nu anser jag naturligtvis inte att "den gamla skolan" av män var bra lika lite som jag anser att samhället på 1800-talet var bra.

Att vara sådan ger troligen en skådespelare en hel del att ösa ur vad det gäller att trovärdigt gestalta vissa roller. Många verkar ha utnyttjat honom för det men tar nu avstånd, gör avbön.

Lagar är bra och det vore ännu bättre att folk såg till att dom efterlevs om människor ger andra örfilar varje dag. Det verkar som om en del är för bekväma, vill inte ställa till med problem, är rädd om sin karriär, vågar inte och sen 20, 30 eller 40 år senare slår man till när mannen snart ändå är slut vid 71, jag finner det så märkligt.

I krig gör man sådana som Ramberg till befäl eller skickar honom till fronten som kanonmat.

Jag är 45, farfar och morfar var födda på 1890-talet. Så jag är knappt torr bakom öronen.
Citera
2019-04-14, 17:27
Medlem
Taggads avatar
Vad tog den obalanserade våldsverkaren vägen, sitter han och trycker bakom gardinerna på Djurgården?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in