Hel omskärelse - 5 år senare. (Varning för wall of text)
Satan vad tiden flyger.. Det har nu gått 5 år sedan min fulla omskärelse, så det skadar väl inte att skriva en liten update på hur livet har varit sedan man blev en förhud fattigare.
Bakgrund
Levde med väldigt trång förhud i ca 20-25 år, med lite tur kunde jag dra ner förhuden så att toppen av ollonet syntes. Inget jag led av direkt, då jag inte visste något annat.
Under ett läkarbesök på STD-mottagningen efter en del oskyddat sex så ställde jag frågan till läkaren ifall man kunde göra något åt förhuden, och det kunde man. Fick en tid bokad hos urologen som ganska snabbt tipsade om en full omskärelse, det var inte lönt att fjanta runt med mindre ingrepp. Tydligen så är hel omskärelse det ingrepp som har högst "success rate".
Blev också erbjuden narkos under ingreppet vilket var väldigt uppskattat, ingen chans att jag ville vara vaken under tiden det skars i min känsligaste kroppsdel.
Efter OP
Jag tänker inte ljuga, dom två första veckorna efter operationen var ett rent helvete. Där fanns aldrig någon konstant smärta, men gud förbjude att jag rörde vid ollonet.. Ett av mina värsta minnen i livet är när jag skulle ta på ett par kalsonger 2-3 dagar efter OP, precis när jag drar upp kalsongerna lyckas jag tappat greppet så att "gummibandet" smäller till rakt över ollonet, var inte långt ifrån att svimma av smärta just då.
Att dra av bandaget dag 2 var heller inte det roligaste man varit med om. Blodigt, svullet, varigt, lila/blått/svart är väl inga ord man vill förknippa med sin penis, men det var verkligheten. Jag trodde att kirurgen hade misslyckats katastrofalt med operationen och jag ringde dit i full panik, blev dock lugn efter att ha pratat med sjuksköterskan som meddelade det var fullt normalt att det såg så "köttigt" ut.
Jag tog åt mig av alla tips jag fick från denna tråd och kämpade verkligen med att inte runka/ha sex, lyckades hålla ut i ca 3 veckor om jag minns rätt innan jag drog den mest försiktiga runken världen hade beskådat.
Nuläget
Det enda jag ångrar var att jag väntade så länge med ingreppet, för mig har det enbart varit fördelar med att bli förhudslös. Har inte märkt av något känselbortfall och sexet har blivit skönare. Estetiskt så lyckades min kirurg väldigt väl och har fått ett flertal komplimanger av damer som tycker att den ser ut som en "porrfilmskuk".
För det otränade ögat så är det omöjligt att se att ett ingrepp har utförts. Tittar man väldigt noga i starkt ljus så kan man se var stygnen har suttit.
Tips
Till er som funderar/velar på att göra ingreppet, bara gör det. Står valet mellan halv- eller helomskärelse så skulle jag säga hel. Enligt kirurgen som hanterade min omskärelse så är det enklare att utföra en hel samt att det minskar risken för att fler ingrepp behöver utföras om man inte skulle vara nöjd med sitt halva ingrepp. Desto fler ingrepp som görs desto mer ärrbildning.
Till er som har gjort ingreppet eller har ett planerat, var noga med hygienen. Råden som jag fick och som snabbade på läketiden markant är följande:
Duscha varje dag.
Skölj av kuken med ljummet vatten efter varenda toabesök.
Låt kuken luftas så mycket som möjligt, undvik att ha den instoppad och inlindad för mycket.
Köp steril kompress som ni kan linda in soldaten i den första tiden när ni ska ut och röra på er, ollonet är väldigt känsligt i början.
Försök att ha kuken riktad uppåt mot naveln, detta för att dra ner på svullnaden.
Få inte panik över att det ser ut som att er soldat har åkt igenom en köttkvarn, det kommer inte att se vackert ut den första tiden, men det går över.
Stå emot sexuella frestelser, det är inte värt att dra upp stygnen/såret bara för att runka/ha sex.
Avslutande ord
Allt ovan är min personliga upplevelse, det räcker att skumma igenom tråden för att inse att alla ingrepp inte blir så lyckade. Självklart finns det alltid en risk att det går åt helvete och att man blir missnöjd med resultatet.
Allt som allt skulle jag säga att det tog ca 6-8 månader innan alla bevis på ett ingrepp hade försvunnit. Det som låg kvar längst var den så kallade "badringen", en svullen ollonkant helt enkelt. Det tog ca 2 månader innan ollonet var "härdat" och redo för vilt sex.
Vill passa på att tacka alla som bidragit till denna tråd, för mig hjälpte det oerhört mycket att veta att andra har gått igenom samma procedur med allt vad det innebär.
Peace!