2019-03-24, 21:01
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Givetvis förstår jag att våld i nära relationer är nedbrytande. Vad jag vänder mig mot är framställningen att misshandeln var direkt dödande- när jag först läste om fallet i sociala medier tänkte jag”herregud, hur kan en mördare gå fri”.

Sedan ska du vara försiktig med orden, för var har jag gett uttryckt för att hon har sig själv att skylla?

Jag tog upp i allmänhet om de som skriver så, dock skriver jag ingenstans att du gör det.
Så aktsam över vad jag skriver tänker jag inte vara.
Har du inte skrivit det jag uppger, behöver du heller inte ta åt dig.

De som känt Josefin vet ju bäst vilken effekt Örjan Ramberg hade för hennes hälsa och hur det utvecklade sig, kan inte riktigt läsa mig till det du läser in.Men du gjorde din tolkning.
Citera
2019-03-24, 21:12
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inte jag heller. Men smaken är som baken.. Vissa gillar sluskar till män..

Vet inte hurdana hemförhållanden Josefin kom ifrån, men troligtvis inte helt sunda. Olin hade ju en konstig relation med sin pappa.

Så är det ofta med dessa tjejer som vill ha en "alfahane" dvs. en missbrukande och misshandlande slödder till sin äkta man. Dessa tjejer tycks ha dåliga mansförebilder sen tidigare eller sakna dem helt och därför inte kan urskilja galenpannor från normala män.

Nja, alla kvinnor som dras till sådana män behöver inte ha dåliga mansförebilder.

Det kan också bero på personligheten, vissa personer söker sig till variation, spänning, de dras till likasinnade, möjligtvis har de ett rastlöst inre, likaså partnen.

De kan vara dåliga på att ta långsiktiga bra beslut och låter irrationella känslor ta över deras liv.
Citera
2019-03-24, 21:17
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Nja, alla kvinnor som dras till sådana män behöver inte ha dåliga mansförebilder.

Det kan också bero på personligheten, vissa personer söker sig till variation, spänning, de dras till likasinnade, möjligtvis har de ett rastlöst inre, likaså partnen.

De kan vara dåliga på att ta långsiktiga bra beslut och låter irrationella känslor ta över deras liv.
Medberoende är vanligt.
Människor som växt upp i en dysfunktionell familj med missbruk, söker sej lätt till dylika personer. Ofta är det just kvinnor som gör så. Och om hon själv tog droger, så fanns det ju all anledning att inte lämna honom.
Citera
2019-03-24, 21:34
Medlem
Så här uppträder en riktig man:

https://nyheter24.se/debatt/924488-a...r-det-vara-nog
Citera
2019-03-24, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Medberoende är vanligt.
Människor som växt upp i en dysfunktionell familj med missbruk, söker sej lätt till dylika personer. Ofta är det just kvinnor som gör så. Och om hon själv tog droger, så fanns det ju all anledning att inte lämna honom.

Det är kanske just detta som syskonen vill dölja genom att skylla allt på Ramberg?
Den ena systern får elchocker och ligger på psyket över ett år - den andra medicinerar sig till döds..
Citera
2019-03-24, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Men Josefin har inte beskrivits som deprimerad, problemet med henne har uppstått i och med den destruktiva relationen, som bestod av grov misshandel.
Efter misshandeln så har Josefin blivit förändrad, och levde med rädsla, smärta och senare drastiska operationer, som inte verkar ha tagit bort smärtorna.
Morfin mot smärta har bidragit till beroende och med morfin intag skedde ytterligare personlighets förändring.
Som ung verkar Josefin inte alls ha varit en komplicerad tjej, det är hennes syster som var o är deprimerad.

Till skillnad från dig så vet jag betydligt mer om Josefin. Tänker inte säga mer än så. Hon var en gullig person, om än trasig, och Örjan Ramberg är en skitstövel. Men hela sanningen kommer nog inte riktigt fram i dokumentären.
Citera
2019-03-24, 21:50
Medlem
Citat:
Inte jag heller. Men smaken är som baken.. Vissa gillar sluskar till män..

Vet inte hurdana hemförhållanden Josefin kom ifrån, men troligtvis inte helt sunda. Olin hade ju en konstig relation med sin pappa.

Så är det ofta med dessa tjejer som vill ha en "alfahane" dvs. en missbrukande och misshandlande slödder till sin äkta man. Dessa tjejer tycks ha dåliga mansförebilder sen tidigare eller sakna dem helt och därför inte kan urskilja galenpannor från normala män.
Jag tror absolut inte att det MÅSTE vara så. Herr Ramberg kan i början ha varit en oemotståndligt charmig person som fått JN att känna sig som enda kvinnan i hela världen. Och så lite bra sex på det. Då är kvinnan såld, så klart... tills Dr Jekyll dyker upp på kvällen efter några whiskey. Djupt tragiskt. Med tanke på nivån av våld måste Herr R praktiserat det ett bra tag...
Citera
2019-03-24, 21:59
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Det är kanske just detta som syskonen vill dölja genom att skylla allt på Ramberg?
Den ena systern får elchocker och ligger på psyket över ett år - den andra medicinerar sig till döds..
Ramberg bär skulden för det som hände, men medberoende är lika illa som missbruksproblem.
"Varför lämnar hon inte honom" hör man ibland, det handlar då nästan alltid om medberoende.
Citera
2019-03-24, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Ramberg bär skulden för det som hände, men medberoende är lika illa som missbruksproblem.
"Varför lämnar hon inte honom" hör man ibland, det handlar då nästan alltid om medberoende.

Men du har inte tänkt på att det kan vara många faktorer som ligger bakom en persons dåliga mående? Jag förringar absolut inte det Ramberg har gjort och hur det påverkat Josefin. Men att påstå att han tog livet av henne är nog inte sant. Ha lite mer på fötterna innan du uttalar dig så resolut.
Citera
2019-03-24, 22:06
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hey19
Men du har inte tänkt på att det kan vara många faktorer som ligger bakom en persons dåliga mående? Jag förringar absolut inte det Ramberg har gjort och hur det påverkat Josefin. Men att påstå att han tog livet av henne är nog inte sant. Ha lite mer på fötterna innan du uttalar dig så resolut.
Det har jag då aldrig påstått heller.
Citera
2019-03-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hey19
Om Ramberg var anledningen till Josefins nerv- och ryggskador, som skrevs i en annan tråd; då är han i högsta grad indirekt ansvarig för hennes död
Citera
2019-03-24, 22:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Om Ramberg var anledningen till Josefins nerv- och ryggskador, som skrevs i en annan tråd; då är han i högsta grad indirekt ansvarig för hennes död

Ja det var just det där lilla om...

Det finns så många rykten som för varje som läser dem förstoras och förvrängs. Varför har folk sådan benägenhet att nappa på varje liten antydan och strunta i källkritik bara för att få sprida hat och ogillande?

Det är som vanligt väldigt få som vet, men väldigt många som skiter i att de inte vet och friskar på med påståenden som någon annan sväljer och för vidare i ännu värre form.

Ack, och ändå - Varför är den goda dum - Varför är den kloka ond - Varför är allt en trasa?
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-03-24 kl. 22:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in