2019-03-24, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Din analysförmåga och din kunskap och utbildning är inte så hög baserad på vad du just skrev.

Jag skriver nu nåt som jag hoppas att du noga läser och förstår. Detta kommer vara lite komplicerat men kan inte göra på ett enklare sätt.

Allt du skrev får muslimska kvinnor också göra, om religionen tillåter det för männen dvs.
Vad muslimska troende kvinnor inte får göra får inte heller muslimska troende män göra heller. Förstår du eller?

Är beredd att sätta väldigt mycket på att den är högre än din.

Så med den logiken är förtryck mot kvinnor okej, så länge samma förtryck sker mot män?

Förnekar du att kvinnor är förtrycka under islam?
Citera
2019-03-24, 18:36
Medlem
Citat:
Varför passar inte Islam nutid? nåt exempel på varför? gärna med källa i koranen som inte stämmer i dagens verklighet. Jag skulle säga att Islam är svaret på många av dagens samhällets frågor.

Finns det något som skrevs ned för ett antal hundra år sen som passar i dagens civilisation? Nu kan hag varken Bibeln eller Koranen. Men detta med att inte äta trikininfekterat kött vsr bra. Att vända andra kindenntill, njae, så där. Men ath tukta sin hustru etc känns inte 2019.
Citera
2019-03-24, 18:38
Medlem
Citat:
Jesus har aldrig yttrat att han är Guds son eller har gudomliga makter. Alltid uppmanade han människor att dyrka Gud och själv vände han sitt ansikte mot skyn och bad den vise, den ene allena, den oändlige, skaparen vars förmåga övergår mänskligt förstånd.
Bibeln, Matteus 7:21
"Inte alla som säger ’Herre, Herre’ till mig ska komma in
i himmelriket, utan den som gör min himmelske Fars vilja."

Bibeln, Matteus 7:2-7
"Där kom några till honom med en förlamad man som låg på en bädd.
Jesus såg deras tro och sade till den lame:
"Var lugn, mitt barn. Dina synder är förlåtna."
Några skriftlärda tänkte inom sig: "Han hädar!"
Jesus såg deras tankar och sade:
"Varför tänker ni så ont i era hjärtan?
Vad är lättast, att säga: Dina synder är förlåtna,
eller att säga: Res dig och gå?
Men för att ni ska veta att Människosonen
har makt på jorden att förlåta synder,
säger jag dig" – och nu talade han till den lame:
"Res dig, ta din bädd och gå hem!"
Då reste mannen sig upp och gick hem.
"
Citera
2019-03-24, 18:38
Medlem
Citat:
Jag vill inte utala mig om komplexa oftast värliga politiska fenomen. Jag har en koran i mina händer som är klar i sig. En Gud som ser mina handlingar och tankar.

ok, men om man ska praktisera Islam måste man ju följa någon av de befintliga sekterna/traditionerna, eller har jag fel?
Citera
2019-03-24, 18:39
Medlem
Citat:
Enkelt! Det som står i koranen stämmer överens med vad som finns nedärvd i människans natur
Gör det? Kan du ge något exempel på ett stycke som en människa aldrig hade kunnat skriva ner utan Guds hjälp?
Citera
2019-03-24, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Metoo-rörelsen kryllar av icke-muslimska kvinnor som känner sig förtryckta och som blivit våldtagna och sexuellt utnyttjade. Dessa anser att västerländska män har vidrig kvinnosyn. Men det är inget du tänker på att framhäva vid diskussioner?

Att det finns västerländska män med dålig kvinnosyn har typ aldrig någon, i någon diskussion, förnekat. Så ser inte varför den jämförelsen är relevant. Det om något är väl däremot ett rätt bra tecken på att vi kanske inte behöver importera mer av liknande mentalitet, då vi uppenbarligen redan har vissa problem.

Däremot är jag väldigt skeptisk till att Metoo-rörelsen reflekterar verkligheten på ett vettigt sätt, den upplevdes ju av många som någon slags motattack gentemot de som påstod att "invandrare begår våldtäkter".
Citera
2019-03-24, 18:42
Medlem
Citat:
Varför passar inte Islam nutid? nåt exempel på varför? gärna med källa i koranen som inte stämmer i dagens verklighet. Jag skulle säga att Islam är svaret på många av dagens samhällets frågor.
Här är 10 exempel på saker som Koranen förespråkar som kan bli rätt svårt att passa in i det moderna samhället: https://wikiislam.net/wiki/Top_10_Controversial_Verses_in_the_Qur%27an
Citera
2019-03-24, 18:45
Medlem
Citat:
Vi uppmanar inte folk att tro på Jesus. Jag skrev att KORANEN uppmanar OSS att tro på Jesus. Jo, förvisso är det så att koranen uppmanar oss att tro på Jesus, på att han föddes av jungfru maria, på att han med Guds ord kunde bota sjuka, utföra mirakel. Vi avstår dock från att sätta medgudar vid guds sida och inte heller tror vi på arvsynden. Där går våra vägar isär och Gud kommer döma oss. Gud vet bäst.
Det fetade.
Tänk efter lite nu..

Om Jesus föddes av en jungfru...
Om Jesus botade sjuka och utförde otroliga mirakler....

Och mohamed gjorde...?
Citera
2019-03-24, 18:49
Medlem
Citat:

Vad hindrar människan att ta detta enkla och lättförståeliga budskap till sig?

Det finns ingenting rimligt med religionen.

När du pratar om din gud, så gör du dig själv så mäktig. Du tycker att du är universums centrum, skapad av din gud (som för säkerhets skull har gett dig en massa rättigheter över kvinnor och över människor som inte tror på din religion, som IS ungefär).

Jag tycker att Jorden är helt, helt underbar. Men att göra Jorden till universums centrum är befängt, för att inte tala om det kompletta storhetsvansinnet hos religiösa stollar som tycker att de själva och deras gud är universums centrum och mening. Låt oss därför sätta Jorden i perspektiv. Gå till den här sidan:

http://joshworth.com/dev/pixelspace/pixelspace_solarsystem.html

Här kan du se hur stort vårt solsystem egentligen är. Scrolla högerut du! Då får du se hur vanvettigt stora avstånden är även inom solsystemet, och hur obegripligt små planeterna är. Men svara mig på det här du: Om din gud bara bryr sig om oss människor, varför brydde han sig om att skapa ett så vansinnigt stort solsystem som mest bara innehåller tomrum? När det ändå bara var oss han var intresserad av?

Och vårt solsystem är ju ändå bara en pytte, pytte, pytteliten del av vår galax. Gå ut en vinterkväll och titta på Sirius, som lyser starkt på himlen under vinterhalvåret och som är den närmaste stjärnan (utom solen) som vi kan se från Sverige. Sirius är 8,6 ljusår bort, eller mer än en halv miljon gånger så långt borta som avståndet mellan Jorden och solen. Alla andra stjärnor du kan se från norra halvklotet ligger ännu längre bort. Varför skulle din gud skapa så fruktansvärt många stjärnor och lägga dem så långt bort, om han bara var intresserad av oss människor?

På den här bilden ser du Sirius och Orion. Mittstjärnan i Orions Bälte, Alnilam, ligger omkring 2000 ljusår bort.

http://astrobob.areavoices.com/files/2018/02/Asterism-winter-triangle-Feb-2017_S_ANNO_V2.jpg

Men låt oss lämna vår egen galax. Ta en titt på den här galaxen, den så kallade Tadpole galaxen, fotograferad av rymdteleskopet Hubble:

http://imgsrc.hubblesite.org/hvi/uploads/image_file/image_attachment/7820/2560x1024_wallpaper.jpg

Tadpole galaxen ligger på ett avstånd av ungefär 400 miljoner ljusår. Men titta på bilden! Ser du hur vansinnigt många små, små galaxer som syns runt om Tadpole galaxen? De är bakgrundsgalaxer. Hur många är de? Och hur långt borta är de?

Och hur stort är universum?

Och vet du vad, Islampeaceback1? Din gud kunde inte skapa allt det här. Din gud vore ynklig, om han ens fanns. Men det gör han inte.

Din gud är en opiedröm. En IS-dröm.
Citera
2019-03-24, 18:53
Medlem
Citat:
Felaktigheter och missförstånd
Hej,

Om Islam hjälper dig så är det bra - praktisera din tro. Men, du har verkligen inte koll på ens de mest grundläggande fakta vad gäller Kristendomen, treenigheten, Judendomen, eller religioner som Hinduism och Buddhism.

Om du är intresserad av deras perspektiv - läs på och försök förstå.
Citera
2019-03-24, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Här är 10 exempel på saker som Koranen förespråkar som kan bli rätt svårt att passa in i det moderna samhället: https://wikiislam.net/wiki/Top_10_Controversial_Verses_in_the_Qur%27an

Tack för att du hittade vad jag letade efter!

Så, TS. Lite svar på detta tack. Hur hjälper dessa 10 punkter dagens samhälle?
Citera
2019-03-24, 18:58
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Om Allah skapade universum, varför väntade han 13,7 miljarder år innan han berättade för någon att det är han som är gud? Varför inte skapa världen perfekt direkt, och direkt ge sig tillkänna?
Väntade? Var ska jag ens börja?!

Tid har ingen betydelse för resten av universum än för människan och mänskligt medvetande.

Gud ''väntade'' inte ett x antal år. Profeterna kom sedan människan skapades eller så länge vi med säkerhet kan spåra tillbaka i tiden i form av rester vilket är 10 000 till 15 000 år som vi har hittat rester av människor som kunnat skriva, jaga, fiska, kommunicera i stort sett på samma sätt som dagens människor gör. Allt bortom 15 000 år blir diffust och gissningar på måfå.

13,7 miljarder år kan ibland bli 14 miljarder, ibland 18 miljarder ibland 20. Vi vet inte hur gammalt universum är och den som säger sig veta det och hänvisa till gissningar lurar sig själv grovt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in