2019-03-24, 17:58
Medlem
Islams kvinnosyn är ju vedervärdigt rutten, och detta med att få folk att tycka och tänka som er genom våld, övergrepp och lite mer våld är väl lagom rimligt att vanliga och vettiga människor inte vill söka sig till. Ingen vidare samhällsutveckling har skett i islamska länder heller de senaste hundratals åren i förhållande till västländerna. De absolut farligaste länderna för kvinnor att vistas i, är islamska. Känns som att jag kan fortsätta den här listan rätt länge, men stoppar där.

Tycker det låter fullt rimligt att människor inte söker sig till detta. Skulle inte ta i den religionen med tång.
Citera
2019-03-24, 18:05
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
=particulum1|67123411]Det "endast generella" räcker för att tänkandet ska låsas in i en ram.

Det spelar ingen roll eftersom i slutändan blir det en låst ram vare sig du tänker ut vad nästkommande verkligheten blir eller om ramen kommer nån annanstans. Det som är skillanden i sammanhanget är att dina tankar är sprunga ur din m,änskkga hjärna som påverkas om yttre omständigheter och kommer att skifta varje dag för att inte säga timme. Tron på en Gud är fast och nåt betydligt större än vad mänsklig hjärna kan producera i form av tankar.

Citat:
Ja.

Dela gärna med dig så kan vi se om det blir problematiskt i mitt fria sinne jämfört med ditt låsta sinne.
Intressant att du anser att dina tankar är fria och mina är låsta när det i själva verket är precis tvärtom. Du lever och verkar inte i ett vakkum. Du och dina tankar har påverkats och påverkas sedan du var en omedveten liten unge på 2 år tills idag av yttre omständigheter. Hur du tänker och vad du tänker är beroende av vad du har för kunskap, utbildning, erfarenhet, ålder, kultur, utbildning, meriter, intresse, bakgrund osv påverkar hur du tänker. Du är således inte fri utan tvärtom låst, ja väldigt låst av yttre omständigheter. Svårt att erkänna detta för sig själv men så är det.

En liknelse: Om du får facit på en serie frågor är du ju låst att förhålla dig till facit. Här tänker du inte fritt av egen vilja utan måste handla enligt facit om du vill svara rätt på frågorna. Detta begränsar ju dig och din frihet, inte faktiskt men potentiellt.

Säg att du inte godtar facit utan vill handla enligt din egen fria vilja och svara på frågorna så som du vill. Här blir du och påverkas du av många faktorer, tex. blir du här beroende av vilken kunskap, erfarenhet du har och hur allmänbildad du är. Det senare begränsar dig mer än vad den ger dig frihet
Citera
2019-03-24, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Låt oss säga att jag får en tanke om vad som händer efter döden, då kan jag tänka på denna tanke, analysera, fundera och prata med andra om denna tanke jag har, och framförallt det viktigaste: ha friheten att bestämma för mig själv om min tanke är sann eller inte. Men skulle jag då vara bunden till Islam, så skulle jag redan har ett svar på denna tanke för att någon annan har tänkt denna tanke åt mig och bestämt om den är sann eller inte, således behöver jag inte tänka på vad som sker efter döden, detta i sin tur gör att tänkandet, alltså funktionen att tänka, inte tränas eller utvecklas och på så vis gör att man inte utvecklar sin mentala kapacitet.
Det krävs ju ganska mycket tankemöda och mental kapacitet för att komma fram till att Islam är rätt.

Men för att bemöta ditt ogenomtänkta inlägg så är det mesta du tänker faktiskt serverat. Du har bara slukat det du tyckt verkat mest smaskigt... eller det du fått lära dig vara mest smaskigt. Människan är inte så komplicerad som den vill verka vara. Det kanske svåraste för den att erkänna.
Citera
2019-03-24, 18:12
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remidgrus
Islams kvinnosyn är ju vedervärdigt rutten, och detta med att få folk att tycka och tänka som er genom våld, övergrepp och lite mer våld är väl lagom rimligt att vanliga och vettiga människor inte vill söka sig till. Ingen vidare samhällsutveckling har skett i islamska länder heller de senaste hundratals åren i förhållande till västländerna. De absolut farligaste länderna för kvinnor att vistas i, är islamska. Känns som att jag kan fortsätta den här listan rätt länge, men stoppar där.

Tycker det låter fullt rimligt att människor inte söker sig till detta. Skulle inte ta i den religionen med tång.

Det stämmer ju inte. Kkvinnan är mer förtryckt i icke-muslimska länder och fenisismen är ett tydligt svar på förtrycket.
Islam ger kbvinnan rättighet, skydd och respekt.

koranen:
Troende! Det är inte tillåtet för er att ärva [andras] hustrur mot deras vilja; och ni får inte utsätta [era hustrur] för hård behandling för att [förmå dem att begära skilsmässa och på så sätt kunna] återta något av vad ni har gett dem, såvida de inte bevisligen har gjort sig skyldiga till grovt oanständiga handlingar. Och lev med era hustrur i vänskap och samförstånd; om ni fattar motvilja mot dem är det möjligt att ni vänder er ifrån det som Gud skulle ha gjort [till en källa] till rik välsignelse [för er].2

Men den som gör gott och har tron – man eller kvinna – skall stiga in i paradiset och de skall inte lida ens så mycken orätt som [kunde fylla] skåran i en dadelkärna.3

Gud har anbefallt människan [att visa] godhet mot sina föräldrar; [hon bör tänka på att] modern har burit sitt barn genom det ena svaghetstillståndet efter det andra, [fött det] och ammat det under två år. Tacka Mig och dina föräldrar [och minns att] Jag är målet för er färd!8
Vi har förmanat människan att visa godhet mot sina föräldrar. [Den blivande] modern bär sin börda med möda och med smärta föder hon – ja, [hennes möda] varar trettio månader, amningstiden [inbegripen] Och när människan vid det fyrtionde levnadsåret når sin fulla mognad, ber hon: ”Herre! Gör att jag [alltid] visar tacksamhet mot Dig för Dina välgärningar mot mig och mot mina föräldrar och att jag gör det goda och det rätta och allt det som Du ser med välbehag; och gör mina efterkommande till goda och rättrådiga människor! Jag är en av dem som har underkastat sig Din vilja och som [alltid] vänder åter till Dig i ånger.”9
Män och kvinnor är jämställda gällande religiösa och moraliska plikter och får ta konsekvenserna av sina egna handlingar:
Och Gud svarar dem: ”Jag skall inte låta någon av er som arbetar och strävar, vare sig man eller kvinna, se sin strävan gå förlorad – ni är [alla] av samma rot [och skall lönas på samma sätt]. De som övergav sina hem för att fly undan det onda, eller drevs bort därifrån och led annan oförrätt för Min skull och de som kämpade [för Min sak] och stupade, för dem alla skall Jag utplåna deras dåliga handlingar och föra dem till lustgårdar, vattnade av bäckar – en belöning från Gud själv; ja, den bästa belöningen väntar hos Gud.”10

Hitta inte på lögnar om sånt du saknar kännedom om.

Konflikter och krig i muslimska länder är inte på grund av Islam utan trots Islam. Världen ögon är på muslimska länder inte för muslimernas skull men för att väldiga naturresuser ''råkat'' hamna i muslimnerns händer och världen krigar om resurserna. Muslimerna drabbas hårdast.
Citera
2019-03-24, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Det du skriver stämmer helt enkelt inte.
Islam uppmanar muslimer att tro på alla profeter, inklusive din egen, Jesus. De kristna skrifterna är manipulerade och detta är välkänt. Det har funnits mer än 70 tal OLIKA exmplar av biblar med motsägelsefulla budskap. Detta gjordes sedan i vårt århundrade till en enda bibel. Den Gudsbild Islam respersentarar är exakt samma Guds bild som judenomen representerar men och alla andra profeter. Kristedomen sticker ut och inte till sin ege fördel när det kommer till frågan om Guds bild, arvsynden och jesus natur.

Du kan inte säga att ni uppmanar folk att tro på Jesus samtidigt som ni förkastar den enda källa till Jesu liv och lära som vi har. Det är som att jag skulle säga att ni ska tro på Mohammed men inte på den Mohammed som det skrivs om i Koranen och hadiserna, utan tro på den Mohammed som jag skriver om här i min egen bok hundratals år efter att han dött..

Läs för dig själv de 70-tal olika biblar som du talar om, de är inte olika varianter utan översättningar och det skiljer inte mycket mellan dem. Om du gör det kommer du se en helt annan Jesus än den i Koranen. Det är överhuvudtaget inte rimligt att tro att alla manuskript vi har om Jesus är förfalskningar och att alla hans följare fick allt om bakfoten men att en man från arabien 600 år senare skulle besitta sanningen om Jesus. Det är helt orimligt.
Citera
2019-03-24, 18:15
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
men du måste ha en uppfattning om vilken sekt som är rimligast av sunni eller shia?

Jag vill inte utala mig om komplexa oftast värliga politiska fenomen. Jag har en koran i mina händer som är klar i sig. En Gud som ser mina handlingar och tankar.
Citera
2019-03-24, 18:18
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det spelar ingen roll eftersom i slutändan blir det en låst ram vare sig du tänker ut vad nästkommande verkligheten blir eller om ramen kommer nån annanstans. Det som är skillanden i sammanhanget är att dina tankar är sprunga ur din m,änskkga hjärna som påverkas om yttre omständigheter och kommer att skifta varje dag för att inte säga timme.
Fast du glömmer en viktig sak, du behöver inte tänka på vad som händer efter döden heller.
Citat:
Tron på en Gud är fast och nåt betydligt större än vad mänsklig hjärna kan producera i form av tankar.
Och ändå producerar du tankar om din tro, efterlivet och din gud likt ett skyfall här, är det du som är så fruktansvärt intelligent att det går bortom mitt förstånd kanske? Jag är ju trots allt en lägre stående varelse för dig om du är muslim.

Citat:
Intressant att du anser att dina tankar är fria och mina är låsta när det i själva verket är precis tvärtom. Du lever och verkar inte i ett vakkum. Du och dina tankar har påverkats och påverkas sedan du var en omedveten liten unge på 2 år tills idag av yttre omständigheter. Hur du tänker och vad du tänker är beroende av vad du har för kunskap, utbildning, erfarenhet, ålder, kultur, utbildning, meriter, intresse, bakgrund osv påverkar hur du tänker. Du är således inte fri utan tvärtom låst, ja väldigt låst av yttre omständigheter. Svårt att erkänna detta för sig själv men så är det.

Jag önskar att du kunde få låna mitt sinne ett tag, så kunde du se hur lugnt och stilla det är från tankar, tyvärr så kan jag inte det.

Citat:
En liknelse: Om du får facit på en serie frågor är du ju låst att förhålla dig till facit. Här tänker du inte fritt av egen vilja utan måste handla enligt facit om du vill svara rätt på frågorna. Detta begränsar ju dig och din frihet, inte faktiskt men potentiellt.

Säg att du inte godtar facit utan vill handla enligt din egen fria vilja och svara på frågorna så som du vill. Här blir du och påverkas du av många faktorer, tex. blir du här beroende av vilken kunskap, erfarenhet du har och hur allmänbildad du är. Det senare begränsar dig mer än vad den ger dig frihet
Ja, men vad är det som är problematiskt som du skriver med detta? Jag ser inga problem.
Citera
2019-03-24, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remidgrus
Islams kvinnosyn är ju vedervärdigt rutten
Metoo-rörelsen kryllar av icke-muslimska kvinnor som känner sig förtryckta och som blivit våldtagna och sexuellt utnyttjade. Dessa anser att västerländska män har vidrig kvinnosyn. Men det är inget du tänker på att framhäva vid diskussioner?
Citera
2019-03-24, 18:22
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Det krävs ju ganska mycket tankemöda och mental kapacitet för att komma fram till att Islam är rätt.
Ja, såpass mycket att man måste läsa en hel bok, det är ju verkligen krävande, blir nästan andfådd bara jag tänker på det.

Citat:
Men för att bemöta ditt ogenomtänkta inlägg så är det mesta du tänker faktiskt serverat. Du har bara slukat det du tyckt verkat mest smaskigt... eller det du fått lära dig vara mest smaskigt. Människan är inte så komplicerad som den vill verka vara. Det kanske svåraste för den att erkänna.
Så vad har jag slukat i detta fall då? Ge mig något som du anser jag har ansett verkat smaskigt och slukat.
Citera
2019-03-24, 18:23
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Vad ser du som orimligt i Islam?

Att fanskapet flög på en häst med vingar till exempel. Sen behöver vi inte räkna upp det som räknats upp tusen och åter tusen gånger som debunkar Islam, Kristendomen och alla andra fjamsreligioner.
Citera
2019-03-24, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Och ändå producerar du tankar om din tro, efterlivet och din gud likt ett skyfall här...

Jag önskar att du kunde få låna mitt sinne ett tag, så kunde du se hur lugnt och stilla det är från tankar, tyvärr så kan jag inte det.
Och du lägger ut dina inprogrammerade tankar om andras tro så så mycket stillhet har du ju inte i sinnet.
Citera
2019-03-24, 18:25
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belyi
Du kan inte säga att ni uppmanar folk att tro på Jesus samtidigt som ni förkastar den enda källa till Jesu liv och lära som vi har. Det är som att jag skulle säga att ni ska tro på Mohammed men inte på den Mohammed som det skrivs om i Koranen och hadiserna, utan tro på den Mohammed som jag skriver om här i min egen bok hundratals år efter att han dött..

Läs för dig själv de 70-tal olika biblar som du talar om, de är inte olika varianter utan översättningar och det skiljer inte mycket mellan dem. Om du gör det kommer du se en helt annan Jesus än den i Koranen. Det är överhuvudtaget inte rimligt att tro att alla manuskript vi har om Jesus är förfalskningar och att alla hans följare fick allt om bakfoten men att en man från arabien 600 år senare skulle besitta sanningen om Jesus. Det är helt orimligt.

Vi uppmanar inte folk att tro på Jesus. Jag skrev att KORANEN uppmanar OSS att tro på Jesus. Jo, förvisso är det så att koranen uppmanar oss att tro på Jesus, på att han föddes av jungfru maria, på att han med Guds ord kunde bota sjuka, utföra mirakel. Vi avstår dock från att sätta medgudar vid guds sida och inte heller tror vi på arvsynden. Där går våra vägar isär och Gud kommer döma oss. Gud vet bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in