Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Kanske inte en helt tokig idé där. Jag läste att det dör omkring 150 personer om året av akuta astmaanfall, och den stress hon måste ha utsatts för i samband med det kraftiga våldet mot kroppen kan ju mycket väl ha utlöst något sådant. Det tog väl också flera månader innan kroppen kunde begravas, och ett astmaanfall eller något liknande skulle ju kunna vara något som gjorde det svårt att fastställa dödsorsaken. Kanske såg man sådana där typiska blödningar (i ögonvitorna/ögonlocken?) som uppstår vid kvävning, och att det blir något liknande om man dör i ett astmaanfall? Sedan vet jag inte hur det här går ihop med skriken som skall ha hörts, men det kanske går att skrika även under ett astmaanfall?
Det som startade astmadiskussionen var ett inlägg från kontot
VigosRos där h*n spekulerade i att det i bilen, vid knuggnuggningen, kunde varit så att LW hamnade framåtböjd och att det i sig kunde varit hindrande/aggraverande vid ett ev astmaanfall. Enl mig: inte automatiskt; snarare ofta förbättrande för [ut-]andningsförmågan.
(det fetade)
Korta svaret: Nej.
Lite längre: I alla fall inte skrik i den form som 'dalaan' beskrivit, d v s kraftfullt och pågående under flera minuter.
Edit: Såg att du editerade lite i slutet och bytte 'astmaanfall' till 'svårt att andas' (nåt sånt).
Problemet vid ett astmaanfall är att det är svårt att
forcera utandningen. Det gör att det vid ett svårt anfall är i princip omöjligt att skrika efter hjälp. Oerhört dramatiskt och då också en akut livshotande situation.