2019-03-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, det är möjligt. Jag säger inte emot på något vis ang. detta. Ingen kan ju veta sanningen. Jag reagerar ibland bara på att saker görs större och värre än vad de är (i tråden), som jag upplever det.

Men det är illa nog att hon anmälde denna gång, mitt i natten. HON upplevde det som våldsamt. Bara för att SD har blivit friad för detta innebär det inte att han var oskyldig. Hur kan ni sitta och försvara en sådan man som brukar våld?
Nej, de har nog en hel del på den mannen, som tidigare trådskrivare informerat om.
Citera
2019-03-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ja, det är möjligt. Jag säger inte emot på något vis ang. detta. Ingen kan ju veta sanningen. Jag reagerar ibland bara på att saker görs större och värre än vad de är (i tråden), som jag upplever det.
Din upplevelse kan ingen ta ifrån dig men andra har också upplevelser och kanske andra erfarenheter. Det är väl därför vi ser olika på det som hänt? Utan att ha mer fakta.
Senast redigerad av VigosRos 2019-03-23 kl. 23:14.
Citera
2019-03-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Och inte kan vi träffas där allihop för det blir väl lyckta dörrar?

Varför stängda dörrar?

Edit: kan man förresten få royalty för "knoggnuggning", skulle bli rik då.
Senast redigerad av Rubar 2019-03-23 kl. 23:35.
Citera
2019-03-23, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Jag har sagt tidigare att det gör j-ligt ont. Särskilt för offret! Var hon inte astmatiker också? Då kan jag tänka mig svårigheten att andas om man får huvud och överkropp nedtryckt. Nej, jag sitter inte här nu och talar om hur det var. Sanningen vet vi inte.
Kommer du med en trådsanning här?
Om LW var astmatiker, så var hon inte mer hindrad av sin [ev] sjukdom än att hon kunde genomföra synnerligen krävande fysiska utmaningar.
Rätta mig om jag har fel, men som jag minns det, finns det uppgifter i tråden om deltagande i Vansbrosimning. Nåt om Triathlon också -tror jag.
Så några direkt hindrande besvär för kunna leva sitt vardagsliv, det lär hon inte ha haft p g a astma.
Säger jag.
Citera
2019-03-24, 11:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Enkom pga att hon (enligt henne själv) använde Symbicorten som en anfallskuperare. Den är en långverkande beta2- adrenoreceptor agonist som inte ska användas som hon gjorde.

"Använd din anfallskuperare när du får astmasymtom för att göra det lättare att andas igen."
(Symbicorten är inte en anfallkuperare)

Hade hon fler mediciner utskrivna för sin astma?

Hade hon behov av medicinen/erna dagligen?

Gick hon aldrig hemifrån utan dessa?

Hur som helst så kan en person som har astma ha svårare att försvara sig jämfört med en utan astma.
Vältränad eller ej.

Hade förövaren vetskap/kunskap om hennes astma?

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Det var observant av dig.
Det är ett kombinationspreparat med både bronkvidgande och kortison som är "förebyggande" (mer på lång sikt). Nu har jag inte repeterat vad som stod i träningsbloggen, alltså vet jag inte hur hon använde preparatet (felaktigt?)

Jag vet att en del tar sina astmamediciner inför träningspass för att vidga bronkerna och undvika anfall. En del får ju "ansträngningsutlöst astma.

Och det är intressant att veta om gm visste att hon hade astma, om det var en kronisk sådan. Man kan ju få tillfälliga allvarliga problem med sin astma vid ansträngning och stress.

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Kommer du med en trådsanning här?
Om LW var astmatiker, så var hon inte mer hindrad av sin [ev] sjukdom än att hon kunde genomföra synnerligen krävande fysiska utmaningar.
Rätta mig om jag har fel, men som jag minns det, finns det uppgifter i tråden om deltagande i Vansbrosimning. Nåt om Triathlon också -tror jag.
Så några direkt hindrande besvär för kunna leva sitt vardagsliv, det lär hon inte ha haft p g a astma.
Säger jag.

Det finns tidigare uppgifter i tråden om astman.
Jag hade också glömt bort det faktiskt.
Citera
2019-03-24, 11:52
Medlem
Citat:
Tack för din info, jättebra!

Om uppgifterna som lämnas i det citerade är korrekta, och jag har ingen anledning att betvivla dem, så bör LW ha varit mycket väl medveten om hur hon skall (skulle) sköta sin astma.
Kontot VigosRos spekulerade i att LW skulle ha drabbats av andningssvårigheter (motsv) om hon satt[-es] framåtböjd. Finns inget som fysiologiskt talar för det, snarare tvärtom, men det blir offt att här utveckla resonemanget. Stannar därför.
Citera
2019-03-24, 13:40
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Tack för din info, jättebra!

Om uppgifterna som lämnas i det citerade är korrekta, och jag har ingen anledning att betvivla dem, så bör LW ha varit mycket väl medveten om hur hon skall (skulle) sköta sin astma.
Kontot VigosRos spekulerade i att LW skulle ha drabbats av andningssvårigheter (motsv) om hon satt[-es] framåtböjd. Finns inget som fysiologiskt talar för det, snarare tvärtom, men det blir offt att här utveckla resonemanget. Stannar därför.

Den stress en fysisk attack medför kan
mycket väl utlösa en astmaattack.
Citera
2019-03-24, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jaså, du säger det?
Att en fysisk attack kan utlösa ett astmaanfall?
Nu är det ingen direkt ny information för de flesta av trådens följare och det är det definitivt inte för mig, naff sedd.

OnT: Det jag nyss skrev och där jag nämnde vad kontot VigosRos hade spekulerat i, gällde det huruvida ett framåtlutat läge av överkroppen hos en astmatiker skulle vara direkt försämrande för, i det här fallet, LW:s andning eller ej.

Jag skrev att jag av offt-skäl valde att inte utveckla det hela mer, men du vill berätta för tråden allt du vet om astma, är det rätt uppfattat av mig?
Citera
2019-03-24, 15:16
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jaså, du säger det?
Att en fysisk attack kan utlösa ett astmaanfall?
Nu är det ingen direkt ny information för de flesta av trådens följare och det är det definitivt inte för mig, naff sedd.

OnT: Det jag nyss skrev och där jag nämnde vad kontot VigosRos hade spekulerat i, gällde det huruvida ett framåtlutat läge av överkroppen hos en astmatiker skulle vara direkt försämrande för, i det här fallet, LW:s andning eller ej.

Jag skrev att jag av offt-skäl valde att inte utveckla det hela mer, men du vill berätta för tråden allt du vet om astma, är det rätt uppfattat av mig?

Du behöver inte göra dig dummare än
vad du är.

Stressen som det medför att få huvud
och överkropp nedtryckt kan utlösa en
astmaattack.
Citera
2019-03-24, 15:27
Medlem
Citat:
Du behöver inte göra dig dummare än
vad du är.

Stressen som det medför att få huvud
och överkropp nedtryckt kan utlösa en
astmaattack.
Du var mig en envis en.
FYI: Just den positionen som kontot VigosRos spekulerade kring att LW kunde ha hamnat i, d v s det framåtlutade läget på överkroppen, är just så en person med ett astmaanfall lämpligen placeras i för att underlätta andningen.

Vill du veta mer om astma kan du väl ta det i PM till mig, tack.
Citera
2019-03-24, 17:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Citat:
Kanske inte en helt tokig idé där. Jag läste att det dör omkring 150 personer om året av akuta astmaanfall, och den stress hon måste ha utsatts för i samband med det kraftiga våldet mot kroppen kan ju mycket väl ha utlöst något sådant. Det tog väl också flera månader innan kroppen kunde begravas, och ett astmaanfall eller något liknande skulle ju kunna vara något som gjorde det svårt att fastställa dödsorsaken. Kanske såg man sådana där typiska blödningar (i ögonvitorna/ögonlocken?) som uppstår vid kvävning, och att det blir något liknande om man dör i ett astmaanfall? Sedan vet jag inte hur det här går ihop med skriken som skall ha hörts, men det kanske går att skrika även om man har svårt att andas?
Senast redigerad av Draifos 2019-03-24 kl. 17:39.
Citera
2019-03-24, 17:26
Medlem
Honan6s avatar
313 dagar sen 3 barn förlorade sin mamma.

Barnen, föräldrarna, brodern, övriga anhöriga och vänner får aldrig mer höra Lena tala snabbt, se henne springa, cykla, klättra och höra henne skratta. Aldrig mer kommer hon dela med sig av sina kreativa och tänkvärda geocacher som t ex WIG:en Lyssna Till Livet...

http://forumbilder.se/I4QAV/1680199-page-001

Sover Lenas mördare gott om nätterna?
Senast redigerad av Honan6 2019-03-24 kl. 17:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in