2019-03-19, 13:23
Medlem
Styrelsen. De har skyldighet att agera. De blir då tvungna att undersöka och åtgärda.
Citera
2019-03-19, 22:37
Medlem
Styrelsen. De är skyldiga enligt lag att agera..de måste sen få slut på idiotgrannens oväsen
Citera
2019-03-20, 17:19
Medlem
Tjena. Jag har sökt runt och kollat lite vad andra gjort som har samma problem men inte riktigt kommit underfund med vad jag ska göra - behöver er hjälp!

Jag bor i en hyres lägenhet i ett hus där vi är 4 lägenheter. På samma våning som mig bor en äldre man som får hjälp av hemtjänsten. I trapphuset luktar det från han ständigt, allt ifrån avföring till sopor. Han vill gärna sitta i trapphuset på en stol med sin dörr öppen så då luktar det ju såklart ännu värre. Nu har det gått så långt att lukten tränger in i min lägenhet. Hur går jag tillväga? Jag har pratat med personen jag hyr av som i sin tur kontaktat socialen - men ingenting verkar hända. Lite övrig info: Gubben verkar börjar bli dement, han avböjer dusch av hemtjänst och har vid flera tillfällen velat betala mig för att bara sitta och prata med honom. I och med att han börjar bli dement så hjälper det inte att säga till han att stänga dörren, han vill gärna ha den öppen även om han sitter i tex vardagsrummet för att höra när det går någon i trapphuset.

Någon som har tips?
Citera
2019-03-20, 17:20
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BLUEEDITION
Tjena. Jag har sökt runt och kollat lite vad andra gjort som har samma problem men inte riktigt kommit underfund med vad jag ska göra - behöver er hjälp!

Jag bor i en hyres lägenhet i ett hus där vi är 4 lägenheter. På samma våning som mig bor en äldre man som får hjälp av hemtjänsten. I trapphuset luktar det från han ständigt, allt ifrån avföring till sopor. Han vill gärna sitta i trapphuset på en stol med sin dörr öppen så då luktar det ju såklart ännu värre. Nu har det gått så långt att lukten tränger in i min lägenhet. Hur går jag tillväga? Jag har pratat med personen jag hyr av som i sin tur kontaktat socialen - men ingenting verkar hända. Lite övrig info: Gubben verkar börjar bli dement, han avböjer dusch av hemtjänst och har vid flera tillfällen velat betala mig för att bara sitta och prata med honom. I och med att han börjar bli dement så hjälper det inte att säga till han att stänga dörren, han vill gärna ha den öppen även om han sitter i tex vardagsrummet för att höra när det går någon i trapphuset.

Någon som har tips?

har du pratat med honom själv och förklarat läget?
Citera
2019-03-20, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
har du pratat med honom själv och förklarat läget?
Ja, flertal gånger. Men börjar som sagt bli dement. Frågar han mig hur jag mår när vi stöter på varandra i trapphuset så frågar han mig samma sak igen efter vi bytt kanske fem meningar emellan.
Citera
2019-03-20, 17:25
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ja, flertal gånger. Men börjar som sagt bli dement. Frågar han mig hur jag mår när vi stöter på varandra i trapphuset så frågar han mig samma sak igen efter vi bytt kanske fem meningar emellan.

Ja, det låter så. JObbigt för er båda! Han behöver hjälp på ett hem. Har han inga anhöriga?
Citera
2019-03-20, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ja, det låter så. JObbigt för er båda! Han behöver hjälp på ett hem. Har han inga anhöriga?
Han har inga anhöriga. Han har sagt till mig vid flera tillfällen att han vägrar bo på hem (och att han vill begravas under trädet bakom huset )... Märks ju att han inte mår bra, en dag satt han gråtandes i trapphuset och grät över sin fru som gick bort för många år sedan.
Senast redigerad av BLUEEDITION 2019-03-20 kl. 17:35.
Citera
2019-03-20, 17:43
Medlem
Citat:

Någon som har tips?

Eftersom han gärna vill ha ytterdörren öppen, har du sett hur det ser ut hemma hos honom? Jag tänkte att om det är riktigt illa, så kan det säkert klassas som sanitär olägenhet. Det kan i sin tur leda till att hyresgästen vräks.

Kan du inte prata med hyresvärden igen? För att se om din förra anmälan faktiskt har lett till någonting, exempelvis att hyresgästen har blivit uppmanad att städa lägenheten och regelbundet gå ut med sopor? Antar att soplukten kommer ifrån sopor, men det kan bero på annat också.
Citera
2019-03-20, 17:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Någon som har tips?
Du kan kontakta Socialtjänsten. Att någon inte duschar och luktar illa är dock inget de bryr sig om, då krävs det mer. Och ingen kommer kunna tvinga mannen att sköta sin hygien ens på ett boende.
Citera
2019-03-23, 13:57
Medlem
Störande jävla ljud

Hej har dom senaste 4 dagarna hört ett riktigt enerverande ljud i min lägenhet hela natten,först trodde jag att det va grannen nedanför men har snackat med han och såg precis när han gick ut från sin lägenhet så det kan inte va han.
Tror det är grannen brevid men dom öppnar inte när jag ringer på!!
fan ska man göra börjar bli galen!!Det låter precis som ett tv spel.
Citera
2019-03-23, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Hej har dom senaste 4 dagarna hört ett riktigt enerverande ljud i min lägenhet hela natten,först trodde jag att det va grannen nedanför men har snackat med han och såg precis när han gick ut från sin lägenhet så det kan inte va han.
Tror det är grannen brevid men dom öppnar inte när jag ringer på!!
fan ska man göra börjar bli galen!!Det låter precis som ett tv spel.

Kontakta hyresvärden/fastighetsskötaren på telefon och meddela om problemet?
Citera
2019-03-23, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Kontakta hyresvärden/fastighetsskötaren på telefon och meddela om problemet?
Jo det kommer jag göra med en gång på måndag,man va fan hjälper det?kommer ju ta månader innnan dom fixar problemet alt vräker idioterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in