Citat:
Ursprungligen postat av
BLUEEDITION
Tjena. Jag har sökt runt och kollat lite vad andra gjort som har samma problem men inte riktigt kommit underfund med vad jag ska göra - behöver er hjälp!
Jag bor i en hyres lägenhet i ett hus där vi är 4 lägenheter. På samma våning som mig bor en äldre man som får hjälp av hemtjänsten. I trapphuset luktar det från han ständigt, allt ifrån avföring till sopor. Han vill gärna sitta i trapphuset på en stol med sin dörr öppen så då luktar det ju såklart ännu värre. Nu har det gått så långt att lukten tränger in i min lägenhet. Hur går jag tillväga? Jag har pratat med personen jag hyr av som i sin tur kontaktat socialen - men ingenting verkar hända. Lite övrig info: Gubben verkar börjar bli dement, han avböjer dusch av hemtjänst och har vid flera tillfällen velat betala mig för att bara sitta och prata med honom. I och med att han börjar bli dement så hjälper det inte att säga till han att stänga dörren, han vill gärna ha den öppen även om han sitter i tex vardagsrummet för att höra när det går någon i trapphuset.
Någon som har tips?
Eftersom han gärna vill ha ytterdörren öppen, har du sett hur det ser ut hemma hos honom? Jag tänkte att om det är riktigt illa, så kan det säkert klassas som sanitär olägenhet. Det kan i sin tur leda till att hyresgästen vräks.
Kan du inte prata med hyresvärden igen? För att se om din förra anmälan faktiskt har lett till någonting, exempelvis att hyresgästen har blivit uppmanad att städa lägenheten och regelbundet gå ut med sopor? Antar att soplukten kommer ifrån sopor, men det kan bero på annat också.